Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

kääntyy kääntyy...

Aloittaja sympaatti, 30.04.15 - klo:18:39

« edellinen - seuraava »

sympaatti

Juu, ohjaus on taas kunnossa. Sama laakeri paikallaan, rasvattuna. Oli vissiinki "peseytynyt" ja kuivunut, josta kangertelu johtui.

Tuo ohjauksen "retkahtaminen" oli osuva vertaus pienellä nopeudella puikkelehtiessa, jos päästää kääntymään liikaa. Olisko se, että etuhaarukka on aika pystyasennossa, syynä siihen? Sinänsä se ei haittaa ajamista. Onhan tuo viissatanen aika raskas ajokki 125:n jälkeen, joka yli 100kg kevyempi, joten vähän vaan vaati treenausta, että sai sen kulkemaan jouhevasti...   8)

elämä on ihmisen parasta aikaa... MN

Partanen

Ohjausakselin kulma suhteessa etuhaarukan kulmaan (ns. etujättö) on se mikä vaikuttaa ohjaukseen paljon. Jopa prätkien rakentajat tiedostavat asian, niin luulisi niiden Piaggion suunnittelijoidenkin tietävän.

Pitääkin lähteä tästä kokeilemaan miten Vespan keula retkahtelee. Jospa isot on perineet ominaisuuden Vespalta. Ajatuksella: perinteet velvoittaa.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: sympaatti - 28.05.15 - klo:13:28
Juu, ohjaus on taas kunnossa. Sama laakeri paikallaan, rasvattuna. Oli vissiinki "peseytynyt" ja kuivunut, josta kangertelu johtui.

Tuo ohjauksen "retkahtaminen" oli osuva vertaus pienellä nopeudella puikkelehtiessa, jos päästää kääntymään liikaa. Olisko se, että etuhaarukka on aika pystyasennossa, syynä siihen? Sinänsä se ei haittaa ajamista. Onhan tuo viissatanen aika raskas ajokki 125:n jälkeen, joka yli 100kg kevyempi, joten vähän vaan vaati treenausta, että sai sen kulkemaan jouhevasti...   8)

Viissatasessa keulan kulma korjaantuu, osin, kaasua kääntämällä  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#48
Kyllä muuttui hämmästyttävästi xysin ohjaus kun vaihdoin vihdoin viimein tuon takakumin uuteen.. eihän tuo ehtinytkään tallissa vanheneen  puolta vuottakaan ennen asennusta. Vanha kumi oli Michelin, gold standard (140/60-14, 64P) joiden valmistus loppunut jo aikoja sitten.
Uusi kumi on olevinaan samankokoinen(Heidenau K66) mutta kun sitä asennuksen jälkeen silmittelin niin tuli heti vaikutelma että profiili olisi 70-80 eikä 60.. No tämä siis pelkkää mutua mutta kun mittasin renkaan leveyden niin kas, on toistakymmentä milliä kapeampi kuin misukka! Ajo kyllä muuttui aivan toiseksi kuin ennen. Ohjauksen retkahtelusta ei tietoakaan ja koko kääntäminen/kaartaminen menee jouhevasti ilman muutoksia ohjaustuntumassa käännöksen eri vaiheissa.
Pitkittäisurat ja esim urapaikkauksen reunoja pitkin ajaminen (vahingossa) hoituvat huomattavasti pienemmin heilahduksin kuin ennen.
Misukka oli jo vanha kun skodun sain mutta pintaa oli kyllä vielä n 2-4 mm ja rengas oli vielä tuolloin kulutuspinnaltaan tasaisesti kulunut.
Misukan profiili oli selvästi latuskaisempi ja juuri tuota käännöksen retkahtelua edellinen omistajakin kummeksui .. ilmiö tietty pahenee kun renkaaseen kuluu selvät olakkeet mikäli ajetaan paljon maantieajoa ja nopea kaarreajo on vähäistä.
Rengas tasapainotettiin ja uudet painot oli 27 g (ennen 20) samaan kohtaan kuin entisetkin oli.
Kunhan kilsoja kertyy niin palaan asiaan pidon ym osalta. Odotukset on suuret kun on ns silica-seos rengas ja kehuja saanut.
Edit: Misukka kesti 13540 km DOT 4502 ja oli skodun orggis takagummi..

Edit2: Kävin tänään (10.5-17) koeajamassa fjs600 eli silver wingiä ja siinä oli tismalleen samankaltaista ohjauksen retkahtelua hiljaisessa ajossa jyrkemmissä käännöksissä, ja eturengas oli kulunut silleen että oli muodostunut ns olkaa keskialueen sivuille.. Enpä kyllä olis muutenkaan uskonut että moinen ohjaus olis silver wingin ominaisuus.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250