Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa PX200E -kokemuksia

Aloittaja Baotian-73, 11.06.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

Partanen

Jep, eli jos bensan ja öljyn sekoittaa itse, niin silloinhan öljyn määrä nousee samassa suhteessa kuin bensan määrä. Olkoon seossuhde vaikka se 2%. Isommat suuttimet, enemmän öljyä. Mutta tämän pumpun kanssa tilanne on nähdäkseni toinen. Tässä kun pumpattavan öljyn määrä pysyy samana, vaikka laittaisin isommat suuttimet kaasariin. Silloinhan seossuhde ei olekaan enää sama kuin ennen, vaan öljyä onkin vähemmän suhteessa bensaan.

Jos olisi pumppu jonka vaijeria säätämällä saisin pumpun pumppaamaan enemmän öljyä, mutta kun tässä ei ole. Tässä yksi kaasuvaijeri vetää samanaikaisesti kaasuttimen luistia, ja öljypumpun vipua.

Sip-scootershop:in juttuja kun luin, niin hekin suosittelivat sekoittamaan bensat itte. Vain sillä tavalla voi tietää paljonko öljyä on. Mulle se sekoittaminen ei itsessään olisi ongelma, mutta kun on tämmöinen "hieno" öljyn annostelija, niin olisin sen halunnut säilyttää.

Ja musta tuntuu siltä, että tuorevoitelulla ajellessa ei tarttis aina puristella kytkinkahvaa, kun päästää kaasun. Tuorevoitelu mun järjen mukaan voitelee moottorijarrutuksissakin. Moottorijarrutuksella tarkoitan tässä sitä, kun lasketellaan alamäkeä kaasu suljettuna. Kaksitahtisella en lähtisi varsinaisesti jarruttamaan moottorilla niin, että vaihtelisin jatkuvasti pienempää vaihdetta, ja sillä tavoin hidastaisin vauhtia. Joskus aiheutin mielipahaa eräällä keskustelupalstalla joillekin, kun kerroin ettei kaksitahtikone tykkää moottorijarrutuksista. Tuntui olevan aivan uusi juttu heille.

Täällä on jokunen kuva selventämään "sekoituslaitteen" toimintaa:

http://www.vespalabs.org/Wiki/Vespa_101/Engine/Autolube


Lainaus käyttäjältä: openflow - 02.12.13 - klo:21:48
Aina kannattaa(pitää) vaihtaa pakoputki, jos vaihtaa sylinterin toisenlaiseen. 2t-koneessa pakoputken pitää olla suunniteltu juuri oikeanlaiselle sylinterille. EI siis voi valita mitä tahansa putkea, joka näyttää hyvältä.

Kieltämättä aika harvinaisia nämä luistiventtiilit ovat. Luistiventtiili eroaa mäntäohjatusta sillä, että imun ajoitus voidaan tehdä epäsymmetriseksi. Esim. imuaukon aukeamis- ja sulketumis-kulma voi olla akk:n suhteen erilainen.

Sen mitä mitä Scootering-lehden testistä ymmärsin, niin putken luonne pysyy samana, riippumatta kovin paljon sylinteristä. Jotkin putket antavat tehoa laajalla kierrosalueella, toiset antavat terävän tehopiikin kapealla kierrosalueella. Tämä peli kun on nelivaihteinen, niin voisi olla hyväkin jos pytty ja putki ei soita täysin samaa kappaletta. Sillä tavoin voisi saada laajemman toimivan kierrosalueen. Tai siihen pyrkivät nelitahdeissa, niin miksei kakstahdissakin.

Haynes kehuu "rotary valve":n mahdollistavan tarkemmat ajoitukset, ja sillä on vaikutuksesta vääntöön.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

Jos vaihdat siihen toisenlaisen pytyn, joka poikkeaa kierrosalueeltaan vakiosta, joudut tai kannattanee vaihtaa myös se ajoituskiekko luistiventtiilissä -- kai siinä on vaihdettava kiekko?

Itse en näe mielekkäänä uhrata vääntöä ja tehoa ihan hirveästi vaan sen vuoksi, että saa "4t-koneen" tehoalueen. 2t-koneseen "kuuluu" oikeat tehopakoputket...

Luistiventtiili mahdollistaa laajemman tehoalueen kierrosalueen yläpäästä, verrattuna puhtaasti mäntäohjattuun imuun.
Imun ajoitusmenetelmä huipputehon suhteen:
1. Mäntäohjattu imu. (paras)
2. Luistiohjaus.
3. Läppäventtiili (huonoin)
Kun tarkastellaan vääntöalueen laajuutta, on järjestys päinvastainen: 1. läpät, 2. luisti, 3. mäntä.

