Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Suzuki burgman 400

Aloittaja alli, 10.04.15 - klo:12:48

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

Hitto, nyt tuli 1. oikea vika burgmaniin, pakokäyrä poikki ihan kannen laipan vierestä . Sain jo onnistuneesti purettuakin ja jopa lambda-anturinkin ehjänä irti mikä oli pieni ihme.  Mun lähipaja missä tuommosen vaativamman (tig) hitsauksen teettäisin on tänään kiinni ja omatoimihitsaus migillä hiukan arveluttaa kun on tuo on muutenkin jo karkaistunut tärinästä niin että epäilen mig korjauksen pitkäikäisyyttä    Osa on alttiina kovalle tärinälle kun on  1-pyttyinen 4T kone.

Mielipiteitä tai kokemusta  asiasta ?  Olenko väärässä luulossani että TIG sauma on sitkempi eli karkenee hitsatessa vähemmän ??

Ja on siis mustaa teräsputkea ( ei rst ).  Uutta ei ole saatavana kait mistään. Oli ainakin poistettu suzukin Suomen varaosamyyjän luettelosta..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#31
Miggiliimaa se ja kuumenna hiiligrillissä punahehkuun ja anna jäähtyä ilmassa kahdesti peräkkäin. Jos mahtuu siihen voi hitsata laippoja tukemaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen



Joo, nyt on hitsattu. Sain puhuttua yhden itteeni paremman hitsarin sen tekemään. Migillä veti ja sanoi että tigin voi unohtaa tämmösissä tapauksissa kun ei pääse molemminpuolin kunnolla puhdistaan . Kait se nyt sitten taas aikansa kestää tärinää  ::)
Tartteekin lähtee tästä kasaileen sitä kun maksalaatikko on syöty..

Edit. vähän typoa korjasin









taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Kävin viime su-ke välillä 1600 km reissun pohjoisessa burgmanin kanssa. Hyvin kesti putken hitsaus. Oli tavallista enemmän kuormaa ja takalaukku paikallaan niin alkoi aika herkästi woblaamaan kiihdyttäessä jos oli löysä ote stongaan..
Muutaman kilon kuorman siirto takalaukun päältä satulan päälle muutti käytöstä selvästi.

Woblaus on hiukan muutenkin lisääntynyt eturenkaan kulumisen (8tkm) myötä, renkaassa on 2 keskiharjannetta  jotka ovat nyt selvästi ylempänä kuin reuna-alueet joiden kumisekoite on pehmeämpää ( 2 compound tread) Tuo etukumi on Michelin Power-Grip. Paineena olen pitänyt 1,8-2 bar.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#34
Aikas vähän on etusessa painetta, koska on suoritettu iskarihuolto, ja paljonko ajettu.
Minä en ollenkaan hyväksy kahden pyörän päälle takalaukkua, enkä vetelää repsikkaa  ;)
Tankkilaukku olis hyvä, mut sulla ei ole paikkaa.
Värkkää jotain sieheen jalkoväliin, ja lahjoita se perälaukku jäätelö tai pitzakauppiaalle.
Tuo 2 compound tread on kehitelty nopeaan kaarreajoon, jota et varmaankaan,
ainakaan tuolla reissulla paljonkaan harjoittanut.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

HiTec

Burgmanin runko jo muutenkin on melko löysä, niin korkea, takapainoinen lasti päällä ja ... no woblaus on about taattua :-\
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

viisnelonen

Tuo rungon vetelyys saattaa hyvinkin olla merkittävä tekijä.
Eturenkaan (110/90-13) paine on suzukin suosituksen mukainen, 1,8 bar yksin/kaksin. Viime kesänä kokeilin 2,3 painetta mutta muutenkin kovahko etupää oli suorastaam hakkaava syksyn viileämmillä ilmoilla. Eli iskarit ok ja paremminkin liian jäykkä. Hellekeleillä toimii vaimennus pehmeämmin eli 7,5W öljyt tuon nykyisen ,oletettavasti, 10W tilalle vois olla paikallaan.
Iskarit on 100% tiiviit mutta niiden huollosta ei tietoa. Ajettu on n 77 tkm, etujousetkin on mielestäni ryhdissään.
Tuo etunen oli siis tommonen jo viime kesän jäljiltä ja tykkään mutkateistä eli kumit kuluu muualtakin kuin keskeltä.
Elikäs vuosi sitten kun tuo etunen oli uusi niin woblaus ei silloin ollut huomattavaa ja nytkin se parani oleelisesti painonsiirrolla.
Takalaukku ei tosiaan tähän sovi ajon kannalta, onpa siinä kuitenkin aina pieni tarakka eli se laukun tarakanmallinen teline.
Takajousitusta testailin viime kuussa kun painoa oli reilusti yli 200 kg päällä, lähtiessä kiersin takaiskarin(jousen) säädön piukimpaan asentoon ja vaimennus niin kova että paluumatkalle löysäsin sitä muutaman naksauksen. Joku typpi- tms kaasu säätöinen jousi/vaimenninyksikkö on skodun alla ja säätönuppi ylhäällä helposti käsillä. Takapäähän olen 100% tyytyväinen
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 18.08.19 - klo:17:47
Takalaukku ei tosiaan tähän sovi ajon kannalta, onpa siinä kuitenkin aina pieni tarakka eli se laukun tarakanmallinen teline.

