Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sähköstartti ei toimi edelleenkään, vaikka vaihdettu uuteen.

Aloittaja Jond, 17.06.16 - klo:16:29

« edellinen - seuraava »

Coastside

Minä kyllästyin noihin releisiin ja solenoideihin ja tein päävirtakytkimestä jalkakäynnistimen. Toimii kuin junan vessa. Ampeerinkesto taisi olla 300?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#16
Tuo on tietysti toimintavarmempi sen verran, että jos solenoidissa ensiöpuoli lakkaa toimimasta, niin käsi/jalka käyttöisellä kytkimellä startin saa päälle. Siinäkin on tosin ne samat kontaktipinnat (yleensä kupariseosta) mitkä solenoidissakin jotka eivät ole ikuisia. Ne kuluu ajanmittaan ja päävirtakytkimestä löytyy samoja ongelmia kuin solenoideistakin. Yleensä solenoidit on nykyään prässättyjä, eikä niitä ole tehty avattavaksi. Jonkin verran on tullut niitäkin silti kunnosteltua. Joskus prässätynkin saa auki ja joskus ei. Ainakaan risan osan ollessa kyseessä ei menetä mitään vaikka yrittääkin.

Jos releen ja solenoidin ero on siinä, että solenoidissa on liikkuva rautatanko käämin sisällä, niin silloin skoottereiden starttireleet on oikeasti solenoideja. Purkakaa mikäli ette usko. Rautavarsi on kiinnitetty kupariprikkaan joka kytkee solenoidin navat yhteen ja päästää varsinaisen starttimoottorivirran startille.

Mopojen starttisolenoidessa mekaanisen voiman ulosotto solenoidin rautavarresta on jätetty pois. Autojen solenoidista se löytyy, kun sillä kytketään bendix-ratas vauhtipyörän hammasrattaaseen.

Skootterin solenoidissa voiman ulosotto on jätetty pois kun sille ei ole tarvetta, mutta rautasydän senkin sisällä on. Sama koskee esim starttimoottorilla olevia ajoleikkureita. Sellaisenkin solenoideja on tullut avattua ja hiottua kontaktipintoja.

Mutta - Mulle on aivan yksi lysti kenen mopossa on solenoidi, kenen mopossa rele. Sama koskeen männäntapin sokkia. Jollain on sokat, jollain varmistimet, jollain jollain muulla nimellä. Kaikilla ne samaa virkaa silti toimittaa.

Coastside

Kytkin on toiminut kaksi ja puoli vuotta ongelmitta joten  kyllä se riittävän varma on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

En kyllä heikoksi vättänytkään. Edellinen skootteri oli mulla 10 vuotta ja edelleen sen solenoidi toimii vaikka rakkine talvehti kaikki talvet pihalla ja vesisateetkin satoi päälle. Jätin varaosaksi. Voi hyvinkin jäädä se kytkinkin varaosaksi kun skootteria vaihdat.

konenikkari

#19
Lisään vielä rikan rokkaan, solenoideissa on useinkin veto ja pitokäämi erikseen.
Tuolla rakenteella, kytkentä koskettimilla on tehokkaampaa,
starttireleestä tulee summeri jos jännite notkuu.
Siispä, isompaa tehoa vaativissa starteissa on solenoidi, ja mopoissa starttirele. ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

"Jos releen ja solenoidin ero on siinä, että solenoidissa on liikkuva rautatanko käämin sisällä" - Kirjoitin. Jos taas solenoidimääritelmään tarvitaan pitopiiri tai esim vaikkapa automaattinen kontaktipintojen puhdistusjärjestelmä, niin silloin mopossa tai ruohonleikkurissa ei ole solenoidia. Sematikka on loppupeleissä hyödytöntä. Alkuperäisen starttiongelman kysyjä on luultavimmin tosin jo aikoja sitten siirtynyt kysymään ongelmaan ratkaisua joltain muulta foorumilta. Sen(kin) vuoksi meikä lopettaa koko solenoidi/rele keskustelun nyt tähän.

konenikkari

#21
Totta, tai pyörtynyt, avaan jos ylläpito sallii, oman osion starttisolenoidille,
ja siirrän sinne omat kirjoitukseni tähän osioon. ::)
Loppuikäni muistan sen päivän kun eka kertoja käynnistelin aeroxia,
ja valitin muille ettei sähköstartti toimi, heistä valistuneemmat kysyi,
"painoitko jarrua kun koetit käynnistää". :-[ :-[ :-[
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Jond

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 18.06.16 - klo:11:56
Minä kyllästyin noihin releisiin ja solenoideihin ja tein päävirtakytkimestä jalkakäynnistimen. Toimii kuin junan vessa. Ampeerinkesto taisi olla 300?
En tunne skooterin osia joten missäköhän ne releet olisivat? kun solenoidia ei ole skooterissa.

Jond

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.06.16 - klo:13:13
Totta, tai pyörtynyt, avaan jos ylläpito sallii, oman osion starttisolenoidille,
ja siirrän sinne omat kirjoitukseni tähän osioon. ::)
Loppuikäni muistan sen päivän kun eka kertoja käynnistelin aeroxia,
ja valitin muille ettei sähköstartti toimi, heistä valistuneemmat kysyi,
"painoitko jarrua kun koetit käynnistää". :-[ :-[ :-[
Tuo jarrujen painaminen on perus juttua kun on lukenut skoban ohjekirjan.

Jond

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.06.16 - klo:08:41
Alkuperäinen kysyjä taisi jo pyörtyä  ;D
Klik..suurenee..

jossa: 11. starttinäppylä
          8.   rele/solenoidi
          18 ja 19. jarruvalokytkin
kiitti kuvasta ilmoitelen kun olemme testanneet mikä voisi olla vialla kun tollasista kuvista on vaikea tulkita kun ei ole mikään expertti skootereiden kanssa.

Jond

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 17.06.16 - klo:20:20
Onkos muuten akussa vielä virtaa tallella ?
akussa on virtaa.

pekpel

Kaipa sulla on ihan tavis hehkulankapoltin jarruvalona ??
Ledilampulla ei tuo starttisydeemi välttämättä toimi kun ei tule lampun läpi tarpeeksi virtaa jotta starttirele vetäisi..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

jwalk

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 20.06.16 - klo:17:33
Kaipa sulla on ihan tavis hehkulankapoltin jarruvalona ??
Ledilampulla ei tuo starttisydeemi välttämättä toimi kun ei tule lampun läpi tarpeeksi virtaa jotta starttirele vetäisi..
Onko Aeroxissa tosiaan noin, että rele ja jarruvalo on sarjassa?

pekpel

En tiedä, mutta monta mopoa on tullut vastaan joihin on vaihdettu ledijarruvalo ja sama vika, ei starttaa enää..
Omassa manuaali vaihteellisessa ei tarvi jarrua painaa kun starttaa, ei vaikka on vaihde päällä..
Ainakin konenikkarin linkkaamassa kaaviossa on jarruvalo samassa piirissä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)