Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco, laatua vai kuraa

Aloittaja MORPA, 19.04.18 - klo:00:15

« edellinen - seuraava »

MORPA

Itse vähän ajatellut kannentiivisteen poisjättöä. Juutuupista kattelin kun yks jenkki teki erittäin tasaisia pintoja ja antoi mielestäni hyvät ohjeet moisten valmistamiseen. Läppäämällä se niitä valmisti, tässä se valmistaa työkalut hommaa varten: https://www.youtube.com/watch?v=rHmsQEAx16o

Tavallaan turhan vaivalloista jonkun mopon kyseessä ollessa, mutta olishan se ihan hyvä testialusta ;D

Kaverilla on muuten hyviä opetusvideoita koneistushommista, käytännön kokemusta mulla ei ole, että kuinka toimivia ovat käytännössä.
Liikennesika.

Coastside

#31
Hiukan meni yli hilseen tuo filkka ajatellen kannen työstöä. Ei näitä mikroneina mittailla. Voihan tiivisteeksi heittää silikoni- leivinpaperin. Oli tuossa skodessani yksi mikronijuttu  :) keulatiputki tiputti öljyä pihalle ja sadevesi levitti sitä värikalvona. Pesuaineella se hävisi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Tuossahan vaan kerrotaan minkälaiseen tarkkuuteen on mahdollista päästä. Ennen sitä parasta tarkkuutta saavutetaan vähemmän tarkka lopputulos ja jos se riittää niin turha kai sen enempää alkaa hieroa. Eipähän alkaisi kannentiivite vuotamaan, kun ei sellaista ole ;D

Käytännössähän valmistajan konstruktio on yleensä se kustannustehokkain ja muutenkin järkevin vaihtoehto, kyllä ne näitä miettii aivan tosissaan. Mua vaan alkoi kiinnostaa tuo homma ja en nyt keksi muuta vähänkään käytännöllistä tarvetta moisille pinnoille kuin mopon kansi. Onhan kyllä aina erilaisia pintoja jotka pitää saada tiiviiksi ja useimmiten se sitten muiden vaihtoehtojen puuttuessa tapahtuu käyttäen jotain tököttiä pintojen välissä. Tollasille hiomalimpuille olis kyllä joskus muutakin käyttöä, aika vähäistä kyllä, mutta olishan sitten sellasetkin. Tuossahan siis valmistetaan tasopintojen läppäystyökaluja, eivät nuo kiekot itsessään ole tosiaan kuin työkaluja joilla tehdään jotain.
Liikennesika.

MORPA

Nyt kun on näitä Kymcoja tullut tässä kehuttua, ja tyyppiviaksi väitetyt sähköviatkin kiistettyä, niin kaverin agiin iski sähköpula. Se ei ladannut ja kaveri oli jääny tienpäälle odottamaan apuvirtaa. Kiksihän oli tietenkin paskana. No sai apuvirtaa ja mopon liikkeelle.

Jännitteensäädinhän siitä oli rikki, kävin vähän mittailemassa ja arvelin sen säätimen olevan viallinen. Onneksi sellainen löytyi ja sen vaihtamalla alkoi lataamaan. Onneksi näistä on jonkinlaista korjaamokäsikirjaa ladattavissa, ne helpottaa korjailua.

Nyt se kuulema lataa 16V täysillä kierroksilla akun navoista mitattuna, mikä on vähän erikoista. Akku ehkä paskana, ei tuo oikein muuten ole mahdollista. Tuskin tuommoisen laitteen latauspiirissä riittää puhtia tunkkaa ehjään akkuun tuollaisia jännitteitä. Tosin ei tuo latauspiirikään mitään huipputekniikkaa taida edustaa ;D
Liikennesika.

Coastside

Kuivaksi kiehunut akku? Jännite voi nousta kun se ei ota virtaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

miksikäs se ei olisi mahdollista että pukkaa tommosia jännitteitä.. ;D kaikki on mahdollista  ;D akkuhan siinä kiehahtaa ja sähkölaitteet menee rikki pikku hiljaa ylijännitteestä. jotaki vähän yli 14v luokkaa kierroksilla mun skootteri antaa. akkuja on kaksi. 7ah ja 12ah penkinalla.

konenikkari

Jos säätimeltä puuttuu luotettava maadoitus, se tunnistaa jännitteen väärin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Latauksessa on virralla väliä, ei jännitteellä. Pakkasessa jännite pitäisi olla suurempi kuin lämpimässä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Maadoitukset tuli kyllä mitattua, mutta niiden virranläpäisykyky on toki arvoitus. Näiden lataussäätimessä tuskin on minkäänlaista lämpötilakompensointia, eiköhän se ole pelkästään jännitteellä säädetty lataus.

Tommoseen lyijyakkuun voi toki yrittää syöttää liian suurta jännitettä ja jos virtaa riittää niin tapahtuu kyllä jotain ei toivottavaa. Mopossa tuskin riittää sitä virtaa kovin paljoa.

