Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterilla kaatuileminen

Aloittaja helkama sc-r, 26.10.15 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

helkama sc-r

Onko muut huomanneet, että puiden lehdet ovat liukkaita?
Ajoin liian lujaa lähestyvään mutkaan, eikä takajarrulla ollut paljon vaikutusta, mutta etujarrulla oli.
Pakko oli painaa etujarrua kevyesti lisukkeeksi, etten törmää mutkaan pysäköityyn autoon.
Aika nopeasti tai heti kaatui mopedi ja jalka vääntyi siihen kuntoon, ettei pysty kävelemään.
Ajelkaa varovasti, varsinkin ne, ketkä eivät vielä osaa.

Coastside

Puun lehdet on katalia, ne voi kätkeä alleen mitä vain. Esimerkiksi savisen lätäkön. Sellainen kaarteessa vie skoden alta. Varon aina lehtikelillä kuin ajaisin jäällä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

oskuk

Juu, lehtien alla kun on märkä kaivonkansi tai valkomaalauksia niin vot -maalauksissa tosin on nykyään paremmin hiekkaa seassa.

viisnelonen

Eikä tartte olla siellä lehtien alla mitään muuta kuin priimaa asfalttia.. varsinkin sateen kastelemat puun lehdet on limaisen liukkaita vaikka asfaltti olisi jo muutoin kuivunut. Tämän totesin joskus auton kans Turun ruissalossa, syksyllä, kun kaikki tammet, lehmukset ym lehtipuut oli varistaneet lehtensä. Nelipyöräluisussa vasemman puolen pientareelle, juuri ja juuri tiellä pysyen. Ei muita vahinkoja tullut kuin iso kolo itsetuntoon. Eikä ollut nopeutta kuin joku 60-65..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pera8x

oon kyllä kaatuillut mopoilla, mutten lehtien takia. irtohiekkaa, tai keulinu ympäri, tai muuten vaan kikkaillut ja sen seurauksena kaatunut. kaveri kaatus kerran kevarilla, kun veti motarin ramppiin täysiä ja siili köpötteli just ajolinjalla. pikkasen nauratti, kun kertoi kaatuneensa siilin takia.

joskus kikkailin kevari-ikäsenä ja etujarrulla jarrutus liian voimakkaasti, rengaslukkoon ja vaistomaisesti jalalla tukea. polvihan siinä rytäkässä vääntyi oikein kunnolla väärään suuntaan. kipu oli sanoin kuvaamatonta, ai että se teki kipeetä. illalla nousi vielä kauhee kuumekkin siitä hässäkästä. ja polven paraneminen kesti pitkälle toista vuotta. pari vuotta se oli sellanen, että se todella herkästi muljahti jotenkin vääräänsuuntaan, jos varomattomasti astui jotenkin huonosti. eikä se vielä 14 vuoden jälkeenkään ole kunnolla parantunut. ei meinaa kestää rasitusta kovinkaan hyvin. viime talvena kävin laskettelemassa, niin alkoi heti vihotteleen. ei uskaltanut vetää täysillä, kun oli pelko, että kohta se polvi taas muljahtaa ja sitten sattuu.

autolla joskus juuri kortin saaneena ajoin pöpelikköön, kun juurikin tälläsellä sateisella, lehtisellä syksyisellä kelillä vetäsin asfalttimutkaan liian kovaa ja puden lehtiähän siinä oli. satasen vauhdista lepikkoon. mulle ei sattunut mitään, mutta auto meni aika huonoon kuntoon.

HiTec

Ei ne turhaan ratikkakiskojakaan lehtilkelillä puhdistele ja silti noilla spårilla menee välillä jarrutukset pitkiksi :-\

Itse olen kipannut skoden luokkaa 15v sitten keväisellä heikotussepelillä. Tuolloin ei ollut vielä edes kunnon ajovarusteita, niin oma nahkahan siitä kärsi. Vaan tuosta oppineena mp-vermeet niskaan ja talvenkaan kippailut fillariteillä olleet enää muuta kuin lumien karistelua vermeistä, mopo pystyyn ja matka jatkuu. Tyypillisesti sellaiset 3-5 kertaa talvessa mitä tuolla mopella työmatkoilla kontattiin ;D

Ja yhä on oppi takaraivossa, enkä sen koomin ole (vielä) isommalla pyörällä konttaillut. Tosin eipä tuolla talvella enää ajellakaan ja muutenkin on iän myötä tuo mukavuus-tekijä noussut sen verran että mieluummin ottaa tuon Citroën C5 tuosta pihasta alleen kuin että FJS:llä liikkeelle lähtisin, jos ei nyt satu sitten oikein nätti ja mukava ajokeli työmatkaksi 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

Ratikoiden lehtikelit voisi välttää huputtamalla ne puut verkoilla syksyllä. Hyvin helppo työ nosturin kanssa. Auttaisi muutakin liikennettä ja puhtaanapitoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

EeTee

Olen muutaman kerran luisunut liukkaitten lehtien päällä mopolla, mutta aina selvinnyt pystyssä. Tiemerkinnät on myös tosi liukkaita varsinkin yöpakkasen jälkeen.

