Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Maxiskoottereiden renkaat

Aloittaja maximi, 03.03.12 - klo:16:54

« edellinen - seuraava »

pekka

Kuten sanoin jäällä, ja noissa erikoistilanteissa olen tietenkin itsekin sutimiseen törmännyt. Ne olosuhteet ei koskaan ole niin samanlaiset, että suoraan voisi renkaita verrata. Siinä on aina uuteen renkaaseen se n 10 tkm väliä. ja verrokkikin ehtii jo jossain määrin unohtua. Jos ei montaa rengaskertaa vuodessa menisi ajelisin Suomessa noilla Winteceillä kesät läpeensä. Kun katsoo noita lämpökäyriä ne keskiEurooppalaiset kitkarenkaat on kuin tehty Suomen kylmään ja sateiseen kesään.

Samaan hengenvetoon, että Bemarissa kuluu eturengas niin nopeasti n 9 tkm, että ei tulisi mieleenkään laitta pehmeämpää rengasta siihen...
Piaggio NRG DD 2007, Honda SH 300 2008, Vespa SS 180 1965, Vespa SS 180 1968, Vespa PX 200 E 1983, BMW C 650 GT 2013, Vespa GS 160 Mk 1 1962

MadAri

Moi, minulla kulkupelinä Suzuki Burgman 650 vm.2005.

Michelin City Grippejä olen tuohon yrittänyt katsoa, mutta ongelmana on ettei takarengaskokoa löydy.

Eturengas 120 70/R15 C57H
Takarengas 160 60/R14 C65H

Muilla foorumeilla kehuttiin että taakse voisi laittaa 150 70/R14 rengaskoon, mitäs mieltä tuosta?

Vai olisiko suositella jotain muuta hyvää rengasta tähän maxiskootteriin? Ajelut 99% asfaltilla.

konenikkari

Tuolla https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=140-60r14-120-80r14 laskuri,
jolla näkee, mitä vaikuttaa.
Käytännössä saattaa olla, ettei vaikuta mitään.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

MadAri

Taidan pitäytyä alkuperäisissä rengaskokoissa, vaikka vaikeeta näyttäisi olevan löytää eteen ja taakse saman sarjan rengasta.

Onko kellään kokemusta Dunlop scootsmart renkaista, siitä löytyisi eteen ja taakse alkuperäisen kokoiset renkaat.

MadAri

Löysin ym. Dunloppien lisäksi seuraavat renkaat joita löytyy alkuperäisissä rengaskokoissa. Hinnat samaa luokkaa kaikilla. Minkä merkkiset ostaisit omaan vastaavaan skootteriin?

Pirelli diablo scooter
Metzeler feelfree
Bridgestone TH 01
Dunlop scootsmart

Tai onko jokin noista mitä ei kannata ostaa?

Mitä haen renkaista ensisijaisesti niin hyvä pito, mukava ajettavuus ja kulutuskestävyys.

viisnelonen

Oletko löytänyt oheisen saitin missä on käyttäjien kokemuksia renkaista.
http://www.rengastesti.com/cgi-bin/rtp_review.pl?rt_rubrik=MO&rt_marke=dunlop&rt_profil=111107639&sortid=2

Aineisto on vaan niin laaja että vaatii kärsivällisyyttä lueskella niitä. Mulla on tuo scootsmart(etunen) hyllyssä odottamassa mahdollisia kesäkuumia asfaltteja.. jolloin allaoleva kitkarengas alkaa sulaa  :)
On muuten made in france, ainakin tää mun
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Nyt on 400 Burgmanin alla uudet misukat, eteen vaihdoin jo alkukuussa Power Gripin ja eilen taaksi City Gripin.
Nyt, vasta muutaman kymmenen kilsan jälkeen tuo etupään Power Grip tuntuu olevan ihan ok. Ei vetelyä leveissä kulumaurissa eikä kapeissa(1-2 cm) keskitien halkeamissa . Viimemainitut useita metrejä pitkiä, tiepohjan pettämisen/leviämisen aiheuttamia joihin en uskaltaisi fillarin kumia ajossa kokeilla..
Tiehöylän murjomia uria en ole päässyt vielä kokeilemaan mutta oskon että nekin klaarataan.
Tuossa Power gripissä on kaksi leveähköä keskiuraa ja saattaa olla että se aiheuttaa taakse asennettuna eri ohjaustuntuman.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

