Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yleistä keskustelua Kiinan ihmeistä (ei teknisten ongelmien arvuuttelua).

Aloittaja Baotian, 10.08.07 - klo:09:43

« edellinen - seuraava »

erpal

Eilen kävi kivasti "käyttövarkauden" jälkeen. Soitin vakuutustarkastajalle, joka ennusti muutaman päivän menevän ennen paikalle pääsyä. Tunnin kuluttua soi puhelin ja hän kertoi, että pari pikku keikkaa oli peruuntunut ja hän ajaa jo Kontulaan päin , matka-aika n. 20 min. Tuli kiire hakea skodru mp-tallista ylös päivänvaloon. Kundi tuli, katseli pari minuuttia ja kysyi, että haluatko tämän lunastukseen vai ajatko tämän kesän? Tarjosi sitten kertakorvausta 700e miinus omavastuu 150e, eli 550e. Kyllä vaan kelpasi! Tarkastaja soitti tänä aamuna ja sanoi, että paperit ovat selvät, pankkisiirto vie 2-3 pankkipäivää. Upeaa toimintaa ja varsin nopeaa. Muutama naarmu ja hyvä korvaus. Näin joillakin vakuutusyhtiöillä pelaa. Että tiedoksi vaan ja ystävällisin terveisin

ERIK PALM

Pyrres

Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

pugt200

Tuosta Subaru-skootterista tuli mieleen, että onko kukaan laskenut mitä kiinalaismallia myydään eniten eri nimillä. Siis niinkuin tämä Solifer XTR50, Fude Sport, Baotian xyz jne, jne.

tommi

Taitaa olla juurikin solikka mitä myydään eniten eri nimillä. Sehän tunnetaan myöskin mm. Powermax MTX-5 nimellä.

tommi

Lainaus käyttäjältä: erpal - 08.07.09 - klo:22:57
Eilen kävi kivasti "käyttövarkauden" jälkeen. Soitin vakuutustarkastajalle, joka ennusti muutaman päivän menevän ennen paikalle pääsyä. Tunnin kuluttua soi puhelin ja hän kertoi, että pari pikku keikkaa oli peruuntunut ja hän ajaa jo Kontulaan päin , matka-aika n. 20 min. Tuli kiire hakea skodru mp-tallista ylös päivänvaloon. Kundi tuli, katseli pari minuuttia ja kysyi, että haluatko tämän lunastukseen vai ajatko tämän kesän? Tarjosi sitten kertakorvausta 700e miinus omavastuu 150e, eli 550e. Kyllä vaan kelpasi! Tarkastaja soitti tänä aamuna ja sanoi, että paperit ovat selvät, pankkisiirto vie 2-3 pankkipäivää. Upeaa toimintaa ja varsin nopeaa. Muutama naarmu ja hyvä korvaus. Näin joillakin vakuutusyhtiöillä pelaa. Että tiedoksi vaan ja ystävällisin terveisin

ERIK PALM

Siis mopo meni lunastukseen ja sait sen 550e? Vai jäikö mopo vielä sinulle ja sait tuon rahasumman?

Jamppa

Jaahas, eilen oli sitten kinroadista rapsahtanut uusi huollossa vaihdettu takasivukate rikki. Mopo ei ole kaatunut, vaan kate oli vaan rapsahtanut rikki itsestään:


Tuolta välistä oli kuulemma tullut jonkunverran jotain kellertävää öljyä, jopa pakoputken päälle oli sitä kuulemma tiputtanut. Vaikea tosin uskoa, että tuoltakohtaa mitään öljyä olisi tullut, kun eihän katteen takana ole kuin bensatankki sekä "secondary air cleaner". Mutta jotain likaa tuonne vilkun sisällekin on kyllä mennyt, mitähän lie:


En tiedä mitä tuon kanssa sitten enää oikein tekisi... Kovasti kun tekisi mieli jo luovuttaa, ja hommata joku parempi (tosin tuuripeliähän se olisi sen uudenkin kanssa). Kaupan peruminen ei enää tässävaiheessa onnistu, ja ei tuota oikein järkihintaan myydäkään voi.

Konehan tuossa tuntuu nyt pelaavan, siis lähtee käyntiin ja muutenkin toimii ihan hyvin. Runko vaan on vaan edelleen ruosteessa ja variaattori jurisee/värisee häiritsevästi. Jos sillä itse lenkin heittää, niin päällimmäisenä siitä jää mieleen se variaattorin jurina ("jurrr-jurrr-jur-jur-jur...").

Katsoin taloustalossa "Milan sport" -nimellä myytyä samanlaista kulkinetta (699e oli hintana), ja kyllähän sekin jo vaikutti viimeistelyltään paremmalta. Jostain liikkeestähän se olisi varmaan alun alkaen kannattanut käydä itse hakemassa, eikä tilata netistä sen halvimman hinnan houkuttamana...