Coastside

#32
Katuvireissä kannattaa painottaa vääntöä tehon sijaan koska tilanteet vaihtelee kuten kuskin virekkin. Huudattaminen ei aina maistu ja väsyttää joskus eikä se alkuinnostuksen jälkeen tunnu erityisen hyvältä. Kisalaitteet ovat radalla koska ne sinne on sovitettu tai alkujaan tehty sinne. Aikoinaan Jarno Saarinen teki tempun lähtiessään kesken kisan seuraamaan ambulanssia sairaalaan kun toinen suomalainen loukkaantui. Aika hyvin kun ykkösellä jammu kulki satasen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

GTS300SS

Mielenkiintoinen aihe tuo 2-tahtisen voitelu moottorijarrutuksessa. Ysikutosen Saabin vapaakytkinhän on peruja 2-tahtikoneen ajoilta. Se siis irrottaa kytkimen automaattisesti moottorijarrutuksessa. Venepuolelta muistan taas jutun, jossa seosvoideltuun perämoottoriin syötettiin epähuomiossa puhdasta bensaa. Melkoisen
pitkään kone kävi ennen tuhoa... Eli jotenkin tuntuisi, että meikäläisissä oloissa moottorijarrutus tuskin on ongelma. Eri asia sitten, jos on useamman kilsan yhtäjaksoinen alamäki ja se jarrutellaan moottorilla alusta loppuun.  Mutta tämä on vain mutua!

Vespassahan on tosiaan vain ne neljä vaihdetta joten siinäkin mielessä kapean tehopiikin antava putki ei oikein sovellu. Eli varmaan juurikin kohtuullinen tehonlisäys mutta laaja tehoalue on se tavoiteltavin ominaisuus.


Partanen

Lainaus käyttäjältä: openflow - 04.12.13 - klo:00:04
Jos vaihdat siihen toisenlaisen pytyn, joka poikkeaa kierrosalueeltaan vakiosta, joudut tai kannattanee vaihtaa myös se ajoituskiekko luistiventtiilissä -- kai siinä on vaihdettava kiekko?

Kampuran puolikas toimii venttiilinä, eli kampura avaa ja sulkee imuaukkoa. Ainoa vaihdettava osa on koko kampiakseli. Hinnat alkaen 150 euroa.

Tämä olisi tarkoitus pitää ajettavana ominaisuuksiltaan. Vaihteiden välityksiä voisi muutta lähemmäs toisiaan, jolloin virityksen myötä kapenevaa tehoaluetta voisi paremmin hyödyntää. En taida siihen kuitenkaan ryhtyä vielä.

Olishan se kiva kokeilla paljonko saa irti, mutta totuus on se, että mitä enemmän rakentaa, sitä vähemmän sillä haluaa ajaa.

Lainaus käyttäjältä: GTS300SS - 04.12.13 - klo:14:26
Mielenkiintoinen aihe tuo 2-tahtisen voitelu moottorijarrutuksessa. Ysikutosen Saabin vapaakytkinhän on peruja 2-tahtikoneen ajoilta. Se siis irrottaa kytkimen automaattisesti moottorijarrutuksessa.

Warressahan oli sama systeemi. Ja juuri sillä perustelin klassikkoskootteristeille sitä, että kakstahti ei oikein tykkää konejarruttelusta.

Eipä se kone välttämättä heti kajahda moottorijarrutuksessa, mutta pidemmällä aikavälillä voi näkyä ja tuntua kulumisena. Sama minkä voitelunpuute aiheuttaa monessa muussakin tapauksessa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Mokoma öljypumppu maksaa Hollannissa 166 euroa! Pitäskö käydä kysymässä maahantuojan hintaa. Arvaan että maksaisi siellä 450 euroa.

Alkuperäistä isompi tankki irtoaisi alle 150 eurolla, ja sille tulisi tilaa, kun jättäisi tuorevoitelusäiliön pois.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Otetaan vähän takaisin ilkeitä puheita. Maahantuoja toimittaisi osan 211 eurolla viikossa tai parissa. Onneksi niitä pumppuja sentään saa vielä, kun hetken jo näytti pahalta.

Kun ostin skootterin, sain vain yhden avaimen mukaan. Maahantuojalta löytyi avaimen aihio, hiukan yli 11 eurolla. Myöhemmin huomasin, että avaimen ura on kuin peilikuva alkuperäiseen verrattuna, eli juuri niinkuin paikallinen suutari oli mua varoittanut. Suutariltakin näitä peilikuvamalleja olisi löytynyt hyllystä. Tarjosin sitten työstämätöntä avainta kaikkiin kolmeen lukkoon, ja sinnehän se upposi kuin.. kuuma veitsi voihin. Paikallinen suutari sen avaimen työsti mallin mukaan, ja nyt jännitän josko se jopa toimisi. Kohta se selviää. 5.80€ maksoi suutarin työ, ei paha mun mielestä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#37
Noinkohan saan tätä ensi kevääksi edes valmiiksi. Jotenkin nää mun projektit leviää aina.  :) Nyt on kone purettuna pöydällä. Tai lohkoja en ole vielä erottanut toisistaan, ja starttikin on vielä paikallaan. Hiukan oli vauhtipyörän puoleinen stefa hikoillu, niin voi olla että halkaisen lohkonkin vielä. Startti nyt ainakin pitää avata, puhdistaa ja voidella.