Kerran olen onnistunut skootterilla kaatumaan, viime kevättalvella oli hyvät kelit ajella jäällä ja tuli oikaistua monena päivänä järven yli töihin.
Yksi aamu oli satanut paljaan jään päälle lunta ja ajoin lumen täyttämään uraan, siinä tuli hädissään jarrutettua hieman liian kovaa, enkä kerennyt tehdä mitään kun tempaisi nurin.
Vauhti ei ollut kova, joten lähinnä henkisillä kolhuilla selvisin, alakate pikkaisen lohkesi moposta.
ZN50QT-11
Titan T2

ultravga81

Eilen juuri mietin kun bussilla menin ja katselin ikkunasta kun tiet ovat täysin lehtien peitossa, että nyt olis suht vaarallista ajella mopolla lujaa tollasista paikoista. Ne on meinaan liukkaita kun olen meinannut kävellenkin liukastua limaisiin vaahteranlehtiin.

Kone1

Oon noitten lehtien kanssa éxtra varovainen, niin niitten takia en oo pyllähtänyt. 15v ajoin Fordin perään Mankilla. Niskat vähän retkahti. Solikalla jäi sivuseisontatuki kerran unohduksissa alas ja otti asvalttiin kiinni ja nurin. otti kunnian päälle ;D Jännä, kun ei ollut siinä sitä katkaisijaa mikä moottorin sammuttaa jos sivutuki alhaalla?

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.10.15 - klo:09:46
Ratikoiden lehtikelit voisi välttää huputtamalla ne puut verkoilla syksyllä. Hyvin helppo työ nosturin kanssa. Auttaisi muutakin liikennettä ja puhtaanapitoa.

Totta, verkot on sitten helppo repiä pois, koska ne eivät varmastikaan tartu oksiin.
Pitää lähteä kuvauttamaan koipi, ei kestä astua ollenkaan.
Olisi mielummin pää kolahtanut, vähän talouspaperia ja hiusverkkokin vielä siihen, niin pysyy pää paremmin kasassa.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 27.10.15 - klo:11:48
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.10.15 - klo:09:46
Ratikoiden lehtikelit voisi välttää huputtamalla ne puut verkoilla syksyllä. Hyvin helppo työ nosturin kanssa. Auttaisi muutakin liikennettä ja puhtaanapitoa.

Totta, verkot on sitten helppo repiä pois, koska ne eivät varmastikaan tartu oksiin.
Pitää lähteä kuvauttamaan koipi, ei kestä astua ollenkaan.
Olisi mielummin pää kolahtanut, vähän talouspaperia ja hiusverkkokin vielä siihen, niin pysyy pää paremmin kasassa.

Oletko nähnyt joulukuusia sukassa? Vähän samaan tyyliin mutta hellemmin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.10.15 - klo:12:15
Oletko nähnyt joulukuusia sukassa? Vähän samaan tyyliin mutta hellemmin.

Ja montako joulukuusta olet itse sukittanut? Itsellä tuota kokemusta on "muutaman" kuusikauppavuoden verran jo ???
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 27.10.15 - klo:11:48
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.10.15 - klo:09:46
Ratikoiden lehtikelit voisi välttää huputtamalla ne puut verkoilla syksyllä. Hyvin helppo työ nosturin kanssa. Auttaisi muutakin liikennettä ja puhtaanapitoa.

Totta, verkot on sitten helppo repiä pois, koska ne eivät varmastikaan tartu oksiin.
Pitää lähteä kuvauttamaan koipi, ei kestä astua ollenkaan.
Olisi mielummin pää kolahtanut, vähän talouspaperia ja hiusverkkokin vielä siihen, niin pysyy pää paremmin kasassa.

;D ;D astuminen ei siis onnistu, onnistuuko käveleminenkään ;)
Lähes joka vuosi olen muistanut varottaa noista vaahteran ja tammen lehdistä, tänä vuonna en  :-[
Pikaista paranemista, oma liikennevakuutus korvaa omat henkilövahingot, eli muista mainita ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

#14
En pysty astuttaa itseäni,  :-\
Nivelsiteitä o revähtäny ja vähän irtoillutkin. Täytyy vetää joulukuusisukka koipeen ja kokeilla kuinka eteneminen onnistuu.