Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Honda SH 125 vaihtui tänään Vespa 300 GT:hen

Aloittaja Old School, 23.09.17 - klo:16:32

« edellinen - seuraava »

Old School

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 29.09.17 - klo:08:47
No, sitä kypärää ei saa siitä kypärälukosta irti muutoin kuin rikkomalla skootteria, tai katkaisemalla remmi. Eikä sitä kassakaapiksi voine sanoa sitä rumaa takalaukkuakaan. Jos joku haluaa sieltä omaisuutta viedä, niin sen lukko ei pidättele sitä vähää.

Tietenkään mikään lukko ei pidättele määrätietoista (ja varustautunutta) varasta, mutta kyllä se, että mahdollinen kohde on näkyvillä, kuitenkin riskiä kasvattaa. Onpa kerran Stadin ytimessä riittänyt se, että joku (ilmeisesti narkkari) näki auton penkillä avatun salmiakkiaskin. Iski sivuikkunan säpäleiksi ja pölli vajaan karkkiaskin. Muutaman sadan euron kypärä roikkumassa hihnan varassa saattaa näkyvillä ollessaan hyvinkin laukaista saalistusvietin näillä hörhöillä. Eri asia tietysti silloin, kun itse istuu kahvilan terassilla näköetäisyydellä ja voi pitää skootteria silmällä tms.   

Takaboksin ulkonäöstä voi olla montaa mieltä. Minusta alkuperäinen Vespan boksi ei sinällään ole ruma, sopii kuitenkin jotenkin tyyliin. Toki noista aina vähän tulee sellainen "pitsalähetti" - fiilis, mutta enemmän pistää funtsimaan sen laatikon vaikutukset ajo-ominaisuuksiin, sivutuuli, ohjaustangon tärinät yms. Luultavasti kuitenkin sen boksin hommaan, mutta siinä lienee pikakiinnitys, jolla sen saa helposti pois silloin, kun sitä ei tarvitse?   
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

oskuk

#31


Ei ole pikakiinnitystä, mikä onkin outoa. Lisbeth Piaggio on saanut tuohon poksiin mehukkaasti laatuvaikutelmaa: se tosiaan näyttää hyvältä, muta rämisevyys ja tiiviyden puute on jotain mihin esim. Kymconi taiwanilainen poksi ei päässyt. Lisäksi italialainen poksi on vaikea saada lukostaan kiinni jos poksisa on vaatetta tms. -se kun osuu kummalliseen lukkoon herkästi.
Kooltaan tämä on hyvä, ja matkustajalle tuo mukavuutta kun on selkänoja ja fiilisikin on turvanharhaa tuova. Toki kyytiinnousu vaatii notkeaa koipea.

oskuk

#32
Tuossa vielä koko kiinnitys:
https://www.youtube.com/watch?v=F6zuB5lBcMQ

...josta selviää, että osa omasta räminästäni selittynee sillä, että liikettä ei ole huvittanut laittaa kuin kaksi ruuvia, ja poksi kiinnitetään neljällä. Ja sehän tulikin mainittua, että liike myös varasti ne minun pidemmät ohjaustankopainot.

Tuolla keskustelua aiheesta ja yhden (puolihuono) ratkaisu: http://modernvespa.com/forum/topic50600
-kaikenkaikkiaan aika typerä kiinnityssysteemi. Helpoin viritys olisi iso siipiruuvi boksin alla, mutta silloin se varastettaisiin helposti...

Partanen

Nyt kun tätä mietin, niin ei ole kertaakaan tullut tilannetta eteen, jossa olisin kaivannut takalaukkua. Penkin alla menee sadehaalari, kypärän visiiri, hanskat, kauluri, ja ostoskassi. Jos kaupasta on tuotavaa, niin ne kulkee jalkatilassa helposti, kun on se kassikoukkukin siellä. Pysyy painopistekin matalalla.

Jos uuden kypärän ostaisin nyt, niin kantaisin sitä mukanani, jos pitäisi skootteri jättää reissuilla semmoiseen paikkaan, että skootteria ei näe. Nykyinen kypärä saa roikkua kypärälukossa.

Liekö sitten sukupolvien välinen ero, mutta mulla takalaukun kohdalla tyyli menee käytännöllisyyden edelle. Parempi ilman.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Old School

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 29.09.17 - klo:14:06
Nyt kun tätä mietin, niin ei ole kertaakaan tullut tilannetta eteen, jossa olisin kaivannut takalaukkua. Penkin alla menee sadehaalari, kypärän visiiri, hanskat, kauluri, ja ostoskassi. Jos kaupasta on tuotavaa, niin ne kulkee jalkatilassa helposti, kun on se kassikoukkukin siellä. Pysyy painopistekin matalalla.

Jos uuden kypärän ostaisin nyt, niin kantaisin sitä mukanani, jos pitäisi skootteri jättää reissuilla semmoiseen paikkaan, että skootteria ei näe. Nykyinen kypärä saa roikkua kypärälukossa.

