Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

CDI-boksi vai jännitteensäädin rikki?

Aloittaja livonthedge, 20.08.19 - klo:14:46

« edellinen - seuraava »

livonthedge

Hei hyvät kanssaskootteristit!

Uskollinen työjuhta ja kauppakassi jätti välille ja hyviä neuvoja tai mielipiteitä kaivataan...

Potilas:

Kymco Super 8, 4-tahti, 50 kuutioisella GY6-moottorilla. Vuosimalli 2010, kirjoitushetkellä mittarissa 16 000km.
Kierrostenrajoittimen johto katkaistu jo uutena sekä kaasuttimen suutin vaihdettu, muita virityksiä ei tehty.

Vikakuvaus:

Päivä 1:
Skootteri sammui kaupungin keskustaan varoittamatta noin 7km ajon jälkeen, eikä suostunut käynnistymään.
Kävin autolla hakemassa kotoa työkaluja, säädin venttiilit, vaihdoin tulpan sekä tarkistin bensansaannin.

Tämän operaation jälkeen tarkastin kipinän, ja kipinää syntyi (kipinä oli mielestäni vähän heikko, tosin voi olla aika kullannut muistot kun viime kerrasta on aikaa...). Laitoin tulpan paikalleen ja mopo käynnistyi pienen suostuttelun jälkeen. Sammutin sen, ja kun yritin käynnistää uudestaan niin eipä lähtenytkään enää ja kipinä oli hukassa.

Päivä 2:
Hain Motonetista uuden tulpanhatun, vielä uuden sytytystulpan sekä puolan johtoineen. Huomasin, että vanhassa puolassa liittimet hapettuneet. Laitoin uudet osat paikoilleen, kipinä löytyi ja taas pienellä suostuttelulla käyntiin - mutta kuten edellisenä päivänä, sammutuksen jälkeen ei mitään eloa.

Tässä vaiheessa aloin epäillä CDI-boksin tulleen tiensä päähän, koska kaikki sähkölaitteet toimi normaalisti ja startti pyöri iloisesti eikä akkukaan hyytynyt. Otin akun sekä CDI:n kotiin, latasin akun ja meinasin alkaa tilailemaan uutta CDI:tä.

Päivä 3:
Lähdin skootterin luo tarkoituksenani ajaa se pois keskustasta. Laitoin akun sekä CDI-boksin paikoilleen, ja huomasin että virrat laitettuani päälle mittariston kello/päivämääränäyttöön ei ilmestynyt mitään(?!) Sähköstartti ei inahtanutkaan, mutta hämmästyksekseni skootteri lähti ensimmäisellä polkaisulla kuin "palmun alta" käyntiin.

Ajoin sen sitten pois keskustasta, ja matkalla huomasin ettei vilkut tai ajovalot toimi. Sammutin skootterin määränpäässä kun ajattelin mennä bussilla kotiin, mutta sammutuksen jälkeen se käynnistyikin uudestaan ilman ongelmia (tätä kokeilin 4-5 kertaa ja aina lähti nätisti). Siinä tutkiessani huomasin, että ajovalot ei toimi (kun laittaa ajovalot päälle, ne palaa hetken hyvin himmeästi kierroksista riippuen ja sitten sammuvat kokonaan). Samaten töötistä kuuluu hyvin vaimea ääni, joka on juuri ja juuri kuultavissa moottorin tyhjäkäynnin läpi. Parkkivalot toimii (ledit), mutta välkkyvät jarruttaessa, takavalot toimii.

Joten; mitä arvon foorumilaiset on mieltä, kannattaako vikaa etsiä nyt CDI:stä vai jännitteensäätimestä/tasasuuntaajasta?
Haulla löysin tietoa, että ajovalojen pitäisi palaa moottorin käydessä vaikka akku ei olisi kytkettynä, samaten vilkkujen. Vaikuttaa siltä että jännitteensäädin/tasasuuntaaja ei nyt muuta magneetolta saatavaa vaihtovirtaa tasavirraksi, eikä näin ollen akkukaan lataudu. Voiko rikkinäinen jännitteensäädin aiheuttaa sytytyksen katkeamisen ilman varoitusta?

Kiitos sinulle joka jaksoit tämän lukea! :D Modet voipi siirtää oikeeseen paikkaan, jos on väärällä alueella...







Coastside

#1
Maadoituksen kunto ensin ja sitten latausjännitteen mittaus. 13,5 - 14,5 volttia. Jos siinä on DC CDI se tarvitsee akkuvirtaa. Liittimien kunto myös syyniin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

livonthedge

Kiitos vastauksesta!

Nyt on yleismittarilla tökitty. Akun jännite 12.7 volttia, latausjännite tyhjäkäynnillä sekä ~2000rpm sama 12.7V, eli ts. ei lataa akkua.
Ilmeisesti ei myöskään ota akusta virtaa vastaan?

Mittailin myös sitä jännitteensäädintä. Siinä on 5 liitintä, 2 tulee magneetolta, 1 menee virtalukkoon, 1 ilmeisesti valoihin ja 1 maihin. Ainoa mistä sain lukemia mitattua oli tuo virtalukolle menevä liitin, siinä kulkee 400 ohmia, muissa ei eloa. En hirveen hyvin oo näistä sähköhommista perillä, mutta oletan että noista muistakin liittimistä pitäisi jotain lukemia saada joten laitoin jännitteensäädin/tasasuuntaaja-boxin tilaukseen.

