Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

joni_k

jos en aivan väärin muista niin jossaki kiinalaisessa oli alk.per peräöljynä jotaki vihertävää öljyä.. ;D

MORPA

No vettä ei ollut havaittavissa pois lasketussa öljyssä, kyllä sen olisi nähnyt. Lähinnä tuossa oli kai sitten ilmaa. Ei noissa ole kuin kuulalaakereita ja teräksestä valmistettuja rattaita.

Ensimmäisenä tuli mieleen, että siellä on perävetolaitteen tai perämoottorin vaihteistoöljyä, joissa on aineita jotka sekoittaa veden ja öljyn muodostamatta emulsiota. Ihan juoksevaa töhnää tuo kuitenkin oli, eli voihan se olla että tuo peräprutkun vaihteistoöljy on seassa olevan veden hoitanut sinänsä mallikkaasti. Eli se ei siis erotu öljystä, eikä muodosta harmaata moskaa. Eli jos on aikomus ajaa mopolla suohon, niin öljyvalinta on selvä ;D
Liikennesika.

joni_k

tossa tuli mieleen onko kukaan kokeillu pidemmässä juoksussa diesel moottoreihin suunniteltuja öljyjä? esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/592046/Teboil-Diamond-Diesel-5W-40-4l  vähentyisköhä karstoittuminen koska tän pitäis ns pestä enempi..tosin eihän se palotilaa pese muutenhan jossakin on vikaa jos sinne öljy pääsee. vois ehkä tehdä testin.

viisnelonen

#588
 :) Oikein päättelit, se öljyn pesevyys ei sinne palotilaan yllä.. Jos karstaa on palotilassa ja imu/pakokanavassa & venttiileissä niin ei ongelma poistu kyllä öljylaatua vaihtamalla.
Monissä ns dieselmoottorien öljyissä on luokitukset myös johonkin bensamoottori luokkiin ja useimmissa ha/pa tarkoitetuissa öljyissä on luokitukset molempiin ainakin jollain tasolla.
Kyllä se kiinankone vaan on sitä mitä on...  niitä mäntien&sylkkien naarmuja ja leikkausjälki kuvia on tälläkin foorumilla nähty moottoreista joilla on ajettu vain muutama tkm.
Ei vaan ole valmistajilla toleranssit, materiaalit jne hallussa.

Toisaalta esim liian "ohuen" öljyn käyttö ja myös laiminlyödyt öljynvaihdot aiheuttavat tai edesauttavat noita karstakertymiä joten kyllä hyvällä öljyllä ja tiheällä vaihtamisella, varsinkin jos bensaa tulee öljyyn, voi asiaa hiukan parantaa.

Kovin kireällä nuo koneet on käytössä kun tehoa otetaan 50cc nelarista saman verran kuin 50cc moottorisahan 2T koneesta ja sahaahan ei huudateta yhtäjaksoisesti täysillä kymmeniä minuutteja tai jopa tunnin yhtäsoittoa kuten usein skodulla tehdään.
Perinteisesti msahaa pidettiin erittäin korkeaviritteisenä mutta skodut menee siitäkin ohi.

Edit: Ai niin, olen ajanut sekä bensaautolla että 650cc moottoripyörällä ns dieseliöljyllä useamman vaihtovälin. MP:n kytkin ja laatikko toimivat hyvin eikä muuteskaan ollut moittimista.Motiivina oli se 200 litran tynnyri autotallissa.. (jotain Delvaccia, sae ?? jotain..)
On vaan tämän päivän autot aika kranttuja öljyn suhteen kun katsoo ohjekirjasta öljyluokitus vaatimusta..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

FlatLander

Mineraali, osasynteettinen vai synteettinen öljy?
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

jwalk

Onko muut kokeillut tuota Bilteman classic öljyä?
Kymcoon laitoin kokeeksi, eikä tuo huonoa tykkää. Käy erittäin nätisti. turhaan tarkistin venttiilinvälyksetkin, kun ei kuulunut lämpinä sitä tuttua naputusta/rallatusta kypärän sisälle.
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt/Mineraali/Moottorioljy-mineral-Classic-20W50-2000022963/

joni_k

alan olemaan valmis epäilyjeni kanssa belco merkkisen öljyn kanssa jota kärkkäinen myy.. toiseksi edellisellä mäntä setillä ajoin tuolla öljyllä noin 2000km. olin avannut pytyn ennen öljymerkin vaihtoa ja männässä oli hitusen, mutta ei todellakaan pahasti sitä hinkkaus raitaa. otin sitten n.5000km kohdalla, eli 3000km ajettu motoxilla ja 2000km ajettu belcolla, pytyn irti ja mäntä oli radikaalisesti hinkkautunut enemmän noilla kilsoilla. No, vaihdoin pyttysettiä, tänään avasin alle 2000km ajetun setin jolla ajettu vain belcolla, öljyjä oon vaihdellu tosi tiuhaan kaikenlisäksi koska se kampiakselin stefa vuodollaan on kummitellut, niin männässä on  hinkkaus raitaa ja ulkopuolelta hitusen kultaisen ruskeaa väriä saanut pintaan, samoin myös männäntappi aika värittynyt noilla kilsoilla, yleensä 4000km kohdalla ehkä törmää ton näköiseen. toi ulkopuolinen väritys ei kovin lupaavalta näytä ikinä oo noin ollut. oon ajanut nätisti sisään niinkuin aina. mun belco öljyn käyttö taitaa loppua tähän paikkaan toistaiseksi. motoxiin siirry takaisin. en kyl ois uskonu että öljyissä olisi eroja.. 5w40 motoxia ja belco oli samaa.

