Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Agilityyn "pitkät peränvälit"

Aloittaja kkossc2, 15.06.18 - klo:09:57

« edellinen - seuraava »

kkossc2

Esim. Racing Planetilla on myynnissä tälläiset peränvälitykset:

https://www.racing-planet.de/primary-transmission-gear-up-kit-top-racing-17-18-50-for-kymco-china-50-4-stroke-p-260212-1.html?backcPathco=5&cPath=26_105

sekä "secondary transmission gear up kit", joka on hiukan halvempi ja josta kuvan mukaan puuttuu tuo "pääakseli".

Onkohan noita saatavissa jostain kotimaisesta nettikaupasta?

Kumpi sarja kannattaa ostaa?

Onnistuuko asennus ihan perustyökaluilla ja peukalo lähes keskellä kämmentä?

Olisiko joku "Sport" variaattori parempi vaihtoehto, kun tavoitteena n. 70 vauhdit kohtuullisilla, 7000- 8000r/min kierroksilla?

purgiaali

#1
Agilityssä on vakiona perävälitys n. 1:13(hammasluvut: 15-54-15-54). Kumpi vaan noista muuttaisi välityksen noin 1:10 tuntumaan mitä minulla on agilityssä. Sen olen havainnut itselle sopivaksi, toisin minulla ei ole tuollainen setti. En tielä oliko noita saatavilla kun tilasin gy6-motorista kiinamopon kaikki perärattaat(hammasluvut: 16-51-16-51), joilla välityssuhde on tuo sama 1:10. Joissain 12" ja varmaan kaikissa 10" pyörilla olevissa kiinamopoissa on tuollaiset perävälit. Jos laittaisi nuo molemmat, niin välitys olis n. 1:8 ja sen luulisin riittävän yli 100 km/h nopeuksiin.

Prässin varmaan tarvii asentamiseen.

https://www.aliexpress.com/item/Chinese-Scooter-Performance-Racing-Gear-Set-GY6-50cc-80cc-100cc-17T-49T-139QMB-1P39QMB/32727289911.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.53124c4dK00P53
Tällä meinasin lisätä itselle vielä 10% lisää nopeutta, mutta perkaleen kiinalainen lähetti kierot ja muutenkin sudet rattaat



kkossc2

Nuo Aliexpressin rattaat olisivat olleet suorastaan halvat, mutta ei niitä sitten uskalla tilata, kun laatu on tuommoista.

purgiaali

#3
Jos vaan olisikin rajattomasti aikaa ja kesää jäljellä... Laitoin tietty dispute nappulaa kauppiaalle, että pistääpäs rahoja takasin ja rahat tuli takas, ja olis sieltä saanut uutta tilalle. En kerennyt enkä ollut kovin kiinnostunutkaan enää, mutta viesti tuli:
Lainaa"donnot worry we  would like to resend you new one todaypls cancelthe disputs thank"

Tänään tuli toinen paketti samalta kauppiaalta. Nokka-akselin tilasin, ja joku 125cc akselin näköinen sieltä tuli. Tälläkin kertaa myyjä lupasi uudestaan lähettää ja tulppa kaupan päälle. Saapa nähdä mitä tulee.

MORPA

Jos näihin pitää alkaa perävälejä vaihtamaan, niin sitten on vääntöä koneessa vahvassa ;D

Purgiaali voisi vähän enemmän avata Kymconsa virityksistä, kun tuntuu tuo asia olevan erittäin hyvin hallinnassa!
Liikennesika.

joni_k

mulla ei ole agilitya mutta +17% perävälitys  12" pyörällä olevassa pitkälohkossa.  ainakaan siihen ei prässiä vaadittu. kuumailmapuhallin ja joku alasin tms  missä  varovasti nakutella hammasratas irti akselista. tapio vaihto mulle sen rattaan ja olin siinä vieressä katsomassa ;D uuden hammasrattaan laitto oli helppoa kuumensi vaan sen asennettavan rattaan niin akseli upposi helposti.  50cc taikka 63cc sylinterisarjalle en suosittele. 72cc on itsellä kiinni ja se on minimi. mulla on variaattori säädetty silleen että melkein tyhjäkäynnillä pääsee 40km/h. nopeus jolla ajan on 50-60 välillä ja huippunopeus johon oon päässy on 80km/h ja sen jälkeen loppuu teho, ei välitykset taikka kierrokset moottorista ;D  mutta itse en vaihtaisi pois sen verran mukava on kun noin kierrokset on alhaalla ja ei ainakaan oo pelkoa että siitä johtuen leipoisi kiinni ;D olen kokeillut 63cc sylinterillä ja todennut ettei jaksa oikeasti toimia, joten ei ole mikään mutu tarina.

kkossc2

Juu, tässähän on kyllä 72 kuutioinen. Vääntöä niin pirusti, mutta tuolla rajoitetulla CDI boksilla huiput on 65 mittariin niin ala- kuin ylämäkeenkin.(Varmaan reilusti  alle 60 todellista). Tämä vielä 8g rullilla. Jos vääntö alkaa loppumaan, niin rulliahan voi keventää alkuperäisiin 6,5grammaisiin.

