Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Starttimoottori - starttirele - bendix - poljin 139QM

Aloittaja eskomörkö, 06.05.08 - klo:13:59

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#330
Jokos ehdit vaihtaa solenoidin ja varmistaa maadoitukset?
Irroita startin solenoidin liitin, pistä yhteen solenoidille johtosarjasta tulevat kaksi paksua johtoa, toimiiko startti?
Pistä koelamppu 12V/10W kahteen pienempään johtoon syttyykö lamppu kun virta on päällä ja painat, varmuudenvuoksi molempia  jarruja ja lisäksi starttinäppylästä.
Jos koelamppu palaa ko. kohteessa vaikka virta ei ole päällä tai starttinäppylästä ei paineta on vika toisaalla.
PS. nippuside tms. jarrukahvoissa toimii "kylmänä jarrumiehenä" ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#331
Lainaus käyttäjältä: jeredd - 21.08.13 - klo:22:22
Mikä voisi olla pielessä kun startille tulee koko ajan pieni jatkuva virta?
Eli vaikka avaimet ei ole paikoillaan niin startille  tulee n.3,5v, ja virrat päällä 4,5v. Startatessa tulee n.5,5v.
Mistä voisi johtua että startatessa tulee virtaa noin vähän?  ???
Kahvan startti painikkeen napoihin tuli suunnilleen samat lukemat..
Akku on vaihdettu uuteen ja ladattu täyteen.

Aivan turhaa on normi yleismittarilla mittailla jännitteitä.
Sekun ei ollenkaan kuormita mitattavia jännitteitä.
Eli yleismittari vianhaussa on kompassin veroinen kapine ::)
Asiallinen koelamppu ja sen oikea käyttö avaa aivan uudet näkymät ko. vianhakuun.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pekpel

Lainaus käyttäjältä: jeredd - 22.08.13 - klo:17:10
startti pyörii normaalisti kun laittaa startin napoihin virtaa. Eli mitä osia kannattaa tarkastaa jotka voi vaikuttaa virran kulkuun startille?

Onkos sulake ehjä ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Sulake ja tappokatkaisimen kunto kannattaa helppona katsoa ja sitten aiemmin ohjein muita osia tutkimaan.
Startin virtapiiri on: Akku -  sulake - virtalukko -  tappokatkaisin - starttinappi - jarrukytkin - rele - maa. Järjestys voi olla eri mutta noilla pärjää. Väleissä on paljon johtoa ja päällä katemuovit.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jeredd

Tänään pääsin skootterin kimppuun ja kävin kaikki perä pään liittimet läpi crc.llä.
Mittalin valo kynällä solenoidille tulevaa ohuempaa johtoparia eikä kynä välähtänytkään. Molempia jarruja kokeilin.
Sitten löin solenoidille tulevat paksut johdot yhteen ja startti pyöri.
Sulake on ehjä ja tappo katkaisimen olen ohittanut hyppylangalla.
Löysin tankin ja katteen välistä paksun johto nipun missä oli iso liitin päässä. Nipussa oli 8 erin väristä johtoa. Liitin ei mennyt mihinkään enkä oikein löytänytkään sille paikkaa. Kaksi johtoa oli liittimestä yhdistetty hyppy langalla toisiinsa.
Mihin löytämäni nippu vosi mahdollisesti kuulua?

konenikkari

#335
Koeta sinnikkäästi etsiä varmasti mopoosi kuuluvaa kytkentäkaaviota.
Mikä on hyvinkin tarkastiottaen moposi merkki ja malli ja vuosimalli.
Ei pitäisi ko. moposta löytyä ko. liitintä jolle ei muka ole vastakappaletta, etsipäs vielä...ja tarkasti.
Minkä värisiä johtimia siinä irtonaisessa liittimessä on ja minkäväriset on yhdistetty hyppylangalla?
Ja ihan mielenkiinnosta lajiin, kuulisin runsaammankin, ominsanoin kertomuksesi,  ko. ajoneuvon historiasta.
Valmistajan jäljiltä kun ei useinkaan ole kytkemättömiä 8napaisia liittimiä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jeredd

Nipussa on vihreä, punainen, musta, valko-musta, oranssi, vaaleansininen, puna-kelta, musta-valko värisiä johtoja.
Valko-musta ja musta-valko on hyppylangalla yhdistetty. Johto nippu haarautuu siitä "pää johtonpusta" puhallin kopan kohdalla, ja samasta kohdasta lähtee violetti ja vaalean vihreä johto liittimen kanssa, niillekkään en löydä paikkaa.
Voisiko johdot olla kuuluneet varashälyyn/kauko käynnstyksen juttuihin?
Skootteri on 2003 vuosi mallin Fude zhongyu.

konenikkari

"Voisiko johdot olla kuuluneet varashälyyn/kauko käynnstyksen juttuihin?"
Ikävä, kyllä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kani

Onkohan näissä starteissa suuriakin eroja? Tai saisko kenties paksummilla johdoilla startin pelaamaan paremmin 72 pytyllä ja kylmemmällä kelillä?

