Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Latausvika Aprilia Sportcity 250cc

Aloittaja Metusalem, 29.06.18 - klo:21:02

« edellinen - seuraava »

arla_m6

Jos säätimen vaiheisiin tulee AC jännite magneetolta ja punainen johto ei anna ulos mitään niin säädin on selvä. Voit varmistaa maadoituksen ja yhteyden akkuun siten että laita maajohdon ja akulle menevän johdon väliin vaikka ajovalopolttimo. Jos polttimo syttyy, maadoitus ja virta on kunnossa. Sit vaan säädinkauppaan.
Se, että vanha akku on selvä/tyhjä, voi olla viallisen säätimen aikaansaama tyhjennys.

Metusalem

Yo Adrian, I did it.

Uusi voltage regulaattori saapui, ihan oikea, ja sillä lataus palautui normaaliksi.
Runkomaadoitusta ei edelleenkään löytynyt, enkä ala enempää katteita irroittelemaan, vaan vedän akulta ylimääräisen maan runkoon.
Eli meni ylimääräistä nyt vain tuo Bilteman geeliakku, mutta se nyt ei paha ollut, saa sitten nähdä miten tämä ebay regulaattori toimii, toivon että toimii, mutta kun hinta ero oli vain kuusinkertainen alkuperäiseen, niin en sitä ostanut.
Kiitos osallistuneille avusta ja tuesta

konenikkari

Hienoa että toimii, paljon leppoisia kilometrejä sinne, tänne  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Metusalem



En tiedä itkeä vai nauraako, no, täytyy myöntään että melkein itkuksi meni.

Tänään ohimennen tuli valittua "menusta" latausjännitteen näyttö päälle kun trippimittaria tankkauksen jälkeen nollasin, niin kappas vaan, 11.5v.
Eli ei lataa, taaskaan, toimihan tuo reilu pari viikkoa.

Kuva tältä illalta.
Katteet irti ja tutkimaan, eli ihmettelemään, koska uusi jännitteen säädin siis pari viikkoa vanha ja sen vaihdolla latausjännite nousi normaaliin.
Aiemmin mitattu myös magneetolta tuleva virta joka korjausoppaan mukainen.
Katteiden irrotuksen jälkeen kun mittasin niin nyt lataa n.14v, ei yli.

Mikä ihme voi Apriliaa vaivata?

Viime kasauksen yhteydessä täällä vinkattiin että jännitteen säädin voi hajota huonon maadoituksen takia, mutta en sitä maajohtoa mistään löydä, pitäisi purkaa kaikki tehtaan johtoniput jne jne, mutta vedin akulta ylimääräisen maan runkoon, eli ei pitäisi käsittääkseni maadoitus vika enää olla.

Ei kyllä naurata.
Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.

joni_k

ainaki kiinavehkeissä  lataussäätimen miinus on sen rungossa, niinkuin ilmeisesti tässäkin? kiinalainen on vetänyt sen lataussäätimen kiinnityspultin alle miinuskaapelin suoraan akulta niin varmasti ainaki on maissa.

Metusalem

#20
Juu en osaa tuohon mitään sanoa, varmaan sitten tässäkin niin.

Akun maadoitus menee tässä isoon päällystettyyn johtonippuun, joka menee joka puolelle sitten, en niitä alkanut kaikkia purkamaan kun sain sen neuvon vetää ylimääräinen maadoitus akusta.

Kyllä mä aiemmin löysin pari maajohdoa, mutta ne koneessa, startin kiinnikkeissä, mutta akun maata, tai mitään runkoon menevää maata en siis löytänyt.
Ja kyllä etsitty on, monen ukon voimin, ja skootteri silloinkin lähes runkona jo.

Mutta eikö se akun ylimääräinen  maadoitus nyt auttanut noi maadoitus ongelmat?

