Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ensiskootterin hankinta?

Aloittaja Jere Sumell, 05.06.18 - klo:03:44

« edellinen - seuraava »

Jere Sumell

Eli ajattelin hommata skootterin, jos pääsen vakiokuukausituloiseen työpaikkaan. Omistan B-kortin ja olen ennen 85-vuotta syntynyt, joten en tarvitse mopokorttia pienempikuutioisten skootterien osalta oliko raja 40 vai 45, sitä nyt en muista kun tarkastelin asiaa, ja ajatelin, että keväästä syksyyn voisii saada skootterista ihan mukavan harrastuksen.

Olen katsellut moottoripyöräliikkeiden tuotekatalogeja, mutta minkälaisiin asioihin kannattaisi kiinnittää huomiota ensiskootteria hankkiessa? Automaattivaihteiston haluaisin ja sähköä mahdollisimman paljon, että pääsee korjaamaan sähkölaitteita, jos jokin menee rikki.

Varmaan hoidan sitten syyshuollon ainakin aluksi samassa paikkaa, josta ostaisin pyörän ja säilyttäisin vartioidussa tilassa talven yli pyörää liikkeessä, jotta se taas keväällää on ajokunnossa.

Ja sitten vielä, minkähintaisia vakuutukset skootteristille on, joka on iältään 35. En ole koskaan ostanut vielä mistään liikennevakuutusta.

Kysyin samaa asiaa Suomi24:n moposkootteri-palstalla, mutta palsta näyttäisi olevan täysin kuollut. Tämä lienee vähän aktiivisempi paikka, kun saitti on omistettu pelkästään Skoottereille.

joni_k

#1
jos oikein paljoa sähköä haluaa niin joku 2 tahtinen ruiskuskootteri on aika varmanoloinen valinta, ainakin palstalla on yksi aprillia sr ditech ruiskuskootterilla ajanut 40 000km ilman moottorin avausta. Pääasia jos haluat huolettomia kilsoja pienellä huollolla ostat uuden merkkiskootterin. Unohda solifer,helkama, peugeot, ne on samasta kiinaromusta mitä baotian yms.. vakuutukseen vaikuttaa hyvin paljolti sun paikkakunta missä asustat. itse olen 34v ja asun Orimattilassa. POP vakuutuksessa on omat kulkupelit ja skootterin pakollinen liikennevakuutus on 188€/vuosi. monkey mopon samaa luokkaa. auto on osakaskolla 240€ vuosi. voit kokeilla pop vakuutuksen vakuutuslaskuria. mun osalta en ole mistään halvemmalla vakuutusta löytänyt ja minulla ei ole keskittämis alennuksia tms vaan ihan raaka vakuutus ilman ihmeempiä. Jotkut harrastaa keskittämistä ja saa siten halvemmalla yms jos saa joitakin alennuksia jotakin kautta. nettimotosta katsot jonkun mieleisen skootterin rek nro ja syötät tiedot laskuriin.näitä laskureita on lähes jokaisella vakuutusyhtiöillä.sitten kun löydät sen oikean skootterin, niin ennen kuin voit ottaa sen nimiisi sinulla pitää olla siihen vakuutus. eli eka vakuutus, sitten omistajanvaihdos. Itse ajelin ja ajelen työmatkaa kiinalaisella skootterilla 66km päivässä. vikoja ei pahemmin ole ollut mutta matkustusmukavuus ei ole parhaimmistoa, variaattorin toiminta on mitä on..murheena lähes kaikilla, ei vaihda pienemmälle mäessä taikka huutaa ylikierroksilla, tietenkin jos on harrastuneisuutta viikottaisella huollolla kulkee ihan ok.muuten suosittelen skootterointia, edullisempaa ja ekologisempaa se on mitä autolla yksin ajaminen. kunnon ajotakki,ajohousut, kypärä ja hanskat kannattaa hommata. ne tuo paljon  mukavuutta myös. kylmällä ei palele ja toisaalta helteellä ne ei ole liikkeessä ollessaan kuumat.

Niin ja tervetuloa palstalle ;D  Unohda suomi24 sieltä ei mitään kovinkaan luotettavaa tietoa irtoa. Täältä saat asianmukaista apua ja tietoa huoltoon sekä kaikkeen muuhun skoottereihin liittyviin juttuihin.

Coastside

#2
Skootteri on hyvä väline aloittaa. Helppoja käyttää ja mopon saa helposti parkkiin. Työmatkoilla säät on mitä sattuu ja mieluummin liikaa päälle kuin liian vähän.  Kahvalämmittimet kahvatumppujen kanssa on hyvä yhdistelmä. Vähän huurtuva visiiri on hyvä olla.

