Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Solifer Solana kaasun hölläämisen jälkeen ei heti kiihdy uudelleen (tökkii)?

Aloittaja Jonneb, 31.07.20 - klo:09:50

« edellinen - seuraava »

Jonneb

Moi,

Yritin kovasti etsiä aiemmista postauksista, mutta en ihan vastaavaa löytänyt.

Eli Solifer Solana -16

- Paikaltaa lähtiessä ei ongelmaa, kiihtyy hyvin kaasu pohjassa.
- Ongelma eesiintyy vain ensin ajamalla kaasu täysin auki ja himmaammalla esim liikennevaloihin ja valot vaihtuukin vihreäksi (nopeus ehtinyt laskea about 30-40kmh), jos kaasun avaa uudeleen täysille, solikka pätkii muutaman sekunnin ennenkuin kiihtyy normaalisti, jos kaasua ei avaa uudelleen kokonaan vaan noin 3/4 osaa, ja siitä varovasti lisää kaasua, kiihtyy hyvin ilman ongelmia?

Ongelma esiintyy siis vain kun kiihdyttää jostain nopeudesta, ei paikaltaa lähtiessä...

Välillä tökkää pari-kolme kertaa niin pahasti, että ihan säikähtää, joskus vähemmän... Häiritsee kuitenkin, kun ei heti saa kaasulle vastinetta :)

VariJari

Joko se alipaine luisti siellä takertelee tietyissä tilanteissa tai sitten seos on jotenkin huono nopeassa kaasun aukaisussa.. kiihdytyspumpun toiminta (antaa liikaa/liian vähän kun laittaa nopeasti kaasua) tai jos tuossa kaasarissa on se joku AC kalvo joka sulkee joiltain osin bensan antoa kaasun hölläämisen aikana.

Molemmissa on kalvo jolla toimintaa hoidetaan, voi olla rikki..

Onko tämä uusi oire ja onko tietämystä että onko skodelle jotain kaasariin liittyviä tehty viimeaikoina?
Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

Tuo nyökkäily ilmenee joskus joissain CVK kaasareissa. Jos kalvoista ei löydy mitään eikä suuttimet ole tukossa ja jatkuu niin osta uusi kaasari joita saa parilla kympillä ebaystä. Kura voi jumia kiihdytyskalvon varren ala asentoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jonneb

Ostin käytettynä, ja mukana tuli toinen kaasari, näyttää suht uudelta, mutta haisee bensalta, eli on ainakin käynyt kiinni. Omistaja jolta ostin skootterin, ei tiennyt enempää, vaan oli saanut toisen kaasarin mukaan edelliseltä omistajalta...

Tarkoitatko alipaine luistilla ja kalvolla sitä kaasarin yläosan muovista luistia ja sitä pyöreää kalvoa? Siis tätä tai tämän tapaista osaa:

https://www.moposport.fi/kalvo-kaasuttimen-kalvo-16mm-kiina-skootterit

Tuohan olisi ainakin todella helppo kokeilla vaihtaa tuosta toisesta kaasarista...

Oire on ollut koko ajan mitä olen skootterin omistanut... En sitä vielä koeajossa huomannut, mutta kotimatkalla kylläkin jo tuli esiin...


Jonneb

No taitaa se kaasarin vaihto olla edessä.

Huomasin että tiputtelee bensaa aika paljon.

15min aikana syntyi aikamoinen lätäkkö:



Tälläisestä letkusta vaikuttaisi tulevan, jonka päässä on ruuvi, ruuvi on kiinni, mutta tiputtelee sieltä liitoksesta, mistä tämä letku oikein tulee? Onko jokin ylivuoto letku?


VariJari

Lienee kaasarin tyhjennys ruuvi & letku.. joskus tuo ruuvi saattaa ruostua sisältä tai sitten sen sen mahdollinen tiiviste vuotaa.
Jos olet vaihtamassa niin sama kurkata sinne kaasariin, kaasari irti, bensat pois, pohja auki ja pyörittelemään ja testaamaan sen tyhjennys ruuvin/letkun toimintaa.
Harrastelussa: bt49qt-12

Jonneb

Tuo ruuvi on siis letkun päässä. Eikös se kaasarin tyhjennysruuvi ole yleensä kaasarissa ja letkun pää on avoimena?