Koko illan yrittänyt lukea Vespa palstoja englanniksi, tässä siis sama kone kuin 250 gts Vespassa, mutta en löydä muita latausongelmia kuin juuri tuo jännitteen säädin.

Apua !



Coastside

#21
Murtunut käämin johto tai muu satunnaisesti (tärinästä) ilmenevä katkos, saa aikaan jännitepiikin joka rikkoo säätimen. Sen paikantaminen on mahdotonta käytännössä. Staattorin juotokset voi varmistaa sulattamalla ne uudelleen. Maajohtoja voi olla vaikka kuinka monta. Se ei ole ongelma.

Kannattaa ostaa staattori ja säädin ja varmistaa liitokset ja tehdä tuplamaadoitukset.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Metusalem

Jep, siltähän tuo loogisesti vaikuttaa että tuollainen vika olisi, se on sitten ajokauden loppu tältä erää, näin se nyt sitten menee, ei mahdollisuutta taloudellisesti nyt noita osia ostaa.
Täytyyhän se vika kuitenkin jotenkin saada paikallistettua, ei järkeä lähteä korjaamaan jos ei varmuutta missä vika.

Ei olisi kyllä tarvinnut nyt näin vakavasti hajota, on ollut tuo vähäinenkin ajelu ainoa asia mikä on päiviin vähän valoa tuonut.
Ja siitäkin ajelusta oli juuri 3vk tauko kun edellisen kerran tätä samaa vikaa korjailin.
Koko kesän tehnyt ilmaista remonttia läheiselle jossa ei loppua nyt näy, ja skootterilla kotiin ajelu ollut ainoa mukava asia päivässä, mutta, onneksi tässä on suht terve ja järkikin vielä tallella, ja leipää ja katto pään päällä.
Aina voisi olla asiat paljon pahemminkin, harmittaa vain aivan valtavasti.
12v omistin Viragon 535 joka toimi aina, ja 2v sitten jouduin selkä ongelmien takia hankkimaan tämän skootterin, ja en olisi kyllä uskonut että tästä tällainen ongelma muodostuu, 1 ollut ja 17tkm ajettu ikuinen Vespan kone, ja magneetto paskana, kiitos piaggio.

arla_m6

Sepäs nyt on kinkkinen.

Säädin ilmeisesti on 3+4 napainen. 3-napaisessa on käämiltä tulevat keltaiset johdot ja 4-napaisessa on kaksi vihreää ja kaksi punaista johtoa. Mittaas vielä. Ei lannistuta.
Skoba käymään ja aloita mittaamalla keltaiset johdot. Mittari AC-asennolle. Kaikki liittimet kiinni. Ei saa avata liitoksia tässä vaiheessa. Mittaa keltaisten johtojen välinen jännite siten että 1 ja 2, sitten 1 ja 3 ja vielä 2 ja 3. Jokaisella mittauksella pitää tulla 30-60VAC, riippuen kierroksista. Jos jännitettä tulee, siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Jos ei, käämi on viallinen. Skoba edelleen käymässä. Yleismittari nyt DC -asennolle ja mittaa 4-napaisesta liittimestä säätimeltä lähtevä tasajännite. Yleismittarin piuhat kiinni vihreään ja punaiseen. Tässä vaiheessa mittarin näyttämä pitäis olla 14-14,5VDC. Jos ei ole, säädin on rikki. Jos on, se on ehjä.  Mittaa jännite molemmilta puolilta liitintä jotta varmistutaan siitä että liitos johtosarjaan on kunnossa. Seuraava vaihe. Laita yleismittarin musta johto 4-napaisen liittimen punaiseen johtoon ja yleismittarin punainen johto akun +. (Skoba edelleen käynnissä). Jos yleismittari näyttää nyt vaikka -1,5V tai +1,5V niin säätimen ja akun välillä on huono liitos. Liitos voi olla sulakerasialla tai jossain johtosarjassa. Syntyy jännitehäviötä. 4-napaisen liittimen ja akun välillä ei saisi olla kuin jotain 0,2V jännitehäviötä. Seuraavaksi mittaat vihreän johdon (liittimeltä) ja akun - navan välisen jännitehäviön em. tavoin. Jos jännitehäviö on isompi kuin 0,2VDC vika on jossain akun - ja 4-napaisen liittimen välillä. Vaihda sulakerasiaan uudet, puhtaat sulakkeet ja tarkista silmämääräiset sulakerasian pohjan liittimet, että ovat kirkkaat.
Esim. pitämällä yleismittarin toinen johto koko ajan kiinni 4-napaisessa liittimessä ja toisella johdolla mittaat +-jänniteitä eri liitoksista ja vielä molemmin puolin liitintä niin takaan että varmasti löydät syypään. Jossain se "mätäpaise" on. En pois sulje myöskään viallista johtosarjaa, mutta sen tarkistaminen vaatii johtosarjan aukaisemisen.
Tuossa ei ole periaatteessa kuin 3 kohtaa joten vian paikallistaminen on aika nopeaa, että mihin se jää.
1. Käämi, tuleeko jännitettä tasaisesti kaikista vaiheista.
2. Säädin, antaako ulos tasajännitettä
3. onko jännitehäviöitä.

