Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian 125cc nykii ja ei kierrä

Aloittaja Kilkkinen, 20.05.07 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

Kilkkinen

saisikohan kukaan jelpata. Skootteri on Baotian BT125T-7, ja ongelma on: Skootteri pätkii kiihdytyksessä ja ei kierrä. Keskiseisontatuella täydellä kaasulla maksimikierrokset 7000 rpm, onko normaalia? Täydellä kaasulla kiihdyttäessä kone alkaa nykiä kierrosten noustessa 5000 kohdalle, kiihtyminen jatkuu silti hitaammin, mutta moottori ikään kuin pätkii ja se ilmenee skootterin nykimisenä. Tulpan vaihdoin NGK:n tulppaan(vanha tulppa oli lähes musta), ja ilmansuodattimen tarkastin, ja se näytti olevan ok. Mistähän kannattaisi alkaa vian etsintä?

Samppa

Sähköpuolen selvittelyltähän tuo kuulostaa. Paljonko olet ajanut nyt uudella tulpalla? Mikäli jo jonkin verran, niin katoppa tuo väri ja ilmoita vielä tänne. Auttaa selvittelyssä. Tapahtuuko muuten pätkiminen aina tuon 5000:n kiekan jälkeen, ikään kuin rajoitin tms. puuttuisi peliin? (tosin rajoitin kyllä nappaa kerrasta poikki ja ei varmastikkaan 5000:n tietämissä)...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kilkkinen

#2
Terve, Uudella tulpalla on ajettu vasta parikymmentä kilometriä, joten siitä ei varmaan paljon iloa ole tähän.  Sähköpuolta voisi yrittää katsastaa, tuleeko kipinät jne. 
Mikähän sähköpuolella voisi olla vikana kun ongelma on enemmän täydellä kaasulla ja ylärekisterissä. Täysi kaasu ja korkeat kierrokset ikäänkuin tukehduttaa moottoria, jos kierrokset saa korkealle(6500 rpm), niin pätkiminen on hieman laimeampaa.  Huippunopeus tosin jää aikalailla alhaiseksi moottorin tuhnuttamisen vuoksi.
Samoin tuo keskiseisontatuella otetut maksimikierrokset 7000 rpm tuntuu aika alhaiselta, koska kierroslukumittari ei mene edes punaiselle.

Samppa

#3
Mikäli vanha tulppa oli väriltään kuiva ja musta, johtuu tuo mustuminen juuri tuosta pätkimisestä, tai heikosta kipinästä. Myös liian rikas polttoaineseos, sekä tukkeutunut ilmansuodatin ja ryypyn toimimattomuus aiheuttavat tuota "kuivaa mustumista", mutta tuohon mainitsemaasi diagnoosiin (sytytyksen katkominen) tuo väri sopii. Näin käy pikkuhiljaa myös nykyiselle tulpallesi, koska ongelma ei ollut itse tulpassa (onhan muuten lämpöarvo oikea)...

Mikäli mahdollista, kokeile vaihtaa vielä tulpan hattu uuteen (jos tuo hattu on viallinen) ja tarkista samalla että tulpanjohto hatulle on kunnolla kiinni ja on kauttaaltaan ehjä. Ilmansuodattimenhan jo puhdistitkin. Oikeastaan seuraavat vikapaikat ovatkin sitten jo "tyyriimpiä", eli CDI-boksi ja puola. Toki erilaiset johtojen kosketushäiriöt ovat mahdollisia, mutta mielenkiintoiseksi homman tekee se, että ongelma alkaa vasta 5000 kierroksesta (toki silloin myös tärinä lisääntyy).

Ja onhan muuten nyt niin, että koneen käyntilämpötilalla ei ole mitään tekemistä katkomisen kanssa? Itselläni oli kerran tapaus, jossa puola rupesi katkomaan kipinää koneen saavutettua tietyn lämpötilan. Kun kone kävi "kylmänä", ei mitään ongelmia ollut.

