Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Bendix ei nouse

Aloittaja sammal, 09.08.18 - klo:14:40

« edellinen - seuraava »

sammal

Uuden startin hampaat tulee kyllä bendixin rattaille, mutta vaikka kuinka pyörittää niin bendixin toinen ratas ei nouse. Käsipelillä se tuntuu kevyelle mutta ei toimi. Mikä neuvoksi?? Speedfight 2 kyseessä

sammal

#1
Etuvarin akselin boorit ei juuri näy kun lautasen asetan, voiko lautanen olla liian ulkona jostain syystä? Kun pyöritin bendixiä startilla ilman että etulautanen oli paikallaan niin sen näki hyvin että se ei nouse...

samijkl

Ootko putsannu sen bendixin? Vaikka se näyttäis herkälle niin välttämättä ei oo tarpeeks.
Toissapäivänä just likan skootterista ihmettelin samaa ongelmaa. Kunnon putsaus brakleenilla ja kuivavoitelu sprayta perään. Nyt nappaa kiinni joka yrityksellä.

sammal

En noin tehokkaasti ole putsaillut. Tuumasta toimeen! :)

samijkl

Kaikkia liikkuvia osia vaan eri asentoihin ja reilusti prakleenia perään. Eikä mitään vaseliinia voiteluun, ennemmin kuivalla!

sammal

1/2 pulloa suihkun brakecleaneriä ja voidetta perään ilman menestystä. Epäilin startin sopivuutta mut kovin identtinen se on vanhan kanssa ja sama hammasmääräkin on. Ja startin akseli kun tulee vas puolelle niin välys kopan valuun on niin tarkka että sen pitää olla oikea.

Eikö sen bendixin pidä nousta ilman sivukoppaakin startatessa? Millin se liikahtaa ulos starttipyörityksesä ja senkin vasta jo vauhdin hidastuessa. Käsin roplatessa se on kevyt kyl.Kai mä haen kaupasta uuden..

konenikkari

#6
Tuo on ns. "heittobendix", ja starttimoottorin pitää käynnistyä todella kiukkuisesti, jotta kytkeytyy.
Jos itse starttimoottori käynnistyy laiskasti esim akun heikkoudesta johtuen, ei se kytkeydy.
Harvoin, noista on ollut rikki se itse bendix.
Todella usein on noihin vaihdettu starttimoottoreita, ja akunkin pitää olla priima.
Huono akku useinkin rikkoo starttimoottorin, ja yli 30sek starttaus yhtäjaksoisesti.
Mutta onneksi...speedfight2:ssa on toimiva, käynnistyspoljin  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

sammal

Startti on ihan uusi ja akku on myös. Semne johon ei saa lisäillä vettä. Latasin se varmuudeksi,.vähän kimakammin startti kiljaisi, mut siinä se. Mä kyllä putsasin sen kapineen hyvin ja ihmettelen itsekin miksei muka toimi.

Ei suinkaan sivuposkessa ole mitään irtoavaa vastakappaletta sille. Pelkkä kolo siinä vaan nääs on.

konenikkari

#8
Ok, taisit jo tilata uuden bendixin, mutta lutraa ihan mielenkiinnosta sitä vanhaa bendixiä puhtaassa bensiinissä.
Siis upota se puhtaassa valkoisessa kipossa bensiiniin ja pyörittele siinä olevia osia, vartin verran.
Ja katso ilmestyykö kipon pohjalle metallimuhjua.
Ja ole varovainen, bensiini on herkästi syttyvä, ja melkoinen myrkky.
Kokemuksesta voin kertoa ettei noihin voi pistää mitään voiteluainetta.
Itse olen pessyt niitä 2T bensiinillä.
Odottele kuitenkin rauhassa sitä uutta bendixiä, jospa sillä korjaantuis.
Ja mittaile vaikka aikasi kuluksi, mikä on akun jännite kun painat starttinappulaa.
Taitaa noissakin olla myös startille menevissä paksuissa johdossa jatkoliitin, joka voi olla hapettunut.
Joissain laitteissa, jos puuttuu varikopan välistä tiiviste, bendixiltä loppuu päittäisvälys, eikä se toimi.
Ja voidella voi toki niitä bendixin molemmissa päissä, moottorin rungossa ja varikopassa olevia laakerointeja.
Ja minun mielestäni molemmista päistä, pitäisi löytyä laakerointi.
Ulkopäässä varikopan puolella on ns. "pronssiholkki"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

sammal

#9
Ei mtn uutta. Koitin litrasen koneella olevalta moottoripyörältä ottaa apuvirtaa. 14,8 näytti mittari skootterin akulle arvoja kun Suzuki oli käynnissä vieressä ja kaapelit kiinni. Starttia pyöräyttäessä skoden virta laski 12,7 tienoille. Mutta bendiksi ei heltynyt. ... En oo viä putsannut bensassa.. 12,9 näyttää skoden akku navoilta nyt kun moottori ei käy, 14,7 käydessä. 11,7 startatessa.

joni_k

ethän oo etuvariaattoriin tehny mitään muutoksia? holkkia vaihtanu tms lautasia?

sammal

En ole muutellut ja varmuuden vuoksi vilkaisin etuvariakin. Räpläsin bendixiä bensassa ja jätin sinne uimaan yöksi. Tosiaan valkoista pohjaa vasten yllättävän paljon tuli sitä metallimoskaa. Eihän se mtn paina ja lusikka ei täyty mutta jos kultaa huutoisin niin olisi hymy herkässä. Jos se kaikki oli jostain kriittisestä pisteestä niin ehkä se jotain auttaakin.

Coastside

#12
Onko kopassa ohjurit tallessa? Bendixiä ei saa edes käyttää tukematta ulompaa päätä. Se on muutoin varma kuin junan vessa. Jos startti pyörii oikeaan suuntaan. Sen voi koota niin ettei pyöri oikein. 180 astetta kotelo väärin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

sammal

Sikäli kun mä mtn ymmärrän niin koneen puolella on ohjuri mutta irroitettavassa poskessa ei ole. Sen posken puolen kolo on leveämpi kuin bexin nuppi eikä sieltä kolosta mitään irti saisi. Samaa valua se on. Startti on ihan uusi enkä ole avannut kuoria jos sitä tarkoitit.

Coastside

Kopassa on holkki joka on sopiva bendixin päähän. Ainakin kuuluisi olla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04