Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ditech to carb

Aloittaja Jonttuutonttuu, 11.06.19 - klo:04:10

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Oli miten oli, tilaan todennäköisesti tuollaisen KTM 125  Duke, Yamaha T-max jne bensapumpun. Näkyy olevan sama pumppu parissa kymmenessä kevarissa ja hieman isommissa, Hinta on vain 13€ ja jopa 9 eurollakin voi saada. Voi olla, että ei toimi, mutta sitten pääsen ainakin rauhassa tekemään kaasariversiota. Sain tänään tulpan irti, mutta akku unohtui toiseen talliin. Jos ei kipinää ole, en viitsi edes tilata tuota pumppua, vaan siirryn suoraan 6-käämiseen kaasarisähkösysteemiin. Kiitos ja kumarrus kaikille, jotka vaivautuivat vastaamaan kysymyksiini. Tosi viheliäistä, että olivat tehneet noin erikoisen tyyppisen pumpun, ettei mikään tarvikepumppu mene suoraan.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

bisnes on bisnes. jälkimarkkinointi pelaa kun ihmiset joutuu ostamaan suolaiseen hintaan merkkivaraosia eikä kiinalaisetkaan oo viittiny tehdä omaa halppis versiotaan.

mopotinx3

#62
Vielä hieman jatkoa tähän Factory 2006 ruiskuun.  Kipinä oli suorastaan loistava, ilmeisesti tämä mekaaninen aivo ymmärsi, että exitus tulee, jos ei nyt näytä kipinää.
Eksyin jollekin extreme-ditech-tuning-palstalle ja siellä selvisi, ettei tällä voi oikeastaan ajaa ilman erillistä bensapaineen säädintä. Tietenkin mittari tulee mukana. Sitten säädetään bensapaineella seos kohdalleen. Tuleehan sitä bensaa enemmän sekunnin murto-osassa kun painetta lisätään. Jotkut ovat autoon tehneet etanolimuutoksen samalla konstilla. Painetta lisää, niin auto kelpuuttaa etanolin. Harmi, ettei 2-t koneessa etanoli käy,  kun huuhtoo ne öljyt pois sylinteri seinämiltä. Joku EVP US.ARMY insinööri vannoi ditechin nimeen, ilokaasunkin oli lisännyt. Sääliksi käy kampiakselia. Siis tulevaisuuden sylinterisarjoja ennakoiden täytyy tuollainen paineensäädin hommata, parin kympin juttu, lisäksi tulee se pumppu about 13 euroa. Olisko dronet varustettu 2-t ruiskukoneilla, vai mihin niitä armeijassa tarvitaan? Sanoi kierroksia olevan 10000 niissä army-malleissa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 10.10.19 - klo:12:09
Sillä ei juurikaan ole merkitystä, kuinka suuren paineen itse pumppu tuottaa, kunhan letkut kestää,
paineensäätöventtiili on ruiskuyksikössä, ylimäärä paine palautuu tankkiin kuten kaikissa muissakin ruiskuissa.

Jos haluaa selvittää alkuperäisen pumpun tuottamaa max painetta,
voi painemittarin kytkeä myös suoraan pumpun perään,
sieltä löytyy yllättävän suuria paineita, kun ei suutinyksikön paineensäätöventtiili ole käytössä.
yleisn syy pienelle paineelle on tukkeutunut tulopuolen suodatin,
ja toiseksi yleisin, pumppu horii ilmaa,
kolmanneksi yleisin, itse pumpussa on vikaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

#64
Juu, kannattaa kokeilla vielä tuon alkuperäisenkin pumpun paine. Nyt on KTM  pumppu tilattu ja italialaisella nimellä oleva paineensäädin. Olisi saanut halvemmalla, jos 8 kg painemittari olisi kelvannut. Otin kuitenkin tuon EPMAN tms. italialaisena mainostetun säätimen , jossa mittarin alue 11 kg asti, hinta oli vain pari euroa kalliimpi. Siitä pitää vetää joku vertailuletku ilmapumpun puolelle, aika paljon näpräämistä siinä tulee.
Pari kolme viikkoa tässä menee ennenkuin letkuadaptereita voi alkaa rustailemaan. Jos leikkaa tuosta alkuperäisestä pumpunkuoresta adapterin, niin se kävisi nopeasti. KTM pumpun ulkohalkaisija on 30mm.
Kiitos painehävikin etsintäkaaviosta. Täytyy tsekata sitten pumpun asennuksen yhteydessä, ettei ole ruiskusuutin tukossa tms, suodatin jne.
Aloitin särisivän äänen perusteella bensapumpusta tämän vianhaun. Voi olla, että osa vikakoodeista johtuu alijännitteestä.
Nyt huomasin bensapumppua tarkastellessani, että sen sisältä vuotaa öljyä. On ilmeisesti öljypumppu kytketty pois päältä, kun bensan sijasta öljyä valahti. Täytyy tarkistaa tuokin vika, ettei kone kilahda heti ekassa startissa. Yleensä myyjät kertoo virityksistään, mutta tämä mopo oli kuulemma tullut jossain kaupassa, eikä uusi omistaja tiennyt siitä paljon mitään.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

