Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#660
Ja lipeää syntyy palamistuloksista, yhdistettynä veteen  ;)
Oliskohan se sinkki tärkein ainesosa siinä teessäkin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 19.07.19 - klo:11:10
IR mittari on helppo ja maksaa vähän.

Vertailevia mutta käyttökelpoisia mittatuloksia tuottaa I-R mittari esim pakokäyrästä.
Ehdottomia tuloksia ei näytä, mittarin mukaan minä olen kuollut 8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

#662
Vielä tuosta öljyn lämpötilasta. On nimittäin varastossa yksi moottori, josta voisin tarkistaa öljyn kulkureittiä ja lohkon seinämän vahvuuksia.  Moottoripyörissä on usein sylinterinkannen öljyn paluu reitillä tarkistusruuvi, johon voi liittää esim. öljynpainemittarin.  Jos rakentaisi GY6 koneeseen samanlaisen.
Tällöin mittauspisteen lämpötila olisi lähempänä oikeaa, kun ei öljy ole vielä pudonnut alas viileämmän öljyn joukkoon. Pitää vain katsella lohkoista sopiva piste, johon voi porata ja kierteyttää sen lämpötila-anturin. Tämä menee kyllä jo hifistelyn puolelle, mutta mittareita on aina mukava katsella. Turbomittari olisi paras, mutta sitä ei mopoon kannata rakentaa. Vaihteet pitäisi moottorissa olla, jotta saisi mittarin neulaan kunnolla liikettä ;)
Taitaa kuitenkin päästä helpommalla, kun vain vaihtelee mäntiä sitä mukaan kun ne kuluu.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

juu,kokeilujen kautta etsitään se toimivin ratkaisu. tässä samalla murtuu myös se myytti että näille kiinaskoottereille kelpaa öljy kuin öljy.

mopotinx3

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 19.07.19 - klo:11:10
IR mittari on helppo ja maksaa vähän.
Millä hintaa olet hankkinut?  Mopon moottorin lämpötilan tarkkailun lisäksi sillä voisi katsella talon lämpövuotoja ja tienata selvää rahaa tiivistämällä lämpövuotokohdat.  Olen jostain lukenut, että Wärtsilän dieselvoimalaitoksissa katsotaan IR-kameroilla kaikkia laakeripisteitä, niin voidaan hälyttää asentaja vaihtamaan laakeri, ennenkuin se kallis moottori rikkoutuu. Joku insinööri odottaa vain käsi poskella, että laakeri ilmoittaa viastaan. Sitten asentaja hyppää Timbuktun lentokoneeseen ja lähtee vaihtamaan sen laakerin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

no eipä tollanen montaa euroa maksa ihan tokmannilta. ir-kamerat alkaa sitten maksaakin jo. ir-kameroilla myös tehtaissa sähkökaappien kytkentöjä käydään tarkastelemassa. liitokset löystyy ajan myötä ja alkavat kuumentua joka sitten lisää vaan liitoksen löystymistä ja tulipalon riski kasvaa.

Rific

#666
Kuulostaa hullulta, mutta vaihdoin hetken mielijohteesta delvacin mx (15w-40) -> motul 5100 (10w-40) öljyyn. Ajelin lyhyen kiepin, ja heti kun sammutin  skootterin kuulin jotain mitä ei ole ennen kuulunut - pakoputki naksutti kuumuuttaan. Delvacit takaisin sisään - sama lenkki - ei ääniä. Eli käy delvacilla viileämpänä. Enää en vaihda, ja pysyn päätöksessäni  ::) Kunkkuöljyä, autoon en ala kaatamaan, mutta kaikki pienkoneet vatkaa jatkossa delvacia.

mopotinx3

Onhan se 15W paksumpaa kuin 10W, siksi Motul pitää olla myös sitä paksumpaa, jos haluaa helteeseen soveltuvan öljyn. Vimeksi laitoin skootteriini Teboil Classic 20W50, niin ei ainakaan ole mitään ohutta lirua. Halpaakin se oli Motonetissä.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Rific

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 22.07.19 - klo:23:19
Onhan se 15W paksumpaa kuin 10W, siksi Motul pitää olla myös sitä paksumpaa, jos haluaa helteeseen soveltuvan öljyn. Vimeksi laitoin skootteriini Teboil Classic 20W50, niin ei ainakaan ole mitään ohutta lirua. Halpaakin se oli Motonetissä.

