Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Super 8 4t modauksia

Aloittaja jwalk, 03.03.18 - klo:07:41

« edellinen - seuraava »

jwalk

Niin, tuommonenhan tuli syssyllä hommattua, tässä pikkuhiljaa sen kanssa askarrellut ja pieniä muutoksia tehty, ja ihan selvinpäin jopa...
-valorele.
Näissähän on semmonen cdi-boksin näkönen kikkare etukatteen alla. Usein vikaantuva ja hankala ja kallis löytää. Senhän saa toki kokonaan ohitettua, kuten monet ovat tehneetkin.
Itse korvasin sen kahdella parin euron releellä. Alkuperäinenhän ottaa cdi:ltä herätteen, kun moottorissa kierroksia tarpeeksi. Nyt valot herää, kun kääntää virrat päälle, riippuen valokytkimen asennosta.
Releet siksi, että säästää kenties valokytkintä, kun virrat pienemmät.
-Ryyppy.
Alkuperäinenhän ottaa plussan virtalukon takaa ja menee vastuksen kautta cdi:lle, joka maadoittaa sen koneen käynnistyttyä. Nyt vedetty suoraan maihin. Ts, ryyppy rupee lämpeemään, kun kääntää avaimesta.
Tämä ei ehkä aina paras. Mietin, että laittaisko kytkimen väliin, vai vielä yhden releen, joka ottais herätteen magneetolta, tasasuunnattuna ja isolla konkalla tasattuna? Toimisi myös valoille, kun laittaa kärjet maata vasten?
-CDI:
Kierrosrajottimen johdot poistettuna edellämainittujen muutosten kera, boxissa kiinni enää neljä johtoa.
Tämä tulee olemaan etu, kun/jos boxi hajoaa, niin valmius helposti siirtyä ihan perus 4+2 boxiin, joita saa ebaysta vitosella, kalliin alkuperäisen 8-napaisen sijaan.
Tässä siis DC-boxi. Sammutus tapahtuu virtalukon kautta, katkaisten käyttöjännitteen ja maadoittaen PU:n.
Tämmöstä. Kyselkää tarkemmmin, jos tarvetta. Ja ehdottomasti tuoreet ideat tervetulleita myös. :)

Coastside

Yhdellä kuusinapaisella liittimellä olevat cdi:t ovat siitä parempia että johtosarjojen kuusinapainen käy niihin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.03.18 - klo:08:00
Yhdellä kuusinapaisella liittimellä olevat cdi:t ovat siitä parempia että johtosarjojen kuusinapainen käy niihin.
Ei ole vielä sattunut eteen semmosta DC-boxia, en ole kyllä ihmeemmin etsinytkään. Noita 4+2 boxeja löytyy muutama jo valmiiksi kotoonta.

Coastside

Ainakin 139qm koneissa samalla genulla toimii sekä ac että dc boxit koska olen niitä vaihtanut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.03.18 - klo:08:10
Ainakin 139qm koneissa samalla genulla toimii sekä ac että dc boxit koska olen niitä vaihtanut.
En ehkä täysin ymmärtänyt, mut joo. Esim. Mun helkamaan olen tyhnyt modauksen, että käy molemmat. Pitää vain vaihtaa käyttöjännitteen liitintä.
Tuossa Superissa tulee magneetolta vain 3 johtoa:
2x AC regulaattorille ja pickupilta.

MORPA

Superhyperkasissahan on se jokin järjestelmä joka himmentää valoja tyhjäkäynnillä, sen siis ilmeisesti ohitit, muuten vaanko halusit sen pois toiminnasta vai liittyykö se tuohon CDI-muutokseen?

Ryypyn kytkentää olit myös muuttanut, liittyykö sekin CDI-muutokseen, eli ei olisi toiminut vanhalla kytkennällä?