Kahtoo ny onko akku rikki vai onko ylijännite syy edellisen jännitteensäätimen rikkoutumiseen. Jos en väärin muista, niin oikeanlainen oikosulku latauskäämissä voi aiheuttaa jännitteen nousua siellä, mutta säätimen pitäisi tietyissä rajoissa hoidella sekin. No tutkitaan lisää jos tulee tarvetta ja kirjoittelen sitten diagnoosia tänne.

Nyt se kuiteski toimii, mut kuin kauan ;)

On mulla tossa säädettävä virtalähde, sillähän voi tutkia noiden maadoituksien virranläpäisykykyä. Oikosulkuun vaan ja mittaa säädettyä ja todellista virtaa. Kyllä sillä saa moposta johdot sulamaan, järeä labrapoweri kyseessä ;D
Liikennesika.

Maraboy76

10 vuotta vanha Kymco Agility 4-t toiminut hyvin, ostettu 2000km ajettuna, 9 vuotta ajettu ilman ongelmia kunnes voimansiirtolevy hajosi kytkimesta 11000km kohdalla. Nyt mittarissa 12500km. #82 suutin ja liukurullat,muuten vakio,kulkee 45km/h. Tehokas ajovalo, h4 poltimo. Ei ole tarkoitus myydä lähivuosina,sen verran luotettava on. Tätä voi suositella kulkuvälineeksi.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Maraboy76 - 22.06.18 - klo:19:30
10 vuotta vanha Kymco Agility 4-t toiminut hyvin, ostettu 2000km ajettuna, 9 vuotta ajettu ilman ongelmia kunnes voimansiirtolevy hajosi kytkimesta 11000km kohdalla. Nyt mittarissa 12500km. #82 suutin ja liukurullat,muuten vakio,kulkee 45km/h. Tehokas ajovalo, h4 poltimo. Ei ole tarkoitus myydä lähivuosina,sen verran luotettava on. Tätä voi suositella kulkuvälineeksi.
Niinkuin joku osuvasti sanoi: skoottereiden Corolla. Ei mitään hienoa,erikoista, ei herätä kateutta...Mutta toimii!!

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: Maraboy76 - 22.06.18 - klo:19:30
10 vuotta vanha Kymco Agility 4-t toiminut hyvin, ostettu 2000km ajettuna, 9 vuotta ajettu ilman ongelmia kunnes voimansiirtolevy hajosi kytkimesta 11000km kohdalla. Nyt mittarissa 12500km. #82 suutin ja liukurullat,muuten vakio,kulkee 45km/h. Tehokas ajovalo, h4 poltimo. Ei ole tarkoitus myydä lähivuosina,sen verran luotettava on. Tätä voi suositella kulkuvälineeksi.

Ei kai H4(60/55w) polttimo? Hs1(35/35w) polttimo pitäisi olla. Minä kokeilin H4, mutta vähän jäi himmeäksi, kun sähköjärjestelmä ei anna tarpeeksi tehoa.

MORPA

Jostain ihmeen syystä latausjännite putoaa näissä jos vaihtovirtapiiriä(ajovalot) kuormittaa. Vois vaikka esittää jonkun hurjan teorian magneettien kyllästymisestä tai jostain, mutta kun en oikein osaa asiaa selittää, ainoastaan havaitsen ;D
Liikennesika.

MORPA

Eilen tuli kiusattua Agilityä matka-ajolla, Lohjalta Espooseen Muuralan Nesteelle kahville ja tankkaamaan ja siitä harhailemaan kohti Juvanmalmia. Siitä vanhaa Porintietä kohti Siippoon Nestettä, kävin harhailemassa Otalammella kauppaa etsien, en löytänyt. Siippoon Nesteeltä sitten jotain pienehköä tietä Vihti kk. ja sieltä sitten tupakkatauon jälkeen takaisin Lohjalle.

Rakkine toimi moitteettomasti vaikka lämmintäkin oli, varikoppakin oli niin kuuma ettei sitä oikein voinut kosketella, mutta yhtään hihnaa ei joutunut vaihtamaan. No eipä tuo nyt ollut ku joku 130km lenkura :)
Liikennesika.

kestosippi

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 18.07.18 - klo:00:46
Eilen tuli kiusattua Agilityä matka-ajolla, Lohjalta Espooseen Muuralan Nesteelle kahville ja tankkaamaan ja siitä harhailemaan kohti Juvanmalmia. Siitä vanhaa Porintietä kohti Siippoon Nestettä, kävin harhailemassa Otalammella kauppaa etsien, en löytänyt. Siippoon Nesteeltä sitten jotain pienehköä tietä Vihti kk. ja sieltä sitten tupakkatauon jälkeen takaisin Lohjalle.

Rakkine toimi moitteettomasti vaikka lämmintäkin oli, varikoppakin oli niin kuuma ettei sitä oikein voinut kosketella, mutta yhtään hihnaa ei joutunut vaihtamaan. No eipä tuo nyt ollut ku joku 130km lenkura :)
Olisiko hihnoja ollut mukana useitakin  :o
Peugeot Satelis 500