Ei se ole paksumpaa, kuin kylmänä. Kuumana molemmat ovat yhtä paksuja.

joni_k

#669
Lainaus käyttäjältä: Rific - 22.07.19 - klo:22:49
Kuulostaa hullulta, mutta vaihdoin hetken mielijohteesta delvacin mx (15w-40) -> motul 5100 (10w-40) öljyyn. Ajelin lyhyen kiepin, ja heti kun sammutin  skootterin kuulin jotain mitä ei ole ennen kuulunut - pakoputki naksutti kuumuuttaan. Delvacit takaisin sisään - sama lenkki - ei ääniä. Eli käy delvacilla viileämpänä. Enää en vaihda, ja pysyn päätöksessäni  ::) Kunkkuöljyä, autoon en ala kaatamaan, mutta kaikki pienkoneet vatkaa jatkossa delvacia.

niin, kai sä huuhtelit järjestelmän tolla motulilla ennen sen pidempiä käyttöjä? toi motul on esteri pohjaista ja mielenkiintoista vaahtoa tulee synteettisen ja esteriöljyn sekoituksesta. ite oon vähintään litralla aina huuhdellu järjestelmän. melkein kahdella pitäisi tehdä mutta alkaa tulla kalliiksi. en jaksa uskoa että pakoputken lämpölaajentuminen  yms kertoisi öljyistä yhtään mitään. no,aika näyttää minkä tuomion toi delvac saa kunhan se tonni on täynnä.. ;D

viisnelonen

Tuo joni_k:n kokemus vaahtoontumisesta on kiinnostava, itsekin olen sekoittanut Red-linen 20w-60 Racing öljyä normi ns synteettisiin? 5w-40 öljyihin vaihtevina määrinä. Ei mitään havaintoa vaahdon muodostumisesta. Em sekoituksen teen lisätäkseni öljyyn sitä ZDDP töhnää.. Burgmanissa on n 30-50 % Redlineä ja pösössä n 20 %
Käsittääkseni Red-line on myös esteriöljy ?
Ostin noita motonetistä kun poistivat niitä puoleen hintaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Mistä sen vaahdon näkee? Viimmeksi kuulin samasta seitkytluvun  nelarijammuista joiden tasapainoakselit vatkasi öljyt vaahdoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Rific

#672
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 23.07.19 - klo:07:22
Lainaus käyttäjältä: Rific - 22.07.19 - klo:22:49
Kuulostaa hullulta, mutta vaihdoin hetken mielijohteesta delvacin mx (15w-40) -> motul 5100 (10w-40) öljyyn. Ajelin lyhyen kiepin, ja heti kun sammutin  skootterin kuulin jotain mitä ei ole ennen kuulunut - pakoputki naksutti kuumuuttaan. Delvacit takaisin sisään - sama lenkki - ei ääniä. Eli käy delvacilla viileämpänä. Enää en vaihda, ja pysyn päätöksessäni  ::) Kunkkuöljyä, autoon en ala kaatamaan, mutta kaikki pienkoneet vatkaa jatkossa delvacia.

niin, kai sä huuhtelit järjestelmän tolla motulilla ennen sen pidempiä käyttöjä? toi motul on esteri pohjaista ja mielenkiintoista vaahtoa tulee synteettisen ja esteriöljyn sekoituksesta. ite oon vähintään litralla aina huuhdellu järjestelmän. melkein kahdella pitäisi tehdä mutta alkaa tulla kalliiksi. en jaksa uskoa että pakoputken lämpölaajentuminen  yms kertoisi öljyistä yhtään mitään. no,aika näyttää minkä tuomion toi delvac saa kunhan se tonni on täynnä.. ;D

Motul 5100 on "puolisynteettistä" eli mineraalia on tässäkin osa, samassa purkissa. Vaihdoin ölpät silti kahdesti, ja samat kun vaihdoin takaisin delvaciin. Noin varmuudeksi.

En tiedä kertooko mistä, mutta ei putki naksu delvaceilla, joten ei se nyt ihan tuulesta temmattua ole.  Viileämpänä käy. Myös moottorin äänet on huomattavasti pehmeämmät delvaceilla.

mopotinx3

Ehkä Delvacin käyttäjillä on niin luja usko öljyn ylivertaisuuteen, että pakoputketkin alkavat reagoimaan.  Yksi konsti voisi olla, että rukoilee pienen värssyn öljyn vaihdon yhteydessä, niin Delvacin teho nousisi entisestään. ;)
Aprilia Sportcity One 50 4t

viisnelonen

Tässä Suomessa tehty öljyjen vertailu missä keskitytty juurikin öljykalvon pettämiseen. Siitähän kiinanskodun männänhelman naarmuuntumisessa on kyse .. ellei sitten johdu öljyn vähyydestä tms.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/144947/Silfverberg_Jani_Marttila_Joni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Yhteenveto tuloksista on pdf sivulla 45 mutta jos haluaa asiaan hiukan perehtyä niin vois aloittaa sivulta 34 
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250