Löysin hauskan videon Ditechin sähkökytkennöistä, jossa ohitetaan ruiskun rajoitinsysteemit ja ECU. Tilalle joku Keeway tai NSR CDI-boxi.  Kaveri on videolla tehnyt omat simppelit kytkennät kuten Skyteam monkeyssä on tapana.  Tämän mukaan ei tarvitse kuin rälläköidä ylimääräiset kyhmyt magneeton päältä ja jättää 20 asteen kohdalle 3 peräkkäistä kyhmyä.  Venäläisillä ditech videoilla on hitsattu tämä alue yhtenäiseksi. Hyvin tuntuu ottavan kierroksia. Kopioin tämän idean. Kivat sandaalit on monttöörin jalassa. :) Ei tarvitse turhaan laittaa rahaa kaasaripiaggion staattoriin ja vauhtipyörään. Kaasarigileran pytty ja kansi tulee tämän kipinäsysteemin kaveriksi.
https://www.youtube.com/watch?v=neR5OgoMAms&list=LLhUpVZ9Xrkc-FLltaCVUkAQ&index=2&t=0s
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#66
On se aika kauhea tämä Aprilian moottorin irrotus Keeway Focukseen verrattuna.   Melkein sain jo moottoripaketin irti rungosta. Enää on takajarrun letku sitkeästi kiinni variaattorikotelon pohjan pulteissa ja joitakin ruiskun ohjauksen sähköliitoksia sylinterinkannessa ja startissa. 
Positiivinen yllätys löytyi lyötyi latauspuolelta,  tässä IE361 moottorissa on 3-vaihe lataus kuten isoissa moottoripyörissä. Ainakin sähkö riittää jopa lisävaloihin.
Haittapuolena on se, että AC-sytytysboksi ei käy. Niitä olisi ollut varastossa joka lähtöön. Tämä vaatii DC-sytytysboksin. Päädyin moottorin irrotukseen, jotta voi tarkistaa sylinterin ja männän. Samalla vaihdan öljypumpun ja tarkistan kampiakselin kunnon. Toimiiko AC-boksi tasavirrallakin, onko kellään tietoa?
Penkin lukon vaijeri on myös käsittämättömän hankalasti irrotettavissa. No, olkoon kiinni, kyllä se kypäräkaukalo voi olla mopon vieressä odottamassa moottorin paluuta.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

Onko tosiaan niin, että ilmanputsarin mutkaletku rajoittaa liikaa moottorin ilmansaantia?  Meneehän tämä SR50 racing-ohjelmalla yli 80km/t.  Kauheat mutkat ne on tuohon pitkään imuletkuun suunnitelleet.  Onko herra jonttuutonttuu huomannut tehon lisäystä, kun ohitti tuloletkun mutkan?  Imuääni ainakin lisääntyy. Olisko niin, että mutkan vaikutus on vasta suurimman sallitun kierrosluvun kohdalla, estämässä koneen liiallista yli 90km/t vauhtia?  Pitäisi olla varaletku, jotta voisi leikata sen mutkan auki, niin näkisi miten pieni soikio siellä on. Onhan se älyttömän pitkä tuloletku, missään mopossa tai moottoripyörässä en ole vastaavaa nähnyt.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Imuputkissa vaikuttaa pituus sen resonansseihin. Ehkä mutka on pitennystä varten?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