Mihinkä se takalaukku sopisikaan, sellainen painopisteen nostaja ja tuulipurje se on tuolla tarakalla roikkumassa ettei mitään rajaa => itse ajelen 99% aina ilman boxia, vaikka kuinka merkki & mallikohtainen tuo takalaukkuni onkin, nimenomaan tähän skodeen tehty Hondan alkup. boxi. Tuolla se tallin nurkassa kerää pölyä kun tavaratilat penkin alla riittää muutenkin työmatkan läppärirepulle 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

arla_m6

Tuo wobblaus on sellainen aihe jota ei kukaan ole pystynyt selvittämään mistä se johtuu. Se, mitä sen eteen voi itse tehdä, on renkaiden tasapainoitus, oikeat rengaspaineet, ohjauksen laakerin kunto, pyöränlaakereiden kunto ja etuiskareiden kunto sekä renkaat. Tärkeää on että missään ei ole klappia. Tuulenohjaimilla tai pidemmällä tuulilasilla saa ilmavirtauksia ohjattua niin ettei pyörteet osu takaboksin seudulle.

Itsellä oli edellisessä skobassa Michelinin renkaat ja en tykännyt yhtään niistä. Eturengas myötäili tiekarhun tekemiä raapaumia tiessä. Tosin kerkesin myymään skoban pois ennenkuin renkaat kului. Tässä Hondassani oli Michelin edessä ja Pirellin Diablo takana ja totesin saman efektin tuon Misukan kanssa nykyisessä skobassani. Kun Diablo tuli tiensä päähän, ostin kokeeksi Bridgestonen Battlax SC:t eteen ja taakse enkä kadu pätkääkään. Ei nuole enää tuollaisia "kamman jälkiä", meneen niin maan perusteellisen hienosti, niin soralla kuin piellä paikatuilla teilläkin. Luulisin että jos vaihdat etunakin muuhun merkkiin kuin Michelin, niin voisi tuo wobblaus häipyä / ainakin vähentyä myös. Sit tuo "ratsun " -kuormaus, painavat tavarat renkaiden väliin ja kevyet takaboxiin.   :)

viisnelonen

Mulla oli lähtiessä takalaukussa vain vaatekassi ja hiukan juomaa ym pientä  mutta laukun päällä (siinä on oma pieni tavarateline) oli vielä n 4 kg painava rengas mikä on myös merkittävä tuulenvastus. nuohan on ikävästi reilusti taka-akselin takapuolella eli keventää keulaa. Ennen seinäjokea siirsin tuon kumin selkäni takana olevan säkin päälle, paransi ohjaustuntumaa selvästi.
Etuiskariputkien ja etupyöränlaakerien välyksiä rytkyteltiin esiin rengasliikkeen tuttavan kanssa jo kesäkuussa mutta ei löydetty mitään mainittavaa. Tarttee tuota eturenkaan vaihtoa harkita.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jalat

Minulla oli keväällä 400cc vanha burgman vuosimallia 1999 hetken aikaa. Siinä oli aluksi pieni yhden kypärän vetävä pikkulaukku takana. Sen kanssa ei mitään woblausta. Mutta ai että kun iskin paikalle 52 litraisen giwin laukun, joka vetää kaksi kypärää. Tuli sen verran leveyttä laukkuun, että ilmeisesti korkeampi givin tuulilasi heitti ilmavirran juuri siihen laukulle ylhäältä päin, joka kevitti sitten keulaa sen verran, että sekunniksikin kädet pois sarvista ja ihan arvoton vatkaus. Ei tarvinnut kuin kevittää käsillä, niin johan woblasi. Pienellä laukulla tätä ei tapahtunut. Ja ei väliä oliko se iso laukku täynnä tavaraa tai tyhjänä. Joten oletan, että se ilman pyörteily painoi laukkua ja pyörää alaspäin ja eturengas oli pienemmällä painolla tiessä kiinni ja herkästi woblasi.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

viisnelonen

#41
Joo, pienestä tuntuu olevan kiinni se woblausherkkyys.
Mulla on paikallaan orggis pleksi ja se mun takalaukku ( yleensä tallissa) on Shad SH46 (litranen) eli ei ihan suurimpia..

