Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keihin-öljypumpun tiivisteen metsästys

Aloittaja penttik, 04.10.18 - klo:22:38

« edellinen - seuraava »

penttik

Skootterin, Peugeot SV50 Executive (vm. 1995) öljypumppu vuotaa kampikammioon (tähän asti ei siis mitään uutta  ;D). Parin viikon seisonnan jälkeen on vaikea käynnistää, talviseisonnan jälkeen ei käynnisty ollenkaan. Pitäisi siis löytää uusi öljypumppu. Mutta, tuohon ei vain taida enää saada tuota japanilaista Keihin-merkkistä öljypumppua lainkaan. 11 eri paikasta on kysytty, mutta ei löydy eikä saa tilattua. Efvingforteco:lla, joka on kai Peugeotin maahantuoja, ei myöskään ole. Pitääkö siis Pösö nyt laittaa vain romutukseen?

Latoin öljypumpun testiin - nyt kun se on irti koneesta - että miten nopeasti se vuotaa. Kuva siitä on täällä https://drive.google.com/drive/folders/1kFTeOR0WyWnu-vvIUmsrx0Zq9MX4QWmW

Ja tuolla google.drive -kansiossa on myös sivukuva Pösön bensatankin korkista. Se tuntuu omituisen väljältä vaikka näyttää ihan ehjältä Puuttuuko siitä kenties jotain?

konenikkari

Mulla vastaava pumppu vuosi käyttöakselin juuressa olevasta stefasta,
ja sekin oli vain "kutistunut" ja vuosi ulkokehästään.
Lähti pois paikoiltaan kun puhalsin paineilmalla, pistin takaisin liiman kera, ja lakkas vuotamasta.
Ko pumppujen tuotanto on lopetettu.  :-[
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Sepi6

Stefan vaihto auttoi myös itsellä tuohon vuotoon, löytyi muistaakseni stormilta. Tankinkorkki on todellakin väljä jotenkun tuntuu että vain luukku pitää sen paikoillaan, en edes yrittänyt korjata tuota.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

penttik

Etsinkin jotain tiivistettä mutta en huomannut aiemmin. Se stefa on siis öljypumpun rungossa olevan lyhyen putken päässä, johon käyttöakseli työnnetään. Sellainen ohut, musta tiiviste, jonka alapuolella ja sitä ilmeisesti paikallaan pitämässä on tumma metallirinkula? (Laitoin siitäkin kuva.)

On toiminnan idea se, että tuo tiiviste estää öljyä menemästä kampikammioon silloin, kun moottori ja käyttöakseli eivät pyöri ja toisaalta päästää sinne öljyä, kun käyttöakseli pyörii ja muodostaa pumpussa öljynpainetta?

penttik

Ei siinä tiivisteen kanssa metallirinkulaa ollutkaan, yhtenäinen kappale. Täytyypä etsiä uutta tiivistettä.

konenikkari

#5
Lainaus käyttäjältä: penttik - 05.10.18 - klo:12:52
Etsinkin jotain tiivistettä mutta en huomannut aiemmin. Se stefa on siis öljypumpun rungossa olevan lyhyen putken päässä, johon käyttöakseli työnnetään. Sellainen ohut, musta tiiviste, jonka alapuolella ja sitä ilmeisesti paikallaan pitämässä on tumma metallirinkula? (Laitoin siitäkin kuva.)

On toiminnan idea se, että tuo tiiviste estää öljyä menemästä kampikammioon silloin, kun moottori ja käyttöakseli eivät pyöri ja toisaalta päästää sinne öljyä, kun käyttöakseli pyörii ja muodostaa pumpussa öljynpainetta?

Ei saa päästää, pumpun tuottamaa paineistettua öljyä missään tilanteessa, suoraan pumpulta kampikammioon.
Jos tuo stefa on kuivunut ulkokehästään, se vuotaa sitä kautta.
Jos löydät uuden Stefan pistä siihenkin tiivisteliimaa ulkokehälle.
Nykyöljyt kuivaa noita viime vuosituhannen,  ;D vanhoille öljylle tarkoitettuja tiivisteitä.
Jos otat vanhan Stefan käteen, se saattaa olla melko "rapea"  :)
Ja muista ottaa, mitat akselista ja ulkokehästä, jotta me muutkin osaamme korvata ko.osan  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 05.10.18 - klo:16:49