Tässä on ilmeisesti AC-CDI, toimii ihan hyvin vaikkei akku olis kytkettynä. Ajovalojen pitäisi myös palaa vaikka ajettaisiin ilman akkua, nyt ne ei pala akulla eikä ilman.

joni_k

jos akku on iän vanha se voi rikkoa sähkölaitteita. tiedä vaikka siellä ois oikosulku sisällä. Jännitesäätimestä lähtisin eteenpäin. jos sen vaihto ei auta seuraavaksi magneetto vaihtoon. ei oo kalliita nuo osat.

Coastside

#4
Akussa on normaali jännite. Säädin on rikki jos staattorilta tulevat johdot on kunnossa. Säädimen mittailuun tarvitsee jo tietää enemmän sen toiminnasta. Jos siihen on jäänyt sen konkaan jännite, se voi rikkoa mittarin. Sen ainakin ettei oikosulkua ole minkään nastojen välillä koska siellä on diodeja ja konkkia. Vain käydessä kun sinne tulee staattorilta jännite, voi mitata tuleeko se latausjännite lähtöön. Säätimen voi rikkoa katkeileva staattorin virta ylijännitepiikeillä. Siksi johdot ja liittimet syyniin.

AC ja DC boxit eroaa kooltaan ja kytkennältään niin että DC saa alulta virtaa ja se on isompi kooltaan (noin tupakka askin kokoinen) ja siihen tarttuu magneetti, sen muuntajan rautaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

Näissä on DC-cdi.
Valoille on oma ohjausboxinsa etukatteen alla, cdi boxin näköinen mötikkä. Se saa ohjauksensa taasen cdi boxilta.

konenikkari

Mopossasi on kolme sulaketta onko kaikki ehjiä.
Ilman akkua ei kannata ajaa metriäkään, magnetto tuottaa aina sähköä pyöriessään,
jos ei ole kuormaa, se "potkaisee tyhjää", eli esim säädin särkyy.
Samoin voi käydä ikääntyneen akun kanssa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

livonthedge

Noniin tässä tulikin hyvää infoa...
Sulakkeet katoin ensimmäisenä, kaikki ehjiä. Staattorin mittaukseen löysin toisesta ketjusta erään käyttäjän hienot ohjeet, kuvineen ja ohjearvoineen.

Mistäs se olis helpoin mitata irrottamatta sitä? Ilmeisesti irroittaminen tarttee magneeton ulosvetimen jota minulla ei nyt tähän hätään ole (ja rautavasaralla en ala sitä hakkaamaan :D )

konenikkari

"Staattorin mittaukseen löysin toisesta ketjusta erään käyttäjän hienot ohjeet"
Pistä linkki siihen ohjeeseen, yleensä ei staattoria tarvitse irroittaa, mittausta varten
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

livonthedge

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 21.08.19 - klo:14:24
"Staattorin mittaukseen löysin toisesta ketjusta erään käyttäjän hienot ohjeet"
Pistä linkki siihen ohjeeseen, yleensä ei staattoria tarvitse irroittaa, mittausta varten

Tässä:
http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3997.30

Löytyy sivulta 3.

konenikkari

#10
Tuo on muuten hyvä, mutta sinun skotustasi taitaa löytyä DC sytytyslaitteisto.
ja erilainen staattori.
Taitaa olla turhaa jatkaa, tuolla linjalla.
Sensijaan voisit pistää hyviä kuvia omasta staattoristasi tulevista johtimista,
mieluusti sellaisia kuvia joissa näkyy, erillisten johtimien värit.
Ja pistä myös kuva CDI:stäsi.

"Kuvan liittäminen foorumille.
Mene sivulle aijaa.com https://aijaa.com/
Valitse koneeltasi kuva jonka haluat ladata, ja valitse lataa.
kun kuva on latautunut, vieritä sivua alaspäin ja valitse haluamasi kuvakoodilinkki,
kopioi se ja liitä tekstiisi.
Onnea"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#11
Lainaus käyttäjältä: livonthedge - 21.08.19 - klo:12:59
Noniin tässä tulikin hyvää infoa...
Sulakkeet katoin ensimmäisenä, kaikki ehjiä. Staattorin mittaukseen löysin toisesta ketjusta erään käyttäjän hienot ohjeet, kuvineen ja ohjearvoineen.

Mistäs se olis helpoin mitata irrottamatta sitä? Ilmeisesti irroittaminen tarttee magneeton ulosvetimen jota minulla ei nyt tähän hätään ole (ja rautavasaralla en ala sitä hakkaamaan :D )

Katsoitko kaikki sulakkeet, silmämääräisesti vaiko varmistamalla, että 12V kulkee sulakkeesta moitteetta, käyttökohteessen.
Huolestuttavan usein nuo sulakkeet eivät palakaan, näkyvissä olevalta osaltaan,
mikä varmaankin on alkuperäinen sulakkeen tarkoitus
vaan lakkaavat yhdistämästä sieltä liitimen päästä.
(Kauan eläköön ja hyvinvoikoon kohtuuton hintakilpailu)
Sulake kannattaa aivan aina pistää uusi, jos sen irroittaa, ja siltikin varmistaa, että se varmasti toimii.
Joissain halpis sulakkeissa on niin ohut se "kytkentälehti" ettei ylety din normien mukaisen sulakerasian koskettimiin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)