Tankit nypin eilen irti. Onneksi, kun öljysäiliön tyhjentämisen jälkeen huomasin, että öljymäärän tarkkailuun tarkoitettu läpinäkyvä kuppi oli halkeamilla. Kun mokoma kuppi oli täynnä öljyä, ei halkeamia näkynyt. On tämä kuppi kuulema varsin herkkä särkymään, eikä kummoista osumaa tarvitse särkyäkseen. Esim. kengällä sen saattaa saada särkymään, kun itseään lastaa skootterin selkään.

Vielä kun purkaisi keulan. Ohjausakselin laakerointi vaatisi huomiota. Ja jarru ja jousituksen laakeroinnit olisi tarkoitus tarkastaa. Jospa sitten jossain vaiheessa pääsee kasailemaan.

***********

Otin pari kuvaa imuaukosta, jonka siis kampuran puolikas avaa ja sulkee tarpeen mukaan.

Tässä kuvassa imuaukko on juuri sulkeutumassa:



Tässä kuvassa imuaukko on suljettu:



Ja tässä avautumassa:



Pahoittelen sitä, että kuvaskulma näkyy olevan eri jokaisessa kuvassa. Mokoman matkapuhelimen ratkaisu, ja kuvaajana vetäydyn vastuusta.

Kehuvat, että tämä venttiiliratkaisu on niin hyvä ettei sitä tarvitse vaihtaa läppäventtiiliin ennenkuin tämä särkyy. Varmaankin jos petilaakerit pettää, niin tämä kampura jo pian sorvailee lohkoa, eikä venttiiliä enää tiiviiksi saane.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Vespister

Mielenkiintoinen ratkaisu tuo kampuran käyttäminen sulkuventtilinä.

Näyttäisi kyllä olevan niin, että polttoaineseoksen kulkuaukko ei ole turhaan "virtausteknisesti optimoitu".
Olisiko siinä virtausvastuksissa syy siihen, että rakennetta ei voi tehokkaissa moottoreissa käyttää?
Kanavat suorastaan tuntuvat huutavan pikku kiillotusta Vespassa.

Muutoin täytyy onnitella herra Partasta aikaansaavuudesta. Meikäläisellä kun on talven urakkana variaattoripaketin hankinta ja vaihto kolmesataseen, enkä sitäkään ole vielä jaksanut aloittaa. No selitykseksi tarjoan sitä, että eihän ajokausikaan loppunut kuin vajaa kuukausi sitten.

openflow

Kampurassa oleva venttiili on hyvin yleinen pienissä nitro-moottoreissa(R/C) <15cc, muualla aika harvinainen.

Haittaako toi rattaassa oleva kolo ylipäätänsä yhtään mitään, ja jos haittaa voisiko sen hitsaamalla korjata -- tulisi halvemmaksi.

Partanen

Täyttöhitsaus kävi kyllä mielessä. Mutta epäilys siitä että tämä on valurautaa aiheutti sen ettei tullut edes kokeiltua. Ja sittenkin voisi olla vaikea saada pinnasta täysin tasaista, joka toiminnan ja käyttöiän kannalta olisi tärkeää. Eli siirretään viriosien hankintaa tuonnemmaksi, ja kärsitään tällä erää varsin suolainen öljypumpun hinta. Taikka se on jo tulossa Saksasta.

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 14.12.13 - klo:21:19
Mielenkiintoinen ratkaisu tuo kampuran käyttäminen sulkuventtilinä.

Näyttäisi kyllä olevan niin, että polttoaineseoksen kulkuaukko ei ole turhaan "virtausteknisesti optimoitu".
Olisiko siinä virtausvastuksissa syy siihen, että rakennetta ei voi tehokkaissa moottoreissa käyttää?
Kanavat suorastaan tuntuvat huutavan pikku kiillotusta Vespassa.

Muutoin täytyy onnitella herra Partasta aikaansaavuudesta. Meikäläisellä kun on talven urakkana variaattoripaketin hankinta ja vaihto kolmesataseen, enkä sitäkään ole vielä jaksanut aloittaa. No selitykseksi tarjoan sitä, että eihän ajokausikaan loppunut kuin vajaa kuukausi sitten.

Ne väitti maailmalla, että juurikin läppäventtiilissä on enemmän virtaustastusta kuin tässä rakenteessa.

