Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Onko bensoissa eroja?

Aloittaja kestosippi, 19.07.17 - klo:09:18

« edellinen - seuraava »

kestosippi

Kiinnostaisi tietää onko eri bensoissa eroja. Siis joku puhuu Shellin V-Powerin olevan jotenkin parempaa mutta onko tähän ihan testejä tehty.
Itsellä 2-tahtivehje ilman mitään viritysosia. Vain variaattori rajoittamattomalla holkilla.

Old School

Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 19.07.17 - klo:09:18
Kiinnostaisi tietää onko eri bensoissa eroja. Siis joku puhuu Shellin V-Powerin olevan jotenkin parempaa mutta onko tähän ihan testejä tehty.
Itsellä 2-tahtivehje ilman mitään viritysosia. Vain variaattori rajoittamattomalla holkilla.

Onhan näistä puhuttu vuosikaudet, mutta käytännössä tuskin mitään oleellista, todistettavissa olevaa, eroa eri jakeluketjujen polttoaineissa on. Shellillä usein itsekin tankkaan, mutta ei ole mitään ongelmia ollut muidenkaan asemien bensan kanssa. Tankkaan 4-tahti Hondaani aina suositusten mukaan 98-oktaanista.

Tuoretta bensaa tietysti kannattaa käyttää. Ei ylivuotista tms. kauan seissyttä.
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

pera8x

kyllä bensoissa eroja on. eri valmistajat käyttävät kaikki omia kaavojaan, minkä mukaan sitten jalostavat polttoaineensa. mutta se, että huomaako kuluttaja niissä mitään eroja onkin toinen juttu. tuskin mitään niin suurta eroa on, että sitä mistään voisi huomata. tietenkin puhutaan saman sarjan tuotteista. tarkotan, ettei voi verrata shelli v poweria ja nesteen dieseleiä..

suurimmat erot taitaa olla raakaöljystä tehdyn pensan tisleessä. pensiinihän on nimi sille aineelle, joka on raakaöljystä tislattua. ja tuo tisle saattaa vaihdella valmistajan mukaan. otetaan esimerkiksi raakaöljystä talteen vain kevyimmät hiilivedy tietystä pistestä tiettyyn pisteeseen saakka. tämä on vain esimerkki. eli huoltoasema x ottaa esim. kaikki hiilivedyt, jonka kiehumispisteet on väliltä +30 astetta - +250 asetta. kun taas toinen huoltoasema ottaakin talteen tisleet joidenka kiehumispisteet on väliltä +35 - +270 astetta. ja tietenkin ne kaikki valmistajat lisäävät sitten vielä omat lisäaineensa, kuten erilaiset eetterit ja etanolit yms. pensiinistä saisi huomattavasti parempaakin, kun tämä nykypensiini, mutta se nostaisi sen hintaa liikaa, sekä jäljelle jäisi enemmän epäkelpoa ainetta, joten tähän on tyydyttävä. siitä saisi vaikka sellasta, että kun pensa haihtuu, siitä ei jäisi mitään jäljelle. kun taas nykypensiini on sen verran huonosti tislattua, että siinä on jo itsessään kaikkea paskaa seassa, joka sitten syksyllä jää kaasariin, kun pensiinin kaikki muut haihtuvat osaset on haihtuneet. sitten saadaan tapella näiden asioiden kanssa..

eihän noita eroja normi kuluttaja huomaa, mutta jos alkaisi tutkimaan, niin kyllä niistä eroja löytyy. parhaiten ja suurimman eron huomaa siinä, kun menee ja ostaa pienkonepensaa. se on laadukasta. siinä on vain hyviä tisleitä ja onkohan se tehty peräti jostain muustakin, kun raakaöljystä. eihä se edes haise juuri miltään, niin ei siinä ainakaan kovin paljoa voi aromaattisiahiilivetyjä olla. eikä siitä jää haihtuessaan ylimääräsiä roippeita. siksi sitä suositellaankin pienkoneisiin. ei tartte tehdä kaasarijumppaa keväisin. mutta onhan sillä hintakin kolmin kertanen verrattuna normi pensaan.