Samppa

Kate hajonnut itsestään? Merkillistä..

Minulla on joskus itse lasikuidutetut, tai muovihitsatut katteet hajonneet auringon lämpövoiman ja siten lämpölaajenemisen vaikutuksesta. Tällöin siis pohjalla on ollut rikkinäinen paikattu kate. Katteen saa hajalle myös kiinnittämällä se väärin, niin että se on jatkuvassa pirunmoisessa jännityksessä.

Nuo jäljet näyttävät kyllä siltä, että joku olisi potkaissut katteen rikki.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Ammattiasentajien asennustyylikin voi olla aika rujoa nyrkkiä ja ruuvinväännintä joskus. Olen nähnyt sellaista runnomista että olin vähällä mennä väliin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.07.09 - klo:11:17Olen nähnyt sellaista runnomista että olin vähällä mennä väliin.
Sama ja silloin kyseessä oli minun skootteri, ärjäsin sille vähäsen.
Vieläkin näkyy ne jäljet katteissa... :P
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

baukku

Noi katteet on kyllä kans semmonen pain in the ass näitä räplätessä,kun aina saa olla todella tarkkana ettei mene kiinnikkeet rikki. Ekalla kerralla en ollu riittävän tarkkana  ;D
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

Jamppa

Lainaus käyttäjältä: SamppaKatteen saa hajalle myös kiinnittämällä se väärin, niin että se on jatkuvassa pirunmoisessa jännityksessä.

Jotain tuollaista arvelin tapahtuneen. Eihän ilkivaltaa tietysti voi sulkea pois, vaikka täälläpäin omaisuus on ainakin toistaiseksi saanut olla rauhassa. Mutta voihan olla, että joku on vaan vahingossa yskäissyt tuon mopon suuntaan, on noiden katteiden muovi nimittäin niin hauraan tuntuista, että voisi ehken siitäkin särkyä ;) ;D

Otin sitten tämän illan rojektiksi tuon korjaamisen, ja päätin samalla maalata kaikki alakatteet alkuperäisen väriseksi, eli mustaksi. Jouduin sitä varten tietysti irrottamaan kaikki alakatteet, myös sen jossa on etuvilkut kiinni (ja jotta sen sai pois, jouduin irrottamaan myös eturenkaan).

Vahvistin rikkinäisen katteen murtunutta kohtaa takaapäin lasikuitunauhalla ja hartsilla. Koska katteen muovikiinnikkeet olivat murtuneet, tein vähän sellaisen "pielavetisen" ja muotoilin pellistä pari yläpuolisen katteen kiinnikereikiin sopivaa lätkää ja kiinnitin ne pienillä pulteilla. En jaksanut alkaa pakkeloimaan murtumakohtia, vaan maalasin vaan päälle. Eihän siitä mitenkään nätti tullut, mutta pysyypähän edes paikoillaan:

Täytyy varmaan suhauttaa vielä maalia noiden ruuvien päälle.

Huomasin myös, että tarakasta hilseili maali kevyesti rapsauttamalla, joten hioin ja maalasin myös sen (sitä ei siis oltu huollossa vaihdettu, suhautettu vaan maalia näkyviin ruostekohtiin):

Tarakkaa takaisin kiinnittäessäni yhdestä kiinnityspultista meni kierteet. Ei ollut mikään yllätys, meni jengat monesta muustakin kohtaa, ja muovikiinnikkeitä rapsahteli poikki, mutta aina ne sai jotenkin korjattua. Vähän sellaista "riks-raks" -laatua tässä tuntuu olevan melekein kaikki osat.

Ja tässä vielä kiinanpojan tyylinäyte miten tehdään sähköliitos:


Ainiin, äitee kun tosiaan ilmoitti, että sieltä katteiden välistä olisi tullut jotain kellertävää öljyä. Luultavasti se on ollut bensaa, johon on ehkä sekoittunut pieni määrä jotain suojarasvaa. Tuo vilkun sisällä ollut keltainen möhnäkin haisi bensalle. Tuossa mopossa ei ole mitään "ylitankkaussuojaa", vaan ylitankatessa bensa valuu tankin reunaa pitkin maahan, ja sitä pääsee siinätapauksessa valumaan myös tuonne vilkun sisälle.

janite2

No, tuota, sähköt saa askarrella näissä uusiksi, ja rakennella kunnon liitokset. Joko oikeilla liittimillä tai kylmästi vaan tinaamalla ja kutistesukkaa päälle...

