Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

LML 150cc 2T - kayntiongelma

Aloittaja jumpingstone, 18.03.12 - klo:06:57

« edellinen - seuraava »

jumpingstone

Ostin justiinsa alle vuoden vanhan 3000km ajetun LML Star 150 skootterin, joka on siis 99% samanlainen kuin vespa PX150. Myynti-ilmoituksen mukaan se jo myytiin epakuntoisena  ja myyjan mielesta se oli kaikinpuolin ihan paska ja suuri pettymys. Vikana on se, etta suunnilleen 10km ajon jalkeen se alkaa nykimaan ja patkimaan ja toimimaan kaikinpuolin huonosti muutenkin.. Tanaan sita jo hieman tutkiskelin. Tarkistin sytytystulpan, se naytti aika vaalealta, ilmeisesti kay hieman liian laihalla(?). Tarkistin tyhjakayntisuuttimen ja paasuuttimen, ne olivat ihan puhtaat, joten pistin semmoisenaan takaisin. Seisruuvia myos hiukan kaantelin ja jatin semmoiseen asentoon missa se tuntui kayvan parhaiten. Seuraavaksi kavin ajelemassa n. 20km koeajon ja kaikki vaikutti toimivan 100% taydellisesti. Myohemmin kun lahdin kaymaan kaupassa se alkoi parin kilometrin ajon jaljeen taas nykimaan ja kaasuun vastaavuus muuttui huonoksi ja liikkeelle lahtiessa piti kaasua aina hieman "lirputella" etta kierrokset sai tarpeeksi ylos etta moottorissa oli tarpeeksi voimaan liikkeelle lahtoon. Onko kellaan hyvia ideoita mika siina mahtaa olla vikana?

Coastside

Vaihda tulppa ensin. Jos siinä ei ole ruskeaa sävyä, niin pääsuutin on liian pieni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Pyttyy auki vaan, siellä se vika luuraa..
Lämpöleikannu kiinni joskus ja nyt kiukuttelee sen takia..
Oikeesti vika tullu imupuolen vuodosta ja nyt sitten kipeetä saanut pytty ja mäntä aiheuttaa oireita.. Luultavasti, näkemättä ja kokeilematta paha sanoo enempää tai tarkemmin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

mesemies49

No jaa en olis kyllä noilla oireilla pyttyä heti aukomassa,etsisin vikaa imupuolelta seos.  ;D

viisnelonen

#4
Oletan että olet kaasuttimen kiinnityksen ym kaasuttimeen liittyvät imuvuoto mahdollisuudet tutkinut.
Entä nämä:  takerteleva neulaventtiili/koho, neulan kiinnitys luistiin. Joteski vaan tuntuu että bensan tulo takkuaa. Tuleeko bensaa reilusti kohokammioon neulaventtiilin ollessa auki ? Pinnan korkeus kohokammiossa.  Käykö kone kuitenkin nätisti tyhjäkäyntiä paikallaan kun se on lämmin?

Edit: Varmista ensin se bensan tulo kaasuttimelle asti,(ohi neulaventtiilin) ja kaasuttimen kiinnitys sekä kaasuttimen ja ilmanpuhdistimen väli että kaikki on kunnolla kiinni
Tuo on kait jo alipainehanalla vai ?

Sinun sijassasi harkitsisin sen katin poistoleikkausta sillä tukkeutumis riski kasvaa koko ajan km kertyessä, ja ainakin silloin lämmöt nousee. Juuri nyt esiintyviin,kuvailemiisi ongelmiin en usko sillä vielä olevan osuutta.

Onko bensatankki maalattu sisäpuolelta?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jumpingstone

Ostin sen siis justiinsa tanaan ja ainoa mita olen ehtinyt tutkia on nuo asiat jotka jo mainitsin. En oikein haluaisi uskoa etta manta tai sylinteri olisi kiinni leikannut, silla kone kay ja kaynnistyy kylmana ollessaan aina ensimmaisella polkaisulla tai ihan vaan starttinappulan hipaisulla ja lampimanakin se viela kay edelleen tosi hyvin ja kauniisti jos sattuu silla tuulella olemaan. Paasuuttimessa oli muistaakseni (en ole ihan varma) luku 92. Pakoputki on edelleen alkuperainen ja siella on ilmeisesti katalysaattori(?). Sytytystulppa naytti varsin vahan ajetulta ja oli ohjekirjan suosittelemaa tyyppia. Tiedan, etta naihin on aika usein vaihdettu jo heti uutena sito+ pakoputki ja isompi paasuutin.