Mainitsemasi merkin maksimikierroksista ei valitettavasti ole minulla tietoa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

SalmiS^

Toi vaikuttaa liian rikkaalta seokselta. Eli suutinta kaasarista hieman pienemmäksi. Talvella esim huollossa vaihtavat vähän suuremman suuttimen, koska talvisin on 'enemmän ilmaa' saatavilla.

Eli jos mahdollista kokeilla, niin kaasuttimen pohjasta kohokammio irti ja sieltä noin 2-4 numeroa pienempi pääsuutin paikalleen voisi jotenkin auttaa. Suuttimen numeron näet sen kannassa olevasta numerosta.

Samppa

Mielestäni ei vaikuta liian rikkaalta seokselta, koska ilmeisesti nykiminen on terävää. Jos olisi kyse liian rikkaasta seoksesta, niin hyytyminen olisi lähinnä booaamista... Sähköviat tunnistaa helposti terävästä nykimisestä ja bensapuolen ongelmat vaimeemmasta hyytymisestä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

Olisi mukava kuulla joko tämä Baotian on saatu kuntoon ja mikä oli lopullinen vikadiagnoosi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kilkkinen

Vaihdoin tulpanhatun, mutta ei mitään eroa. Se ei tosin ole ajelukunnossa ollutkaan, kun teetin kaverilla uuden alkukäyrän, vanhan 17millisen tilalle 28millisen. Itse asiassa uuden putken kanssa käy huonommin kuin aikaisemmin. Nykii pahasti, maksimivauhti on nykimisen ja pätkimisen takia 50 km/h. Tarkoitus olisi kaasari ottaa auki ja tarkastaa, tosin tietotaito on sitäluokkaa heikko, että ellei siellä ole jotain selvästi rikki, niin tekemätön paikkahan se on. Täytyneee varmaan pyytää jotain näiden kanssa touhunnutta ottamaan koeajot, niin tietäisi vähän mistä lähteä liikkeelle.

Make

Kyseessä ilmeisesti 4-t kone (?). Vinkkejä näyttää tuleenkin, mutta eräs tarkistamisen arvoinen asia on venttiilivälykset. Noissa kiinalaisissa kun välykset tuppaavat menemään kiinni tai sitten tehtaan jäljiltä välykset voivat olla "sinne päin".

Pako ja imu välykset 0.1 milliin vaikka ohjekirja kertookin tod.näk 0.05mm, Tuo 0.05mm on niin pieni välys että rykäsy säätövaiheessa vetää välyksen nollille.

Samppa

Jep. Nuo venttiilinvälykset unhotuikin mainita kokonaan, vaikka ne ovatkin 4tahtikoneessa yksi ensisijainen tarkistuskohde tyypillisissä ongelmatilanteissa. Näyttää siltä, että osassa 4tahtisissa välysten mittaus ja säätö tulisi suorittaa jo heti ensimmäisten kilometrien aikana, kun taas toisissa voi päästellä huolettomammin kilometrejä ja tarkistaa vaikkapa 1000-2000 kilometrin välein. Varsinkin imuventtiilin kantaminen on yksi yleisimpiä ongelmia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kilkkinen

Skootteri saatiin kuntoon,  kaasuttimen neulan oli osittain irronnut.  Ammattilainen korjasi, mainitsi lisäksi, että kannattaisi vaihtaa uusi ilmansuodatin, kun ilmansuodattimen koteloon tuleva huohotinletku oli öljynnyt suodattimen lähes tukkoon. Skootteri pelasi oikein hyvin, kunnes vaihdoin tilalle uuden, puhtaan suodattimen ja otin huohotinletkun irti. Nyt kone booaa kun kaasun avaa täysille. Saako se siis nyt liikaa ilmaa? Pitäisikö suodattimen kotelon reikiä teipata umpeen, vai onko onko olemassa fiksumpikin ratkaisu esim. kaasuttimen säätö?

Kappas Vaan

Oletan lisäilman tarvitsevan myös lisää polttoainetta eli kaasarin säätö voi olla paikallaan.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 05.07.07 - klo:15:02
Oletan lisäilman tarvitsevan myös lisää polttoainetta eli kaasarin säätö voi olla paikallaan.

Juurikin näin.  :) Ja jos ei säätäminen auta, niin isompaa suutinta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.