Nyt varattorin hihna nousee edessä ihan ylös asti, eli näillä välityksillä ei juuri enempää kulje ilman ylikierroksille menoa ->8000 kierrosta. Tarkoitus olisi siis päästä nykyisillä kierroksilla "tarvittaessa" lujempaa. Tuollaiset joni-k:n säädöt olisivat sopivat.

Tämä kuuluisi varmaan tuonne "Kysele tyhmiä" palstalle, mutta jos laitaa tämän "secondary transmission gear up kitin":

https://www.racing-planet.de/secondary-transmission-gear-up-kit-top-racing-18-17-49-for-china-kymco-4-stroke-p-260390-1.html?backcPathco=5&cPath=26_105

niin eikös nuo vaan vaihdeta alkuperäisten tilalle sellaisenaan, ilman rattaan akselille vaihtoa, johon alkeelliset taitoni ei ehkä riitä.

Mites sitten ne "Sport"- variaattorit. Onko niissä vain paremmat kiihdytysominaisuudet vaiko myös suuremmat huiput? Tarvitsevat sitten myös kait pitemmän hihnan? Ainakin ne olisivat helpommat asentaa.

joni_k

#7
tossa joutuu tekee saman homman. kuten näet paketin kyljessä tossa akselissa on kiinni iso ratas. osat jotka tulee mukana niin akselissa sitä ei ole kiinni eikä tule edes mukana. toi mukana tuleva ratas tulee erikohtaan, en muista mikä ratas sen pari siellä perässä on. helppo se on vaihtaa. osta varuilta myös moottorin tiivistesarja.

MORPA

Sulla on aivan turhan painavat rullat jos kasit ja alamäkeen mittariin 65. Ei sillä että keveemmillä menisi yhtään lujempaa, mutta kyllä sulla nyt rajotin hakkaa vastaan. Saman verran sen pitäis kulkea vakio rullillakin, mutta kiihtyä kiivaammin. Nyt kun sulla on liian painavat rullat ja kone kiertää rajoitinta vastaan, niin et saa kierroksia alemmaksi kuin ainoastaan köröttelyssä jos siinäkään, niin ja tietenkin kiihdytyksissä se kurnuttaa pienillä kierroksilla, mutta kiihtyy ehkä hitaammin. Rullien liikerata kun on rajoittunut niin ei niitä vaihtamalla ylipainoiseksi saavuta oikein mitään, niiden siellä ulkokehällä olevien rullien painot on aivan toisisjaisia asioita huippunopeuden kannalta.

70 ja risat menee tuo oma agilaattori alamäessä ja joskus jopa tasasellakin tuulien ollessa suotuisia, siis oman mittarinsa mukaan. 72ccm, 92-suutin ja rajoittamaton holkki, siinä nuo virit. Vakiorullatkin on, kokeilin kutosiakin mutta alkoivat tiputtamaan huippuja. No ei kyllä mäennousukykyä puuttunut, pito loppui. Loppuuhan se pito noilla vakiorullillakin tietyissä olosuhteissa.
Liikennesika.

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 19.06.18 - klo:03:52
Purgiaali voisi vähän enemmän avata Kymconsa virityksistä, kun tuntuu tuo asia olevan erittäin hyvin hallinnassa!

Pahoittelut että tulee vierailtua täällä palstalla vähän harvakseen nykyään. Oma Agility on taas ensi viikosta alkavaan lomaan vihdoinkin kohtuu miellyttävässä tilassa. Viimekesän konerikon jälkeen oli mopo pitkään toimintakuntoinen, mutta ei aivan kaikki ollut kohdillaan niin että uskaltaisi pidemmälle huolettta lähteä.

Vinkinä että vakiocdi rajoituksen saa nostettua 9000rpm vaikka sahaamalla kulmaan pieni lovi(google varmaan tietää miten), mutta ei uusi cdi jossa raja myös 9000rpm ole kovin kallis. Suosittelen.
https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/32481

Minun mopo käy tällä hetkella 6g rullilla n. 6500-7200 kierroksilla. Vaihdoin juuri bando hihnan uuteen gatesiin ja kierrokset jostain syystä putosi n. 400rpm. Aiemmin Olen tavoitellut samanlaista kierroslukua, ja rullien paino on ollut 6,25 - 6,5 g

Rajoitetun holkin poisto variaattorista on tärkeä ensimmäin askel, mutta vakiovariaattori kannattaa myös vaihtaa johonkin muuhun, niin saa vielä hieman välitystä lisää.