Mun mielestä nuo kanavat ovat kelvolliset, mutta pientä sovitusta vaatii kaasuttimen kotelon ja kaasuttimen kurkun sovitus keskenään. Eli kaasarin kurkku on hiukan suurempi kuin kaasuttimen kotelon aukko, joten työstämällä saanen sovitukset paremmin kohdalleen. Sitä ihmettelen, että miksi italialainen on tuommoisen kynnyksen jättänyt.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Aika hyvässä kunnossa on tämänkin 10 vuotta vanhan skootterin kumiosat. Nyt arveluttaa vaihdella kumitiivisteitä uusiin, kun ei voi tietää missä kumiosat nykyään tehdään. Eli laitanko uutta ja toivon etteivät heti ulos jouduttuaan haperru, vai yritänkö pärjäillä vanhoilla. Bensahanan ja öljysäiliön liittimen tiivisteistä siis kyse. Yleensä laitan aina uutta tiivistettä, mutta nyt siis vähän arveluttaa. Näihinhän saa kumiosasarjoja, joissa tulee melkein kaikki kumiosat. Hinnasta päätellen ne eivät ole kuitenkaan Piaggion osia, vaan ehkä intialaisen sisaren.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#42
Totta, varovainen kannattaa olla, ja ainakin säilyttää alkuperäiset "kumiosat".
Koskaan ei tiedä mitä sisältävät seuraavan sukupolven öljyt ja polttoaineet.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Uusimmassa Scooterin-lehdessä oli 10 sivua juttua PX:n ostamisesta ja omistamisesta. En sitä kokonaan vielä lukenut, mutta kertoivat että edes valmistajan valitsemat osat (jotkut sanoo "alkuperäisosat") eivät yllä tänä päivänä samaan laatuun mitä joskus aikoinaan ovat olleet.

Samassa yhteydessä eivät lähteneet erittelemään viritysvaihtoehtoja, koska niitä on niin paljon. Kehoittivat hommaamaan SIP:in luettelon, josta voi saada ajatuksia. Mullakin se on hankittuna. 490 sivua osaa ja juttua klassikkovespoihin liittyen. Paino 2.4kg. Linkki, jossa pääsee vähän tihrustamaan ko. kirjaa: http://www.sip-scootershop.com/en/products/catalogue+sip+classic+vespa+_90000162

Joku kehui kirjaa: "Tuning Vespas" The norrie kerr way. Semmoinenkin on tulossa, kun tiedonjano on sammumaton. http://www.sip-scootershop.com/en/products/book+tuning+vespas+_98961000
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Nyt on kone sitten halkaistu. Oli tarkoitus vaihtaa kampiakselin stefat, mutta homma tyssäsi siihen, että kampura on puritussovitteella kiinni petilaakerissaan. Ja stefa on petilaakerin ja kampuran välissä näkymättömissä. Tässä mallissa kytkimen puoleinen petilaakeri on voideltu vaihteistoöljyllä, ei kakstahtiöljyllä kuten monissa muissa 2-tahtisissa. Jotkut ovat kuulema hakanneet kampuran irti laakerista, mutta sillähän se laakeri särkyy. Osa on tehnyt työkaluja, jolla saa painettua kampuran pois laakerista.

Nyt mietin että jätänkö sittenkin vanhan stefan paikalleen, ja pistän koneen takaisin nippuun. Se on taas yksi kolmekymppiä, jos laakeri vaurioituu irrotuksessa. Saan joka tapauksessa toisen stefoista vaihdettua. Eikä se piilossakaan oleva solkenaan vuoda, sen perusteella mitä ole tiiveyttä nesteen avulla yrittänyt kokeilla.

Muuten kyllä vaihtaisin stefan varmasti, mutta oman työkalun valmistaminen on rajoitettua, ja kaupassa työkalu maksaa 85 euroa.  http://www.sip-scootershop.com/main/base/Details.aspx?ProductNumber=38886000&_language=en

*************

Parempi onni oli matkassa ohjauslaakereiden kanssa. Ylälaakerin voiteet oli muuttuneet paakuiksi, ja ohjaus oli tahmea. Osien kunnollinen puhdistus ja uudet vaseliinit, niin johan alkoi herkistyä ohjaus. Alalaakerin riitti pelkkä rasvojen vaihto. Tässäkään skootterissa ei ole ylälaakeria suojattu oikeastaan millään tavoin. Sopivasti jos painepesurilla onnistuu suihkuttamaan, niin vesi on laakerissa.

*************

Etupyörän navasta löytyi kipeää ottanut mittarinpyöritin. Osa voiteluaineesta oli ajan mittaan kovettunut niin kovaksi, että sitä sai vuolla mattoveitsellä. Mikä lie kovettanut rasvan tuohon kuntoon, kun eihän tuon pitäisi kuumetakaan kovin paljoa. Onneksi kuitenkin pyörän laakerissa oleva rasva oli vielä normaalissa olomuodossaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003