Moottorihan on Super8 4T ja Agility 4T melko samanlainen, mutta CDI ja muutkin sähköpuolen hilppeet taitavat sitten olla erilaisia? Mä olen olettanut, että ryyppy ottaa virtansa AC-puolelta, eli sieltä mistä valotkin. Ehkä Agissa näin onkin ja kasiaisessa ei? Mä en ole ennen uhrannut ajatustakaan näiden osien toimintaa kun ovat toimineet Ageissa ja kaseissa.
Liikennesika.

jwalk

#6
Muutosten perimmäinen idea on se, että päästään eroon merkkikohtaisista ylihintaisista osista. Huolto ja korjaukset sujuu jatkossa ihan ns"motonettikamalla".
Moottorihan tuossa periaatteessa samanlainen, kun missä tahansa kiinalaisessa, perävaihteisto vaan erilainen, isompien 14" pyörien takia.
Super 8:n alkuperäiset sähköt on ihan fiksut, mutta tosiaan tämmösen yksinkertaiselle miehelle parempi, jos systeemikin yksinkertainen.
Niin, tässä vehkeessä pelaa oikeastaan ihan kaikki DC:llä

jwalk

Yksi modaus vielä:
Muokkasin akkukoteloa suuremmaksi ja rakentelin kulmaraudoista, yms. tukia, jotta sain mahdutettua viimekesällä Helkamaan ostamani 14Ah Motobatt akun sisään.
Ei mahtunut pystyssä. On nyt kyljellään. AGM-akun saa tietääkseni laittaa silleenkin.
Akkutila on nyt osaksiauki moottorin suuntaan, saa nähdä, muodostuuko paskankeruu ongelmaksi?

jwalk

#8
Moottoripuolesta vähän:
Sisälle tuli Narakun kamppari ja kaikki muutkin rojut uutta.
Narakun 90cc muki, uudella männällä + isovenakansi.
BGM:n "sportnokka"
Ilmanputsari originaali muuten, mutta, imuputken tein siihen ihan pölärin letkusta, vahvistettu "laminoimalla" sikaflexiä ja vulkkisteippiä. Alkuperäisenä ei tahtonut oikein asettua, koska kaasariksi valikoitui harkinnan jälkeen hyväksi havaittu 24mm CVK.
Palaneet kaasut pois kuljettaa Tecnigas GP4.
Alipainebensahanat olen unohtanut ajat sitten, manuaalinen tuli siis tähänkin.

Näillä mennään.

joni_k

mikä narakun kampi? mulla on joku hd.. muista missä täällä kaveri sitä vinkkasi ;D toivottavasti kestäis 72 kanssa jonkun kymppitonnin nätillä ajolla.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 04.03.18 - klo:08:41
mikä narakun kampi? mulla on joku hd.. muista missä täällä kaveri sitä vinkkasi ;D toivottavasti kestäis 72 kanssa jonkun kymppitonnin nätillä ajolla.
Tuo: http://www.racingplanetusa.com/naraku-crankshaft-heavy-duty-with-tooth-pump-driven-sprocket-50cc-qmb139-139qmb-scooters-p-9684-1.html#.WpuVitopKM8
Taisimpa ite linkata, tosin eri liikkeestä

joni_k

joo tais ollu joku heavy tuning de tai joku semmonen se kauppa.. ;D

jwalk


MORPA

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 04.03.18 - klo:08:41
mikä narakun kampi? mulla on joku hd.. muista missä täällä kaveri sitä vinkkasi ;D toivottavasti kestäis 72 kanssa jonkun kymppitonnin nätillä ajolla.

Kyllä se vakiokin kai kestää sen muutaman kympin ajaa, itsellänikin 72 jo kympin ollut kiinni eikä mitään ongelmaa, ja kilsoja koko vekottimella on se kaksviis tai ehkä kakskaheksan, ei muista nyt. Voi olla että vakiokampura on kestävämpi ja laadukkaampi kuin joku tarvikeviritehoaksila. Ite ainakin ajaisin sen vakiokampuran ensiksi loppuun ja sitten voisin miettiä tilalle jotain toista kun alkuperäinen maksaa varmaan kauhean määrän rahaa.
Liikennesika.

jwalk

Nonni. Mopo ollut kasassa jo tovin, kelejä ooteltu että pääsis baanalle säätöjä haeskelemaan. Huomiseksi lupaa kelpo kelejä. Rekisteriin/vakuutuksiin laitoin jo.
Tallinovella käyttelyn perusteella vaati reilun tyhjäkäyntisuuttimen, 38.
95 pääsuutinta kokeilin alkuun, liian iso. 90 nyt kiinni ja nyt ottaa napakasti kierroksia ja vakaa tyhjäkäynti.
Mutta, kun pääsee ajamaan kunnolla lämpöseksi, niin aina joutuu hienosäätämään.