Nykyöljyt kuivaa noita viime vuosituhannen,  ;D vanhoille öljylle tarkoitettuja tiivisteitä.
Jos otat vanhan Stefan käteen, se saattaa olla melko "rapea"  :)
Ja muista ottaa, mitat akselista ja ulkokehästä, jotta me muutkin osaamme korvata ko.osan  :)
Juuri näin hyävää apua muille jos mitat löytyis vaikka täältä, itse en huomannut tätä palvelusta tehdä.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

penttik

Tiivisteessä lukee 'Ars G 49 SDO 9.5 16 4 GS'. Mittaus antoi sen sisähalkaisijaksi 9,5mm, ulkokehän halkaisijaksi 16,0mm ja paksuusdeksi 4,0mm (kuten tiivisteen numeroistakin voi päätellä). Jyväskylän Peugeot-huolto (JM-huolto) ei tuota löytänyt eikä pari muutakaan skootteri-huoltoa. Parissa laakeriliikkeessäkin kävin, eikä löytynyt vastaavan kokoista (Tiivistekeskus Oy:ltä on myös kehotettu etsimään). Juuri tuo pieni sisähalkaisija 9,5 mm on tuottanut ongelmia. Luulen, että täysin vastaava löytyy vain, jos joltain on jäänyt varastoon. Mutta täytyy vielä jatkaa etsintää.

Tiiviste näyttää kyllä täysin ehjältä. Ei ole yhtää rapea mutta tuntuu hivenen kovalta. Näyttää, että se on puristettu varsinaisesti kokoon kahdesta osasta. Ulkoreunalla näkyy liitoskohta ja juuri siinä kohtaa näyttäisi olevan pienen pientä epätasaisuutta. Tiiviste varmaankin vielä kelpaa, kun laittaa sen tiivisteliimalla paikoilleen, mutta olen nyt etsinyt uutta, kun se kerran on otettu irti.

Stefa näemmä pysyy paikoillaan siten, että öljypumpun runkoon, siis putken pätkään, jossa tiiviste on, on hakattu neljä 'olaketta' (vähän vaikea selittää). Ne oletettavasti täytyy hioa pois ennen tiivisteen poistoa ja uuden laittamista, ja hakata uudet tilalle, ellei luota tiivisteliimaan.

Sepi6

****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

penttik

No nyt näyttää hyvin samanlaiselta! ;D Tuossa näyttää sisäreuna tasaiselta. Omassani se on v-muotoon uurrettu eli keskeltä syvempi.

MORPA

#10
Kymcossa on aika samannäköinen öljypumppu jonka toine pää ottaa suoraan kampiakselilta voimansa. Kymcossa on ainoastaa O-rengas joka ei eristä öljyä kampikammiosta vaan pitää kampikammion tiiviinä. Öljy sitten taas tulee pumpulle letkulla ja lähtee imukaulaan letkulla.

No Keihini se on tämäkin ja lisäksi hyvin saman näköinen vehjes. Etkös sää Keihinistä jottai kyselle, en ehkä vastannu, mut kuitenkin jotain kerroin.

Edit. Kyllähän jopa minäkin ymmärsin loppujenlopuksi, eli kyse on stefasta joka tulee esiin kun joutuu purkamaan koko pumpun.
Liikennesika.

penttik

Netin kuvahaun mukaan Kymcon öljypumppu näyttää hyvin samanlaiselta. Vähän eroja vain on. Toimintaperiaate on kyllä sama.

Yhdestä paikkaa tuli vastaus, että Hondalta löytyy samankokoinen tiiviste. Odotellaan tässä vastausta, saako tuota vielä tilattua.

MORPA

Erikokoisia stefoja on aika hyvin saatavissa alan liikkeistä. Varmaan ohuempikin stefa tekee tehtävänsä, tai paksumpi mahtuu olemaan pesässään. Pitäis olla joku kansainvälinen säädös, että jos jokin valmistaja teettää omien mittojensa mukaan jotain osia, olisi niitä oltava saatavilla kohtuu hintaan kunnes todistettavasti ei ole yhtään laitetta olemassa jossa niitä käytetään.

Maahantuojalla on kai joku kymmenen vuoden velvollisuus toimittaa varaosia. Masco ymmärtää asian siten ettei sen jälkeen saa toimittaa varaosia >:(
Liikennesika.

MSA

Mopo sportista saa cpi:n öljypumpun tiivistettä(9x16x3), laitoin omaan pösööni sellaisen kun ei sillä hetkellä parempaakaan vaihtoehtoa löytynyt. Tiiviste ollut pari vuotta/ yli 2tkm käytössä ilman ongelmia. Hondan tiiviste(16163-KAN-770) varastossa siltä varalta että nykyinen pettää. Linkki moposportin tiivisteeseen:https://www.moposport.fi/oljytiiviste-oljypumpun-akseli-cpi-hus-oli-pop-9x16x3