Tuossa on sellainen kiinnityskorva samassa hökötyksessä ruuvin kanssa... Letku tulee sitten tuohon korvaan kiinni jossa on tuo ruuvi... Laitan paremman kuvan vielä... Letkussa on päällä sellainen metalliverkko suojus...

VariJari

Ok, sitten ei liene perinteinen kaasarin pohjassa oleva tyhjennysruuvi :) Jossain kaasarissani olen tuon tapaisen nähnyt mutta en nyt yhtään muista mistä mihin meni ja mikä oli tarkoitus..
Harrastelussa: bt49qt-12

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

tyhjennys proppu se on. joissakin se on tolleen letkun päässä.

Jonneb

Voiko tuo liittyä jotenkin tuohon tökkimiseen? Eli tuon voisi sitten vain tulpata kinni?

Jos nyt oikein katsoin, se lähtee tuosta nipasta, jonka vieressä on myös ruuvi, voisiko tuo olla vielä erikseen tyhjennysruuvi, eli tuon ruuvin avaamalla bensa pääsee tyhjennysletkuun? Vai voiko seosruuvi tai jokin muu (säätö)ruuvi olla noin alhaalla?

Pitää koittaa kiristää tuota ruuvia vielä...

Kun saisi bensan tippumisen pois kuvioista, voisi tilata kiinasta edullisemmin kaasarin, saisi hieman lisäaikaa... Mukana tulleesta kun ei ole tietoa, muka "uusi" mutta eipä uudet haise bensalle...


joni_k

tyhjennysproppu se on tuo toinenkin..mielenkiintoista miksi niitä on kaksi? tossa aliexpressinkin kaasarissa on kaksi.

konenikkari

#12
Kun poistat tuon pohjasta näkyvän letkun ja pistät sen tilalle läpinäkyvän letkun
ja nostat sen kaasuttimen rinnalle, voit seurata kuinka ylös nousee bensiinin pinta
kaasuttimen sisäpuolella, kuuluisi nousta kaasuttimen uimurikammion sauman tasalle, keskimäärin  ;) ;)
Kun nostat letkun selkeäst kaasuttimen yläpuolelle, ei siitä saa valua bensaa.
Oireista päätellen kaasuttimesi tulvii.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Jonneb

Vaihdoin kalvon. Vanha oli ihan kuin liian iso. Oli rypyssä... Muovi kansi oli ylhäältä bensainen???

Uusi kalvo oli sopiva ja meni nätisti paikoilleen.

Vanha oli keltainen ja uusi valkoinen...

Uudella tökkiminen hävisi, nyt ikäänkuin miettii alle 1s jos kaasun avaa kokonaan. Pienemmällä kaasulla miettimistä ei tapahdu?

Vähän kuin röpöttäisi ennen kuin reagoi, vaikea selittää mutta sellainen pieni röpellys kuuluu ennen kiihtymistä...

Joka tapauksessa jo paljon parempi.

Olisiko seosruuvin säädöstä ehkä apua tuohon miettimiseen?

VariJari

Siinäkin on monta mahdollisuutta. Kalvohan tulee kiinni luistissa.. onko luisti samanlainen kaikilta osin vs. edeltäjä? (Tasa tai kaareva pohja, jos kaareva niin sen pitää asettua suoraan kaasarin ilmavirran suuntaisesti. ) Tuliko kalvo/luisti neulan kanssa, onko täsmälleen samanlainen ja prikka samassa kohdassa neulaa, täsmääkö neulan korkeus vs entinen kalvo/luisti ulkoa katsottuna?

Tuliko kalvo varmasti tiiviisti (kohdiste lirpake ja kalvon reuna urassa )
Harrastelussa: bt49qt-12