Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

hammaspaikat lähtee

Aloittaja mbk125, 20.12.08 - klo:08:28

« edellinen - seuraava »

mbk125

Hei!
Mistä alan hakemaan vikaa kun vuoden 2000 mallinen 125cc  MBK skyliner (yamaha majesty) ravistaa liikkeelle lähdössä? Sama ilmiö toistuu jos yrittää ajaa esim ylämäkeen hissukseen ,jos vauhtia on noin 30km/h tai enemmän ilmiö ei esiinny.

Korjaus ohjeista etukäteen kiittäen ja kumartaen!!!!!!!!!!!!!!!!

mbk125

Coastside

Variaattori/kytkin on pää-epäilty liittyen ravisteluun ja lähdössä oikkuamiseen.  Sen voisi lumessa tai hiekassa katsoa sivusta lähtöä ja miten se nykii sen takapyörä.

Sieltä voi olla poksahtamassa jotain, joten ei pitkiä reissuja ainakaan.

klik

Netissä nähty tapaus
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mbk125

Kiitokset vihjeestä,täytynee alkaa purkamaan variaattori koteloa ja kurkata nitä löytyy. Näin "tuoreena" harrastajana tiedustelisin vielä liikeitä joista saisin kohtuullisella hinnalla osia, kun nuo ns. isot myymälät (esim AllRight) ovat hieman nihkeitä toiminnoissaan ja alkuperäiset osat on hinnoiteltu myyjälle kannattavaksi.
Onko kokemuksia esim Easy parts:n toiminnasta? hinta taso näyttäisi ainakin jäävän toinituskulujenkin lisäämisen jälkeen reilusti alle merkkiliikkeen tason.

mbk 125

Samppa

EasyParts toimii ihan hyvin, laitappa vaikka tällä foorumilla hakusanaksi EasyParts, niin löytyy tietoa (en ehdi nyt etsiä tähän).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

mbk125

Kertokaas vinkkejä miten ton variaattorin ja pers kytkimen mutterit saa helpoiten auki?
Kompukkaa taloudessa ei toistaiseksi ole joten pulttipyssy joka olisi ilmeisesti paras vaihtoehto on pois suljettu.

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

mbk125

Purkutyöt on saatu suoritettua. Runsasta pölyä lukuun ottamatta kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Rullat on ehjiä tosin lähes kaikkissa on pientä tasokulumaa ja kahdessa rullassa on noin 0.06 mm "syvä" taso.Lienee rullat eivät ole liikkuneet siten kuin olisi pitänyt. Hihna on 0.15mm tarkkuudella tasapaksu. Takapään kytkimen "rumpu" on 0.1mm toleranssilla pyöreä. Kytkimessä on pintaa noin 2.5mm. Etulautasissa ei ole muutamaa pistesyöpymää lukuunottamatta epätasaisuuksia.
Elikkäs pistänkö kaikki uusiksi vai mahtaako riittää rullien vaihto? Hihnan ajattelin vaihtaa jokatapauksessa.

mbk 125

openflow

Ei rullat ainankaan kuluneita ole ,0.06mm ei ole yhtään mitään.  Vaihda hihna ensiksi ja kato miotä tapahtuu. Ei osat ainankaan kuluneelta vaikuta.

Onkos värinät ollut uudesta lähtien ,vai onko onko  tullut ajan myötä?

mbk125

Skodu on ollut minulla syksystä 2007. Viime kesänä ilmiö alkoi hiljalleen pahentua kilometrien myötä ollen syksyn viimeisillä ajeluilla jo häiritsevää/ikävää. Skootterilla on ajettu kaikenkaikkiaan vasta 6300 kilometriä eli kun huomioidaan että vekotin on vuosimallia 2000 niin edellisellä omistajalla vuotuiset kilometrin ovat olleet maltillisia. Kaikenlaisia vähäisestä käytöstä johtuvia ryytymiä on riittänyt kotitarpeiksi :).

Samppa

Kuvailetko hieman tarkemmin tuota termiä "ravistaa"? Jos väännät liikkeelle lähtiessä kaasun tasan tarkkaan yhteen asentoon (vaikka kaasukahvaa puoli senttiä auki), niin miten liikkeelle lähtö tapahtuu. Eihän siellä laahaa mikään? Kuuluuko mitään ääniä? Onko liikkeellelähtötyhjäkäyntinopeus pysynyt aikojen saatossa samana, vai muuttunut? Entäpä kun takapää on ylhäällä ja väännät hiljaa kaasua, niin näkyykö renkaan liikeestä nykiminen?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

mbk125

Jos yritän lähteä liikkeelle ns rauhallisesti eli käännän kaasua tasaisesti skootteri tärisee suht voimakkaasti. Jos taasen lähden liikkeelle kaasua "kurnuttamalla" lähtö on tasainen. Yli 30 km/h nopeuksissa ei ole väliä miten kaasua antaa lisää. Mitään ylimääräistä ääntä ei voimansiirrosta kuulu. Jos takarengas on ilmassa ei ilmiötä ole. Tyhjäkäynti nopeus on pysynyt samana. Mielestäni vedon kytkeytymis kierrokset korvakuulolla mitattuna ovat suht korkeat kun kuuntelee millä kierroksilla muut vastaavat skootterit lähtevät liikkeelle. Pikaisesti punnittuna varissa on nyt 8 gr rullat joten ne lienee alkuperäiset?

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.12.08 - klo:09:45
klik

Netissä nähty tapaus
Just löysin missä tuo on alkuperäisin ollut. :D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

karkulainen

Täällä. Eikö tuo ongelma ole vielä kunnolla selvinnyt?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: mbk125 - 29.03.09 - klo:12:44
Kytkimessä on pintaa noin 2.5mm.
Kytkinkenkien kuluneisuus viittaa usein siihen, että kierrokset nousevat melko paljon ennen kuin veto kytkeytyy. En nyt millään löydä huoltomanuaalia, josta voisi tarkistaa tuon kytkinkenkien minimipinnan. Olivathan kengät täysin puhtaat, eikä niissä ollut öljyä tms? Entäs kytkinjouset?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

mbk125

Kytkin samoin kuin rullat olivat puhtaat ja rasvattomat. Ainoa huomio oli runsaahko pöly joka lienee kuuluu asiaan. Tilasin tänään uuden hihnan ja rullat. Kaikkien vanhojen rullien punnituksen keskiarvo oli tuo 8 gr kappaletta kohden, uudet rullat ovat 9 gr painoiset. Tuolla painoerolla ei lienee vaikutusta. Kytkin paketti itsessään on vielä purkamatta täytynee pistää purkuun jos remmin ja rullien vaihto ei tuo toivottua tulosta. Jos Samppa löydäy sen korjausmanuaalin jostain netistä niin pistä tietoa, kun kysyin paikalliselta myyjältä ko opusta sain vastauksen tuo tänne niin me katsotaan mikä vika siellä on!!!.