Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Huatian 150cc

Aloittaja scooterpasta, 28.07.11 - klo:17:07

« edellinen - seuraava »

jalat

Hei, kyllä ymmärsin kaiken mitä tarkoitit :) Ja kiva jos löytyy muistakin saman asian kanssa pohtineita.

Itselläni tämä 250cc skootteri ja siinä oli ihan samalla tavalla. Kannen kopasta lähti letku, joka meni ilmanputsarikoteloon. Ihmettelin että mitä hittoa sitä sinne öljyä halutaan. Joten rupesin tutkimaan.


Kuvateksti on väärin. Kaikki letkut on tarpeen. Moottoritila ja venttiilikoppa vaativat hengitysletkunsa männän liikkeen vuoksi.

Mutta joo se letku meni ilmanputsarin koteloon. Mutta eipä mennytkään ilmanputsariin asti. Siellä oli erillinen lokero sitä varten mihin öljyi kerääntyisi ja sen saisi tyhjättyä läpinäkyvästä letkunpätkästä.

Tästä aukeaa iso kuva joka selittää tilannetta
Kuvassa numero kaksi näkyy letku joka lähtee ilmanputsarin kotelosta. Se ei mene edes kuvissa näkyviin lokeroihin, vaan sitä varten on joku oma vielä kolmas pieni lokero siinä muovihässäkässä.

No onneksi öljy ei mennyt ilmanputsariin ja sitä kautta kaasariin. En päästäisi sitä menemään sinne ja tukkimaan paikkoja. Ei hän siinä mitään järkeä ole.

Mutta sinun tapauksessani ehkä harkitsisin sellaista oil cannisteria mitä myyvät. Eli tuo letku laitetaan ilmanputsarin sijasta menemään sellaiseen kanisteriin ja kanisterin jostain kohtaa lähtee toinen letku, joka ruuvataan öljyntäyttöreijän mittatikun tilalle. Näin öljy kiertäisi luonnollisesti takaisin moottoritilaan. Helppo ratkaisu. Ei kai ne suotta tuollaisia myy, joten tuo ongelma lienee tuttu monille. Ja se ilmanputsarin reikä toki tulpattaisiin sitten.
Sitä venttiilikopan huohotinletkua ei kannata tulpata tai saattaa tulla koneremppaa tai ainakin tiivisteiden vaihtoa jossain välissä.

Saksaa en osaa, mutta tuolla ainakin on sellainen oil catch can ja kuvaa klikkaamalla saa isommaksi.
http://www.gy6-motor.de/JTL-Shop/OIL-Catch-Can-Racing-GY6-139QMB-152QMI-157QMJ-CN250

Periaatteessa tuollaisen kai voi itekin väkästellä.

Tuoltakin löytyy yksinkertainen malli sellaisesta
http://www.scrappydogscooters.com/Performance.html

Ja tekstikin kertoo syyn, miksi sitä öljyä voi tuupata sieltä.
"Crankcase vent and oil catch can solves all your venting problems. Oftentimes, scooters and ATV's are run full throttle for extended periods under heavy load. This causes alot of pressure to be built up in the crankcase, which results in a heavy oil vapor escaping out the vent, or anywhere else it can find, like through your seals. This can blow enough oil out that you could run out of oil before you think to check the level."

Itse laittaisin siis tuollaisen sinun tapauksessasi.

Omassani ei öljyä ole sieltä tullut. Mutta hyvänä herätyksenä tämä viestiketjusi. Voisinkin tarkistaa öljypinnan vaihteeksi.

tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Lainaus käyttäjältä: scooterpasta - 04.08.11 - klo:14:06
Tuo öljynerotinlohko on yhdistetty pienellä kanavalla kaasuttimen imuletkuun. Vosiko se aiheuttaa moottorin laiskuuden kun öljysumua menee kaasuttimeen asti ??

Se nyt on ainakin selvää ettei moottorin käymisessä tarvitse öljyä syöttää bensan ja ilman sekaan palotilaan :)
Varmasti vaikuttaa heikentävästi käymiseenkin.

Joten tosiaan se öljyn kierrätys kanisteri voisi olla paras ratkaisu.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

tommi

Onpa outoa että joillain pukkaa öljyä sinne putsariin ja joillain ei. Tässä tapauksessa vielä kysyjän skodella ajettu vasta 1800km. Ei luulisi vielä olevan kovin väljä kone. Paljon ajetuissahan ohivuotoa esiintyy enemmänkin.