Jos mielenkiintoo riittää ja uskallusta, pura se mopo osiksi, tarkasta se runko ja muutkin metalliosat... Hiekkapuhallus? Ite rälläkällä ja teräsharjalla? Jollain putsata se... Sitten joku Zink 182 tms. ruosteenesto päälle ja sitten pintaväri...

Katteet vahvistat lasikuidulla... Ja kiinnität ne kunnolla paikalleen.

Samanlaista jurnutusta se munki Kinroadi piti, kunnolla putsas paikat ja tarpeellisiin osiin ihan ohut rasva... Hyvin kulki. Ei hätää.

Nääkun tahtoo olla sellasia "projekteja" kun kaupasta tulevat. Viimeistely ja loppukokoonpano on jätetty asiakkaan tehtäväksi.

Coastside

Miksi kiinankoneen tekninen taso on mitä on? Ei mitään vimpanpäälle tehtyä ja kureilla säädettynä euroopan markkinoille sovitettua. Vastaus taitaa olla niiden sisämarkkinoiden dominoimat halut ja euroopan vienti on vain sivujuonne. Koneen "ominaisuudet" takaavat vain työn jatkuvuuden ja isompienkin mallien myynnin kun mopolla ei ehdi. Siksi pelkkien virheiden korjauksella saa lisää kulkua. Mistään viripajakulttuurista kiinassa ei ole kuulunut mitään, ehkä siksi ettei siellä sitä ole.
Saksa on ilmeinen kehityskeskus noille, suuren markkina-alueensakin vuoksi ja tietenkin vahvan moottoriosaamisensa ansiosta. On kyllä myös tuota "isopyttylinjaa", jossa ei korjata välttämättä koneen virheitä, joiden vuoksi koneen suorituskyky on heikko ja luotettavuus myös.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jamppa

Lainaus käyttäjältä: janite2No, tuota, sähköt saa askarrella näissä uusiksi, ja rakennella kunnon liitokset. Joko oikeilla liittimillä tai kylmästi vaan tinaamalla ja kutistesukkaa päälle... Jos mielenkiintoo riittää ja uskallusta, pura se mopo osiksi, tarkasta se runko ja muutkin metalliosat... Hiekkapuhallus? Ite rälläkällä ja teräsharjalla? Jollain putsata se... Sitten joku Zink 182 tms. ruosteenesto päälle ja sitten pintaväri... Katteet vahvistat lasikuidulla... Ja kiinnität ne kunnolla paikalleen.

Näinhän siinä pitäisi toimia, jos tuosta hyvän ja pitkäikäisen työmatkakulkineen haluaa. Ja tuohan olisi ihan mukava rojekti tehdä syksyn/talven pimeinä iltoina, jos vain olisi lämmin tila missä tehdä. Kesä on niin lyhyt, että silloin ei mielellään kovin paljoa haluaisi mopoja ropata.

Lainaus käyttäjältä: janite2Samanlaista jurnutusta se munki Kinroadi piti, kunnolla putsas paikat ja tarpeellisiin osiin ihan ohut rasva... Hyvin kulki. Ei hätää.

Josko se sitten tosiaan on tuon ominaisuus. Kymcossa tuota jurnutusta ei ole, niin siksi olen sitä vikana pitänyt. Tuon kinroadin perä pitää muuten ajaessa sellaista jännää ujellusta (tulee ihan mieleen aikoinaan omistamani datsun cherry, joka piti samantyylistä ääntä :)), mutta sekin on ilmeisesti ihan normaalia.


Vaihdoin tosiaan kinroadiin samalla sen palaneen ajovalon polttimon, kun kerran niitä katteita irroittelin. Koitin myös herkistää sitä takajarruvalon kytkintä, mutta eipä sille muuta osannut tehdä, kuin suhautaa vähän CRC:tä, joka tosin auttoi (ainakin vähäksi aikaa).

janite2

Lainaus käyttäjältä: Walle - 18.07.09 - klo:20:19
Vois paksumpaa öljyä perään laittaa jos häiritsee. Sellasta ei vaan ole yleisesti myytävänä.

Perämoottoreiden kulmavaihteistoon tarkotettua öljyä.
Hyvät kosteudensieto-ominaisuudet, aika sitkosta tavaraa ja luokitukset kohallaan...
Ja tuubissa on 0,8-1litraa...*
Lievensi aikalailla sitä ulinaa... Siä on hammaskosketukset v*tuillaan, ei niitä kukaan ala kohilleen säätämään, eikä oikein voikkaan...
Ei vaikuta menohaluihin mitenkään...



(*vinkki, piä sitä tuubia hetki auringossa, lämpimässä paikassa, tai sätelytä vähä mikrossa... tullee livakammin tuubista ulos...)