Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua kypäristä (minkä kypärän ostaisi?)

Aloittaja Jkarha, 26.08.07 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

Zorro

Mulla on vuosi sitten hankittu liiterin umpikypärä. Avattava kypärä kiinnosti, mutta en sen takia lähtenyt 45km:n päähän katsomaan onko niitä vielä saatavilla vai ei.

Samppa

#46
Mites noissa Lidlin kypärissä, onko huurtumisen ongelma ollut ilmaventtiilin pysymättömyys auki tärinän johdosta, vai joku muu? Vissiin taitaa olla muissakin hallppiskypärissä huurtuminen ja hengittämättömyys ongelmana? Arailta löytyy ihan hyviä kypäriä, mutta ei ihan tuohon halpaan hintaan. Minulla on nyt kesäkäytössä ns. halppis avokypärä, mutta suunnitelmissa olisi vaihtaa tollaiseen avattavaan umpikypärään. Taidan kuitenkin hakea MP-kaupasta. Talvikypäränä käytän toki umpikypärää.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Zorro

ei huurru, ilmaventtiilit ylhäällä seka leuan kohdalla, avokypärän visiiri huurtui huomattavasti enemmän.

Vili

Mullakin on Liiterin avomalli. Työmatka on n. 3km. Sen kun ajaa hengittämättä, niin ei huurru visiiri.
,,

Coastside

#49
Klik

Kypärän lekaventtiili, joka on säädettävä. Puhalsi kylmää ilmaa kipua aiheuttamatta huuliin. Visiiri ei -2 huurtunut sen ollessa täysin kiinni.

Avokypärän huurtuminen on sen perusongelma, koska hengitystä ei ohjata pois visiiristä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#50
Hankippa halppis puolipipo ja ota siitä visiiri ja ne sen tukipalat pois, niin kuulet kunnon ujellukset jo mopon vauhdissa. Se on sama kuin rälläkkä siinä vieressä huutaisi. Tuo uusi ei vielä huutanut, auki eikä kiinni.
Onhan joku mitannut 100 desibeliä umpimallin alalaidassa motarivauhdissa.

Korvatulpilla selviää meluista, vaikka se estää kuulemasta muiden touhuja, mutta huurtunut visiiri pakkasessa ei ole hyvä. Kun pitää liian kiinni se on miltei tukossa ja jos auki, niin nenä ja silmät kärsii, jos kasvot muuten suojaa hupulla.

Se on juhlaa kun kirkas näkymä, ilman pakkasviimaa, on edessä ja naaman saa esille kun haluaa tai tarvitsee. :)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

Juttelin juuri työterveysihmisten kanssa kuulosta ja heidän suosituksensa oli, että korvatulpat nuppiin heti kun jatkuva melutaso ylittää 80 db. Tavallisen umpipotan melutaso on satasessa  90 -100 db ja se todellakin aiheuttaa pidemmän päälle ongelmia.

Itsella on yksi avokypärä, Davida Jet, joka on sieltä hiljaisimmasta päästä. Vielä kevarivauhdeissa ok mutta sitten ehkä ei enää. En muutenkaan oikein ymmärrä noita avonaisia, kylmiä, meluisia ja turvataso heikompi kuin kokokypärässä. Ostin Davidan ihan sen tyylin ja viimeistelyn vuoksi mutta eipähän tuota ole juuri tullut käytetyksi. Siirtäisinköhän kukkaruukuksi?

pugt200

Noi rajat tulee varmaan alaspäin koko ajan. Oma duunipaikkani on avokonttori, jossa melutaso on useimmiten 0 db. No okei, työasema vähän hurisee siinä vieressä. Suomalaiset on hiljasta kansaa. Tuo 75 db ylittyy jo muuten huonommissa autoissa motarivauhdeissa.

Coastside

Olen "törmännyt" kolmeen tyyppiin eläessäni joiden nassu oli menyt uuteen uskoon kolarissa. Kaksi autolla ja yksi mopolla. Parille kuolonkolaripaikalle romuja näkemään jolloin motoristin kypärästä ei ole ollut hyötyä.

Kerran umpikypärä säästi nassuani kaatuessa.

