Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopon kaupan teosta ja rekisteröinnistä

Aloittaja pattery_, 19.05.09 - klo:15:50

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Eli asia olisi hyvä selvittää ainakin vuosiluvun suhteen hetki sitten sain omistajan kiinni ja hän sanoi sen olevan 2009 paikkeil,ei ollut varma koska isä oli kuulemma hoitanut asian.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

A_sentaja

Asia sitten selvisikin, myyjän isä oli pitänyt koko ajan mopon vakuutukset ajan tasalla, siksi pelissä on vielä kilvet. Huomenna olisi tarkoitus hakea se ajamalla jos tekniikka ok. Tietääkö täällä kukaan tuosta omiin nimiin rekisteröinnistä, onnistuuko ulkopaikkakunnalla, siis eli ostan mopon kotipaikkakunnallani, niin voinko hoitaa rekisteröinnin vaikka helsingissä. Tämä siksi, että noissahan on se 7 vuorokauden lunastus ja lähden jo sunnuntaina reissuun.. Autonhan voi vissiin rekisteröidä netissäkin,mutta mites nämä mopot....
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Plom

Kyllä, sen voi rekisteröidä vakuutusyhtiössä tai konttorilla eikä paikkakuntaa ole rajoitettu. Itse ostan ensiviikolla kilvettömän skootterin ja kerron sitten miten homma eteni.

ckolli

Rekisteröinnin voit suorittaa missä vain katsastuskonttorilla tai vakuutusyhtiössä josta otat vakuutuksen. Kokemuksella 2 skodua ja 2 autoa ostettu ja rekisteriasiat hoidettu toisella paikkakunnalla.
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

A_sentaja

Iso kiitos pojille,itsellä oli vähän epäselvää tuo menettely...wanhakin oppii uusia jo unohtuneiden tilalle... ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Plom

Ainahan sitä junioria mielelläni neuvon.  ;)
Tulevan skodeni rekisteröinnissä jää nähtäväksi , että irtoaako kilpi papereiden näytöllä vai pitääkö viedä näytille.. rekisteristä poiston syy on se ratkaiseva tekijä.

tommi

#66
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 22.03.11 - klo:18:03
Sitten tulee 12 kuukauden säännöt..


Tämäkin näyttää olevan konttorikohtaista,  kävin itse rekisteröimässä skoden joka oli otettu pois tiiliikennekäytöstä reilusti alle 12kk:n takaperin ja kun kysyin asiaa niin virkailija katsoi hämmästyneenä ja totesi "mikä ihmeen 12kk:n sääntö?" Ei ollut koskaan kuullutkaan moisesta ja löi kilvet tiskiin. Ja käsi ojossa vaati 19 euroa.

Jossain toisessa konttorissa olisi skode saattanut jäädä rekisteröimättä. Kyllähän toi 12kk:n sääntö on ihan oikeasti olemassa. Eri asia on sitten sovelletaanko sitä.

Ei kait sillä ole mitään väliä miksi skode on otettu pois liikenteestä? Se milloin se on tapahtunut on käsittääkseni ratkaisevaa. Jos se on tapahtunut ennen marraskuuta 2007 ei selviä pelkillä papereiden viennillä konttorille. Tämä on ainakin yleinen käsitys asiasta. En tosin ole satavarma onko tämäkään kirkossa kuulutettu. Parhaiten asia selviää kun käy konttorilla kysymässä. Tai soittaa.

http://www.motot.net/wiki/Mopon_katsastus_ja_rekister%C3%B6inti

Samppa

Itse kävin taas taannoin poistamassa yhden skootterin rekisteristä konttorissa. Tivasi jälleen miksi teen poiston ja kuulemma ilman hyvää syytä ei voida rekisteröidä uudelleen. Syyksi riitti jälleen entisöinti ja rekisteristä pitää olla pois vähintään tuon 12 kuukautta.