pera8x

mää oon käyttänyt tota belcon synteettistä öljyä mopottimessa ja autossa. ja ihan lusa tiskissä oon tolla mopolla ajellut pidempiäkin matkoja. viimesin pidempi matka oli n. 100 kilsaa suuntaansa lähes koko matka vajaa satasta. ja saman verran tietenkin takasinkin. ei ole öljyssä moittimista omien kokemusteni mukaan.

auto tosin syö öljyä, että en tiedä onko öljyn, vai auton vika. vanha auto se onkin, ettei sinänsä mikään yllätys..

joskus joitain vuosia sitten, kun mulla oli diiselikoneinen auto, niin käytin tuota teboilin diamond dieseliä mopossakin. ihan yhtälailla se öljy toimi, kun kaikki muutkin öljyt, mitä sinne oon pistänyt. aina ostan synteettistä. en ole ostanut mineraaliöljyjä, enkä osasynteettisiä varmaan yli 10 vuoteen. tosin noista "synteettisistäkään" ei voi varmaksi sanoa onko ne ihan oikeasti täysin synteettisiä, eli esim. esteripohjasia öljyjä. mutta ainakin ostan sellasia öljyjä, mitä mainostetaan synteettisiksi..

Coastside

Magneetin käyttö keräämään metallia öljystä on käypä keino. Supermagneetin kiinnitys öljypropun päähän on helppoa. Myös sen mutterikantaan. Erittäin voimakkaan voi vaikka liimata lohkoon vetämään sen pintaan. Laaja pinta-ala on eduksi. Laitoin magneetit moottorin ja perän proppuihin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

en tiiä joo mikä lie on ettei mun skootteri  tota belcoa hyväksy. onko vika enemmänkin mun pään sisällä tuskin sun skootterin moottori niin erilainen on kuin omani.. ;D toi lisähuohotus putki on kyl ollu hyvä ja uskon että se vaikuttaa kyl moottorin kestävyyteen. kampiakselin stefakaan ei vuoda kun ostin juuri oikean stefan, se pitää olla ruskean värinen ei musta mitä noiden stefa sarjojen matkassa tulee.

MORPA

VAG-hyväksyttyä öljyä koneeseen. Kymco hörii Motoxit ja GM öljyt. Mulle on aivan sama mitä öljyä on koneessa kunhan on moottorin valmistajan spekseissä. Mutta kyllä sen on pysyttävä siellä koneessa öljynvaihtovälin, ellei valmistaja muuta ilmoita. Joissain VAG-moottoreissa ja tietyissä GM-moottoreissa on ilmoitettu, että pitää lisäilla ja se on ihan ok jos koneen valmistaja näin ilmoittaa. Lisäillään sitten. Mulla on tuolla hiton kallis Castrolin VAG-öljypurnukka, pieni toive on jos se vaikka pysyis koneessa niinkuin aikaisempi  VAG-ajoneuvon takaluukusta löytynyt öljy. Ei kadonnut, mutta tää nykyinen törppö ei ole aivan samaa tavaraa.

Jos tuo ei pysy koneessa, niin pitää mennä purnukan kanssa paikalliseen autoliikkeeseen ja ostaa sieltä täsmälleen samaa, tämä motonetistä ostettu Castrol ei sitä ollut, paitsi samat speksit mutta ei kuitenkaan samaa.

Pitää kokeilla jotain Continental-Lycoming öljyä seuraavaksi. Jos valtuutetulta jälleenmyyjältä ostaa niin voisi kuvitella tavaran olevan sitä itteensä. Noita öljyjä kun väärennyksiänikin liikkuu aika paljon. Varsinkin halpahalleissa...
Liikennesika.

Rific

#596
Uusi skootteri tuloillaan, keeway fact evo 4-tahti. Kone lienee 139QMB johdannainen. Olen nyt selannut netistä öljy vaihtoehtoja silmät sokkerolla. Kuulemma ohjeissa ei lue mitään öljysuosituksesta. Täyssynteettistä ei kai suositella missään tapauksessa, tarkempaa syytä en tiedä. Mikä olisi ns. varma vaihtoehto, hinnalla ei sinänsä väliä koska kilometrejä ei hirveästi tule, koska auto pääsääntöinen kulkuneuvo. Käyttöikää haluan silti maksimoida.

En tiedä mitä öljyä tehtaalla laittavat, kai niillä ekat 100km uskaltaa ajaa "sisäänajoa"

jwalk

Jos ajat vaan ns. kesäisin, niin ihan mikä tahansa mineraaliöljy on hyvä. Synteettisillä on etunsa, mutta MINUN mielestä ne edut tulee vaam talvikäytössä.
Nämä mopokoneet yleensä kuulalaakeroituja, niin sitä suuremmalla syyllä mineraali. Ihan motonetin halvin kelpaa. Öljynvaihtoväli tärkeämpää, kuin öljylaatu.
Itse käytän kesäkelillä  esim. 20w50 öljyjä, varsinkin jos ilmajäähdytteinen

Coastside

Minä huomasin öljyissä sen eron että synteettinen tekee pitempiaikaisen kalvon josta on käynnistäessä hyötyä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.03.19 - klo:20:10
Minä huomasin öljyissä sen eron että synteettinen tekee pitempiaikaisen kalvon josta on käynnistäessä hyötyä.
Totta, mutta kesäkäytössä jäykempi mineraali tuntuu toimivan, varsinkin ilmajäähyissä paremmin(omasta kokemuksesta). jopa korvakuulolla.
Autonmoottoreissa, missä liukulaakerit, synteettisen käyttö lienee perusteltua.