Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

Romoni

En tiedä onko mennyt syteen tai saveen, mutta itse laitoin talviseisonnan ajaksi 7.1 SX Sport 4T SAE 10W40  [MALOSSI] synteettinen m-öljyä ja kun kevät koitti, niin vaihdoin samaa merkkiä tilalle. Nyt helteiden aikana en ole körötellyt metriäkään ja mittarissa on noin 630 km. En saanut huoltoa ennen kuin vasta 5.8, joten seisköön sinne asti. Tässä on kuitenkin n. 50 kilsaa paikkaan, jossahuolto tehdään.

Mitä tulee pakoputken naksumiseen, niin olen todennut saman ilmiön omassa skootterissani. Se kestää muutaman minuutin - en ole ottanut aikaa, mutta mielessäni on käynyt, että hiukan lämpöisenähän tuo kaiketi käy.

Maahantuojalta kyselin viimesyystalvena suosituksia kun ei oikein mistään infoa irronnut ja suositus oli: Castrol Power 1 4T 10W-40 GPS. Keväällä hommasin tuota pari purkkia ja ajettelin kokeilla seuraavaksi. Katson tosin ensin, että mitä huoltomiekkonen moottoriin laittaa ja voinko vaikuttaa asiaaan jotenkin.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

joni_k

eli tribodyn öljyä pitäis saada seuraavaksi..ylivoimaisesti paras tulos noihin verrattuna kuluttajaluokassa.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 23.07.19 - klo:21:53
eli tribodyn öljyä pitäis saada seuraavaksi..ylivoimaisesti paras tulos noihin verrattuna kuluttajaluokassa.

Jos joku noilla hinnoilla ostaa.. no yhdellä litrallahan kyllä jo pääsee alkuun kinkin kanssa.
http://www.tribodyn-nordic.com/index.php/en
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

huh huh..en mä kyllä 40€ litra ala öljyistä maksamaan.. ;D mäntäpaketointi tulee halvemmaksi.  täytyy tosta listasta katella sellasta öljyä joka olisi helposti helposti saatavilla ja hinta ei älytön. ite mietin että auttaiskoha tohon voitelun pettämiseen jos öljykapasiteetti ois suurempi..tekis jonkun säiliön ja liittäisi öljypohjaan..lähinnä se että mihinkä kohtaan sen sitten liittäisi lohkoon ja liikkuisiko öljy ilman erillistä pumppua..

Rific

#679
Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 23.07.19 - klo:10:47
Ehkä Delvacin käyttäjillä on niin luja usko öljyn ylivertaisuuteen, että pakoputketkin alkavat reagoimaan.  Yksi konsti voisi olla, että rukoilee pienen värssyn öljyn vaihdon yhteydessä, niin Delvacin teho nousisi entisestään. ;)

Tervetuloa itse toteamaan. Vaihdetaan niin näet ja kuulet ihan omin silmin, siinä tarvitse v*****lla?

Vaikea se on toki ymmärtää miten eri öljyt toimii, jos perusasiat kuten kylmäpään viskositeetti on hukassa.  :'( Kerrotko meille mistä
eri tapahtumista se lämpö sinne pakoputkeen muodostuu?

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 24.07.19 - klo:03:31
huh huh..en mä kyllä 40€ litra ala öljyistä maksamaan.. ;D mäntäpaketointi tulee halvemmaksi.  täytyy tosta listasta katella sellasta öljyä joka olisi helposti helposti saatavilla ja hinta ei älytön. ite mietin että auttaiskoha tohon voitelun pettämiseen jos öljykapasiteetti ois suurempi..tekis jonkun säiliön ja liittäisi öljypohjaan..lähinnä se että mihinkä kohtaan sen sitten liittäisi lohkoon ja liikkuisiko öljy ilman erillistä pumppua..

