Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tuulisuoja on mukava mutta ruma?

Aloittaja Typhoon, 26.10.17 - klo:19:53

« edellinen - seuraava »

Old School

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 01.11.17 - klo:09:33
Minä olen ostanut kolmeen skoduun pisimmän mitä löytyy ja sitten lyhentänyt sen verran että näen yläreunan yli kun hiukan ryhdistän asentoani normaalista, tuolloin riittää kun näkee reunan yli n 10 metristä eteenpäin. Homma toiminut kaikissa.
Itsekin olen 190+ pitkä.

Tuota ideaa (leikata tarpeeton pois) aika laajalti kaupataan amerikkalaisilla skootterisaiteilla. Mites sinulla, kun olet pitkä äijä, kuten minäkin, ovat nämä korkeat pleksit toimineet sellaisenaan? Minulla oli Hondassa korkea pleksi, mutta ilman mitään leikkaamisiakin näin siitä yli ja jos suojaa halusin, piti selvästi valita kumara ajoasento. Lähinnä kiinnostaa miten korkea on Vespan korkein malli, nykyään kun ajelen 300 GTS:llä. Eli onko myös yli 190-senttisen kuskin pää kokonaan suojassa, jos istuu normiajoasennossa?   
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

viisnelonen

Toimii kait ne semmosenaankin mutta..   huonon sään vallitessa kun pleksiin alkaa tulla kosteutta/huurua ajon aikana niin haluan pystyä katsomaan yli pleksin,tämä korostuu vasta-aurinkoon ajaessa.
Monet haluavat jatkuvasti katsella yli pleksin mutta pleksi saattaa sitten olla jo niin matala että kypärämelu kasvaa merkittävästi.
Leikkaan pleksit paikallaan, pikkurälläkkä+ noin millin metallikatkaisulaikka ja viimeistely hiekkapaperilla.
Leikkauslinjan paikan määrittäminen ja symmetrinen piirtäminen on vaativin homma. Tein ohuesta kartongista mallineen kopioimalla siihen tehtaan tekemän yläreunan kaarilinjan jne..
Normaalisti hiukan kumarassa tai ns ryhdittömästi ajaessani katselen pleksin yläosan läpi ja tarvittaessa asentoa ryhdistämällä näen sopivästi yläreunan yli. Homma toimii hyvin.
Heinäseipään nielleellä tai Preussilaisen ryhdin omaavalla tää ei ehkä ihan luonnistu  :D
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 01.11.17 - klo:19:24
Tuulisuojan asennolla on suuri vaikutus sen virtauksiin. Kannattaa kokeilla ennenkuin muuttaa mittoja. Jos on matala niin jatkamalla sitä jollakin levyllä voi kokeilla auttaako.  Tai tekee alusta alkaen koekappaleen ja joko hankkii valmiin tai ostaa levyä. 
Minä ostin nenän tasalle yltävän joka toimi vasta hyvin pystyssä asennossa. Suojasi käsiäkin vaikkei yltänyt kahvoihin saakka.

Jep ja monessa on yläreuna jyrkkenevästi taittuva jolloin virtaukset kääntyvät ylös, tämän taitto-osan jos poistaa kokonaan niin saa olla tarkkana ettei tule liian matala. Myös kuskin etäisyys pleksistä vaikuttää hommaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Etäisyyttä voi pitää vakiomittana koska se on käsien mitan päässä. Asento taas määrää korkeuden kanssa osuuko pää tai hartiat turbulenttiseen kohtaan. Pleksin taakse muodostuu aina pyörre. Tuulisuojan eräs seuraus voi olla kuran ja pakokaasujen tulo kuskin kiusaksi. Virtausten hallinta on tekniikan kinkkisimpiä asioita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Old School

Sainpa eilen hommattua kaverillani pari vuotta ylimääräisenä olleen Vespan puolikorkean tuulisuojan hyvin edulliseen asevelihintaan. Tuulisuojaa on käytetty pari kuukautta yhtenä kesänä ja se on aivan uutta vastaavassa kunnossa. Ei naarmuja tms. Varsinaiset kokeilut jäävät ensi kevääseen, kun tänä viikonloppuna ajelen jo Vespani talvisäilytykseen. Lähden pariksi viikoksi reissuun tulevalla viikolla ja sen jälkeen voi jo olla talvikelit, joten omalta osaltani kausi oli tässä.

Tuo ostamani tuulisuoja on selvästi korkeampi kuitenkin kuin se matala malli, mutta pitkänä miehenä näen reilusti sen yli, joten nähtäväksi jää häiritsevätkö tuulen suhinat ja miten tuuli ohjautuu. Toisaalta se korkeinkin tuulisuoja on sellainen, josta todennäköisesti näen yli, jos ryhdikkäästi istun, joten enpä tiedä. Selviää vain kokeilemalla ja kun tämän sain huomattavan halvalla, niin ei se konkurssiin vie, vaikka vielä joutuisin mallia vaihtamaan. Ja tästäkin mallista olen kuullut paljon hyvää. Kuskin omat mitat taitavat kuitenkin olla se ratkaiseva tekijä.