Minulla oli hetken 72cc, mutta siirryin takaisin 63cc. No kuitenkin kaasarin vaihto alkuperäisestä 20mm kaasariin teki melkoisen lisäyksen tehoihin kummassakin sylinterikoossa.
Kummalisesti kun alkuperäinen pienempi kaasari toimi 90 kokoisen suuttimen kanssa niin tämä 20mm kaasari toimiin parhaiten 80 kokoisen suuttimen kanssa.
https://www.aliexpress.com/item/20mm-Big-Bore-Performance-Carburetor-for-GY6-50cc-100cc-Scooter-Carb-Ken-CVK/32649339189.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dDADKL0

Niin ja minun mopo näillä 1:10 peräväleillä kulkee sopivassa alamäessä jopa n. 95 mittarilukemaan, eikä vielä tule 9000rpm kierrosrajoitus vastaan. Todellinen nopeus alle 80

kkossc2

Perskutarallaa! Miullahan olikin tuo Sparewheelin CDI boksi varalla, mutta ilmoituksessa ei mainittu että on rajoittamaton. Kokeilin vaan että lähtee sillä käyntiin ja laitoin varastoon ::)

Nyt ottaa sen 9000 kierrosta, ainakin,  mutta vauhtia on silloin vain pikkasen yli 70 mittariin. Jotain 63 ehkä todellista. Ei hyvä.

Tuo 60 nopeus pitäisi saada jollain 7000 kierroksella. Se ei taida onnistua ilman peränvälitysten vaihtoa?

Ajelen mieluusti huudattamatta konetta ja noilla kierroksilla vauhti jää nyt alle 50 kilometriin näillä ylipainoisilla 8g rullillakin.

Alkuperäisillä vielä alemmaksi.

purgiaali

Näin se taitaa olla että perärattaita pitää tuunata. Samanlainen ajatus minulla että moottoria ei pitkään ihan täysillä huudatella. Solifer skootteri mikä minulla oli aiemmin ajossa kiersi vakiona iloisesti 12000rpm asti. Peräväritykset siinä oli 1:15 ennenkuin niitä aloin tuunaamaan.

MORPA

Miksi purgiaali suosii pienempää sylinteriä? Joku syyhän tähän on oltava. Itse ajatellut kasvattaa suuremmaksi kuin 72ccm, mutta toisaalta agilityn pitää vaan toimia ja viritellään sitten siihen paremmin sopivia kootteleita. Ja ainahan se toimii :)

Itsellä mennyt vähän mielenkiinto koko perävälien vaihtoon kun on ajellu tuolla kakstahdilla niin nelari agi pitää sen jälkeen rauhallista ja mukavan tasaista pörinää Muumioitumisvaiheessa oleva levän peittämä Baotianikin pitäis laitta toimimaan niin ei ole edes osia. Se on aika haaskan näkönen sanoisi savolainen ;D
Liikennesika.

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 15.07.18 - klo:02:30
Miksi purgiaali suosii pienempää sylinteriä? Joku syyhän tähän on oltava.
Syy on vähän niin kuin tämän päivän ajot. Kun tulee koti-ikävä, niin silloin on mentävä. Google maps aikajana kertoo että tänään on mopo liikkunut 310km 7 tunnin aikana ja ajettua tuli kokolailla niin lujaa kun mopo kulkee. Sylinterin osalta mopo on vielä täysin ehjä, eikä tullut sakkoja. Isomman kuin 72cc sylinterin kanssa en lähtisi viikon reissuun.

MORPA

Onko sulla ollut jotain kestävyysongelmia 72ccm kanssa kun 63ccm suosit? Itellä kun tuo 72ccm ja kyllä se tuntuu ajoa kestävän, ainakin tollasia parinkymmenen kilsan yhtäjaksoisia pätkiä menty ihan hyvin, ei se siitä enää enempää lämpene vaikka jatkais lappiin saakka.

Isommista sylintereistä en kyllä osaa sanoa mitään kun ei ole ollut. Nykyisellä setupilla kyllä uskaltaisi lähteä vaikka sille viikon reissulle.

Mullahan oli ongelmia matka-ajossa lämpimällä ilmalla kun alkoi jossain vaiheessa aina puutumaan. Nyt on toinen kaasari ja ongelmat ovat poissa. Nyt on ollut niin lämpimät ilmat, että uskoisin asian tulleen luotettavasti todetuksi. Olisko ollut jokin bensanpintaan liittyvä juttu, kun muitakin ongelmia on poistunut.
Liikennesika.