Mielestäni myös tuo eturenkaan kuluminen on herkistänyt woblaukselle nyt kun renkaan keskiharjanne (15-22 mm leveä) on selvästi vähemmän kulunut kuin ne kuvion muut osat. Kumi on Misukan PowerPure ja sillähän oli/on myös taipumusta hakea niitä pitkittäisiä pikkurailoja/uria, tämä oli uutena vähäisempää ja kokeilin ajaa eri paineillakin.

Tuossa misukassa on aina ollut riittävästi painetta ja kuluminen johtuukin tavastani  ajaa paljon mutkateitä sekä kumiseoksen erilaisuudesta kuvioinnin eri osissa. Viimeistään keväällä uusittava..
Tuon korkean Givin (D258ST) vaikutuksen tulen vielä kokemaan kunhan saan sen paikalleen, hiukan madallettuna kylläkin kun on niin julmetun korkea, peräti 17 cm orggista korkeempi.

Edit: Touring pleksin en huomannut mitenkään vaikuttavan ohjaukseen, tosin madalsin sitä n 6 cm alkuperäisestä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Burgman 400:n varin vetolevyn+rullakupin uusin viime vuonna kun hihna oli syönyt em osien ulkokehää jo silminnähden uralle.. tosin kilometrejä oli jo yli 70tkm mutta silti tuon rullakupin liukulaakerit+itse holkki olivat vielä tiukat toisiinsa. Selityksenä lienee toimiva voitelu. Suljettu srefoilla ja laakeri muodostuu kahdesta liukuholkista joiden väliin jää rasvatila.         https://www.npm.fi/fi/varaosa-luettelot/suzuki/400-cc/an-400-burgman-2004/21-variaattori

Rullien ja hihnan vaihdon/tarkastuksen yhteydessä on ilmeisesti myös muistettu laittaa hiukan uutta rasvaa tai jopa puhdistaa osat ja uusia rasva kokonaan ?
No, jospa tuon varin sais nyt menemään hyvällä huollolla toiset 70 tkm niin taitais olla sitten tiensä päässä niin skodu kuin kuskina oleminenkin ?

Varin takapään päivitin myös ostamallani, 29 tkm ajetulla (mp-pitstop) kokonaisella takalimpulla kytkinrumpuineen. Ei vanhassa ollut muuta vikaa kuin että kytkinrummun ulkopään tukilaakerin sisäkooli oli päässyt pyörähtelemään (laakeri juminut?) kytkinrummun akselia (lyhyt holkki joka samaa valua rummun kanssa) vasten ja syntynyt välys olis vaatinut täytehitsauksen+sorvauksen.  Purin tuon ostamani takalimpun ja uusin rasvat ja kasasin uusilla O-renkailla sekä stefoilla.

Kyllä kopottuneet rasvat kertoo että huoltoa tarvitaan vaikka kilometrejä ei kertyisikään, tuo rasvojen (ja stefat, O-renkaat ym tiivisteet) kuivuminen vuosien saatossa pätee muihinkin koneisiin ja laitteisiin eikä vaan skodun variaattoriin
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

#43
Niinpä se taas vanha burgmani lähti tulille talvilevolta. Muistaakseni kahdesti käytin talven aikana ja tietty akkua latailin. Yli 80 tkm mittarissa ja hienosti menee. Pakoputken tiiviste/laippa vuoti mutta siitäkin selvittiin uudella tiivisteellä ja laipan oikaisulla. Olin jo käsityksessä että pakokäyrä on taas halki mutta eipä onneksi ollutkaan. Tilasin uudet vaimentimen kiinnityskumit, olivat jo kopottuneet.

B400 lähti uudelle omistajalle heinäkuussa. Ei kertaakaan ollut mun aikana käynti- tai käynnistys häiriöitä tuota pakokäyrä jupakkaa lukuunottamatta.
Myin kun 3 skodua oli vaan yksinkertaisesti liikaa ja säilytysongelmia.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250