Jos päädyn vielä hankkimaan toisenlaisen tuulisuojan, olisi se ehkä tuo Faco Twin, eli sellainen kaksiosainen, jossa yläosa, ja samalla koko tuulisuojan korkeus,  on vapaasti säädettävä. Kelin (tai kuljettajan) mukaan voisi sitten nostaa tai laskea tuulisuojan korkeutta.   
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

oskuk

Kysyitkö miksi on vähän käytetty?

Old School

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 05.11.17 - klo:12:31
Kysyitkö miksi on vähän käytetty?

Kaveri hankki tuulisuojan vasta pari kuukautta ennen kuin myi Vespan, eikä uusi omistaja halunnut tuulisuojaa, joten se jäi ylimääräiseksi.   
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

konenikkari

Mielenkiintoinen aihe johon vastauksia taitaa löytyä vasta kun on olemassa oikeita tutkimustuloksia.
Yhtään ainutta tuulitunnelikokeen tulosta ei ole julkistettu.
Minun ainoa kokemukseni on moottoripyörässä olevan varttikatteen toimivuus.
Sehän toimii kuten laivoissa oleva, keulaklomppikin.
Alkuperäiseen skootterin rakenteeseen, myönteisesti tuulenvastukseen vaikuttava tuulisuoja taitaa olla melko haastava rasti.
Mielenkiinnolla odottelen, ja uskon että jokin malli toimii, ja vähentää skotun ilmanvastusta ja kuljettajaan kohdistuvia ilmavirtauksia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Old School

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 05.11.17 - klo:15:15
Mielenkiintoinen aihe johon vastauksia taitaa löytyä vasta kun on olemassa oikeita tutkimustuloksia.
Yhtään ainutta tuulitunnelikokeen tulosta ei ole julkistettu.
Minun ainoa kokemukseni on moottoripyörässä olevan varttikatteen toimivuus.
Sehän toimii kuten laivoissa oleva, keulaklomppikin.
Alkuperäiseen skootterin rakenteeseen, myönteisesti tuulenvastukseen vaikuttava tuulisuoja taitaa olla melko haastava rasti.
Mielenkiinnolla odottelen, ja uskon että jokin malli toimii, ja vähentää skotun ilmanvastusta ja kuljettajaan kohdistuvia ilmavirtauksia.

Tuo hankkimani keskikorkea malli varmasti suojaa kuskia jonnekin rintakehän yläosaan asti, mutta nähtäväksi jää minne ne tuulivirrat ohjautuvat. Tulevatko kypärään vai minne. Se selviää vasta ensi keväänä, kun pääsen tosissani kokeilemaan toimivuutta käytännössä.   
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 05.11.17 - klo:15:15
Mielenkiintoinen aihe johon vastauksia taitaa löytyä vasta kun on olemassa oikeita tutkimustuloksia.
Yhtään ainutta tuulitunnelikokeen tulosta ei ole julkistettu.
Minun ainoa kokemukseni on moottoripyörässä olevan varttikatteen toimivuus.
Sehän toimii kuten laivoissa oleva, keulaklomppikin.
Alkuperäiseen skootterin rakenteeseen, myönteisesti tuulenvastukseen vaikuttava tuulisuoja taitaa olla melko haastava rasti.
Mielenkiinnolla odottelen, ja uskon että jokin malli toimii, ja vähentää skotun ilmanvastusta ja kuljettajaan kohdistuvia ilmavirtauksia.

Minä tavoittelen sillä sääsuojaa kuskille sekä kypärämelun pienentämistä..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Hyvän tuulisuojan voi määritellä niin että se tekee ajamisesta mukavampaa ja ei lisää vastusta merkittävästi.

https://canadamotoguide.com/2016/05/04/motorcycle-aerodynamics/

Tuolla kuvien kanssa muttei tavistuulisuojasta. Pyörteet näkyvät hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Vespister

Tässä omavalmiste-katteessa on kyllä aerodynaamisesti päästy oikeille jäljille. Liekö jonkun palstalaisen skode, jonka bongasin Turussa vuosi takaperin?

Vespister


Coastside

Kankaisella jalkasuojalla toteutuu parhaiten tuo alasuoja. Minä kokeilin vaahtolevyisen jossa oli tiiviysongelmia. Se vähentää vastustakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Midland

Hanko-Espoo reissuista isällä käymään tuli paljon mukavampia tuulisuojan myötä. Lähes koko matka 80-100km/t vauhtia. Ennen oli niska kipeenä kun kotiin palas, tuulisuojan kanssa ei moista vaivaa. Myös helpommin kiihtyy sataseen, joka oli iso yllätys. Ollu muutaman vuoden enkä missään nimessä ota pois!