Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tehoputki Gilera Runer sp skodeen?

Aloittaja Eki, 11.08.19 - klo:19:28

« edellinen - seuraava »

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 12.08.19 - klo:13:01
"virtauslevy"on oikeampi nimitys, laskepa levyssä olevien reikien yhteispintala.
Juuri pistin moisen levyn taskuun, en viitsi ruveta laskuhommiin, vaan käyn mopokellarin  (omistaja entinen crossikuski) kysymässä sen viimeisen mielipiteen, onko se hyvä pitää paikallaan vai saako siitä hyötyä postamalla sekä suurentamalla kaasaria? ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Ok, aina kannattaa kysyä myös asiantuntijan mielipidettä  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 12.08.19 - klo:13:14
Ok, aina kannattaa kysyä myös asiantuntijan mielipidettä  :)
Tuli ostettua myös tulevalle teharille suutin, suositteli kun alkuperäinen on 53 ja tuon imukaulan rajoitinlevyn poiston jälkeen se suutin on 60, niin koko 70>, elikä kylmällä isompaa kuten syksyllä ja talvella, nyt noin 70. Sanoi tuosta reikälevystä, että kyllähän se selkeä rajoitin on, totesi, että eiköhän se liki kaikilla ole pois otettu? Luotan kaverin sanaan, myy ja myynyt mm Gileraa, Piaggio Typhonia, Vespaa ym skootteripuolella ja kaikkea muuta Riejusta lähtien jo vuosikymmenet, huoltaa ihan itse nämä ja motocross tausta tällä Mopo Kellarin omistajalla vuosikaudet, tietoa varmasti löytyy, kysyjiä riittää näistä asioista pävittäin, siis kaikesta mopoihin liittyvistä, AMEN. :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 12.08.19 - klo:13:01
"virtauslevy"on oikeampi nimitys, laskepa levyssä olevien reikien yhteispintala.
Mistä lainasit edellä olleen tekstin, vai oliko omien kokemustasi mukainen.
http://www.motot.net/wiki/Piaggio_Typhoon
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

Lainaus käyttäjältä: Eki - 12.08.19 - klo:11:56
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 12.08.19 - klo:11:43
eiköhä se käytäntö sitten kerro mikä toimii mikä ei. mutta tarvii sitten se pääsuutin vaihtaa suuremmaksi.
En jaksa enempää näistä jauhaa, itsellä poistettu tuo reikälevy ja isonnettu vakiosuuttimesta (53), kokoon 60, hyvin toimii kun löysäsin liian kireällä olleen kaasarin vaijerin.

Derbi Senda X-Tremessä on nopeutta kuristamassa hukkaputki, rajoitettu CDI boksi, kaasarin imupuolella reikälevy, liian pieni suutin (63) sekä erittäin lyhyet välitykset (11-65). Tässä pyörässä on myös 14mm Dellorton kaasutin, joten suutinkoot ovat yleensä pienempiä kuin uudemmissa malleissa, joissa on vakiona 17,5mm kaasutin. (Miksi ihmeessä näihin laitetaan kaasutin, joitten ilmapuolen aukkoa tarvitsee rajoittaa noin 50%:lla, eikö olisi viisaampaa laittaa kaasari minkä ilmanotto on sen 50% suppeampi ilman mitään levynpalasia)??? Kuristukset ja Osien saanti
Typhooniin ja muihin Piaggio-skoottereihin saa Suomesta melko hyvin tarvikeosia. Kuitenkin joitakin osia joutuu tilamaan alkuperäisenä, jolloin niiden hinta on melko suolainen tarvikeosiin verrattuna.

Typhoonin kuristukset löytyvät variaattorista, pakoputkesta ja kaasuttimesta. Variaattorissa on kuristinprikka ja pakoputkessa hukkaputki sekä erillinen katalysaattori. 17,5mm Dell'Orto PHVA-kaasuttimessa on todella pieni - kokoa 54 oleva - pääsuutin sekä messinkinen kuristuslevy imupuolella. Kurittomana Typhoon kulkee jo melko rivakasti. Katalysaattoria poistaminen ei kuitenkaan hyödytä käytännössä yhtään mitään, eikä vakioputken raiskaaminen ole muutenkaan suositeltavaa. Ennemmin kannattaa ostaa tarvikeputki, jos nopeutta haluaa.

mutta jos homma pelaa reikälevy pois ja isompi suutin niin eihän siitä ole tarve enää jauhaa  ;D

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: Eki - 12.08.19 - klo:11:56