Tuli mieleen sekin vaihtoehto että milläs öljyillä olet nyt ajellut? Paksummilla saattais öljyt pysyä paremmin koneessa, vaikka 15w-50. Kannattais ehkä kokeilla sitäkin vaihtoehtoa ennen tota "kanisteria".

jalat

Totta. Itsekin ajelen 15W-40 öljyillä.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

tommi

#19
Ja tämä ongelma siis tuli vasta hiljattain, sitä ennen ei ruikkinut sitä öljyä? Se kuulostaa todella oudolta. Ei tossa ajassa saa vielä pyttyä ajettua väljäksikään  :-\ Takuuhan tossa on vielä voimassa, pitäisi oikeastaan viedä huoltoon. Jos se ruikkii öljyä mittatikullisen sataselle niin sehän tarkoittaa ainakin puolta litraa  :o

scooterpasta

Enpä tiennyt että noita öljyn kierrätyskannuja saa valmiina kaupasta. Käytän 15W40 öljyä kun ohjekirjassa niin suositeltiin. Jos ajelen 40-60 km/h niin öljyä ei juurikaan tule tyhjennysletkuun, mutta täysillä ajettaessa paikat tukkeentuu öljystä  tosi nopeasti. Vika ilmeni ensimmäisen kerran kun emäntä oli kyydissä ja  ajettiin 40 km matka nopeus oli jotain 60-80 km/h, jossain puolessa välissä kone hyytyi hieman, aivan kuin tukehtuisi ilman/bensan saantiin, hiljensin vauhtia  ja  kone kävi suhtkoht nätisti, kun tultiin kotiin niin huomasin että variaattorikoppa oli öljyssä yltäpäältä. Se päivä oli tosi kuuma hellepäivä varmaan 32 astetta varjossa.

Mietityttää jo sekin että falskaako kannentiiviste kun huohottimesta tulee niin hemmetinmoisella voimalla ilmaa. Tosin mulla ei ole mitään vertailukohdetta miten kunnossa oleva kone puhaltelee. Tässä sitä taas tuli ihmettelyn aihetta.


jalat

Lainaus käyttäjältä: scooterpasta - 04.08.11 - klo:21:25Jos ajelen 40-60 km/h niin öljyä ei juurikaan tule tyhjennysletkuun, mutta täysillä ajettaessa paikat tukkeentuu öljystä  tosi nopeasti.

Eli aivan kuten tuolla ylemmässä viestissäni englanninkielisessä tekstissä luki. Öljyä voi pukata ulos kun ajetaan täydellä teholla jonkin aikaa.

Öljykanisteria kehiin ja homma bueno :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

tommi

Ei ole mullakaan kokemusta kuin 139QMB moottoreista ja 82cc motista ja kyllä sekin puhaltaa kuin kompura. Kun vetää letkun irti niin melkein vihellys kuuluu. Mutta ei sieltä öljyä tule vaikka ajaa pitkiäkin matkoja täysillä.

Olisiko sitten isommissa koneissa ominaisuus tuo öljynvuoto, tiedä häntä. Oudolta joka tapauksessa kuulostaa.

scooterpasta

#23
Tulipa mieleeni yks juttu tuosta emännän kanssa ajelusta. Jossain vaiheessa kun mennä huristeltiin niin emäntä sanoi että mistä tulee outo haju aivan kuin kumin krääsää. Minä sanoin että en tiä ja jatkettiin matkaa. Tänä aamuna kilahti korvieni välissä taisi varihihna olla aika lujilla 150 kg kuormaa päällä,  kaasukahvakierussa ja 30 asteen helle  :-[

Jäiköhän tuosta jotain pysyviä vammoja, ainakaan samaa huippunopeutta ei enää tavoita. Jospa öljyn ruikkiminen johtuukin tuosta kuminpaistamisprosessista. Ottaa ehkä  suuremmat  kierrokset samalla nopeudella  kuin ennen hellerallia  :-\ . Mitäpä tästä sanotte ?

jalat

#24
No selkeästi 150cc skootteri ei ole tarkoitettu kahdelle täyspainoiselle aikuiselle. Ehkä yhdelle aikuiselle ja anorektiselle teinille. Mutta ei kahdelle aikuiselle. Koska 250cc vehjekin on vähän siinä ja siinä että onko se enää hauskaa ajaa kahden täyspainoisen aikuisen ollessa skootterin kyydissä.