Liekö sitten sukupolvien välinen ero, mutta mulla takalaukun kohdalla tyyli menee käytännöllisyyden edelle. Parempi ilman.  :)

Ymmärrän hyvin tuon pohdintasi. 

Itsekin vielä mietin takaboksin hankintaa kaikessa rauhassa. Tässä on vielä sen verran tätä kautta jäljellä, että ehkäpä tarve jo selviää syksyn aikana. Retken tai pari ehdin vielä hyvin tehdä.

Taakkatelinehän takana jo on ja saa siihenkin jotain pakattua. Vaikka snadin teltan ja makuupussin. Nuo modernit retkeilykamat saa hyvin pieneen ja tiiviiseen tilaan. Loput sitten satulan alle. Niin, ja voihan eteenkin hommata vielä taakkatelineen. Optioita Vespassa on, eikä tässä mihinkään ole kiire.     
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

oskuk

Mulla aika usein makuupussi pystyssä vedenpitävässä pussissaan edessä jalkojen välissä. Ja kun on ajanut hiukan aikaa, onkin se yllättävän hankala paikka. Kartta ulos hanskalokerosta...kunhan on irroittanut makuupussin koukusta. Jalka pysähtyessä yli...onpas tämä nyt hankalaa, irroitetaanpa pussi ensin tuohon märkään maahan, jotta saan jalan ohi, ja pyörän keskijalalle, jotta saan pussin takaisin...ja taas jalkakin pitää saada yli...

Coastside

Satuin saamaan pikakiinnitteisen boxin. Tein siihen kahvan kantaa sitä tarvittaessa.  Irtoaa vain lukko avattuna.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Eteen itsekin joskus haavelin tavaratelinettä. Se sopii mun mielestä tyyliin. Mutta sitten turposi käsi taskuun. Toisaalta, silloin kun mulla oli 250 gts, jossa tavarateline takana, otin sen pois. Pidän ns. "sporttisemmasta" ulkonäöstä.  :)

Mutta makuasioitahan nämä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Old School

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 29.09.17 - klo:23:45
Eteen itsekin joskus haavelin tavaratelinettä. Se sopii mun mielestä tyyliin. Mutta sitten turposi käsi taskuun. Toisaalta, silloin kun mulla oli 250 gts, jossa tavarateline takana, otin sen pois. Pidän ns. "sporttisemmasta" ulkonäöstä.  :)

Mutta makuasioitahan nämä.

Nimenomaan makuasioita, mutta Vespan kohdalla makuasiat ovat tärkeitä.  ;D

Minusta nämä klassiset kromitelineet sopivat tyyliin ja tosiaan takana minun Vespassani sellainen onkin. Etutelineenkin voisin hankkia, jos näyttää siltä, että tarvetta tulee. Näissä telineissä on jotain virkistävää tuulahdusta menneiltä vuosikymmeniltä. Olipa noita ulkopuolisia taakkatelineitä joskus omassa lapsuudessa autoissakin.

Ihan toinen juttu, johon olen kiinnittänyt huomiota, on Vespan ilmeisen korkeat jälleenmyyntihinnat. Kymmenen vuotta vanhoistakin pyydetään vielä varsin kovia hintoja. Ilmeisesti myös maksetaan? Tämä tietysti mahdollistaa sen, että halutessaan voi Vespansa vaihtaa uudempaan aikanaan ilman valtavia välirahoja. Ajokilometrit tietysti jonkun verran vaikuttavat.

Vielä kolmas juttu, joka näyttää olevan tyypillistä Vespoille, on se, että lisävarusteet sopivat moneen eri malliin ja vuosimalliin. Ja niitä varusteita Vespan yleisen suosion vuoksi myös näyttää löytyvän jos jonkunlaisia. Tuulisuojiakin vaikka kuinka monta mallia.   
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Partanen

Olikohan vuosi -11, kun hankin ekan Vespan. Silloin käytettyjen ja uusien välinen hintaero oli niin pieni, että hankin ehdottomasti uuden. Sittemmin hintaero on kyllä kasvanut. Mutta ainahan merkkituotteella jokin hinta on, jos on edes vähän käyttökelpoisessa kunnossa. Ja jossain vaiheessa hinta lähtee jopa nousuun.

Varusteet ja varaosat sopii moneen vuosimalliin, koska Vespa ei turhan usein esittele täysin uutta mallia. Uudistaa kyllä olemassa olevia malleja sopivasti, jotta tulee tarvetta vaihtaa uuteen. Taisi olla 2000-luvun alkua, kun nelitahti Gt esiteltiin, ja siitähän Gts on kehitelty myöhemmin. PX esiteltiin muistaakseni vuonna 1977, ja sitä on tehty näihin päiviin asti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Sprident

Muutamia kokemuksia ja havaintoja kypäristä ja perälaukusta:

