Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

hammaspaikat lähtee

Aloittaja mbk125, 20.12.08 - klo:08:28

« edellinen - seuraava »

mbk125

Lisäystä edelliseen joku komponentti voimansiirrossa luistaa jos ajan tasakaasulla tasamaalla hissukseen homma on ok mutta kun ajan esim katokseen ylämäkeen (loivahko) kaasua lisäämättä alkaa skodu ravistaa. Eli kuormitettaessa tapahtuu toden näköisesti luistoa joko remmissä tai kytkimessä. Vai olenko väärillä jäljillä??

karkulainen

Samaa tekee minulla, kaikki alkoi kytkinkellon vaihdon jälkeen. Ensimmäisessä kiihdytyksessä täristi jonkin verran, samaa teki kyllä äskenkin kun olin ajelemassa.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

openflow

Kuullostaa omasta mielestä kytkin puolen ongelmalta. Saattahan se  johtua myös muista ,syistä kuten painejousen totaalinen kuoleentuminen (tämän huomaisi kyllä ajossa).

Entäs jos keskituella kaasuttelee ja "sitoo" sopivasti takajarulla ,rupeaako värisemään?

Samppa

Kyllä minäkin purkaisin nyt kytkimen kokonaan. Katsoisin että kytkinpalat ovat tasaisesti kuluneet ja kytkinjousien kunto on hyvä ja yleensä että kytkinpalat eivät ole jumissa. Myös tuon painejousen pituus olisi hyvä mitata, kunhan vain löytäisi nämä mitat...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

mbk125

Kytkimen palat ovat kuluneet keskiosan kohdalta hieman enemmän kuin päistä eli jos kuluma suhde on sama kuin auton jarrukengissä niin kytkimessä lienee pintaa tarpeeksi.  Sain tänään eilen tilaamani rullat ja kevlar vahvisteisen hihnan. Uutta remmiä asentaessa totesin että kytkimen jousi on voimissaan. Koe ajon joudun jättämään varmaan perjantaille. Raportoin koeajon jälkeen tuloksista enemmän.

mbk125

koeajo suoritettu uuden hihnan ja rullien jälkeen, ja hyvin toimii. Rassailin tuota vanhaa varinhihnaa ja huomiota herätti se että hihnan kyljistä irtosi aika paljon moskaa , eli olisiko hihnan kitka ominaisuudet muuttuneet? Ajattelin jossain vaiheessa kuulapuhaltaa hihnan puhtaaksi ja kokeilla toimintaa uudelleen.

Samppa

Hyvä että toimii! Unohda se vanha hihna ja käytä nyt vain uutta. Vanha hihna voi kulkea varalla, jos jostakin syystä satut tarvitsemaan. Kyllä noista hihnoista aina jonkun verran putua tuonne irtoaa ja se on ihan normaalia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

mbk125

Muiden kiireiden takia ehdin vasta nyt purkamaan tuon kytkinpakan ja kytkinpalat liikkuu hyvin ja jouset ovat ehyet. Painejousi on 4,5mm paksuista lankaa ja nopeasti katsottuna menee kokonaan kasaan noin 40 kg paineella pituus vapaana on 115mm. Mitä mahtaisi olla tuloksena jos laittaisi jousen tilalle jousen jonka langan paksuus on 4,7 mm ? Näyttäisi meinaan Mopo Sportissa olevan malossin jousi hintaan 16,50â,¬. 

openflow

Jousen jäykkyys kasvaa langan paksuuden neljännessä potensissa. (4.7/4.5)^4 =~20% jäykempi. Jäykkyys riippuu tietysti muistakin mitoista ,kuten halkaisijasta ja jousen kierteiden lukumäärästä. Jousen pituus pitäisi myös huomioda.

Vaikutusta on vaikea arvioda ,kun ei tiedä niitä jousen muita mittoja.

mbk125

Värkkäsin tuon uuden jousen tänään paikoilleen ja yllätys oli melkoinen kun skootteri ei meinannut lähteä olenkaan liikkeelle pieneen ylämäkeen!
kokeilin vielä uudelleen käytöstä vanhalla jousella ja tulos oli parempi. Tuo uusi jousi oli malossin keltainen tyypiltään 2911230.Y0. Ainoa mikä tapahtui tuon uuden jousen kanssa kokeillessa että kytkinkello tuli todella kuumaksi. Lienee parasta tilata vaan uusi kytkinpakka ja kokeilla käytöstä sillä. Purkaessani kytkintä huomasin että voimansiirto levyn ohjaintappien urat alkavat "loivasti" ja jykkenevät noin puolessa välissä, tällä lienee haettu kiihtyvyyttä lisää? 

jalat

Pistitkö vielä malossin painejousen? Vai menitkö lopulta vakiojousella kun sait uuden kytkinpakan?
Jos pistit malossin niin oliko vaikutus hyvä?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002