#69
Voi olla niinkin, ettei tämä Piaggio-moottorinen olekaan yhtä kovakulkuinen kuin se Morini ditech.  En edes muista tutkineeni sen imuputkia, kun se kulki niin pirun hyvin racing-ohjelmalla.  Ainakin ilmanputsarit ovat aivan erilaiset.
Ennen suodatinkotelon mutkia tulee Piaggiossa noin puolimetrinen imuputki, jossa on ilmanputsarin päässä vain 16mm reikä. Sen rassasin heti 19mm kokoon, koska ainevahvuutta oli reilusti.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#70
Nyt on moottori käynnistetty.  Vain alipainehana aiheutti ongelmia. Ei anna bensaa, kun kuristus ilmanputsarista puuttuu. Ratkaisen asian poistamalla alipainehanan ja laittamalla ruohonleikkurin tms hanan tilalle. Sain käyntiin, kun laitoin käden kaasuttimen taakse.  Kuitenkin moottori alkoi hetken päästä alipaineen puutteessa kerätä kierroksia.
Kaasutinkoneen kanteen ei käy ruiskukoneen lämpöanturi. Pitää hommata erillinen mittari, toki ensiksi kokeilen vetää tietokoneboksin ohi suoran johdon anturilta mittaristolle.
Mittarin varoituskolmion päälle voi teipata jonkin kivan tarran. Ruiskun johtojen liittimet täytyy täyttää silikonilla, niin ei pääse kosteutta liittimiin.  Kaasutinmalliin muuttaminen vie aikaa, kun samalla laitoin vaijeriryypyn ja rassasin ilmanputsarin vapaammin hengittäväksi.
Onni suosi tässä remontissa, kun kampiakseli oli kunnossa, eikä moottorin lohkoja tarvinnut avata.
Staattori ja magneetto olivat täynnä moskaa. Pesin ne ja putsauksen jälkeen kipinä oli vielä parempi kuin ennen remontin alkua.  Myös ruiskun johdoissa oli huomauttamista, rispaantuneen näköisiä, paljon oli rassattu ennen meikäläistä, nyt se ei haittaa, kun ne on poistettu käytöstä.
14mm PHBN toimi hyvin 75 suuttimella.  Porattu 16mm PHBN sai liian vähän 82 suuttimella ja jopa 90 suutin jää hieman pieneksi. Toivottavasti ilmanputsarin ja sen pitkän imuletkun asennus korjaa seoksen kohdalleen. Moottori kiertää hyvin  ditechin sähköilläkin. Sylinteri on vakio 40.3mm pytty ja pakoputki on ditech originaali, jossa ei ole mitään hukkaputkea alunperinkään. Nyt pitää vain saada lämpömittari toimimaan ja katteet takaisin paikoilleen.

Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#71
Sain PHBN+16mm kaasuttimen säätöön laittamalla 110 suuttimen ja terävämmän luistin neulan.  Lähti hyvin käyntiin, mutta seuraavana päivänä oli täysin hengetön. Kipinä oli kadonnut.  Heitän nyt koko alkuperäisen sähköjärjestelmän roskiin, kenties se CDI-älypoksi on viallinen.  Tilalle tulee parinkympin käytetty magneetto ja Saksasta halvalla uusi 6-puolainen vaihtovirtastaattori.  Nyt saan kytkettyä viri-TZR50 AC-sytytyksen.  En uskalla enää laskea miten kalliiksi tämä kaasarimuunnos on tullut, mutta todellakin kannattaa ostaa suoraan Kaasutin-SR50, nytkin joku kauppaa sellaista 590€.  Tosin siinä menettää hauskan ajankulun ja pähkäilyn, kun mopo toimii hyvin ilman ruuvausta. IE361 ruiskuaprilian etuna on hukkaputketon pakoputkisto, ei ole myöskään mitään muita jarruja pakoputkessa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

Saattoi karata kaasariviristyksilläsi niin paljon ylikierroksille että ECU iski päälle pysyvän vikakoodin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

#73
Niinpä, joku piru siihen meni.  Kyllä edelleen on tarkoitus myöhemmin palata DC-sytytykseen hyvän latauksen takia, mutta testaan nyt tämän 1-vaihe staattorin toiminnan.  AC-systeemissä etujakin on paljon, kun ajonesto poistuu ja sähköt on yksinkertaiset.  Nyt on niin kylmä, ettei huvita autoremontti, laitetaan nyt tämä SR50 toimimaan luotettavasti.
Voisihan tuon sytytyshetken anturin laittaa säädettävään muotoon, ainakin DC-systeemissä siitä voisi olla hyötyä,kun en muista edes mistä laitteesta se mun ainoa DC-boksi on peräisin. AC-boksit mulla on NSR125 ja sitten tuo TZR50(kiinaviri).
Yksi keltainen viriac-boksi jo kärvähti kokeiluissa. Muutan vielä tuon tankin ulkopuolisen hanan alkuperäiseen alipainehanaan, se mahtuu hienosti paksumman pumppuletkun sisään ja tulos on melkein alkuperäisen näköinen, toivottavasti alipaine riittää paremmin kuin tarvikehanalla.
Aprilia Sportcity One 50 4t