Skootterin laatu merkitsee paljon. Ilman kokemuspohjaa kiinalaiset on riski. Konerikko voi tulla eteen vaihtelevan pituisen ajon jälkeen, tyyliin 100 - 5000 km. Moottori on muuten suht. kestävä (tyyppiviaksi voi sanoa karstan menoa venttiiliin joka vie puristukset. Ei vaadi avaamista) mutta variaattori voi katkoa hihnan tai muuta takkuamista. Poljinkoneisto on vain varovaiseen hätäkäyttöön. Mieluummin vaikka vara akku mukaan. Johtoviat on miltei arkea. Mieluummin merkkilaite vaikka käytettynä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#3
"Unohda solifer,helkama, peugeot, ne on samasta kiinaromusta mitä baotian yms"
Jyrkästi olen erimieltä joni_k:n kanssa, ei voi noin verrata Peugeot skootterin laatua, baotianin, helkaman, solifer, tuotteita Peugeot skootterien vastaaviin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

ne peugeotit mitä olen nähnyt niin siellä se 139qma moottori pilkottaa.. ;D

konenikkari

Siltähän se näyttää, ja siihen ne yhtäläisyydet loppuukin.
Kaikilta osiltaan Peugeot on laadultaan parempi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

jos moottorina on tämä niin loppu tekniikalla ei ole merkitystä. variaattori se jumii siinäkin ja on samoja "ominaisuuksia" oli runko ja muovien laatu ympärillä kuinka hyvä tahansa. mun mielestä toi 139qma moottori ei vaan ole kovinkaan laadukas, tai sanotaan että siitä saisi laadukkaan jos osat tehtäisiin oikeesti laadukkaista materiaaleista,osista ja mitoitus toleranssi olisi toista luokkaa.

Coastside

Minä se ajoin neljä vuotta vain hihnan vaihdolla pitkäventtiilisellä kesä talvet. Ei se loppu ollut vieläkään mutta vaihdoin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.06.18 - klo:22:12
Minä se ajoin neljä vuotta vain hihnan vaihdolla pitkäventtiilisellä kesä talvet. Ei se loppu ollut vieläkään mutta vaihdoin.

Tuo on todella hyvä tulos kiinanskodulle, paljonko tuli kilometrejä tuolla ajalla ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#9
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 05.06.18 - klo:23:59
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.06.18 - klo:22:12
Minä se ajoin neljä vuotta vain hihnan vaihdolla pitkäventtiilisellä kesä talvet. Ei se loppu ollut vieläkään mutta vaihdoin.

Tuo on todella hyvä tulos kiinanskodulle, paljonko tuli kilometrejä tuolla ajalla ?

10000 pyöreästi. Mäntä oli jo vaihtokunnossa, muuten kunnossa. Varin koppa halkesi aivan loppuvaiheessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Aloittajalle suosittelisin, jos kerran aiempaa kokemusta ei ole, niin koeajoa mahdollisimman monella eri merkillä. Istuinkorkeus ja ajokin hallinta on aina hieman merkkikohtaista, hyvä olisi jos saa ajaessa tukijalan vaivatta maahan. Jos vain päkiät hipoo tienpintaa pysähdyttäessä, niin se on äkkitilanteenkin eteentullessa arvaamaton paikka.

Skoottereissa ei juurikaan pysty ajoasentoa esim käsien osalta muuttamaan, ellei ole tuunattu versio. Niin myös voi ottaa huomioon sen, onko asento itselle sopiva.
Huoltohommat taas oppii vain tekemällä... ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Ensimmäisen hankintaan voi vaikuttaa liikaa jostain saatu, kokemattomuuttaan väärin tulkittu mielikuva. Miellyttävä värikin voi vetää enemmän mitä muut tärkeämmät seikat. Kiinalaiset valmistajat ovat tuon huomanneet ja skootterit ovat hyvin maalattuja. Kylmät tyypit liikkeessä eivät anna kuvaa miltä se tuntuu parin tunnin ajon loppupuolella jo muutenkin väsyneenä. Jos on pienikoinen, on pieni skootteri sopivampi kuin iso. Jos jonkin mitan siitä tietää voi kuvastakin mittailla muut mitat. Pyörät on yksi mittapuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kääkkä

http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=16.0 tuo on ketju jossa tätäkin asiaa on jo perinpohjin käsitelty.

magnuken

Itse olen jo hieman varttuneempi henkilö ja ensimmäiseksi skootterikseni (mopo sellainen) hommasin italiaano Askoll ES2 sähköskootterin. On siis aivan mahtava kiihtyvyys ja mäetkin nousee suurimmalla tehoasetuksellaan hyvin ripeästi. Ainoa negatiivinen asia vehkeessä on hieman turhan kovaääninen ulina moottorista ja voimansiirrosta. Väittävät sitä turvatekijäksi!

Täältä Keravalta ttGreeniltä sen ostin: http://www.ttgreen.fi

Samppa

Lainaus käyttäjältä: kääkkä - 07.06.18 - klo:19:08
http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=16.0 tuo on ketju jossa tätäkin asiaa on jo perinpohjin käsitelty.
Pitkissä ketjuissa on se ongelma, että tieto katoaa niihin. Haulla toki löytää.
Talvikaudella niputellaan enemmän ketjuja yhteen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.