Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jarrujärjestelmän ilmaaminen

Aloittaja Samppa, 21.02.09 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

pekpel

Onneks on isoja wanhoja ruiskuja, Jep. perä-sellaisia  ;D
Lasisäiliölläkin taitaa olla pari, 1,2 desiä taitaa mahtua nestettä kerralla
Juurikin sopivia jarrunesteille ja perän öljyille, eli jatkavat kunniakasta uraansa vielä pitkään..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#91
Saisihan sen ala kautta hydrostaattisella paineella  nostamalla letkun kattoon saakka. Kun säliöön tulee niin kääntää nipan kiinni ja puristaa letkun tukkoon ja valuttaa pulloon. Huollossa sellainen voi olla kiinteästi seinällä. Pullon korkkiin reikä ja lappoamalla se valumaan katon rajasta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.05.13 - klo:20:14
Saisihan sen ala kautta hydrostaattisella paineella  nostamalla letkun kattoon saakka. Kun säliöön tulee niin kääntää nipan kiinni
Juurikin näin..  8)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Ilmauslaite voisi olla  2,5 m letkua ja keppi johon nestepullo ripustetaan narulla. Korkkiin reikä letkulle. Imaistaan letkusta neste virtaamaan ja kiinnitetään pää nippaan ja nostetaan pullo ylös. Avatun säiliön kautta ilma poistuu ja korvautuu nesteellä. Pullo ja sen letku voivat odottaa seuraavaa käyttöä letku tukittuna.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#94
Koetan asentaa uuden etujarrusatulan ja letkun kahvaan irrallaan kotona ja asentaa koko roskan sitten skodeen. Muistelen että letkun voi vetää pujottamatta. Ainakin ilmaus tulee harjoiteltua ennen asennusta. Hankin muovisen ruutan painaa nestettä systeemiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Mulla on ollut tuo bilteman nesteimuri eli jarrujen ilmauslaite käytössä nyt jo parisen vuotta ja en voi muuta kuin suositella.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#96
Kokeilin irto-osilla 150 ml ruuttaa nesteen lisäämiseen alhaalta päin. Kunhan saa letkun pysymään nipassa, ei ogelmia ole. Ruutta letku alaspäin niin ilmat jää ruuttaan. Laitoin silikoniletkun päälle kutistesukkaa kiristää se nipan päähän. Kolmella tuli hyvin napakka. Kun neste tulee kuppiin saakka voi liian nopea täyttö saada sen ruiskuamaan ulos kupista. Kannattaa asettaa rätti päälle.

Systeemin tyhjää letkun yläliittimen löysäämällä ja nipan avaamalla. Säiliöstä ne saa letkulla imien pois. Maalipinnat kannattaa peittää hyvin koska neste syövyttää maalia. Se on vesiliukoista joten heti huuhdellen selviää.

Muuten meni kuin trömsössä, mutta nippa ei pitänytkään! Yksi letkullinen valui maahan. Neste tekee letkun liukkaaksi eikä se helposti pysy nipassa. Vanhasta satulasta löytyi pitävä nippa. Olisin sen muutoin korvannut pultilla jos kierre olisi sopinut. Nipan kartio oli ilmeisesti väärä?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Kiinasta uusi suuntaventtiili. Koklasin vedellä. Tässäkin  suurehko vastus joka voi tuottaa ongelmia nipan kierteen väljyydestä?  Tiedän kun jossain välissä koklaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Kymco tuli toimimattomalla etujarrulla varustettuna. Epäili että letkju on puhki mutta se on hyvin suojattu ja vähän ajettu skode. Kokeilen vedellä vuotaako ja saanko jarrun toimimaan. Paljon siistimpää noin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

itellä joskus ollu ongelmaa että ei saa ilmattua, tai siis saa mutta jarru ei vaan pelaa. syynä ollu pääsylinteri.

Coastside

Selvemmäksi vika tuskin tulee. Tosin esiin saanti vei aikaa. Jarruletku oli viilletty poikki lokarin alla juuri kiinnikkee vierestä. Joskus aiemmin, ei täällä.

Vesitesti oli hyvä keino. Samalla harjoitusta ilmaamiseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Ei ollutkaan ilkivaltaa. Ylipitkäsä letkusta oli leikattu pätkä ja liitoksessa oli joku muovipilli ja klemmariviritys.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#103
Kova muovinen letku taipui koppaan nippareilla sitoen. Saa nähdä kuinka joustoliike sitä reutoaa.

Jos ilmaus takkuaa, voi pienikin ilmavuoto olla syy.

Jarrunesteeltä kannattaa suojata kovamuovitkin. Jätti tumman jäljen haalistuneeseen muoviin. En usko lähtevän pesemällä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Ilmasin keulan jarrun. Muutama seikka tuli taas esiin joita ei neuvota missään.

- Systeemi ilmausnippaa myöten pitää olla tiivis.  Nipan kierteen voi vaatia teflonteipin.

- Jarruneste on öljymäisen liukasta ja letkun pysyminen nipassa on epävarmaa. Ratkaisin sen lisäämällä silikoniletun päälle kutistesukkia joilla se muotoutui nippaan. Letkun on oltava läpinäkyvää jotta ilmakuplat näkyvät. Kun se tekee kaaren, jää kuplia siihen. Myyvät suuntaventtiiliä, mutta kun yltää nippaan ja kahvaan, se on tarpeeton.

- Kaikki pinnat oli ne mitä vain täytyy suojata nesteeltä. Aluksi voi koettaa vedellä onko systeemi tiivis ja jarruneste hoitaa sen pois saannin yhden vaihtovälin kautta. Mopoluokassa vedestä ei ole haittaa koska jarrut ei kuumene. Ilmaamista varten kannattaa ottaa vain tarvittava neste eri pulloon niin ei kaada kaikkia jos kompuroi. Etujarru vei alle desin nestettä.

- Ilmaaminen on helppoa: Täytä säiliö varoen ylivuotoa. Laita nippaan lenkkiavain ja letku siitä pulloon. Pumppaa nippa kiinni ja kahva alhaalla avaa nippa. Toista kunnes on napakka jarru. Letkun liitoksestakin voi päästää ilmaa ulos jos se on nippaa ylempänä. Huuhtele vedellä nestetahrat pois.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04