Coastside

Vielä kuuskytluvulla asiaa neuvottiin kokeilemaan. Laskee paperisuodattimen läpi ja katsoo jääkö paperiin mitään. Polttaa sitä hämärässä metallilevyn päällä jotta näkee liekin muodosta millaisia sen aines suhteet ovat. Raskaammat tisleet palaa hitaammin ja tummemmalla liekillä. Kahden laadun rinnanpoltto näyttää niiden eron. Olisi hyvä jos vertailuksi löytää vanhaa lyijykauden superia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kestosippi

Venäjän bensaa kun saisi. Siinä kun ei ole etanoolia. Ja hintakin olis vain 60snt/litra

konenikkari

Oliskohan noissa venäjän bensoissa vielä sitä lyijyäkin,
suomessa viinatonta ja lyijyllistä bensiiniiä saa käyttää vain joissain pienissä lentokoneissa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Old School

Tietysti bensoissa eroja on, jos tarkkoja ollaan, jopa eri satseissa saman aseman tuotteissa. Mutta, kuten yllä jo todettiin, ei kuluttaja niitä ajossa huomaa. Laatu on kuitenkin riittävän tasaista. Erikoispolttoaineet ovat sitten oma lukunsa, mutta niitä voi käyttää vain rajoitetuissa olosuhteissa moottoriurheilussa lähinnä, eikä niitä myydä normibensiksillä. Kyllä tietysti sellaisia polttoaineita löytyy, jotka voivat suorituskykyä parantaa paljonkin, mutta normikaasuttelija ei niistä juurikaan hyödy, kun joko ajo-ominaisuudet loppuvat standardilaitteella kesken, tai tehoja on jo ennestään aivan riittävästi Suomen teille. Nykyiset nelitahtivehkeet ovat sen verran laadukkaita jo, että kestävätkin pitkään ihan normipolttoaineella ajettuna, kunhan vain tekee huollot ajallaan ja asiallisesti. Eikä niistä kuitenkaan erikoispolttoaineillakaan mitään ikiliikkujia saa. Jos ostat uutena tai vähän ajettuna, niin nykyiset pikkupyörätkin kestävät normaalilla vuotuisella ajosuoritteella vuosikausia. Useimmissa tapauksissa ne vaihtuvat uudempaan ihan muista syistä kuin, että olisivat täysin loppuunajettuja tai korjauskelvottomia. Ihminen kyllästyy ja kaipaa uusia haasteita. Ainakin, jos kaksipyöräisellä ajelee vain harrastusmielessä huvikseen. Tietysti, jos erityisen paljon ajaa ja koko ajan ns. hyötyajoa, niin se voi muuttaa tilannetta. Vähän niin kuin autoilussakin. Taksin vuotuiset kilometrit ovat 5-6 -kertaiset keskivertoautoilijaan verrattuna.       
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

pekpel

Kylläpä vakio kiinanelarimopolla huomaa eron siinä mitä tankkiin on laittanut..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

jwalk

Kyllä huomas eroa. kun tankkasin kerran 95e10 bensaa mopoon. Kulku heikkeni ja kulutus kasvoi.
Eilen toi lankomies tuliaisiksi 100 0ktaanista Lukoilia, saas nähdä huomaako eroja, kunhan saan entiset  pois poltettua

Old School

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 15.08.17 - klo:06:08
Kyllä huomas eroa. kun tankkasin kerran 95e10 bensaa mopoon. Kulku heikkeni ja kulutus kasvoi.
Eilen toi lankomies tuliaisiksi 100 0ktaanista Lukoilia, saas nähdä huomaako eroja, kunhan saan entiset  pois poltettua

Minulle ainakin suositeltiin (Hondan suositus) käyttää vain E98:a. Muissa bensoissa varmaan eroa onkin. Sitä en sitten käytännössä ole huomannut, että eroja olisi siinä tankkaanko esim. Shelliltä tai Nesteeltä. 
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

pera8x

jos haluaa etanolitonta pensiiniä, niin ostaa sitä 98 oktaanista mistä huoltoasemalta tahansa. kaataa pensansekaan vettä ja kas. etanoli erkanee pensasta ja vesi ja etanoli sekottuvat keskenään. sitten vain erotussuppilon avulla erottaa vedet pensiinistä. näin jää jäljelle etanolivapaata pensaa, mutta oktaaniluku laskee hieman. ehkä yksi, kaksi tai kolme pykälää. niin vähän on etanolia 98:ssa, ettei paljoa vaikuta oktaanilukuun.