Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä

Aloittaja Skegge, 08.09.19 - klo:16:13

« edellinen - seuraava »

Skegge

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 16.09.19 - klo:21:50
jalalla jos rajoitin on käytössä ottaa kiihdytyksessä hyvin kierroksia ja sitten kun takapyörä pyörii tarpeeksi ei kierrä juuri yhtään mitään ja vaikka kuinka antaisi kaasua kierrokset ei vaan nouse.  mutta olikos siinä uudessa kytkinkellossa sitä ulonevaa kohtaa mistä tuo nro 13 anturi sen nopeuden mittaa? toi rajoittimen toiminta on helppo todeta, johtopoikki ja pitäs kiertää loppuun saakka, johto kiinni, rajoitin pelaa taas. toi johdon irroitus ja asentaminen takaisin kannattaa tehdä moottori sammuksissa, tai ettei varmasti se kytkinkello pyöri. itellä ainaki menee joku 25km/h rajoitin päälle tai cdi sekoaa jos vauhdissa säätelee.

No vähän tohon malliin se juuri tekee keskiseisontatuella kaasutellessa. Mutta tuo Kisbeen rajoitin on 3-asentoinen eli ei rajoitusta, huiput 45 tai huiput 25. Ja jos johdon katkaisee kokonaan niin se on huiput 25. Eli pitäis vaihtaa CDI-boksi jos haluaa johdon poistaa kokonaan.

tapiovuorent

Sinullahan on edelleen käytössä takavariaattorissa se vanha kytkinkello , jossa on sisäpuolella se "tunnistinnyhlä"
ja impulssianturi on variaattorikopassa.
Uuden kytkimen vaihto ei siis ole vaikuttanut tuohon nopeudenrajoittimeen.


konenikkari

#77
Mittailitko ennen hankkimasi takavarin asennusta, että uudessa kaikki mitat on samoja kuin vanhassa.
Noita pakettien valmistajia ja myyjiä kun on enempi ku suomalaisia. ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Skegge

#78
En mittaillut sen kummemmin. Täytyy jossain vaiheessa mittailla. Nyt kypsyttää koko rakkine ja sen parissa nysvääminen sen verran että tekisi mieli maalata vihreäksi ja työntää jorpakkoon.

joni_k

ei kannata hermoja menettää sen verran yksinkertaisia rakkineita että vika kyllä varmasti löytyy ja osia saa halvalla  ;D

Skegge

Tänään hain uuden remmin ja illlalla sain kikottimen nippuun. Kaikki on nyt uutta, etuvari, hihna ja kytkin. Sen huomasin, että ilman ilmansuodatinta ei toimi kunnolla, kestää vain pintakaasua. Laitoin ilmanputsarin paikoilleen ja heitin n. 2 km lenkin ja toimii suhtkoht normaalisti, huiput mittarin mukaan 52 km/h. Poika kävi harkoissa ja lähti vielä koeajolle. Väitti että kulkupuoli pätkii vielä jotenkin.

Tyhjäkäynti on jostain syystä korkeampi kuin aikaisemmin ja takarengas pyörii reippaasti kun skootteri on keskiseisontatuella. Voi toki mennä uutuudenkarheiden osien piikkiinkin. Täytyy vielä käydä kaasari ja sen säädöt läpi. Alkuperäiset rullat on Biketeamin myyjän mukaan 5,6 grammaiset, tarvikevarin mukana tulleet on 6,5 grammaiset jos myyjäliikkeen (purkuosat24.fi) sivuja on uskominen.

Se takavarin laakerointi täytyy vielä käydä läpi. Ilman hihnaa kun pyöritti kytkintä niin takavarin voimansiirtolevyissä oli jonkin verran pystysuuntaista heittoa. Ja voimansiirtolevystä kun vääntää niin ehkä millin verran on heittoa myös sivusuunnassa.

joni_k

noi kaasarit on aika ronkeleita vähänkin jos muuttelee niin menee laihalle tai liian rikkaalle. itellä alkaa pätkimään kierroksilla jos otan ilmanputsarista lähtevän imuputken irti. pätkiikö se moottori puolelta vai nylkyttääkö se variaattoripuolelta.

