Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX 50 4T 4V -11 ryyppy / kytkin

Aloittaja Makulmal, 28.05.19 - klo:11:31

« edellinen - seuraava »

Makulmal

Aika reippaasti ottaa kytkin kiinni ryypyn ollessa toiminnassa, eli jarruttamisen kanssa saa olla valmiina kun pudottaa tuelta katuun. Ei toki yritä sammua tms. eli tuon kanssa kyllä elää mutta menossa olisi kovasti eteenpäin :-D

Kieliikö kytkinjousien väsymisestä? Kilsojahan on se 10 tkm takana. Normaalilla tyhjäkäynnillä ei kytkin kyllä tartu mitenkään eli toimii normaalisti. Muuten kyllä nappaa aika äkäisesti, ei toiminta on kyllä hieman kulmikasta, kun on kiinankikkareilla tottunut antamaan kunnolla kaasua. Nyt siis saa olla kaasurullan kanssa aika varovainen.

Mites kun puolilämpimällä koneella on aika alhaalla tyhjäkäynti? Onko ominaisuus? Ei se sammu mutta alhaalla on. Pääsuutinhan tässä on se 78.

Coastside

#1
Kevennä hieman rullia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Jos malttaa esim 20 sek ennen kuin pudottaa keskijalalta, laittaa vaikka kypärää yms varusteita päälle... ryyppy on jo yleensä tiputtelemassa kierroksia. Tuo pääsuutin ei mitenkään vaikuta tähän tyhjäkäynti käyttäytymiseen, sen vaikutus alkaa vasta kun kaasukahvaa on käännetty yli puolenvälin.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

#3
Pistä takaisin etuvarissa alunperin ollut prikka,
lähtökierrokset saattaa nousta  ;)
Todella harva on oivaltanut, mhin kaikkiin asioihin se se prikka, etuvarisssa vaikuttaa.
Jos kaikki asetukset on alkuperäisiä,kytkin tarkkaan syyniin, pölyineen ja lasittuneisiin pintoineen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Makulmal - 28.05.19 - klo:11:31
Aika reippaasti ottaa kytkin kiinni ryypyn ollessa toiminnassa, eli jarruttamisen kanssa saa olla valmiina kun pudottaa tuelta katuun. Ei toki yritä sammua tms. eli tuon kanssa kyllä elää mutta menossa olisi kovasti eteenpäin :-D

Kieliikö kytkinjousien väsymisestä? Kilsojahan on se 10 tkm takana. Normaalilla tyhjäkäynnillä ei kytkin kyllä tartu mitenkään eli toimii normaalisti. Muuten kyllä nappaa aika äkäisesti, ei toiminta on kyllä hieman kulmikasta, kun on kiinankikkareilla tottunut antamaan kunnolla kaasua. Nyt siis saa olla kaasurullan kanssa aika varovainen.

Mites kun puolilämpimällä koneella on aika alhaalla tyhjäkäynti? Onko ominaisuus? Ei se sammu mutta alhaalla on. Pääsuutinhan tässä on se 78.

Jokaikisen moposkotun kanssa, olis käyttäjän syytä malttaa mielensä,
ei se mikään vehes suostu aktiin ennen lämmittelyä ;-)
Jos moottori on oikein säädetty, ei se saakaan toimia oikein, ennen kuin oikeat lämmöt on saavutettu.
Nykyiset tissiposkikäyttäjät on vaan tottunu, nykyruiskuihin jotka sallii, moottorin "raiskauksen",
täysillä kaasua, kylmällekin koneelle  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Makulmal

#5
En kyllä meinaa sinne prikkaa laittaa takaisin kun sitä ei sieltä ole edes poistettukaan. Lähinnä ajattelin sen sieltä poistaa :-)

Luulisi likaantuneen ja lasittuneen kytkimen lähinnä luistavan eikä tarraavan äkkinäisesti, mutta voihan se tietty noinkin oireilla, eli pito tuleekin äkkiä.

Mää olen kyllä tottunut aikanaan kaasareihin jopa autoissa. Eli en ole sitä sukupolvea joka ei tietäisi lämmittelyn merkitystä :-D

Partanen

Itse saattaisin käyttää kytkimen auki. Ja ne jousetkaan ei kauheita maksa, niin kokeilisin uusia alkuperäisiä ihan vaan varmuuden vuoksi. Tainno, rehellisyyden nimissä ensin etsisin netistä, että onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa. Ulkomaisilta sivuilta siis, jos täällä ei ole vastaavaa ollut kenelläkään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

MORPA

Nää skootterit taitaa keskiseisontatuella ryyppy päällä kiertää sen verran että takpyörä pyörii joskus melko lujaakin. Voimaahan tuossa ei kytkimen kautta juurikaan välity. Olisko vaan se pyörivä pyörä joka tahtoo pyöriä vaikka ottaa katuun kiinni. Painava kiekko kuitenkin niin ei se heti stoppaa. Siinä on inertiaa.

Jos se ei pyri kovasti eteenpäin niin en tekisi yhtään mitään, tai no voithan sä pysäyttää takajarrulla sen pyörimisen ennen katuun laskemista.

Tuota inertiavoimaa voidaan myös käyttää hyväksi vaikkapa lentokoneen ison mäntämoottorin käynnistyksessä, eli pienehkö sähkömoottori pyörittää suhteellisen kevyeen vauhtipyörään suuren kierrosnopeuden ja sitten tämä vauhtipyörä kytketään mekaanisesti moottorin kampiakseliin niin johan starttaa. Järjestelyllä haetaan keveyttä ja vähäistä virrankulutusta. Voidaan käyttää pienempiä akkuja eikä tarvita järjettömän kokoista starttimoottoria, jotka taas lisäisivät painoa ehkä jopa satoja kiloja. Ihan tunnettu ilmiö siis ja sitä käytetään hyväksikin.
Liikennesika.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 29.05.19 - klo:00:04
Nää skootterit taitaa keskiseisontatuella ryyppy päällä kiertää sen verran että takpyörä pyörii joskus melko lujaakin. Voimaahan tuossa ei kytkimen kautta juurikaan välity. Olisko vaan se pyörivä pyörä joka tahtoo pyöriä vaikka ottaa katuun kiinni. Painava kiekko kuitenkin niin ei se heti stoppaa. Siinä on inertiaa.

Jos se ei pyri kovasti eteenpäin niin en tekisi yhtään mitään, tai no voithan sä pysäyttää takajarrulla sen pyörimisen ennen katuun laskemista.

Jep. Sanoisin näkemättä, että kuulostaa melko normaalilta ominaisuudelta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#9
Minun skodessa ilmeni kerran samaa. Kun jalalta laski niin rengas vinkaisi. Harvemmin muutoin. :) Muuten näiden oikkuihin täytyy tottua. On siinä riskiäkin jos se oikein isosti pyörii ja kun painaa perän maahan niin karkaa.

Niitä inertiastartteja oli kait kaikissa saksalaisten koneissa ja panssarivaunuissa. Kammella käytettäviä. Jossain 109 mersussa ruiskukone auttoi käynnistymistä.

https://www.youtube.com/watch?v=8E6AhqQ_htE

sähköinen versio jossa myös kammen paikka.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

ottaen huomioon ainakin kiinalaisten skoottereiden laakeroinnin laadun vaikka kuinka rasvaa ja laakerit olisi ok, niin ne itse laakerit alkaa pyörittämään sitä akselia joka välittää voiman takapyörälle. itellä pyörii aika kovaakin keskijalalla takapyörä, eipä tuo oo haitannu, oikeastaan ihan hyvä lämpiää perä ennen liikkeelle lähtöä ;D