Coastside

Sytytystulppakin voi vioittua ja aiheuttaa käyntiongelmia kuumassa moottorissa. Se on myös halpa kokeilu enen muita. Se kannattaisi katsoa tulpan väri kun se toimii ja sitten kun ei toimi ja verrata viittaako se seoksen muutokseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Miellän tuon oireen liian laihaan seokseen / ylikuumenemiseen. Se, mistä ylikuumeneminen sitten voisi johtua voi riippua useammasta eri asiasta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Rajoittamalla ilmansaantia, pikakorjaa seosta rikkaammaksi, ainakin kokeillakseen. Teho hieman laskee, mutta kone ei siitä kärsi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#9
Tuo jumpingstonen sanoma, vian toisaikaisuus mietityttää..  onhan voitelupuoli kunnossa ?
Kait niitä tulppia on vaihdeltu kun ymmärsin tuon vian esiintyneen jo pitkään. Mites se bensatankin sisäpinta ?

Edit: Onko tätä ollut jo kesälämpimillä (ed omistaja) vai tullut syyskylmien myötä ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Minkälainen ryyppy noissa on, automaattinen? Kuulostaa paljolti siltä, että seos on yksinkertaisesti laihalla siinä vaiheessa, kun ryyppy ei ole enää päällä. Nyt kun on viileät kelit, niin sekin jo aiheuttaa seoksen laihenemista. Kaasutin lienee säädetty jo alkujaan tosi laihalle parempien päästölukemien toivossa, mutta lämpimämpiin maihin. Laiha seos aiheuttaa nykimistä varsinkin pintakaasulla ajellessa. Seosruuvilla ei voine säädellä osa- ja täydenkaasun seosta.

Jos neulaa voi nostaa, niin sitä kokeilisin ensimmäisenä. Tai kokeeksi prikka neulan ja luistin väliin niin, että neula on hiukan entistä ylempänä.

"Coastside":n suositus rajoittaa ilman saantia on myös hyvä idea. Vaikka jotain rättiä, taikka teippiä ilmanputsarin ilma-aukkoon kokeeksi.

Tuore bensakin voisi olla hyvästä, jos vanha bensa on seissyt tankissa jo pidempään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jumpingstone

Vastauksia kysymyksiin. Vika siis esiintyy ainoastaan toisinaan. Tanaan ajoin silla 10km matkan toihin ja koko matkan se toimi aiban taydellisen hyvin. Kotiin tullessa ehka suunnilleen puolimatkassa se rupesi taas patkimaan ja liikennevaloihin pysahdyttaessa piti jatkuvasti pitaa kierroksia ylhaalla ettei se sammuisi. ertaalleen se paasi kylla sammumaan, mutta lahti ihan helposti taas kayntiin. Voitelupuolen kunnossa olosta en muuta osaa sanoa kuin, etta kaasarille tulevat letkut on kiinni ja oljysailiossa on oljya. Bensatankin sisapinta ei ole maalattu, eika ole ruosteessa. Bensahana on manuaalinen; siina on asennot auki, kiinni ja varatankki. Myos ryyppy on manuaalinen. Eras kaverini kuka on paljon vespoja harrastanut sanoi, etta vika saattaa olla kaasarin neulaventtiilissa ja kannattaisi kokeilla josko vika korjaantuisi sen vaihdolla. Eras toinen moottorisahoja tyokseen korjaava taasen oli sita mielta etta se on ehdottomasti sahkopuolen vika. Ajattelin seuraavaksi kunhan ehdin, niin kayn ostamassa uuden sytytystulpan ja kaasarin neulaventtiilin.

Coastside

Sähköpuolen häiriön erottaa hyvin terävästä pätkimisestä. Sen voi tehdä tutuksi ottamaalla tulpan hatun irti että se jää löysälle ja käynistämällä.

Neulaventtiilin toiminnan  viat ilmenee joko tulvimisena tai jumitteluna jolloin käynti häiriintyy kovassa kuormituksessa ja palautuu käyttämällä tyhjää jolloin kammio taas täyttyy. Kone alkaa booata kun bensa käy vähiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#13
Koska vian suora paikallistaminen ei onnistu niin sitten vaan poissulkemaaan vikamahdollisuuksia helppousjärjestyksessä. Uusi tulppa. Tyhjennä tankki ja irroita hana ja pura koska näyttäs olevan purettavaa mallia. Sitte onkin se hankalampi kohon/neulaventtiilin tutkiskelu. Neulaventtiilin takertelu voi tietty johtua neulasta itsestään mutta myös kohosta sekä niitä yhdistävistä lirpukkeista. Myös iso roska neulaventtiilin yläpuolella on mahdollinen( tukkii vain ajoittain) Tossa linkissä on jonkunlainen varaosakuvasto mistä voi olla apua:  http://www.lmlparts.co.uk/cgi-bin/store.pl
E: Tuossa kaasutin tyypissä on niitä ilmavuoto mahdollisuuksia..
     Tämmönen vai ? : 
http://www.sip-scootershop.com/en/products/carburetor+dellorto+si+2020_23917700
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jumpingstone

Kavin viela hieman  koeajamassa sita ja tankkaamassa tuoretta bensaa. Nyt se taas vaihteeksi toimi taysin moitteetta. Huomenna kayn ostamassa uuden sytytystulpan.