Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa PX200E -kokemuksia

Aloittaja Baotian-73, 11.06.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

Baotian-73

Tulipa hommattua otsikon mukainen peli, muutaman vuoden ikäinen. Eka Vespa tallissa.

Onko tuo Vespan kiikkeryys asiaan kuuluvaa? Tuntuu, ettei kehäteillä paljon yli 80 km/h uskalla ajaa. Renkaat ovat hyvässä kunnossa ja paineetkin kohdallaan. Ohjaus tuntuu levottomalta, ei lainkaan niin vakaalta kuin joillakin ajamillani matkaskoottereilla. Jopa vanhalla mopo-Baotianilla uskalsi ajaa reippaammin, erityisesti mutkiin.

Pyörässä siis 200cc:n moottori. Silti tuntuu, että käytännön hyvä matkanopeus on kahdeksaakymppiä. Kuvittelisi, että pyörällä voi ajaa lujempaakin. Tuota vauhtia pystyy pitämään 100-kuutioisella Hondan Leadilla ihan hyvin. Vähän laiska kone 200-kuutioiseksi, vai kuvittelenko vain? Ja hemmetin lyhyt ykkönen.

Toki tuolla Vespalla ajellessa on hyvä fiilis. Käsivaihdetta ja jalkajarrua ei muilta löydy. Mutta pidemmän päälle tuo fiilis ei ehkä jaksa kantaa kovin pitkälle.

Mitä mieltä on arvon raati? Skootteri vaihtoon vai enemmän Vespa-asennetta?

jumpingstone

kylla siihen tottuu kun silla aikansa ajelee.

viisnelonen

#2
Mulla on kokemusta vuosien takaa Vespa Rally 200:sta, oli silloin lähes uusi, ja nyt ajelen Hexagon 150:llä ja täytyy sanoa että enpä Rallyyn palaisi vaikka toi Hexakin on jo vanhanaikainen.
Perusteluja: suorituskyky, ajo-ominaisuudet, jarrut, tavaratila, ajamisen helppous noi nyt tuli ekana mieleen. Mutta jos ajaa vain vähän ja laite on lähinnä harrastusväline niin mikä ettei..

Edit:  "Mulla on kokemusta vuosien takaa.."   niin se aika kulkee, noista Rally 200 ajeluista on jo noin neljä vuosiKYMMENTÄ !!  :D :D   Tämmösistä jutuista tajuaa kuinka paljon on tullut koettua ja kuinka vanha jo onkaan..  8)  Tuo Rally 200 oli tullut just silloin markkinoille
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Baotian-73

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 11.06.12 - klo:20:40
Mulla on kokemusta vuosien takaa Vespa Rally 200:sta, oli silloin lähes uusi, ja nyt ajelen Hexagon 150:llä ja täytyy sanoa että enpä Rallyyn palaisi vaikka toi Hexakin on jo vanhanaikainen.
Perusteluja: suorituskyky, ajo-ominaisuudet, jarrut, tavaratila, ajamisen helppous noi nyt tuli ekana mieleen. Mutta jos ajaa vain vähän ja laite on lähinnä harrastusväline niin mikä ettei..

Hexagon on ollut itsellänikin ja pakko sanoa, että kyllä se on Vespaan verrattuna aivan toista tasoa. Ripeä kiihtyvys, ajo-ominaisuudet, tavaratila... yhtään plussaa en keksi Vespalle verrattaessa sitä Hexagoniin. Paitsi tietty se fiilis. :) Toisaalta, Hexagon on matkaskootteri, Vespa ei.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Baotian-73 - 11.06.12 - klo:20:54
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 11.06.12 - klo:20:40
Mulla on kokemusta vuosien takaa Vespa Rally 200:sta, oli silloin lähes uusi, ja nyt ajelen Hexagon 150:llä ja täytyy sanoa että enpä Rallyyn palaisi vaikka toi Hexakin on jo vanhanaikainen.
Perusteluja: suorituskyky, ajo-ominaisuudet, jarrut, tavaratila, ajamisen helppous noi nyt tuli ekana mieleen. Mutta jos ajaa vain vähän ja laite on lähinnä harrastusväline niin mikä ettei..

