Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Honda SH 125 vaihtui tänään Vespa 300 GT:hen

Aloittaja Old School, 23.09.17 - klo:16:32

« edellinen - seuraava »

oskuk

Italiassa kun Vespat nykyisin aika harvinaisia, niin huomioinpa erikoisuudeksi että Napolissa PX:t ja vanhemmat yleisempiä kuin GTS:t. Ja kuntoa löytyi joka sormelle, kuin uusista Sprinteistä täysin lahoihin. Ja ehkä 70% käyttää siellä kypärääkin. Aika tavallista oli että kyydissä oli äiti ja kaksi lasta ja koira. Koira ja pienempi lapsista edessä jalkojen välissä seisomassa. Eikä koirallakaan kypärää... Nuorin kuski oli ehkä 10 ikäinen tyttö joka kuskasi vähän vanhempaa tyttöä.

Old School

Vespan eri mallien perussuosio Italiassa on toki vankkumaton, vaikka varmasti paikkakuntakohtaisia eroja löytyykin ja muidenkin valmistajien skoottereilla on ystävänsä.  Köyhemmässä etelässä liikutaan enemmän ns. käytännöllisyyden sanelemin ehdoin ja Vespat ovat enemmän hyötykäytössä,  kun taas varakkaammassa pohjoisessa vespailu on enemmän tyylittelyä ja imagokysymys. Vähän kuten Suomessa, tai missä tahansa Länsi-Euroopassa.

Asiasta toiseen. Muistan kuulleeni, että Britanniassa myydään Vespoja vuosittain luokkaa yli 3000 yksikköä. Paljonkohan Italiassa...tai Suomessa? Tai paljonko meillä on yhteensä Vespoja rekisterissä?
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Partanen

Suomessa Vespat kai edelleen rekisteröidään merkillä Piaggio. Siksi vaikea tietää montako Vespaa on myyty.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Kyllä Italiassa perusskootteri on musta isopyöräinen isolla katella varustettu idän laite. Italialaiset skootterit ovat aika pieni vähemmistö. Ja nykyVespa joka paikassa nykyisin enemmän imagolaite. Ihmettelyni koskikin lähinnä sitä, että niistä harvoista Vespoista kaksitahtisia oli niin paljon verrattuna kuminauhaan.

Coastside

KISS periaate. Italiassa on vanhaa Vespa-osaamista ja se on heille se oikea Vespa. Sama kuin Suomessa kalakukko muikulla, ei lohella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

oskuk

Näinpä varmaan. Muutama enemmän tai vähemmän skootteria:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

konenikkari

Kiitos oskuk kivoista kuvista.
Jotain vespasta kertoo, minulle ja ehkä muillekin,
"mulla on semmonen keeway vespa, voisko sitä korjata teillä"  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

oskuk

Huomasin vasta kuvista, että Napolissa erikoinen ilmiö: vaikka kaupunkia pidetään rikollisuuden pesänä, on skootterit paljon vähemmän lukittuja kuin Roomassa. Tuollainen museokuntoinen 50-kuutioinen olisi varmaan  kolmella ketjulla tolpassa Roomassa...

Coastside

#98
Voi olla että mafia vaikuttaa siihen keneltä uskaltavat varastaa. ;) Tavallinen virkavalta ei estä rikoksia, mutta mafia estää, tosin valikoivasti.

Kypäräpakkokin on tuntematon käsite.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

oskuk


Old School

Kiitos tosiaan sekä raportista että paljon kertovista kuvista. 

Taitaa kypäräpakon kanssa olla niin, että laki ja käytäntö eivät aina ole sama asia Italiassa. Määräyksiä noudatetaan ja myös valvotaan valikoivasti.  :)
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Old School - 22.10.17 - klo:22:42
Kiitos tosiaan sekä raportista että paljon kertovista kuvista. 

Taitaa kypäräpakon kanssa olla niin, että laki ja käytäntö eivät aina ole sama asia Italiassa. Määräyksiä noudatetaan ja myös valvotaan valikoivasti.  :)

Totta, mutta ei se aina Suomessakaan niin suoraan mene. Esim valojen käytön valvonta on lopetettu samalla kun tuontiautojen valoautomatiikaa on muutettu, ja jalkakäytäväpyöräilyä ei ole ainakaan paikallisesti koskaan valvottu...

...sitä en tiedä onko Italiassa kypäräpakkoa mopoilla, kai on. Tai mitään ikä- tai korttirajoituksia.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Old School

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 23.10.17 - klo:16:00
http://www.mopedarmy.com/wiki/Moped_Laws:_Europe#Italy

Niin, jossain kohdinhan Italian säädökset ovat meikäläisiä tiukempia. Yhteneväisiäkin siltä osin, että myös meillä on merkitsevää se milloin on ajokorttinsa hankkinut.

Vietin juuri muutaman päivän Tukholmassa ruotsalaisten tuttujeni luona ja keskustelimme Vespoista myös. Ruotsissakin jotkut ajokorttimääräykset ovat tiukempia kuin Suomessa. Ruotsalainen kaverini, joka hankki autonajokorttinsa joskus 80-luvulla, ei esim. saisi ajaa meikäläisen 300cc Vespaa omalla kortillaan ilman, että ensin täydentää ajokorttiluokkansa koskemaan ko. kokoluokan skootteria/moottoripyörää. Siellä ilmeisesti tapahtui jotain kiristyksiä samalla, kun he siirtyivät EU-ajokortteihin. Meikäläinen sen sijaan sai aikanaan automaattisesti kaikkia moottoripyöräluokkia ajamaan oikeuttavan A:n autokortin mukana ja se siirtyi myös EU-korttiin.

Suomessa ja Ruotsissa rapsut ilman kypärää ja alaikäisenä ajamisesta ilmeisesti ovat eri luokkaa kuin Italiassa, tai sitten täällä pohjolassa jää helpommin kiinni tekosistaan.         
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Typhoon

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 20.10.17 - klo:13:21
Näinpä varmaan. Muutama enemmän tai vähemmän skootteria:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Vaikuttaa että yllättävän moni skootteri Italiassa on Suomeen verrattuna varustettu korkealla tuulisuojalla. Italiassa ymmärretään sen etu, vaikka luulisi että tarpeellisempi tuo olisi kylmässä Suomessa.
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50