Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia SR 50 ditech ei anna kierroksia

Aloittaja leevi-, 06.08.12 - klo:18:06

« edellinen - seuraava »

leevi-

yks päivä olin lähös ajaa , aprilia käynnisty normaalisti ja kuulosti normaalilta pintakaasua laittaessa. sit ku olim lähös ni laitoin vain kaasua mut ei jaksanu kiertää ku 15-20km/h kohalle hirveellä nykimisellä. vika löyty vakioputkesta ,siin oli pieni reikä. hitsasin sen ja pari muutakin reikää ,mut koko aja tuli uusia. joten ostin vähän käytetyn SAMANLAISEN vakioputken.no sillä se si toimi sen 2metriä..rupes taas nykii iha hulluna ,ja si kaasu pohjas ei liikkumu ees eteepäi. ongelman ei siis pitäisi sijaita putkessa.tarkistin vähä aika si vaihetun tulpan ja huomasin sen olevan iha nokine .putsasin ja koitin toimiiko, toimi sen 20metrii ku rupes taas nykii ,tulppa TAAS iha nokine . + siitä kohtaa mis alkukäyrä suurenee ni nous vähä savua/pakokaasua (?). lähteekö ongelma muka pelkällä tulpan vaihdolla ? vai onko tulpanhatussa kenties jotain vikaa ,tai tulpanhatun johdolla ?

konenikkari

Vaikka se ei asiaa autakaan, kerro skotusi vuosimalli
ja jos mahdollista, vähän enemmän käyttöhistoriasta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#2
Ruiskulaite ei piittaa pakoputkesta mitään niin että vuodot vaikuttaisivat käyntiin. Koska se käy, sen paineilma ja bensapumppu syöttää polttoainetta oikeaan aikaan, siis ECU toimii (sen I/O - piirit voi vioittua vaikka se muuten toimisikin). Syypääksi nyt näyttää osoittautuvan viallinen bensasuutin tai ilmamäärän mittausanturi. Ilmavuotokin imupuolella voi sotkea syötön (ECU saa väärän mittausarvon ja syöttää liikaa = nokinen tulppa).
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

leevi-

#3
skootteri on vm 2002 ja kyllä reikä pakoputkessa vaikuttaa oli se kaasari tai ruisku koska sieltä katoaa vastapaine jota kaikki 2T-mopot tarvitsevat.

ja skootterilla ei ole kovinkaan isoa käyttöhistoriaa .ostin sen käytettynä 5.7.2012 ja silloin oli otettu vain prikka irti.laitoin prikan takaisin. ja ny vähä aika si otin sen uudestaan pois . mitää muuta mopolle ei ole tehty .

mesemies49

Lainaus käyttäjältä: leevi- - 06.08.12 - klo:23:53
skootteri on vm 2002 ja kyllä reikä pakoputkessa vaikuttaa oli se kaasari tai ruisku koska sieltä katoaa vastapaine jota kaikki 2T-mopot tarvitsevat.
Kyllä kakstahti ninnkuin 4t pelaa ilman putkeakin todella hiukan tehoihin vaikuttaa ;D

Coastside

#5
Putkessa on kyse resonansseista niin kuin äänentoistossa pitää olla iso laatikko bassolle tms. Putki vaikuttaa siihen miten putkeen karannut seos tulee sieltä takaisin sylinteriin ja hyvin mitoitettuna sallii suuremmat huuhteluaukot ja teho kasvaa. Peruperiaate toteutuu suoralla putkella joka mitoitetaan laskien ja kokeillen moottoriin sopivaksi. Mitoiltaan se ei kuitenkaan sovi ajoneuvoon.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/Arbeitsweise_Zweitakt.gif/550px-Arbeitsweise_Zweitakt.gif

Ruiskumoottorissa mitään seosta ei karkaa putkeen vaan pelkkää ilmaa joka sekin on pois tehosta, siksi tehoputki on tarpeen siinäkin. Ruisku syöttää bensan kesken puristuksen suoraan sylinteriin. Jos nyt oletetaan että putken toiminta on niin tärkeää että se risana päästää ilmaa liikaa karkuun, se voisi selittää liian vahvan seoksen, muttei noin pahasti kuin se nyt esiintyy.