Hexagon on ollut itsellänikin ja pakko sanoa, että kyllä se on Vespaan verrattuna aivan toista tasoa. Ripeä kiihtyvys, ajo-ominaisuudet, tavaratila... yhtään plussaa en keksi Vespalle verrattaessa sitä Hexagoniin. Paitsi tietty se fiilis. :) Toisaalta, Hexagon on matkaskootteri, Vespa ei.

Kyllä peltivespasta hyvääkin löytyy: katteiden kestävyys/korjattavuus, vararengas ja rengastyöt
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jk_single

Haluaisin haastaa vähän tuota korjattavuuskommenttia liittyen peltirunkoon, väitän että valmiiksi maalatun muoviosan vaihtaminen on halvempaa kun peliin oikaisu, maalaus jne

Sori kaappauksesta
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Coastside

Peltiin tullut taitos on hankala mutta painumat ja naarmut helppoja jos on tehnyt aiemmin. En pitäisi työtä suurempana kuin muoviosien paikkailua ja maalausta, toki peltinen vaatii osin kokonaisena käsittelyä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 12.06.12 - klo:12:38
Haluaisin haastaa vähän tuota korjattavuuskommenttia liittyen peltirunkoon, väitän että valmiiksi maalatun muoviosan vaihtaminen on halvempaa kun peliin oikaisu, maalaus jne

Sori kaappauksesta

Näin varmaan onkin mutta itse ainakin korjaan mieluummin kolhiintunutta peltiä kuin haljennutta muovia... puhumattakaan kaikista kiinnikkeistä/kiinnityskohdista.
Samoin peltiosan maalaus mutkattomampaa ja lopputulos varmempi.
Mulla on esim reunoista lohjennut(?) palasia pois, vastaavassa peltiosassa olis vaan lommo/vekki mutta toisaalta taas ruoste on ton teräspellin riesa..   :(
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pugt200

Olen korjauttanut vakuutukseen muovia ja peltiä. Yhtä kallista touhua mutta peltityö kesti maalauksineen 3 viikkoa, kun muovien vaihto muutaman tunnin. Uusmaalaus myös "haalistui" nopeammin kuin alkuperäinen väri ja muutenkaan suomalainen peltityön jälki ei pärjännyt alkuperäiselle.

viisnelonen

#9
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 13.06.12 - klo:07:43
Olen korjauttanut vakuutukseen muovia ja peltiä. Yhtä kallista touhua mutta peltityö kesti maalauksineen 3 viikkoa, kun muovien vaihto muutaman tunnin. Uusmaalaus myös "haalistui" nopeammin kuin alkuperäinen väri ja muutenkaan suomalainen peltityön jälki ei pärjännyt alkuperäiselle.

Niin. korjaaminen on eri asia kuin osan vaihto...  Näitä osien vaihtajiahan nää nykyasentajatkin on lähes kaikki.

Edit: Ti-korjaaminen ja vakuutuksen piikkiin teettäminen ei kyllä ole oikein vertailukelpoisia..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

oskuk

Niin. Pelt-mp:n kaataessaan saa murehtia kun tuli pari naarmua. Muovivärkkiin saa vaihtaa kolme osaa a' 790e.

Partanen

Koeajoin jokin aika sitten 150 kuutioisen PX:n. Ja kyllä, ohjaus on, sanoisinko tunnokas. Vespa on tarkoitettu ajettavaksi kaksin käsin. Ehkäpä siksi Vespakuskit eivät moikkaile? (Vitsi, vitsi)  ;) Ohjaukseen kyllä tottui lyhyenkin koeajon aikana. Pieni rengaskoko ja pysty ohjausakseli kai sen aiheuttaa, että ohjaus on hiukan herkkä.

Tehon puute oli mullakin se syy miksi kuume vähän laski. Moottori on tehty niin, että toimii laajalla kierrosalueella. Siten ajamisesta on saatu vaivatonta, kun moottori vetää nöyrästi ja varmasti jokaisella vaihteella.