Ajoin jo silloin kun kypärä oli vapaaehtoinen ja sitä ei sitten tietenkään hankittu ja valtaosan ajoista ilman sitä oli varsin mukavaa ajaa. Nytkin kun tie on sellainen, niin ajan ilman.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Tuo uusi lidlin kypärä ei huurru haitallisen paljon kun ajaa ja kirkastuu melko nopeasti jos se sen tekee kunnolla puuskuttaessa ja paikallaan. Istuvuus voisi olla parempikin ja sen lyhyempi hihna hieman pitempi, koska sitä ei saa sormiinsa kunnolla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Zorro

Tänään melkein ostin tuon avattavan kypärän Lidlistä, sitten muistin että mullahan ei oo rahaa. ;D

pugt200

Oletkö ihan tosissan tätä mieltä Walle ?

"Kyllähän kypärä lisää tollasten niskavammojen riskiä. Mutta tilastot, niitten mukaan mennään. Pahinta kun ihmiset kaikkien turvallisuutta lisäävien laitteiden hyödyt ottaa tavallaan käyttöön."

Mitähän sanoisi tuohon vaikka Mika Kallio, jolla on muutaman muksauksen kokemus kypärän aiheuttamista niskavammoista. Itsekin olen mennyt turvalleni asfalttiin 80 km/h vauhdilla ja hyvän kypärän ansiosta tässä vielä kirjoittelen. Viime vuonnakin Max Biaggi tupsahti melkein kolmesta sadasta pää edellä tantereeseen ja ajaa vielä tänäkin päivänä. Ei suhaillu ilman pottaa.


Coastside

Kypärästä voi olla hyötyä jo paikoiltaan kaatuessa. Niinkin voi käydä että kun rymyää, niin että kolhaisee päätään, että pökertyy hetken päästä ja on ehtinyt riisua kypärän ja kohtalokas tälli tulee kaatuessa. Väärä luulo on että tarvitaan vauhtia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

En halua olla mitenkään hankala mutta kävin paljon keskusteluja "hallitusta kaatumisesta" oman kolarini jälkeen. Poliisimieskin kyseli olinko ehtinyt miettiä tai valmistella kaatumista ja oli pakko vastata hänelle, että ainoa mitä ehdin tehdä ennen mukkia oli hämmästely. Kaaduin epäonnisessa väistössä huhtikuisella kylmällä asfaltilla ja puristin polvien välissä todella isoa tankkia. Etukumi vingahti kerran ja sitten pää jo kolisi maantietä vasten.

Samaa sanoivat monet muutkin nurin menneet, onnettomuustilanteita ei juuri koskaan ehdi suunnitella, siinä vaan kuskia viedään. Kilvanajajat ovat toki kaatumisen ammattilaisia mutta kyllä heidänkin tarkoituksensa on pitää pyörä pystyssä loppuun saakka. Jos olette seuranneet noita rr-kisoja, niin kukaan ei kaada pyöräänsä vaan nostaa pystyyn ja ohjaa ulos radalta. High siderissa äijä lähtee kuin tykin suusta ja toisinpäin kaaduttaessa kuskeilla on omat tapansa irrottautua pyörästä, mutta vapaaehtoinen koneen kaataminen ... no way. Nurinmeno on aina riski ammattimiehenkin terveydelle!!

Eräältä mp-kouluttajalta kysyttiin kerran, että koska pyörä pitää kaataa jotta välttäisi kolarin. Vastaus oli, ei koskaan. Syynä on se, että mopo pysähtyy ja ohjautuu parhaiten kumipuoli alaspäin. Itse olen huomannut, että ainoastaan murtsikkasuksilla ja potkukelkalla kaataminen nopeuttaa pysähtymistä, koska omalla persuksella saa aikaan enemmän kitkaa  ;). Omassa "kaadossani" mopo meni ilman kuljettajaa yli 30 metriä, eikä olisi kovalla alustalla pysähtynyt silläkään matkalla mutta keväinen kynnöspelto pysäytti Kawasakin. Jotta semmosta.

/pugt

A_sentaja

Yhdyn edelliseen,, itsellenikin on enskapoluilla muutaman kerran käynyt kämmi. Kerran etupyörä putosi reitille syöpyneeseen reikään ja tangonylitys oli tosiasia, käsillä ehdin hieman ottaa vastaa, mutta kypärä kolahti silti aika kivasti kivikkoon.. Toisella kertaa siirtymällä tuhatta ja sataa ajaessani talvikelillä perä irtosi nastoista huolimatta tiukkaan luistoon ja vastaheitto veikin sitten kuskia kohti ojaa. Taas kypärä pelasti, jotta kyllä se on ihan hintansa arvoinen hankinta, ajat sitten polkupyörällä, mopolla, skodulla tms. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...