Vaihdatteko renkaat itse vanteille vai käytättekö jotain rengasliikettä?
Saako säästöä paljonkin jos ostaa renkaan ja vie liikkeeseen irtonaisen pyörän renkaanvaihtoon.
Entäs tasapainotuksen tärkeys?
Peugeot Satelis 500

viisnelonen

#68
Itse irroitan pyörän eli renkaan skodusta ja sitten kolmen rengasraudan kanssa irroitan kumin vanteelta. apuna myös hyvä polyuretaani-massanuija joka on ehdoton apu varsinkin kumia vanteelle laittaessa.
Annan liikkeen tasapainottaa kun on tuossa reilun kilsan päässä.
Kaikki tämä jotta vanteet säilyy ehjinä ja kolhuttomina.
Asennuksessa käytän renkaan olkaan silikonirasvaa tms liukastetta.
Työalustana vanha plyysimatto betonilattian päällä ..  :)

Haasteellisinta on yleensä vahan kumin irtipuristaminen vanteen olalta, siihen hommaan on iso ruuvipenkki hyvä. Pitää vaan olla niin iso että mahtuu vanerilaput kumin kummallekin puolelle mikä mahdollistaa puristamisen leveämmältä kuin mitä ruuvipenkin leuat on.

Edit: Se takarenkaan irroittaminen/asentaminen kaikkine jujuineen on monissa skoottereissa semmonen jobi että en anna ihan joka rengasasentajan tehtäväksi.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Sitä olisi Silverwingin eka renkaanvaihto käsillä, tällä kertaa etunen. Uusi Dunlopin Scootsmart odottaa jo tallissa, vaan taidan odotella että rengasliikkeiden pahin ruuhkahuippu menee ohi ja näin vaihtoaikakin löytyy jo helpommin, ihan silestone tuo wanhakaan kun ei vielä ole 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Vesako

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 28.04.19 - klo:09:34
Sitä olisi Silverwingin eka renkaanvaihto käsillä, tällä kertaa etunen. Uusi Dunlopin Scootsmart odottaa jo tallissa, vaan taidan odotella että rengasliikkeiden pahin ruuhkahuippu menee ohi ja näin vaihtoaikakin löytyy jo helpommin, ihan silestone tuo wanhakaan kun ei vielä ole 8)

Ite käytin renkaanvaihdossa Porvoossa, Snellman motorsport,
Hyvä paikka, suosittelen. Ja edullinenkin.
Vespa LX 50
Honda CM 400 T
Sipoo

arla_m6

Mulla on sellainen renkaanvaihtolaite, Kärkkäiseltä ostin muutama vuosi sitten. On kähee veheeje. Vaihdoin skobaani viimevuonna uudet renkaat. Mietin kolmen välillä, Metzeler,Pirelli Diablo tai Bridgestone Battlax SC. Päädyin Bridgestoneihin. Vanhat renkaat oli siten että edessä oli Misukan Power Pure ja takana Pirelli Diablo. Etunen tuppas loiriin noiden tiekarhun raapimien jälkien kohdalla. Nyt ei loiri kun on alla Bridgestonet. Tasapainoitin itse renkaat tällä laitteella... https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/korjaamovarusteet/mp-tyokalut/pyorantasapainotuslaite-mp-2000021023
Ainakaan 160km/h  nopeudessa ei ravista renkaat yhtään joten täysin riittävän tasapainon saa tuolla laitteella. Onhan tää sellaista puuhastelua kun noi rengastyöt nyt niin kallita ole mutta on kiva puuhastella näillä. Kuuluu harrastukseen :-D

HiTec

Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 28.04.19 - klo:22:49
Ainakaan 160km/h  nopeudessa ei ravista renkaat yhtään joten täysin riittävän tasapainon saa tuolla laitteella.