Ainakaan minulle PX ei sovi ainoaksi skootteriksi, koska pidän ajamisesta. Se ropaaja joka minussa elää, taas pitäisi kovasti 2-tahti Vespasta. Kyllähän 2-tahtikoneesta saa tehoja irti, mutta käytön mukavuus saattaa laskea moottorin luonteen ja metelin muutoksen vuoksi.

Suosittelen Vespa Gts:ää, tai Gtv:tä. Kehäteillä muut ovat jaloissa, ja moottoritietäkin voi ajella. Ohjauskin on saatu päivitettyä tälle vuosisadalle, vaikka isojen skootterien omistajat saattavat olla eri mieltä.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Peltihommat on huomattavasti mukavampia tehdä kuin muovihommat. Ei ole osaavalle kaverille mikään iso juttu, kun taas muovin kanssa tulee huomioida useampia eri muuttujia ja usein myös korjausvaihtoehdot ovat hankalia mm. kiinnikkeiden osalta (ja siltikään ei saa kestävää).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

khaosaming

#13
Lainaus käyttäjältä: Baotian-73 - 11.06.12 - klo:18:53
Ohjaus tuntuu levottomalta, ei lainkaan niin vakaalta kuin joillakin ajamillani matkaskoottereilla.

Pyörässä siis 200cc:n moottori. Silti tuntuu, että käytännön hyvä matkanopeus on kahdeksaakymppiä. [...] Tuota vauhtia pystyy pitämään 100-kuutioisella Hondan Leadilla ihan hyvin.

...enemmän Vespa-asennetta?
-----------
PX on perinteisistä Vespoista paras ja luotettavin, vaikkakaan ei nätein. Ohjaustuntumaan tottuu ajamalla, eikä herkkyyttä kohta enää huomaa. PX 200 kulkee parhaimmillaan noin sataa. Vastatuuli pudottaa vauhdin alle 80. Älä kokeile piikkistä nelitahtista LML:ää, jos PX vaikuttaa ponnettomalta. Minulla on ollut Honda Lead 100, eikä sillä päässyt kuin 70 km/h.

Minusta kunnossa oleva, virittämätön PX 200 on vakaa ja käytännössä ikuinen pyörä. Kaiken voi itse korjata, renkaat vaihtaa ja osat tilata netistä -- halvalla. Moottori ei ole millänsäkään huudattamisesta: sillä voi ajaa täydellä kaasulla vaikka koko päivän. Täyskaasu on PX:lle muutenkin ainoa tapa liikkua nykyliikenteen mukana. Pelti-Vespan ajo-ominaisuudet riittävät hyvin täyteen satasen huippuvauhtiin, silloin kun se sen (hyvissä olosuhteissa) saavuttaa. Omalla PX:llä saattoi molemmat kädetkin irrottaa tangosta yht'aikaa. Pyörä kulki suoraan ohjaamattakin, kuten motukan pitääkin.

Täytyy muistaa, että alla on kuusikymmentäluvun tekniikkaa. Moottori on 200-kuutioinen, mutta hyvin matalaviritteinen -- kierroksia alle 5500, tehoa noin 12 heppaa. Vääntö on hyvä. Vehje nousee vaikka puuhun.

Kyllä se Vespa-asenne sieltä löytyy, kun malttaa.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Mahtoiko asennetta koskaan löytyä, kun aiheen aloittaja on ollut kirjautuneena viimeksi lähes vuosi sitten.

Olishan se mielenkiintoista kokeilla viritellä PX ns. pirteämmäksi. 30 heppaa jos repivät 125 kuutioisesta Vespasta, niin kai valmiilla osilla pitäisi samat tehot saada 200 kuutioisesta. Kaikki välitykset pitäisi käsittääkseni mukaan muuttaa kapeampaa käyttökelpoista kierrosaluetta varten. Käyttömukavuus jokapäiväiseen ajoon varmaan laskisi, mutta kokemuksia silläkin saisi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003