Omistan 2009-mallisen GTV250 Vespan ja XL(62cm) kokoisen pään. Näissä vanhemmissa, oliko ennen 2014 valmistetuissa GTS- ja GTV-malleissa on kapeampi tavaratila penkin alla kuin uudemmissa vastaavissa. Tämä rajoittaa, samoin kuin kypärien erilaiset ulkomitat koon perusteella, penkin alle mahtuvien kypärämallien valikoimaa. Pienipäiset (no offense!) löytävät varmasti helpommin tilaan sopiva hyväksytyn kypärän kuin me isopäiset. Itse päädyin hankkimaan kaupunkiajoihin Biltwell-avokypärän (ei E-hyväksyntää), joka mahtuu penkin alle, samoin kuin Vespani väriin sopivan braincap-"kypärän". Kumpaakaan ei voi suositella pitemmille matkoille melun ja vedon vuoksi, mutta lakeja uhmaten käytän niitä lyhyillä matkoilla ja kaupungilla näyttäytyessä.
Pidemmilä matkoilla sekä huonommilla keleillä ykköskypäränä on Schubert Concept C2, joka ulkomittojensa puolesta sopii vain penkinalustilan viereen. Jotta sen saisin pysähdystaukojen ajaksi suojaan katseilta, hommasin Ebayn kautta sopivankokoisen ja -värisen nahkalaukun asennettavaksi perätelineelle. Nyt Schubert on tyylinmukaisessa nahkalaukussa piilossa rosmoilta ja toimiihan se apuna myös tavarankuljetuksessa. Alkuperäistä Vespan perälaukkua en omaani ole halunnut, koska mielestäni se ei sovi GTV:n tyyliin. Nyttemmin olen tullut siihen tulokseen ettei myöskään tuo peräteline periaatteessa sovi retromuotoiluun, mutta vielä toistaiseksi se saa olla paikoillaan. Perälaukkukin oli tänä kesänä vain pari kertaa käytössä.
Vielä Vespa-kypäristä: kokeilemani avomalli, jonka tyyppiä en nyt muista, oli pienempi ja tiukempi kuin kokomerkintä antoi ymmärtää. Ulkomitta oli myös sen verran iso ettei se penkin alle mahtunut. Yleisesti siis: jos kypärä on E-hyväksytty ja kypäräsi koko on L tai suurempi, kypärä tuskin mahtuu penkin alle. Poikkeuksiakin on toki, hyvää keskustelua aiheesta vaikkapa Vespaforum.de-palstalla kieltä taitaville.

Old School

Kiitos Spridentille kommenteista. Minullakin kypärän koko on (mallista riippuen) välillä XL-XXL, joten omalle kohdalleni varsin kiinnostavia seikkoja otit esiin. Kun aikoinaan aloittelin kaksipyöräisillä ajelun, ei muita kuin avokypäriä juuri ollut kuin Saarisella ja Agostinilla.  ;) Turvallisuus on silti asia, jonka haluan huomioida ja niinpä hankintalistalla onkin, viimeistään ensi kevääksi, mahdollisimman turvallinen, mutta samalla mukava potta, joka ainakin väritykseltään tulee olemaan Vespaani sopiva.

Taakkatelineet (klassiset ja alkuperäiset) minusta kyllä sopivat Vespaan ja sellainen putkikassikin ehkä. Tosin alkuperäinen nahkainen maksaa kai luokkaa 450-500€. Tarvikevalmistajalta saa toki paljon edullisemmalla, joskaan ei ehkä nahkaista. Nämä tietysti ovat niitä mielipidekysymyksiä, mitä minkin varusteen tyylikkyyteen tulee.

Osaan kyllä saksaa, joten täytyy käydä kurkkimassa ehdottamiasi sivuja.   
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

oskuk


Old School

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 01.10.17 - klo:18:43
Joskus ajattelin tuollaista jalkatilatelinettä: https://www.classic-racks.co.uk/foot-racks-1

Tuohan on ovelannäköinen teline. Ei hassumpi idea. En tiennyt tuollaisia olevankaan.  ;)
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Old School

#44
Vespa edustaa ehdottomasti edelleen klassista muotoilua, mutta jotkut modernit värit ovat kyllä varsin rohkeita. Makukysymys toki tämäkin ja ehkä juuri "nuorekkailla" väreillä tavoitellaan uutta ostajasukupolvea. Itse ehkä kuitenkin olen hiukan konservatiivinen värien suhteen ja omat suosikkini ovatkin niitä jo pidempään nähtyjä värivaihtoehtoja. Siksi oma valinta osui neutraaliin, mutta minusta aina niin tyylikkääseen, valkoiseen. Mutta klassikonkin (ehkä) on aika ajoin uudistuttava myös ulkoisesti. Sisältähän nykyiset Vespat jo ovat varsin moderneja ja tekniikan kehityksessä hyvin mukana ABS-jarruineen, kännykänlatausvalmiuksineen kaikkineen. Oikeastaan nerokas konsepti. Ajaton ulkoasu, mutta sisältä moderni laite monilta ominaisuuksiltaan. Koeajossa huomasin esim. välittömästi, että jousitus tässä nykyisessä 300 GTS:ssä oli huimasti parantunut aikanaan kokeilemiini Vespohin verrattuna ja se on iso asia.   
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)