Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio hexagon vilkkuvika

Aloittaja kokka, 16.05.16 - klo:16:41

« edellinen - seuraava »

kokka

Tuli vedeltyä akulta extra kaapelit runkoon ja koneeseen ku onnistu suht siististi. Kävin parikyt kilsaa vilkutteleen ja ainakin nyt näyttäis että vika hävis... akkua kun latailin niin tuntui kyllä porisevan aika reippaasti että ei sekään varmasti enään mikään huippu ole, täytynee se uusia vielä kun vaan sattuu opiskelijabudjettiin sopivan :)
Piaggio SUPER Hexagon 180 GTX
Derbi Atlantis 50 AC -03

Partanen

Onhan sulla pienten akkujen lataukseen soveltuva laturi? Virtaa saisi antaa n. 0.1 kertaa akun kapasiteetti. Eli 12Ah akkua lataillaan n. yhdellä ampeerilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: kokka - 17.05.16 - klo:21:09
Tuli vedeltyä akulta extra kaapelit runkoon ja koneeseen ku onnistu suht siististi. Kävin parikyt kilsaa vilkutteleen ja ainakin nyt näyttäis että vika hävis... akkua kun latailin niin tuntui kyllä porisevan aika reippaasti että ei sekään varmasti enään mikään huippu ole, täytynee se uusia vielä kun vaan sattuu opiskelijabudjettiin sopivan :)

Hyvä että, toimii..ei toimi..toimii...ei toimi..toimii  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 17.05.16 - klo:21:37
Virtaa saisi antaa n. 0.1 kertaa akun kapasiteetti. Eli 12Ah akkua lataillaan n. yhdellä ampeerilla.
Ja tuohan riippu ihan vain ja ainoastaan akkutyypistä.
Osa akuista kestää latausta 10C:tä eli 10 kertaa akun oman niemellisvirran määrän, osa 3 ja osa jopa 100..
Ja toiset akut vaativat erillisen kennojen balanserin joka tasaa akun kennojen jännite-erot.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Oletusarvoisesti me täällä puhunemme lyijyakuista.  ::) Varsinkin jos se kerrotaan "porisseen" latauksen aikana.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kokka

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 17.05.16 - klo:21:37
Onhan sulla pienten akkujen lataukseen soveltuva laturi? Virtaa saisi antaa n. 0.1 kertaa akun kapasiteetti. Eli 12Ah akkua lataillaan n. yhdellä ampeerilla.

Mulla on tollanen ctek ylläpitolaturi jossa on kolme eri latausmoodii mutta nekin taitavat olla vaan haluttuun jännitteeseen liittyviä eikä latausvirtaan, pienimmällä sitä latasin noin 5 tuntia ja sit annoin yön yli olla ni 12.65 v näytti mittari.
Piaggio SUPER Hexagon 180 GTX
Derbi Atlantis 50 AC -03

konenikkari

#21
Todella hienoja keksintöjä nuo ällyytyslaturit, joissa käyttäjä ei saa käytönaikana minkäänlaista informaatiota.Pöh.
Minä luotan latauslaitteeseen, joka kertoo käytetyn jännitteen lisäksi, piirissä kulkevan virran määrän.
Suosittelen  muillekin asiasta kiinnostuneille.
Akun lataaminen "yön yli" on samanarvoinen kuin herneiden liotus yön yli, ennen niiden keitoksi valmistamista.
Akun latautuminen kiinteäjännitteisellä laturilla riippuu aina akun latautumiskyvystä.
Jos oikeaoppisesti ylläpidetään jännitettä n14,2V jolla lyijyakku latautuu noin  kaksi vuorokautta,
voi olettaa että akku on täyteen varautunut.
Ja noin vuorokauden  seisomisen jälkeen voi mitata akun lepojännitteen, jonka täydellä akulla mitattuna pienellä n,5W kuormalla pitäisi olla n.12,66V.
Aivan turhaa on tikutaku mittareilla mittailla jännitteitä, vähääkään kuormittamatta.
Tikutakuthan näyttää kuormittamattomina jännitteitä, mittajohtoja minnekään kytkemättä.
Mulla on aina se 5W (12 voltilla n32 Ooomia) mittajohtojen välissä, kriittisiä jännitteitä mitatessa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

10 tuntia latausta pitäisi riittää hyvin. 12.65 volttia ei kuulosta kovin hyvältä, varsinkin jos akun ei annettu tasaantua sitä jo mainittua kuutta tuntia latauksen jälkeen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003