Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Zonerin huono tyhjäkäynti kyrsii

Aloittaja mopotinx3, 10.06.19 - klo:10:10

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Tarkoitus oli myydä tämä zoneri pois, mutta se kieltäytyy kaikesta yhteistyöstä. Moottorissa on kokeiltu kahta eri sylinterikantta, jos ei puristus ehkä riitä tyhjäkäynnin ylläpitoon. Alunperin kampiakseli oli poikki ja venttiilit kierossa, kone ei pyörinyt lainkaan. Joku prikka oli iskeytynyt mäntään edellisellä omistajalla. Olen kokeillut kahdella eri kaasuttajalla, jotka toimivat toisessa mopossa loistavasti. Imukaulakin on uusi.
Kun siirsin Speedin kaasuttimen tähän kiusankappaleeseen, niin se sai aivan älyttömästi liikaa ja jouduin peruuttamaan 96sta 82seen.  Kone käy tyhjäkäyntiä, mutta kun kerran kaasuttaa, moottori sammuu kuin saunalyhty. Mäntä on uusi ja pyttykin on virheetön.
Tuli mieleen, että jos nokka-akseli olisi siirtynyt aavistukseen puristusliitoksestaan, kun mäntä kolahti venttiileihin sen prikan takia.
Tekisi mieli hillota tämä vehje ja kokonaan ja käyttää johonkin toiseen zoneriin nämä sen uudet osat. Tarkoitus on purkaa ainakin vielä kerran venttiilikopan kansi pois, jotta voi verrata varmasti ehjään nokka-akseliin sen ajoitusta. Voihan se olla sähkövikakin, mutta epäilen sitä, koska kun moottori pääsee siitä 1500 kierroksesta yli niin käy aika puhtaasti. Imua siellä on kuitenkin heikosti, kun ei huoli isompaa suutinta.
Onko kellään ollut tällaista ongelmaa, että heti sammuu kaasutuksesta? Tässä oli välillä kiinni 50mm mäntä ja pyttykin ja silloin ihmettelin sen heikkoa kierrosten ottoa, pörräsi kuitenkin mittarin mukaan 70 km/t matalilla kierroksilla, ääni kuin sontiaisella, matalaa pörinää. Silloin en tähän tyhjäkäyntiin kiinnittänyt huomiota, kun se ei ollut myynnissä. Toista CDI-boksiakin on kokeiltu, mutta sulake paloi heti, tämä on ehkä DC, ja viriCDI on AC.  Ihmeen leveä se CDI on. Vaihdan sen nokka-akselin joka tapauksessa ja hakkaan nykyisen kirveen hamarapuolella tohjoksi.
On sopivasti pari vakionokkaa varastossa.

Nyt illalla selvisi, että ei siinä nokka-akselin ajoituksessa ollut mitään eroa niihin kahteen muuhun.  Yhdestä löytyi lähes milli enemmän nostoa, mutta ajoituspatti näytti lähes samanlaiselta. Asennan sen ja 44 mm pytyn. Ja vaihdan sylinterinkannen kolmanteen vaihtoehtoon ja tarkistan venttiilien tiiviyden kuten aina. Taitaa ensi kertaa olla meikäläiselle korjaamaton mopo, toki sillä pystyy hyvin itse ajamaan, jos tuo helposti satunnaisesti sammuva kone ei haittaa. Olisihan siinä vielä hyvä uusia tuo DC-cdiboksi. Ja tulppakin olisi hyvä vaihtaa varmuuden vuoksi.
Mutta  tällaista 70 euron mopoa ei kannata korjata loputtomasti, kun pitää kesääkin viettää ja nauttia hyvin toimivasta Solifer Speedistä.
Hommasin siihen Ebaysta uuden takaiskarin, jos ei sen jälkeen löisi pohjaan joka kuopassa. Vaihtamani 2-mäntäinen etujarrusatula ottaa paremmin kuin alkuperäinen 1-mäntäinen "ABS" jarru. Kannentiiviste 44mm on vielä hommattava, jotta pääsee Zoneria asentamaan. Bensahanan vaihdan myös pikapuoliin, vaikka se tuntuisi toimivan hyvin.
Loppukaneetiksi tälle vuodatukselle voisi laittaa, että jos vika on tämän viimeisen tekniikan vaihdon jälkeen sama, niin on pakko uusia kaikki sytytyspuolen osat, mutta on vaikea ymmärtää tätä sytytysviaksi, kun se ilmenee vain tyhjäkäynniltä kaasuttaessa.
Aprilia Sportcity One 50 4t