Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopon kaupan teosta ja rekisteröinnistä

Aloittaja pattery_, 19.05.09 - klo:15:50

« edellinen - seuraava »

Coastside

Todistaja on hyvä olla  jotta kiistoissa saa tukea sen suhteen mitä on myyty tai ostettu. Joskus voi sattua että kohdalle sattuu pakkomielteinen valittaja tai huijari.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#16
Mulla olisi myös mopon myynti piakkoin edessä ja vähän askarruttaa se "tieto" että mopoa ei voi uudelleenrekisteröidä vasta kuin 12kk:n päästä siitä kun se on poistettu liikenteestä. Näin minulle kerrottiin vakuutusyhtiöstä. Jotkut taas väittävät että siinä ei ole mitään perää. Ei kait se nyt vakuutusyhtiöstä ole kiinni?

Jos nyt myisin tämän mopon niin sitä ei (mukamas) saisi rekisteriin vasta kuin heinäkuun lopulla, jolloin vuosi tulee täyteen. Viime vuonna tuohon aikaan otin pois rekisteristä.

Toinen asia mikä mietityttää on se että kannattaako mainita lainkaan että mopossa on 72cc pytty. Ilmeisesti siitä saattaa jälkikäteen joutua jopa vastuuseen jos ei kerro, vai?

A_sentaja

Virityksistä kannattaa kertoa jo ennen kuin käteinen vaihtaa omistajaa, "omaa kokemusta löytyy kettumaisesta ostajasta"... :( Mutta kaiken kun kertoo ja lisäksi sen, että kun perävalot häviää mutkan taakse on turha tulla rupisee vioista..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

http://www.youtube.com/watch?v=i2GBlWox-3o

Laillisuuden toteaminen tehdään näinkin. Mitä siviililtä voi vaatia?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Joo, samaa mieltä asentajan kanssa että kannattaa kertoa rehellisesti että on 72cc pytty, eipähän jää vaivaamaan asia eikä yöuniaan menetä sen vuoksi. Moni saattaa jättää väliin kun on jatkuva pelko kiinnijäämisestä ja joku toinen taas on vaan innossaan kun mopo vääntää ihan kivasti.

Kilpiä tähän ei mitä ilmeisemmin saa vasta kuin heinäkuun lopulla joten pitänee odotella sinne saakka.

FrozenCorpse

Mopoa on laiton myydä suuremalla koneella(viritettynä) ja jos joku antaa sut ilmi, omistaja maksaa. Ostamisesta on en tiedä, kai se on omalla vastuulla.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

A_sentaja

Eipä niinkään, lakimies aikanaan minulle sanoi, että pelin kun myy siinä kunnossa kuin se on, ja ostaja hyväksyy tämän jooloin asia on myyjän kannalta käsitelty.. viritetyn mopon myyminen ei ole rikos, ainoastaan sillä ajaminen on.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

#22
Jotenkin näin..

Tottakai myyjän täytyy antaa ostajan tietoon sellaiset asiat, jotka vaikuttavat kohteen lainmukaiseen käyttöön ja toimintaan. Mikäli myydään siis rekisteröitynä mopona, tulee viritykset saattaa tietoon (koska kyseessä ei enää ole mopo, vaikkakin rekisteröity mopoksi), toisaalta ostajalla on myös aina tavaran tarkastusvelvollisuus. Tällaisissa kaupoissa ostajan olettamana kun on yleensä, että kyseessä on mopo (jos sen mopona siis ostaa). Mikäli ostaja tietää nämä asiat, vastaa hän luonnollisesti itse virityksistä (kun jää kiinni). Mikäli ei tiedä siirtyy todistetaakka siten, että pitää pystyä todistamaan että edellinen omistaja ei ole kertonut asioista (käytännössä suullisen sopimuksen kautta täysin mahdotonta kun todistetaan ristiin), ja virityksiä ei ole havaittu tavarantarkastamisen yhteydessä (eihän niitä aina näe jos niillä ei ole vaikutusta huippunopeuteen). Tietysti huomioidaan myös se olettama, että ostajan pitäisi itse osata ihmetellä jos mopo kulkee vaikkapa 80km/h (vaikka kukaan ei virityksistä olisi puhunutkaan). Loppupeleissä, mitä jää käteen? Ostaja saa sakot..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Rikoksesta epäillyllä ei ole todistustaakkaa, vaan vain mahdollisuus tuoda esille asiat jotka ovat hänelle eduksi. Oikeus ja kohtuus taas on joskus hakusessa oikeuslaitoksessa vaikka se on sen pääperiaate. Saa nähdä milloin oikeus antaa ensimmäisen tuomion "pyttyjutussa".
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FrozenCorpse