Derbi Senda X-Tremessä on nopeutta kuristamassa hukkaputki, rajoitettu CDI boksi, kaasarin imupuolella reikälevy, liian pieni suutin (63) sekä erittäin lyhyet välitykset (11-65). Tässä pyörässä on myös 14mm Dellorton kaasutin, joten suutinkoot ovat yleensä pienempiä kuin uudemmissa malleissa, joissa on vakiona 17,5mm kaasutin. (Miksi ihmeessä näihin laitetaan kaasutin, joitten ilmapuolen aukkoa tarvitsee rajoittaa noin 50%:lla, eikö olisi viisaampaa laittaa kaasari minkä ilmanotto on sen 50% suppeampi ilman mitään levynpalasia)??? Kuristukset ja Osien saanti
Typhooniin ja muihin Piaggio-skoottereihin saa Suomesta melko hyvin tarvikeosia. Kuitenkin joitakin osia joutuu tilamaan alkuperäisenä, jolloin niiden hinta on melko suolainen tarvikeosiin verrattuna.

Typhoonin kuristukset löytyvät variaattorista, pakoputkesta ja kaasuttimesta. Variaattorissa on kuristinprikka ja pakoputkessa hukkaputki sekä erillinen katalysaattori. 17,5mm Dell'Orto PHVA-kaasuttimessa on todella pieni - kokoa 54 oleva - pääsuutin sekä messinkinen kuristuslevy imupuolella. Kurittomana Typhoon kulkee jo melko rivakasti. Katalysaattoria poistaminen ei kuitenkaan hyödytä käytännössä yhtään mitään, eikä vakioputken raiskaaminen ole muutenkaan suositeltavaa. Ennemmin kannattaa ostaa tarvikeputki, jos nopeutta haluaa.
Huomioitavaa on vaikka Sendan ja Typhoonin kaasarit olis samaa merkkiä ja mallia, ei se tarkoita että ne toimisivat ristiin. Sendassa neula ja seosputki on niin erillainen että kaasari ei toimi "skootterissa"
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Eki

#21
Tässä on nyt huomattu se tosiasia, että kun kaasarista ottaa ilmarajoittajalevyn pois ja isontaa suuttimen (gilera runner sp50) tapauksessa kokoon 70, vakio 53. Nyt lähtee typistetyllä vakiputkella sen verran ärhäkkään liikenteeseen, että joutunee ostamaan jäykemmän variaattorin jousen, kun hihna ulahtaa lähtiessä (lyö tyhjää vaikka vasta 8000km ajettu vakiojousi). Olen tilannut Gianelli Regord tehoputken, mutta menee postissa käännytykseen, en tee sillä enää mitään, joskus voisi vakiputkeen ostaa uuden alkuäyrän, niin saisi nuo hukka ym ilman kierrätysputket pois, enempää en itse tarvitse mitään lisiä tuohon menoon, mikä on rajoitettu 60kmh prikalla. Hieman ihmeissäni luin keskustelua missä mainittiin ettei sillä ole mitään vaikutusta kun sen poistaa, jopa päinvastoin, olenko todella väärässä, jos ymmärsin, että kun seos saa enempi ilmaa sekä bensaa, niin tottakai se lisää "potkua". :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 12.08.19 - klo:11:00
Aivan kaikki,mitä lukee netistä, ei aina ole totta.
Piaggion hiper2 moottoreihin asentama phva17,5 kaasutin on tehty tilauksesta ko. moottorille.
Koska variaattorilla varustettu skotu käy lähes aina maks. kuormalla.
Se reikälevy ei ole minkääntasoinen kuristin.
Vataava kaasutin joita on esim derbi senda  sms, toimii ilman sitä reikälevyä.
Uskokoon ken haluaa.
Erilaisia kuristuksia:

-Pakoputken alussa oleva holkki, jonka reikä on pienempi kuin pakoputken halkaisija. Hillitsee tehoa ja nopeutta hyvin.
-Hukkaputki, eli pakoputken alusta lähtevä erillinen putki, joka ei johda mihinkään. Sotkee kaasuvirtauksia ja näin laskeen tehoa sekä siirtää vääntöaluetta alemmas.
-Katalysaattori. Ei varsinainen kuristus vaan rajoittamassa päästöjä. Putken paksuimman osan sisällä. Rajoittaa kaasun virtausta ja siirtää vääntöaluetta alemmas.
-Liian pieni pääsuutin. Tämäkin päästömääräysten takia. Laskee tehoa ja vaarantaa moottorin kestävyyden sekä huonontaa käynnistyvyyttä.
-Kaasuttimen imupuolella oleva rei'itetty levy. Laskee tehoa ja mahdollistaa pienemmän suuttimen käyttämisen.
-Rajoitettu sytytysyksikkö, joka estää kierrosten (ja näin nopeuden) nousemista tietyn rajan yli.
-Välitykset. Ratastus on vaihdettu sellaiseksi että vaihteet "loppuvat kesken" eikä huippunopeutta saavuteta, tai sellaiseksi etteivät mopon tehot riitä vetämään niitä loppuun asti.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.