Kaikki kannattaa koettaa saada alkuperäiseen kuntoon mekaniikan osalta jolle ruiskulaitteet on säädetty. Alkaen ilmanputsarista. Missä kunnossa se muuten on? Tukkeutuneena se voi estää moottorin toiminnan. Oli kerran autoilija joka vei auton korjaamoon ja kertoi että auto käy vain hetken. Syy oli täystukkoinen putsari.

Asia joita kokemattomampikin voi tehdä on johtojen liittimien kunnon ja puhtauden tarkistus, jotka viallisena voi aiheuttaa vian. Muuten tämä on osaamista ja välineitä vaativa korjattava.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

leevi-

ilmanputsari oli puhdas. vika löytyi öljypumpusta. skootteri ei sulkenut sitä ollenkaa sähköisesti joten se valutti kaikki öljyt läpi ja poltti sit sitä öljyä putkessa jonka takia putkesta nousi savua ja nokes tulpan. ohitin tuorevoitelun ja taas toimii !

leevi-

elikkäs mu sr ditechist (vuosmallia 2002) meni öljypumppu rikki joten ohitin tuorevoitelun ,eli nyt öljyt bensan sekaa. paljo tos on se bensaöljy suhde ? luin netist et jotai 2% tai 2.5% mut en ollu iha varma ni jos joku fiksu tietäs ni oisin kiitollinen :)

viisnelonen

#8
Lainaus käyttäjältä: leevi- - 08.08.12 - klo:22:32
elikkäs mu sr ditechist (vuosmallia 2002) meni öljypumppu rikki joten ohitin tuorevoitelun ,eli nyt öljyt bensan sekaa. paljo tos on se bensaöljy suhde ? luin netist et jotai 2% tai 2.5% mut en ollu iha varma ni jos joku fiksu tietäs ni oisin kiitollinen :)

Ei onnistu ditecillä seosbensan käyttö. Bensa kun suihkutetaan suoraan sylinteriin.. jää koko alakerta ilman voitelua seosbensalla. Ditech kun on suorasuihkutus systeemi toisin kuin 4T ruiskuskodut ja bensiini käyttöiset autot(pl muutaman poikkeuksen)

Edit: Älä käytä moottoria ennenkuin saat tuorevoitelun kuntoon..
Eikä se sylinteri/mäntäkään saa riittävää voitelua kun kaikki öljy menee suoraan palotilaan ja poltetaan pois.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

leevi-

öljypumppu tulee joku pv postissa. miten bensa tankin saa tyhjennettyä? onko jotai letkuu mist voi valittaa johki säiliöö vai mite ?

leevi-

miten saa aprilia sr ditech vm2002 bensatankin tyhjennettyä ilman että laittaa moottoria käyntiin ?

Coastside

Hanki jokin letku ja ime se bensaa täyteen niin että se alkaa imeä tankista bensaa mieluiten oikeaan bensakannuun. Ns. lappoletku.

Miksi haluat tyhjentää sen?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Ei sitä tarvi tyhjentää jos ei tankissa ole mitään sinne kuulumatonta, bensa/öljyseos kelpaa moottorille ja bensapumpulle.. kyllä, ja saattaa moottori  olla mielissäänkin, ...nam! ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

leevi-

bensatankissa on tällä hetkellä 4% bensaöljy seos . nii jos moottori saa nyt tuorevoitelun + öljybensa seoksen ni eiks se tukehu ja käy vähä rikkaalla ? :o vai voiko sen tehä sillee et lisää vaa tuorevoiteluntoho päälle

Coastside

#14
Ei se kärsi siitä öljystä ja voit laimentaa sitä jos haluat. Hivenen se voi mäntää karstoittaa, joka ei tuossa moottorissa ole ollut ongelma. Pidä kuitenkin huoli että voitelu todella toimii.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04