Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takanakki vaihtoon

Aloittaja XEVO400, 16.12.12 - klo:17:13

« edellinen - seuraava »

XEVO400

Mopoa talviteloilla rassatessa heräsi ajatus laittaa taka rengas vaihtoon. Äkkiseltään katsottaessa ainakin tässä  nimimerkin mukaisessa moppelissa näyttäisi olevan melkoinen purkuprojekti edessä ennen kuin vanne pyörii käsissä. Onko kellään kokemusta projektin laajuudesta ja mitenkä tuo tubeless renkaan vaihto? Onnistuuko itse vain onko syytä kääntyä ystävällisen rengasliikkeen puoleen?

Juissi

#1
Eikö toi rengas tulisi pois kun otat renkaan pultin irti?
Laite ei ole tuttu livenä, mutta Google tarjoili kuvia, jossa on iskari kummallakin puolella, ja pultti tukivarsien välillä.
Samantyyppisesti kuin etupää, joka siis irtoaa pultin pois vetämällä.

Tubelesskumin vaihto onnistuu itsekin, tarviit muutaman mielellään kolme hyvää rengasrautaa, löytyy vaikka motonetistä parilla eurolla.
Liukuainetta, vaikka saippuaa jos ei muuta ole.

Jos et omista minkäänlaista käsirengaskonetta, niin laita rengas vaikka lattialle, ja painat jalalla kumin pois vanteen palteelta, voi olla tiukassa.  (ota venttiili irti).

Sen jälkeen rengasraudoilla kampeat vähän kerrallaan kumia reunan yli, katso samalla että vastapuolella kumi uppoaa vanteen keskikohtaan, missä on syvennys.

Toinen puoli kumista tulee jo helpommin reunan yli.
vaihda tämän jälkeen tubeless venttiili uuteen.
Sen saa helposti paikalleen, kun ostaa kulmamallin jonka liukastaa. (motonet MP-osasto).
Sen saa vedettyä paikalleen vaikka muutamalla 10 millin lenkillä, kun siitä kulmasta saa vedettyä (sillä lenkkiavaimella, tai kammettua toista avainta vasten, hankala selittää).
Tähän on myös myynnissä parin euron työkalu.

Uusi kumi liukastettuna menee yleensä paikalleen melko helposti, katsoo katsoo että kumi on taas vastapuolelta siellä syvennyksessä niin saat sen menemään reunan yli.

Tämän jälkeen kumi paineilmalla paikalleen, itse täytän yleensä ilman venttiilin sielua, niin saa nopesti täytön ja kumi nousee palteen yli.

Jos ei meinaa nousta, niin vedä liinalla sitä kumia lyttyyn vähän, niin että se puristuu vannetta vasten.
Viimeisenä venttiilin sielu paikalleen ja ilmaa.

Yleensä mitä pienempi rengas, sitä vaikeampi homma.
Samoin pienemmät renkaat nousee huonommin paikalleen.
Muutama 10" rengas on jouduttu ampumaan paikalleen niin että on laitettu 3 millilitraa bensaa venttiilistä ja pyöritelty rengasta, tämän jälkeen tikulla liekki venttiliin.

Tosin, jos kävelet rengas kädessä rengasmyymälään ja ostat heiltä renkaan, niin eivät veloita vaihdosta yleensä kuin 5-15 euroa.
Itse kun vaihdan sen kumin ja venttiilin, menee yleensä se 15-30 min.
Riippuu siis siitä miten hinnoittelee oman aikansa ja sen mitä haluaa tehdä.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Coastside

#2
Koko juttu on kiinni vanteen tiukkuudesta. On helppoja ja mahdottomiakin.

Ensinnäkin vanne on saatava pysymään paikallaan kovassa väännössä. Jos on matala penkki johon sen hihnoilla sitoo, saa hyvän asennon. Leveä lauta toimii korvikkeena ja senkin voi kahden tuolin varaan panna ja istua sen päällä.

Lusikkakärkiset on hyvät raudat, eivät tee koloja.