Eli kovilla siellä on skootteri ollut uskoisin. Etenkin jos kahva tiskissä on joutunut vedättämään vielä kunnolla. En usko että mitään pysyvää vauriota olette saaneet aikaan. Hihnan kunnon näkee kurkkaamalla sitä. Ja kannattaa ehkä mitata hihnan leveys. Jos se kovasti pääsi luistamaan ja kulumaan, niin se vaikuttaa suoraan huippunopeuteen. Ohentunut hihna pudottaa huippunopeuksia. Vaikka en usko että se niin paljon olisi ehtinyt kulumaan äkkiä?

Paljonko huippunopeudet on tippunut? Jos 1-4km/h, niin se voi olla kuluneesta hihnasta.
Äläkä vaan osta tilalle sitten mitään halpishihnaa. Vaikka kuinka houkuttaisi. Kokemuksia niistä voit lukea usean päivän ajalta blogistani. Blogin linkki löytyy signaturestani.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

tommi

"Vääntävä ja tehokas 150cc moottori kuljettaa kahta aikuista kevyesti mäistä piittaamatta"

Noin kerrotaan 150cc Huatian mainoksessa  :P

Jos se nyt käy kovemmilla kierroksilla, samassa vauhdissa, niin hihna on varmaankin kaventunut jonkin verran, ehkä millinkin. Uudella hihnalla saisit varmaankin kierroksia tiputettua matka-ajossa joka vaikuttaisi ehkäpä tohon öljyvuotoon.
Mutta minä kokeilisin myöskin sitä 15w-50 öljyä. Ei siitä ainakaan mitään haittaa koneelle ole, päinvastoin. Voitelee vain paremmin kuumissa olosuhteissa.

scooterpasta

Huippunopeus on pudonnut n 10 km/h. Soitin juuri paikalliseen huoltoliikkeeseen kysyin hihnaa löytyy 22€ en kylläkään kysynyt hihnan valmistajaa. Vaikuttaisi halpikselta. Jos minä painan 95 kg niin emäntä on lähes anorektikko 55 kg  ;D

Tommille,  Joo minua tuo mainos vei 5-0. Hävettää !!!! Voin kokeilla tuota ehdottamaasi öljyä.


jalat

Ei muuta kun uus hihna ja oil catch can paikalleen ja skootteri myyntiin. Sitten tilalle 250cc vehje. Nettimotossa näyttää halvin olevan tällä hetkellä 890e pyynnillä ja voin kertoa että se on ihan tajuttoman halpa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

scooterpasta

Tilannekatsaus mitä tähän asti on tapahtunut. Avasin variaattorikopan ja otin kärvennetyn hihnan pois, se oli kulunut 1mm verran leveydestä ja oli aika kärsineen näköinen.
Etuvariaattorin rullat olivat kuluneet yhdestä kohdasta tasomaiseksi. Ne eivät ilmeisesti ole pyörineet siellä vaan laahautuvat samassa asennossa edestakaisin. Hankin uudet ja taitavat olla samanlaiset kuin vanhatkin , siis ei kovin pitkäikäiset. Sain hankittua Gates Powerlink hihnan, mutta variaattorikopan tiiviste on vielä saamatta, sen pitäisi tulla huomenna.
Vaihdoin uuden venttiilikopan joka ei todellakaan ollut kallis. Tilasin piruuttani Oil Catch Can, mutta ne tumpelot Saksassa lähettivät väärän mallisen, kuin mitä tilasin. Lähetetty malli on tarkoitettu kampikammion öljytilan huohotukseen (siis kannussa oli vain yksi letkuliitäntä. Tilasin venttiilikopan huohotukseen soveltuvan mallin (jossa on kaksi letkuliitäntää). Soveltuu tuo tietysti venttilikopan huohotukseenkin mutta siinä ei ole sitä öljyn palautusta kampikammioon. Jos nyt jotain öljyvirtausta on vielä tämän remontin jälkeen.
Viikonloppuna ehkä pääsee testaamaan uusia osia.

jalat

Kannattaa koittaa jos saisi vaihdettua sen oil catch canin vielä. Vaikka voi olla että tulee halvemmaksi tilata uusi kuin lähteä palauttelemaan? Itse palauttelin jenkkilään yhden vääränmittaisen varihihnan ja sen postittaminen maksoi joku 13e.

Toivottavasti uusi venttiilikoppa toimii paremmin :)
Varikopan tiiviste toimii vanha vielä, jos se ei vaan revennyt miljoonaan osaan. Sieltä ei kuitenkaan vuoda mitään mömmöjä, niin parissa osassa olevakin tiiviste toimii ihan hyvin.

Paahan väliaikatietoa taas kun olet tehnyt jotain :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002