Skegge

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 24.09.19 - klo:03:31
noi kaasarit on aika ronkeleita vähänkin jos muuttelee niin menee laihalle tai liian rikkaalle. itellä alkaa pätkimään kierroksilla jos otan ilmanputsarista lähtevän imuputken irti. pätkiikö se moottori puolelta vai nylkyttääkö se variaattoripuolelta.

Vaikuttaa minusta enempi moottoripuolen vialta. Tosin keskiseisontatuella kaasutellessa ei mielestäni kierrä eikä takapyörä pyöri läheskään huippujen edellyttämää vauhtia. Alkaa myös ns. vatkaamaan pystysuunnassa.

miccomus

Tuliko siihen vielä mitään yhtä ja oikeaa vastausta, että mitä tapahtuu jos variaattorin sininen piuha on vain katkaistu pois?

konenikkari

#84
Oikea vastaus taitaa olla, jos sinisen piuhan vain katkaisee, mopo ei kulje ollenkaan, tai max 25km/h.
Myös jos takavarille menevän piuhan yhteys pätkii, saattaa kulkea, miten sattuu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#85
Skeggelle muistutus "Mittailitko ennen hankkimasi takavarin asennusta, että uudessa kaikki mitat on samoja kuin vanhassa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Skegge

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 25.09.19 - klo:13:07
Skeggelle muistutus "Mittailitko ennen hankkimasi takavarin asennusta, että uudessa kaikki mitat on samoja kuin vanhassa.

En ole vielä mitannut, koska ei ole ollut käytössä sitä pulttipyssyä, jolla saisi takavarin auki.

Skegge

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 25.09.19 - klo:13:07
Skeggelle muistutus "Mittailitko ennen hankkimasi takavarin asennusta, että uudessa kaikki mitat on samoja kuin vanhassa.

No niin, mitä kaikkea tuolta nyt pitää mitata? Vanha kytkin on osissa ja uusi yhtenä kappaleena, mutta milliä isompia eroja en mitoista löytänyt työntömitalla mitaten. Kytkinkopassa oli kumimuheroa, vaikka uusilla osilla oli ajettu vasta n. 50 km. Vetoakselissa ei ole tippaakaan klappia mihinkään suuntaan.

Skegge

#88
No nyt se vihdoinkin toimii, kop kop.  :) Varmaa syytä en osaa sanoa, että miksi. Todennäköinen syy oli se sähköinen kuri. Laitoin asennusvaiheessa ohuelti Mo2S-vaseliinia vetoakselille mutta näköjään sen verran, että sitä oli roiskunut sen impulssianturin pintaan. Kävin myös läpi anturin johdon liittimet. Ja etuvariin vaihdoin niiden uuden värin mukana tulleiden 6,5-grammaisten rullien tilalle joskus aiemmin ostetut 4,7-grammaiset kun tuntui, että painavammilla oli kiihtyminen  selvästi heikompaa. Orkkisrullat ovat ilmeisesti 5,6-grammaiset. Vedin myös etu-ja takavarin mutterit tällä kertaa pulttikoneella kiinni.

Onko se muuten normaalia, että uudella hihnalla sitä kumimuheroa irtoaa alkuun reilusti?  Ainakin pojan koeajolenkin jälkeen koko autotalli haisi kumille.

miccomus

Mun mielestä ei saisi haista ja veikkaan että tarvikevarin linjaus on eri kuin alkuperäinen ja vois vaatia shimmilevyjä. Tiedä sitten onko tosiaan noin vähästä kiinni... mutta tuo rullien keventäminen oli järkevä veto niin saa lähtöön riittävästi kierroksia ja kytkin tarraa tiukasti kiinni  :)