Jännitehäviöt on se isoin työ selvittää.

Ilmoittele vähän lukemia, mitä sait mitattua.

-arska-


konenikkari

#24
Jos staattorikäämiltä tulee, vaiheiden välistä vaihtojännite, eikä käämi ole käydessäkään yhteydessä moottorin runkoon,
siis staattorin käämistä ei saa, liittimet irroitettuna tulla moottorin runkoa vastaan mitään jännitettä.
taisi vain se halvempi säädin kosahtaa melkein heti  :(
:) Samaa mieltä, ei saa lannistua :)

PS. lataile sitä tyhjäksi mennyttä akkua, irtolaturilla, ettei pillaannu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Metusalem

Todella suuret kiitokset avusta, olen nyt tehnyt kaikki mittaukset ja kuten aiemminkin kun olin katteet purkanut niin nyt lataa.
Akulle tulee n.14.4v
Näinhän tää teki toissapäivänä myös, yhtäkkiä lataus katosi ja sitten kun olin purkanut tämän niin latasi, ei kai ihan noin hyvin, en nyt muista kun meinas pää keittää yli silloin.
Purin vielä keula katteetkin kun mietin että voiko olla jokin johto nirhautunut, mut en mitään sellasta löydä.
Enkä kyl edelleenkään löydä niitä maajohtoja, mut mikäli nyt oikein tajuan, niin ei tässä se enää voi olla kun ei näy jännite häviötä, ja on siis jo se extra maajohto.
Kunhan naapurit tästä poistuu, autotalli on 5m niiden keittiöstä, mitäs rakentivat noin lähelle, niin annan pyörän käydä ihan lämpimäksi.
En nyt laita noita arvoja, mut ne oli juuri arlan antamissa väleissä .
Juu en luovuta kun nyt rauhoituin, ja sain jeesiä teiltä, ilman sitä en ois nyt osannut jatkaa.

Metusalem

Nyt, kun en siis ole korjannut mitään tai mittaukset eivät osoittaneet mitään poikkeavaa, niin lataa tyhjäkäynnilläkin 14.5v, nousten välillä 14.7v.
Nopeusmittarin neula pomppii välillä edestakas.
Tässä alkoi siis pari kk sitten nopeusmittari ajaessa nopeuden noustessa yli 50kmh niin pomppimaan edestakas, ja nyt kun viimeksi oli lataus ongelmaa, niin vaihdoin uuden nopeusmittarin anturin jonka myötä mittari korjaantui.

Viittaako nopeusmittarin pomppiminen maavikaan?