Ravistaminen on myös osa resonointia, sillä autoissakin se ravistus tuntuu lähinnä nopeusalueella 90...110km/h. Yleensä tuolloin osuu se renkaan ravistustaajuus kohdilleen joihinkin muihinkin auton osiin ja ravistelu alkaa näin tuntua jo ratissakin. Tuota pienemmillä tai suuremmilla nopeuksilla vaikka se rengas yhä ravistaakin, niin ratissa sitä ei tunnu lainkaan. Olettaisin että 2-pyöräisissäkin löytyy jotain vastaavaa, mutta kokemusta tästä ei ole ja tuo Hondan etunenkin on vasta 2. omalle kohdalleni osunut prätkän renkaanvaihto ikinä, kuitenkin joku mp-luokan päristin ollut talossa jo -01 lähtien 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

HiTec

Aikalailla oli pala kakkua tuon Silwerwingin etusen irroitus. Eilen illalla pari ohkasta pihalaattaa takarenkaan vierelle ja pyörä nostetaan keskijalalleen. Mahan alle sopiva koroke jotta etunen on ilmassa riittävän korkealla, mutta kuitenkin niin ettei takanen ole vielä maassa ja tällöin kaikki paino on tuolla keskijalalla. Keula pystyssä niin ei tartte pelätä että tuo jalkakaan tuolta mihinkään lipsahtaisi. Etuakselin päästä 22mm pultti auki, iskareiden alapäistä akselin lukitsevat kuusiokolot löysälle ja 20mm putkea tuurnana käyttäen naputellaan akseli pois paikoiltaan, jolloin eturengas tipahtaa. Eturenkaan molemmin puolin on irtoholkit, jotka pitää vahdata että tulevat samoinpäin myös kasatessa, erimittaisia kun ovat. Tässä vaiheessa esim. isoa ruuvaria käyttäen, jarrupalojen välistä vääntäen, kannattaa jo jarrumännät painaa sisään, niin on sen etusen asennus sitten helpompaa 8)

No tänään sitten kävin laitattamassa gummin vanteelle ja väärinhän se tietysti meni :-\

Eli tuo 14" Silverwingin etunen on sellaista kokoa, jotta samaa Dunlopin Scootsmartia asennetaan niin etu- kuin takarenkaaksikin, mutta ne pyörivät eri suuntiin ja tästä syystä tuon kumin kyljessä on leimat molemmista suunnista front ja rear. Tämän lisäksi vanteessa, jarrulevyn sisäkehällä on suuntanuoli vanteen pyörimissuunnasta. No asentajalle renkaita luovuttaessani mainitsin tuosta että kyseessä on eturengas ja näytin nuo kaikki kolme nuoltakin. Tiedä sitten ottiko "wanha" nokkiinsa, tulla nyt häntä neuvomaan, mutta niin vain kävi että rengas tuli hallista takaisin väärinpäin asennettuna :o

No toki tämän näytin heti siinä aspalle miten oli käynyt ja ihan kirjaimellisesti kaveri tiskin takana oli kuin spede konsanaan ;D



No kaveri siitä pomppasi rengas kainalossaan takaisin halliin tälle asentajalle "palautetta" antamaan, tuli takaisin anteeksi pyydellen ja kyseli joskos gaffekupponen maistuisi. Ja lopulta tulihan se sitten oikeinkinpäin gummi vanteelle, mutta tämä aspan kaveri pyyteli vielä kerran kuitenkin anteeksi, sanoi että tämä homma meni nyt talon piikkiin, ojensi renkaan mulle ja toivotteli hyviä päivänjatkoja. Palataan kuulemma uudelleen asiaan jos rengas ravistaa tms. Eli nyt rengas oottelee tallissa joskos sen vielä tänään skodeen takaisin paikalleenkin saisi nykerrettyä 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

HiTec

Eilen sitten rengas takaisin paikalleen. Akselit ja holkit pyyhkästiin puhtaiksi, uudet vaseliinit pintaan ja kasaamaan. Holkit vanteeseen, pyöritellään pikkasen että vaselinit leviää stefan juureen kunnolla, akseli pumpun päähän hollille ja rengasta sovittelemaan paikalleen. Jarrupalat kun oli levitelty max. auki, niin helpostihan tuo meni. Muovivasaralla naputeltiin akseli pohjaan saakka ja kiristettiin tuon pään kuusiokoloruuvi, jolloin akseli lukittui tuohon oik. pumppuun. Akselin vas. päätyyn 22mm pultti paikalleen ja kiristys. Lopuksi tuon vas. pumpunkin kuusiokoloruuvi kiinni ja näiltä osin homma valmis. Vielä molemmilla kahvoilla pumpattiin jarrupalatkin takaisin paikoilleen, varmistettiin kädellä että rengas lukittuu jarrutettaessa ja vapautuu kun jarrukahvoista päästää, niin homma olikin sitten jo siinä kokonaisuudessaan 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08