Onneksi myyjällä on valtaa valita kelle myy. Koska tuo vanhus on itselle niin arvokas, niin en suostu antamaan osiksi enkä myy ilmoitettua yhtään halvemmalla. Tuhota sen osaan itsekin jos sitä haluan.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

tommi

Lainaus käyttäjältä: Walle - 15.04.10 - klo:13:49

Tommi hakee ne kilvet sitten kun haluu. Ei siinä mitään aikoja ole paitsi että mieluummin aukioloaikana haet.
Rekisteröimisestä vakuutusyhtiö on ehkä väärä paikka kysellä. Kysy katsastuskonttorilta.

Niin kyllähän rekisteröinti hoituu vakuutusyhtiössä ihan samanlailla kuin katsatuskonttorillakin. Multakin kysyttiin että haluatko rekisteröidä moposi täällä vakuutustoimistossa vai käytkö katsastuskonttorissa. Minä valitsin ensimmäisen, kun kerran olin siellä.

Kun otin pois rekisteristä sanoi vakuutusvirkailija että "olethan tietoinen ettet voi rekisteröidä mopoasi seuraavan 12kk:n aikana. Sanoin että enpä tiedä moisesta säännöstä, antaa mennä vaan.

Piti olla myöskin hyvä syy miksi mopo poistetaan rekisteristä. Pitkään ja hartaasti sain selitellä miksi se poistetaan käytöstä. Kovasti vaivautuneen näköisenä kirjasi sitten sen viralliseksi syyksi kilpien poistolle.

Mitä hän mahtoi tarkoittaa tuolla 12kk:n ajalla jos mopon kerran saa takaisin rekisteriin milloin tahansa?

Samppa

#26
Siis tuohan on se pääperiaate (todistustaakka aina syyttäjällä), mutta jos en nyt väärin muista, niin näissä liikennerikkomuksissakin on ollut jotakin poikkeuksia jossakin määrin (olisiko kameratolppien tms. osalta) jossa asioiden esille tuominen omaksi eduksi on käytännössä todistustaakka (käännetty todistustaakka). Noh. Rikosoikeudesta en tiedä yhtään mitään ja valistuneet korjatkoon. Kai näistä viritysjutuistakin ennakkotapauksia löytyy (siis käytetyn kuluttajakaupan osalta).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

#27
Lainaus käyttäjältä: tommi - 15.04.10 - klo:16:01
Piti olla myöskin hyvä syy miksi mopo poistetaan rekisteristä. Pitkään ja hartaasti sain selitellä miksi se poistetaan käytöstä. Kovasti vaivautuneen näköisenä kirjasi sitten sen viralliseksi syyksi kilpien poistolle.
Mitä hän mahtoi tarkoittaa tuolla 12kk:n ajalla jos mopon kerran saa takaisin rekisteriin milloin tahansa?
Liikennekäytöstäpoistoa koskevaa ilmoitusta ei voi tehdä L-luokkaan kuuluvasta ajoneuvosta. Ilmoitus voidaan kuitenkin tehdäm jos ajoneuvo on vaurioitunut, anastettu, viety ulkomaille / Ahvenanmaalle, siirtynyt kunnan omistukseen ajoneuvojen siirtämisestä ja romuajoneuvojen hävittämisestä annetun lain nojalla taikka ajoneuvon käyttö liikenteessä tai muualla on muusta erityisestä syystä kuin vakuutukseen liittyvästä syystä estynyt.

Lähde: Liikennekäyttöpoisto ja poiston aikaiset muutokset (AKE)

L-luokan ajoneuvoa ei siis voida poistaa liikennekäytöstä muuta kuin yllä mainituista poikkeussyistä. Ja se minimiaika on se 12 kuukautta. Sitä en tiedä, vaaditaanko lopulliseen rekisteristäpoistoon jo mopopuolellakin romutustodistus. Jos mopo on yhtään vanhempi, kannattaa sanoa entisöivänsä sen alkuperäiseen kuntoon.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

#28
Jeps ja tuohon päälle tulee vielä se 12kk:n karenssi ettei menisi liian helpoksi.. Mitään todistuksia ei virkailija sentään vaatinut mutta ei ollut kaukana..

FrozenCorpse

Jeesatkaa. Netistä ei löydy valmista kauppakirjapohjaa! Pitäis laittaa ensin mopon ilmo nettiautoo, et sais sen tulostettua! Onko muita valmiita kauppakirjapohjia?
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "