Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopon kaupan teosta ja rekisteröinnistä

Aloittaja pattery_, 19.05.09 - klo:15:50

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

#120
Lainaus käyttäjältä: Mulikka1 - 09.07.12 - klo:20:05
Kattokaas kun tyhmä olen ja ei oikee tajua tosta edellisestä tekstistä mitään niin voisitteko selittää tämän asian oikein yksinkertaisesti: Jos olen ostamassa mopoa ja saan kortin vasta ens vuoden huhtikuun lopus ja ostan mopon joka on kilvis. Haluan ottaa kilvet pois siksi aikaa ja sitten aikanaan huhtikuussa laittaa sen takaisin rekisteriin niin onko tossa jotain mitä pitäs tietää ja mitä toi koko homma maksaa?

Toimi näin:  Pyydät myyjää tekemään sen rek. poiston. ja vasta sitten teette kaupat ja paperit.
Tällaiseen mopoon ei joudu tekeen liikennevakuutusta JA eiKÄ siihen päde ns 7 vrk rekisteröintisääntö.
Tosin tuo viim. mainittu on hiukan tulkinnanvaraista..( siis 7 vrk sääntö)
Keväällä sitten paprujen kans kats konttorille rekisteröimään ja saamaan kilven..  maksaa n. 20-30e vähän asiahaaroista riippuen... ed: ( ennen rekisteröintiä otetaan mopolle ns pakollinen liikennevakuutus) 

Edit:  Syyksi liikenteestä poistoon kannattaa ilmoittaa esim moottoririkko tms mikä ei vaadi itse skopon kiikuttamista katsastettavaksi kun se jälleen rekisteröidään.  Esim AVK:lta ostetut joutuu LUULLAKSENI katsastamaan koska ne on poistettu rekisteristä "VAHINGOITTUNEINA"

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Mulikka1

Kiitos näistä todella avartavista tiedoista  :) Mutta jostain olen lukenut että mopoa ei saisi rekisteröidä 12 kuukauteen siitä kun se on poistettu tieliikennekäytöstä. Ja joutuuko mopon siis rek. uudelleen??

kani

Älä anna sen häiritä, ei ainakaan minulla tuo muodostunut esteeksi. Voit kertoa ostaneesi edelliseltä omistajalta mopon liikennekelvottomana ja nyt olet saanut sen korjattua ja haluat ottaa liikenteeseen.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Mulikka1 - 09.07.12 - klo:20:42
Kiitos näistä todella avartavista tiedoista  :) Mutta jostain olen lukenut että mopoa ei saisi rekisteröidä 12 kuukauteen siitä kun se on poistettu tieliikennekäytöstä. Ja joutuuko mopon siis rek. uudelleen??
Jos itse poistat sen rekisteristä "nimikkeellä purkuun tai varaosiksi" niin et saa sitä kilpiin muuta kuin katsastamalla sen uudelleen tai odottamalla 12kk. Jos taas edellinen omistaja on sen poistanut rekisteristä, niin aivan sama millä nimikkeelä tieliikenteestä poisto on tehty, se kun omistajanvaihdoksen yhteydessä nollaantuu ja kilvet voit hakea mistä katsastuskonttorista tahansa, vaikka samana päivänä.

Vain jos poliisi on poistanut kilvet tai vakuutusyhtiö lunastanut vauriomopon, niin joutuu katsastuskonttorilla näyttämään ja katsastamaan, ennen kuin saa kilven takaisin. 

Ja aina kun haet kilvet katsastuskonttorilta, mopo rekisteröidään uudelleen, mutta katsastaa sitä ei tarvitse, muuta kuin ylläolevissa poikkeustapauksissa.

Mulikka1

Todella paljon kiitoksia näistä tiedoista  ;D ;D ;D ;D ;D palaan asiaan jos jotain epäselvää ilmeneepi

Coastside

Vakuutus täytyy ottaa samalla ja täällä on juttua niiden taksoista. Jos on perettä niin mieluummin sen nimiin jolla on edullisin vakuutus, jos ei juuri ole hinku omistaa se. Niin ja varoa kun ne kauppaa siinä sivussa muita vakuutuksiaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

V_T_E_C

minun olisi tarkoitus ostaa vanha(2001) skootteri niin voiko kilvet palauttaa samalla kun vaihtaa omistajan? Olisi tarkoitus ajaa 7päivää ja sen jälkeen myydä osina pois.
-olen myynyt skootterin edelliselle omistajalle ja nyt olisi tarkoitus ostaa se takaisin
"Isi, mikä on evoluutio ?"

"Kuulehan poikani, evoluutio tarkoittaa sitä, että ensin sinä ajat mopolla, sitten kevarilla, sitten 250-kuutioisella, sitten 500-kuutioisella, sitten 1100-kuutioisella."

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: V_T_E_C - 19.03.13 - klo:13:26
minun olisi tarkoitus ostaa vanha(2001) skootteri niin voiko kilvet palauttaa samalla kun vaihtaa omistajan? Olisi tarkoitus ajaa 7päivää ja sen jälkeen myydä osina pois.
-olen myynyt skootterin edelliselle omistajalle ja nyt olisi tarkoitus ostaa se takaisin

Vain skoden omista voi poistaa kilvistä. Eli jos sinä haluat poistaa, niin otat omiin nimiin ja sitten uudella rekkarilla/kilvet mukana takaisin katsastusasemalle.

Toinen asia mikä täällä on ollut epäselvää:
Ostin skootterin muutama kuukausi takaperin ja se oli poistettu kilvistä kuukausi takaperin ostohetkestä. kävin kysymyssä konttorilta, mitä minun täytyy tehdä, jotta saan kyseisen ihmeen liikenteeseen.
Katsastustäti tiskillä sanoi ilmeenkään värähtämättä, että jos on luovarissa nimi alla, niin mopon saa heti rekisteriin. Täällä on kuitenkin puhuttu vuodesta, mutta oletan asian olevan eri, jos omistaja vaihtuu välillä.
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

PappaSkootteri

se uudelleen kilpiin laitto onnistuu lyhemälläkin ajanjaksolla kuin vuosi jos rekisteristä poiston jälkeen omistaja vaihtuu mutta jos rekisteriotteeseen merkitty poistaa ja haluaa uudelleen rekisteriin omalla nimellään pitää olla vuosi väliä
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

InsOmnia

Kylläpä se onnistuu se kilpien palauttaminen konttorille, samalla kun rekisteröi omiin nimiinsä. Näin ainakin vielä viime vuoden puolla, täällä eteläsuomessa. Kilpi mukaan kun menee rekisteröimään, niin ei tarvitse liikennevakuutustakaan tehdä.

tommi

Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 19.03.13 - klo:16:12
se uudelleen kilpiin laitto onnistuu lyhemälläkin ajanjaksolla kuin vuosi jos rekisteristä poiston jälkeen omistaja vaihtuu mutta jos rekisteriotteeseen merkitty poistaa ja haluaa uudelleen rekisteriin omalla nimellään pitää olla vuosi väliä

Noin sen pitäisi varmaan virallisesti mennä mutta kyllä mulla on omakohtaisia kokemuksia että poistin oman kiinalaiseni rekisteristä ja 8kk:n jälkeen kävin taas hakemassa siihen kilvet. Ei kyselty mitään konttorilla. Saattaa riippua ihan virkailijastakin.

V_T_E_C

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 19.03.13 - klo:17:03
Kylläpä se onnistuu se kilpien palauttaminen konttorille, samalla kun rekisteröi omiin nimiinsä. Näin ainakin vielä viime vuoden puolla, täällä eteläsuomessa. Kilpi mukaan kun menee rekisteröimään, niin ei tarvitse liikennevakuutustakaan tehdä.

Toi on sitten hyvä juttu voin ajaa skodulla 7päivää ilmaiseksi ja sitten viedä kilvet pois ja vaihtaa omistaja
"Isi, mikä on evoluutio ?"

"Kuulehan poikani, evoluutio tarkoittaa sitä, että ensin sinä ajat mopolla, sitten kevarilla, sitten 250-kuutioisella, sitten 500-kuutioisella, sitten 1100-kuutioisella."

Samppa

Lainaus käyttäjältä: tommi - 19.03.13 - klo:17:18
Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 19.03.13 - klo:16:12
se uudelleen kilpiin laitto onnistuu lyhemälläkin ajanjaksolla kuin vuosi jos rekisteristä poiston jälkeen omistaja vaihtuu mutta jos rekisteriotteeseen merkitty poistaa ja haluaa uudelleen rekisteriin omalla nimellään pitää olla vuosi väliä

Noin sen pitäisi varmaan virallisesti mennä mutta kyllä mulla on omakohtaisia kokemuksia että poistin oman kiinalaiseni rekisteristä ja 8kk:n jälkeen kävin taas hakemassa siihen kilvet. Ei kyselty mitään konttorilla. Saattaa riippua ihan virkailijastakin.
Aika jännä juttu.

Juuri pari viikkoa sitten vein yhdestä skootterista kilven konttorille ja sanoivat samaa mitä pappa kirjoitti. Eli siis...
Jos haluat mopon uudelleen ajoon ennen vuoden päiviä, niin laita se sitä ennen vaikka vaimosi nimiin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

PappaSkootteri

jäin miettimään sitä mahdollisuuttaa josko rekistristä poiston jälkeen sen jossain vaiheessa myy (ainakin perilla) vaimolleen ja sitten hetkeä ennen rekisteröintiä ostaakin sen rekisteristäpoitetun takaisin itselleen niin toimitaanko siinä nl. "lain kirjaimen mukaisesti" eli saadaan hyöty lyhemmästä kuin vuoden poistosta? mitenhän konttorilla siihen suhtaudutaan sillä papereissahan on sma henkilö jolata se alkuaan on poitettu kilvistä mutta toisaalta omistajien vaihdosten takia onkin poiston jälkeisten vaihdosten takia "eri" omistaja... onkohan kukaan kokeilut kepillä jäätä...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Samppa

Kyllähän toi lain mukaan onnistuu, vaikka periaatteessa "lakia kierretäänkin", vielä kun on dokumentit mukana, että mopo todellakin on ollut välissä toisen henkilön omistuksessa. Eihän sitä rekisteriotetta tarvitse välttämätä käydä päivittämässä toisen henkilön nimiin, kun ei se kerta rekisterissä olekaan.

Itse katsastuskonttorilla tiskin takana rouvashenkilö pahoitteli minulle tätä nykyistä käytäntöä ja kertoi rivien välistä, miten mopon saa nopeasti uudelleen kilpiin (eli vaimon nimiin).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.