Coastside

#339
Polkimen rattaiden rikkoontumiseen on syynä takapotku joka kiertää ne ison päässä olevaan toppariin tai siis kohtaan mihin ei ole tehty hampaita jossa pikkuratas murtuu. Joskus pettää huono hitsi akselin kiinnityksessä.
Asiaa voi estää ehkä työstämällä topparin pois ja tekemällä eri rajoittimen? Polkeminen kannattaa tehdä niin että Polkaisee alas saakka ja vapauttaa jalalla keventäen vasta kun kone käy. Jos kuuluu kalahtava ääni tai polkimessa tuntuu nykivältä se kertoo  hampaan murtumasta. Se johtaa lopulta jumiin.

Toinen mahdollinen vika on akselin sokka joka irtoilee tai katkeaa. Akseli liukuu sisään ja poljin jumii. Estää voi ostamalla laatusokan ja tekemällä holkin polkimen ja kopan väliin joka estää sisään menon.

Epäilin aiemmin bendixin holkkien väljyyden aiheuttavan starttausongelmia. Nyt sain ostettua uusia holkkeja ja ne ovat sopivia ilman välystä jota kopasta ottamassani on. Ne joko kuluvat tai on mitoitettu väljemmiksi? Lohkon puoleinen on tarkempi koska se ohjaa rattaat yhteen ja välys ei saa olla suuri. Holkin saa irti kuumentalla lohkoa ja vetämällä holkkia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#340
Onko muut bonganneet uuden poljinsysteemin kiinalaisessa JL1P39QMB koneessa. Kruunurattaassa on reikä ja sen akseli on muovipuslalla kiinni kopassa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

P.a.s.i

Lainaus käyttäjältä: kani - 27.10.13 - klo:14:52
Onkohan näissä starteissa suuriakin eroja? Tai saisko kenties paksummilla johdoilla startin pelaamaan paremmin 72 pytyllä ja kylmemmällä kelillä?

Hyvin jaksaa mulla paksummilla piuhoilla pöyrittää 90cc pannulistakin pakksilla et paksua piuhaa vaan akulta startille

kani

Joo, noita kylmäkäynnistysongelmia jatkoihmetellessäni oon yrittänyt selvittää ongelmaa joka alkoi juuri ennen sitä. Pari kertaa startti lopetti toimimasta napista ja sitten lopulta kokonaan.

Mittailin piuhoja ja sammutuskatkaisimen sekä käynnistysnapin ja startin solenoidille menevän piirin että tuntuis jatkuvuusmittauksen mukaan toimivan kuten pitää. Ihmetytti vaan että solenoidille tulevissa ohjauspiuhoissa on jännite jotain voltin luokkaa (??)

Solenoidiakin vaihdoin varaosamoposta, samanlainen. Shit happens. Vaikuttaako CDI jotenkin tohon startin pyörimiseen tai ei pyörimiseen? Tai jännitesäätimen joku jännitepiiri tuohon että solenoidin ohjaukseen tulee ihan hikinen volttimäärä(?)

pekpel

Huono johtoliitos on se joka syö voltit pois..
Eli liittimiä tutkailemaan ja johtojen liitoksia niihin.
Monesti on liitos niin tehty että on johdon eristettä siellä puristusliitoksen välissä ja johto pysyy paikoilaan vain tuon eristeen takia.
Siksipä kiinaskopien sähkövikoihin kyllästyneet kuskit irrottavat nuo kontaktit yksitellen liittimistä ja juottavat johdot niihin kiinni.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#344
Minulla oli peräjälkeen kaksi konetta joissa startti ei toiminut (veti päälle muttei pyörittänyt). Vaihdoin niihin kaikki ko. osat paitsi kahvan kytkimen, myös johtosarjan. Vaihdoin sitten uuden koneen ja ongelma ratkesi. Se on erittäin helppo käynnistää.

Pitää tutkia mikä niissä ei toiminut. Hirvittää nuo hallitsemattomat viat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04