Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miten huolehtia akuista?

Aloittaja magnuken, 22.06.18 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

magnuken

Eli minulla on italiaano Askoll ES2 sähköskootteri, jossa 2 x 20 Ah litium-ion akut ja seuraavat kysymykset ovat hieman askarruttaneet (käyttöohje ei oikein selkeätä vastausta anna):

- Pitäisikö akut aina ajaa mahdollisimman tyhjiksi ennen uudelleen latausta?

- Miten talvisäilytyksen aikana, pitäisikö ne jättää täysinä säilöön lämpimään tilaan ja silloin tällöin talven mittaan taas ladata täyteen? Vai olisiko paras ladata ne säilytyksen ajaksi vain johonkin vajaa tehoon? Tämän pystyy tekemään ihan latauslaitteen kapasiteettivalinnan kautta, esim 60% lataus.


Coastside

Litium ei vaadi tyhjäksi ajoa. Siinä on rajoitin johon se jännitteen sallii laskea. Säilyty viileässä on hyvä ja 40% varaukseen tehtaat ne lataa. Vaatii välilatauksia kolmen kk välein.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

magnuken

Kovasti kiitoksi neuvoista. Täytyypä noita talven mittaan yrittää seurata. Onneksi tuon laturinkin voi säätää lataamaan vain 40%.

Eli ymmärsin niin, että talven mittaan noin kolmen kuukauden välein akut olisi hyvä ladata 40% kapasiteetistaan

Coastside

Ainakin tarkistaa. Jos on epävarma mitä lataa niin sen mitä sen laturi siihen lataa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: magnuken - 22.06.18 - klo:19:27
Eli ymmärsin niin, että talven mittaan noin kolmen kuukauden välein akut olisi hyvä ladata 40% kapasiteetistaan

Litiumakku pitää varastoida 80% varauksessa, 40% varauksella ne voivat vaurioitua.
Tyhjä akku kannattaa ladata heti täyteen normaalikäytössä.
Sitten vielä, kannattaa suhtautua varauksella neuvoihin, joita netistä löytää, paitsi näihin.

Coastside

#5
Helkama hei. Älä jauha tuota mutuautomaattiasi.

Jos tehtaan varastovaraus on 40% niin se tuskin rikkoo niitä, ellei ne ole hulluja!

https://www.groovypost.com/howto/store-lithium-ion-laptop-battery/

Paras on 40% ja nolla asteessa. Jutussa on taulukko.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Älä varastoi akkua tyhjänä, vaan lataa se n. 80% varaukseen ennen pidempää säilytystä
https://www.akkula.fi/74-V-Li-Ion-akku

Jonkun lehden toimittaja ei välttämättä osaa kertoa, kuinka akkua pitäisi ladata normaalikäytössä.

Googlettamalla esim. li-ion battery 80% löytyy varmaan lisätietoa tarvittaessa.

joni_k

enemmän löytyy googlella helkaman ohjeen mukaisia neuvoja akkujen säilytykseen.mutta miksiköhän tehtaalla tulevat akut ovat vaan 40% ladattuja..

helkama sc-r

Ainakin ne monet erilaiset litiumakkukennot, mitä olen tilannu, on ollu aika täysiä.
Akut itsepurkautuvat sitä hitaammin, mitä viileämmässä ovat ja mitä alhaisempi varastointivaraus on.
Normaalikäytössä, jos varaus on 40%, kennojännite voi laskea alle 2,5-2,7 volttiin säilytyksen aikana ja akku voi vaurioitua.
Tehtaalla kuluu huomattavasti vähemmän energiaa miljoonien akkujen lataamiseen, kun akkuja varastoidaan pienemmällä varauksella ja ladataan esim. 80 prosenttiin vasta ennen asiakkaalle toimitusta.


konenikkari

Taitaa se n. 40% olla ns. ominaiskapasiteetti joka syntyy kennoon kun se tehtaalla kootaan.
Uuden kennon vanheneminen alkaa siitä hetkestä kun se eka kerran ladataan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Samppa

Ei ole sähköskootteria, mutta KTM:n sähköläskipyörä. Valmistajan ohje oli, että lataa akku heti ajon jälkeen riippumatta siitä, mikä on varaustaso.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

Samaa mieltä valmistajan KTM kanssa, mitä suurempi on akun varaustila lataus kytkettäessä,
sitä pienempi on todennäköinen varausvirta, eikä lämpenemistä tapahdu.
Lisäyksenä KTM ohjeisiin lisäisin, jos akku on ajon jälkeen merkittävän lämmin,
kannattaa odottaa tovi jotta jäähtyy ympäristön lämpöiseksi, ennen latausta.
Pistä Samppa tuon kapineen lataus ja muutkin ohjeet näkyville.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Samppa

Ei ole mitään printattua, vaan ihan edustajan kanssa keskustelu samalla, kun pyörän ostin. Kai ne ohjeet on nykyään jossakin netissä, mutta kuka niitä lukee.  :D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#13
Litium akku ei lämpene näillä ajoneuvovirroilla eikä varsinkaan latausvirralla. Asia koskee ns. lennokkilipoja. Ongelmana on kylmässä lataus jolloin se ottaa huonosti virtaa. Jos akun saa irti niin huoneenlämpöön ladattavaksi.

Olen ajanut sähköpyörällä neljättä vuotta kesät talvet. En missään vaiheessa ole huomannut akussa lämmönkehitystä. Tein talvieristeet toivossa että se niin tekisi. Tunnin reissulla pakkasessa se ehti jäähtyä huonelämmöstä 12 asteiseksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Mulla ei ole ollut yhtään litium akkua joka ei olisi ladatessa tai purkaessa nostanut lämpötilaansa.
Ehkä olen sitten vaan tavallista käyttäjää tarkemmin seurannut noita lämpöjä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)