Jotain outoahan tässä on, toissapäivänä lataus 11.5v, katteet pois niin alkoi toimimaan, ja nyt kun ollut vaan paikallaan niin lataus jatkuvasti 14.5-14.7v.
Aiemmin lataus vaihdellut kuitenkin n. 13.8-14.4v.
Ja nyt nopeusmittari välillä pomppii.
Nyt tekemäni ylimäärinen akun maadoitus ei ole ollut kiinni koska piuha ei yletä kun akku on lattialla pyörän vieressä.
Pitää formuloiden jälkeen laittaa se ylimääräinen maajohto akkuun kiinni ja katsoa rauhoittuuko mittarin toiminta.

Hohhoijaa, mitähän seuraavaksi.

arla_m6

Zekkaas skoban käydessä liitokset mittarin takaa siten että liikuttelet niitä. Saman teet johtosarjalle. heiluttelet ja taittelet. katot samalla että veheeje lataa koko ajan.
Virtalukolle menevä liitos olisi erityisen tärkeä.

Metusalem

Ok, toi pitää tehdä koska nyt nopeusmittari sahaa jatkuvasti, eli vähän hätäinen ja ärsyyntynyt kun koko tilanteeseen olin, niin täytyy myöntää että löin laitteen nippuun tänään ja lähdin jo ajelemaankin.

Tiedän että hieman ehkä hölmöä, mutta kun en olisi arvannut että seuraavilla asioilla olisi voinut mitään vikaa tekevää olla, niin niputtaessa tänään asensin pyörään xenon valot sekä O2 fuel emulaattorin.
No, seurauksena se, että moottorin vikavalo syttyi lyhyen ajamisen jälkeen, se kyllä sammui sitten pois.

Xenonit nyt ei pitäisi tuollaista aikaan saada, eikä myöskään tuo "Motocorsaro o2 optimiser", tuon optimiserin amerikan versioita ovat huoletta jenkeissä näihin laittaneet, on ihan Apriliaan suunniteltu vekotin.
Pitää huomenna katsoa syttyykö vikavalo edelleen ja jos syttyy niin tuo optimiser irti ja katsoa syttyykö vielä.

Ehdin varmaan vasta tiistaina tuon johtojen tarkastuksen pariin, hitto kun en tajunnut tuota katteita asentaessa, no, tällasta tämä on kun ei ole mikään asentaja, mutta nyt alkaa katteet irtoamaan jo aika rutiinilla.

Kaikenlaisia vekottimia sitä pitääkin ostaa, meinaan tuota optimiseria, mutta kovasti Vespa kaverit sitä tähän koneeseen kehuivat, ja löysin siis siitä englantilaisen version jossa parempi vesisuojaus, ja puolet halvempi Suomeen ostettuna. Jotenkin vaikea uskoa että se olisi sen moottorin vikavalon sytyttänyt, ei tosiaan jenkeissä kellään mitään tuollaista sattunut, eihän se muuta kuin huijaa seosta alakierroksilla.

Meni se vapaa sunnuntai näinkin, mut kiitos tosi paljon jeesistä arla, palaan heti kun olen tsekannut tuon johtosarja asian.
Tosiaan aiemmin sekosi nopeusmittari, mutta silloin aivan erilailla, silloin toimi normaalisti 50kmh saakka ja sen jälkeen alkoi pomppimaan, ja nyt siis sahaa heti edes takas holtittomasti, laitoin siis uuden nopeusanturin juuri ja se on toiminut normaalisti tämän muutaman viikon.

Metusalem

Tunnin tässä selaillut netistä ja Aprilia palstalla tuosta "optimiserista", niin ei se kellään ole aiheuttanut tuota vikavalon "EFI"  plus moottorin vikavalo syttymistä, mutta todella monella jolla jännitteen säädin on hajonnut niin että lataa yli 14.5v niin on syttynyt noi vikavalot.
Kävin vielä pyörähtämässä kilometrin niin lataa 14.5-15v, eli liikaa, ja siitä se valokin syttyy.