Renkaan lämmitys tekee siitä pehmeämmän (astiaan kiehuvaa vettä ja pyörittelee ellei upottaa tai kiukaalla kuumentaa). Päältä otossa voitelu auttaa paljon muttei siinä kohtaa missä nostaa renkaalta pois, koska raudat luistaa vierekkäin eikä saa siten tarpeeksi leveyttä yli ja lisää rautaa ei saa enää väliin. 1/4 on tiukkaa ja rautoja on hyvä olla se mitta. Muutenkin juuri se puoli kannattaa voidella missä tulee kitkaa vanteeseen.

Päälle voi saada käsin työntäenkin kuten kesällä tein 10 " renkailla ja 165-13 auton renkaalla. Ennätys päältä-päälle 1min 12 s.

Tubeleksen saa vanteelle isolla kaksisuuntaisella patjapumpulla (biltema) kun poistaa venan sielun ja teippaa letkun kiinni venaan. Täysin väljää voi samalla posauttaa tulen kanssa. Pelkällä tulella ei aina saa kun alipaine vetää taas irti. Kiinnittää pumpun ja suihkauttaa kaasua renkaaseen ja tenttua kyljelle että sillä sytyttää kaasun hidastettuna että on pumppaamiseen valmiina.
Tavispumpulla tai pienellä kompuralla saa niin että tiivistää sauman pehmennetyllä mäntynestesaippualla, joka pursuu ulos kun rengas asettuu.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

PappaSkootteri

Pakoputki, apuhaarukka, iskari, jarrusatula ja keskimutteri irti... useassa renkaita myyvässä liikkeessä vaihtava renkaan samaan rahaan irtovanteelle... joten kannattaako paljon päätä raapia kun uutta rengasta ostaa...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Juissi - 16.12.12 - klo:17:46
Eikö toi rengas tulisi pois kun otat renkaan pultin irti?
Laite ei ole tuttu livenä, mutta Google tarjoili kuvia, jossa on iskari kummallakin puolella, ja pultti tukivarsien välillä.
Samantyyppisesti kuin etupää, joka siis irtoaa pultin pois vetämällä.
Kova jätkä olet pulttia kiskomaan, kun kerran tulee rattaineen kaikkineen noin kevyesti perämurikasta? :o ;D

PappaSkootteri

kyl se tulee läpi vetämällä... hieman toki ahdistaa hammasratas tulleessaan alumiinilohkon läpi...  ;D
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Juissi

#6
Tää on tätä, kun krapulaisena ja väsyneenä kirjoittelee.
Mut joo, tuleehan se, rattaineen päivineen.  ;D

Ajatuksena oli siis omassa päässä isommat pyörät, en tullut ajatelleeksi skootterin erilaista rakennetta.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

PappaSkootteri

OK annetaan anteeksi Juissille jos/kun saapuu perjantaina mailmanlopun pileisiin... ;D
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

XEVO400

Kiitos runsaista neuvoista ja nopeista vastauksista, tämähän on melkein "online" palvelua :D

Partanen

Mainitaan vielä tärkeä asia, eli tasapainotus. Siihenkin on mahdollista hommata laitteet, joilla onnistuu kotioloissa. Ehkä helpointa viedä silti johonkin liikkeeseen tasapainotettavaksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 16.12.12 - klo:18:34
Pakoputki, apuhaarukka, iskari, jarrusatula ja keskimutteri irti... useassa renkaita myyvässä liikkeessä vaihtava renkaan samaan rahaan irtovanteelle... joten kannattaako paljon päätä raapia kun uutta rengasta ostaa...


Jarruihin ei tartte sitten koskea koska jarrulevy ei ole kiinni vanteessa. Apuhaarukka voi olla laakerista hyvin kiinniruostunut akseliin, joku ulosvedin voi tulla tarpeeseen, muista sitten rasvata kun kasaat niin ei tartte sitten jumpata seuraava kerta.

http://www.wotmeworry.org.uk/manuals/Xevo/Xevo%20400%20Workshop%20Manual.pdf
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

PappaSkootteri

Niinpä onkin ettei jarruja tarvii koskea... Sopivan tarpeekin ja mallin näkee vasta purkaessa
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T