Olen jo pitkään ajatellut tuon männänhelman naarmuuntumisen noissa kinkeissä olevan suunnittelu- ja materiaalivika eikä se kunnollinen öljynsuodatuskaan olis haitaksi..   kyllä kait sitä voi huippuliukasteilla sitten pitkäikäisemmäksi saada.
Onhan jotkut foorumilaiset noita öölien lämpöjä kinkissä mittailleet eikä ne mitään liian korkeita olleet.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

harvemmin kai nämä on silleen leiponu kiinni.ennemmim karstaa muodostuu liikaa ja venttiilit jumittaa tai männänrenkaat.

joni_k

mitenkä noi alipaineella toimivat bensapumput toimii? yritin youtubesta etsiä videoita mutta ei löytyny. lähinnä tuotto ja teho  kiinnostaa ja voisikohan tuolla pumpata kuumaa moottoriöljyä? mietin jos tekisi lähdön vaikka öljysihdin siihen mutterin päähän taikka jos löytyisi suora lähtö toiselle puolelle 17mm propun tilalle, jos vain kierteet ja koko passaisi jostakin. sitten putkittaisi alipainebensapumpulle joka pumppaisi öljyt jäähdyttimen kautta takaisin kiertoon.

jesserastas

Itellä kans hyviä kokemuksia tosta esteriöljystä (Motul 7100, 10W-60). Tällä hetkellä koneessa Shell Helix Ultra 5W-30 (ACEA C3-luokitus), kun oli Minimanissa tarjouksessa :D

Oma vekotin Kymco Super 8 vm. 2010, ostin uutena kun ajoin mopokortin 15 kesäisenä, välissä oli muutaman vuoden velipojalla kunnes taasen viimekesänä kotiutu allekirjottaneelle kauppakassiks. Kierrostenrajotin ohitettiin heti sisäänajon jälkeen, kaikkea pientä huoltoa ja remonttia tehty mutta mäntä/sylinteri yms. alkuperäiset eikä oo kertaakaan tarvinnu avata, kone käy ja kukkuu kuin uutenakin! Nyt 15 500 km mittarissa, kokoajan ajettu synteettisillä, 90 prosenttisesti 0W-40 autoöljyillä jotka vaihdettu max. 1000 km välein. Ennen talvea tarkoitus vielä avata kone ja katsoa miten paskana mäntä, sylinteri, nokka-akseli sekä laakerit mahtaa olla 10 vuoden rälläämisen jälkeen  ;D

mopotinx3

Siis autossasi on tämä helixöljy? Mopoon ei pidä tuollaista ohutta lirua laittaa. Minimanissa oli just 10W40 Valvoline 12€ 5l purkki. Se olisi vähän paksumpaa ja halvempaa kuin Helix. Nyt helteillä 15W40 tai 20W50 luokitukset ovat kuuminta hottia.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

en tiiä johtuuko noista helteistä vai mistä mutta tuntuu että venttiilikoneisto nakuttaa vähän liikaa tolla delvacilla, tai sitten korva tottunu siihen esteri öljyyn  kävi niin nätisti. epäilin että liian suuret välykset, mutta ei, tiukka kymppi pakossa ja löysä 0.05 imussa.

MORPA

Haittaako se että on helmoistaan naarmuinen mäntä, tuskin ainakaan koneen toimintaa.

Näissä täytyy muistaa että ovat kannen osalta osittain öljyjäähdytteisiä, kuten lähes kaikki ilmajäähynelarit. Pakoventtiili on yksi hankala paikka, ja sitähän ei jäähdytä kuin öljy ja vähäinen lämmön siirtyminen ohjurin yms pintojen kautta. Sama koskee aika pitkälti vesijäähyjäkin. Näissä on sisäänrakennettu öljynjäähdytin kun se kuuma kannesta tuleva öljy valuu ketjukoteloa pitkin alas, jota jäähdyttää puhaltimelta tuleva raikas ilma ;)
Liikennesika.

joni_k

kyllähän se sen verran haittaa että männänhelman voitelu on pettänyt tällä kiinalaissysteemillä. oikealla öljyllä ja pikku parannuksilla voidaan tämä leipomisprosessi  lopettaa.

konenikkari

#688
"Haittaako se että on helmoistaan naarmuinen mäntä, tuskin ainakaan koneen toimintaa."

Ei haittaa, jos ei vastaavia naarmuja löydy sylinteristä eikä männänrenkaista.
Mutta jokin ongelma on kyseessä, ehkä voitelu tai mäntä/sylinterimateriaalien yhteensopimattomuus,
tai männänrengas/sylinteri, yhteensopimattomuus.
Ootko joni katsonut kuinka ylös vastaavat naarmut ylettyy sylinterissä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Kaikissa kiinalaisissa 139qm koneiden männissä se laikku on. Sylintereissä en ole nähnyt jälkiä. Voi olla jopa turhan hienon hoonauksen syytä? Hooni on öljyä varten.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04