AKE:n sivuilta löytyy seuraavaa:

L-luokan ajoneuvolle voidaan tehdä ilmoitus liikennekäytöstäpoistosta, jos ajoneuvo on vaurioitunut, anastettu, viety ulkomaille/Ahvenanmaalle, siirtynyt kunnan omistukseen ajoneuvojen siirtämisestä ja romuajoneuvojen hävittämisestä annetun lain nojalla taikka ajoneuvon käyttö liikenteessä tai muualla on muusta erityisestä syystä kuin vakuutukseen liittyvästä syystä estynyt.

Muuna erityisenä syynä, jonka nojalla L-luokan ajoneuvon käyttö on estynyt, voidaan pitää esim. ajoneuvon pitkäaikaista (yli vuoden mittaista) käyttämättömyyttä. Asiakkaan on annettava selvitys pitkäaikaisen käyttämättömyyden kestosta sekä syystä.

Liikennekäytöstäpoiston perusteeksi ei kelpaa moottoripyörien osalta, ettei käyttäjä halua maksaa käyttämättömyysajalta vakuutusmaksuja. Tällaisissa tapauksissa asiakkaan tulee ottaa yhteys vakuutusyhtiöönsä seisonta-aikamahdollisuuden selvittämiseksi.
 

L-luokan ajoneuvon poistaminen liikennekäytöstä

EDIT: Toimisiko  linkki tästä:
http://tinyurl.com/4spufuo
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

#68
Jep, eli jos ajoneuvo on vaurioitunut niin se voidaan ottaa pois tieliikennekäytöstä. Mulla itselläni hajosi kampiakseli skodesta enkä jaksanut alkaa sitä korjaamaan joten ruuvasin kilvet irti ja otin pois liikenteestä. Sitten reilun 8kk:n päästä laittelin mopon kuntoon ja hain siihen uudet kilvet. Ei kyselty mitään perään.

Jos haluaa ottaa mopon pois väliaikaisesti liikenteestä niin kannattaa sanoa vaikka että se leikkasi kiinni. Se on ihan hyvä syy kilpien palautukselle. Ainakin omien kokemuksien mukaan mopon voi rekisteröidä uudelleen milloin tahansa sen jälkeen.

A_sentaja

Mites tuo kilpien palautus,joutuuko siitä ilosta maksamaan jotakin,,aikomus olisi laittaa yksi skopoista eläkkeelle ja palauttaa kilvet konttorille. Riittääkö kilpien ja teknisen osan palautus hyvällä selityksellä ryyditettynä, vai joutuuko maksamaan jonkin sanktion..itse olen joskus kauan sitten vienyt auton kilvet konii ja muistelen olleen jonkin maksun..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

pekpel

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 01.04.11 - klo:21:55
Mites tuo kilpien palautus,joutuuko siitä ilosta maksamaan jotakin,,aikomus olisi laittaa yksi skopoista eläkkeelle ja palauttaa kilvet konttorille. Riittääkö kilpien ja teknisen osan palautus hyvällä selityksellä ryyditettynä, vai joutuuko maksamaan jonkin sanktion..itse olen joskus kauan sitten vienyt auton kilvet konii ja muistelen olleen jonkin maksun..
Kukaan Konalan konttorilla kysynyt rahaa kun vein skopan kilven ja rekisteriotteen ja täytin kaavakkeen, missä kirjoitin syyksi että: "purkuun paska romukasa meni".
Uutta rekisteriotetta ne tarjos ja siitä ois pitäny maksaa, mutta miksi helkkurissa kun kerran meni purkuun?
Sinne jäi tyttö huutamaan luukusta että tää pitää ottaa ja maksaa...MIKSI HITOSSA.... Kysyn vaan,
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Rekisteristä poisto ja kilpien palautus kustansi muistaakseni 10-13 euroa, kun ideana oli saada myöhemmin skootteri uudelleen kilpiin (eli ei romutukseen).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

hyvaja

Vuoden 2010 syyskuussa liikennekäytöstä poisto ja kilpien palautus maksoi 17,- euroa.

Samppa

Tuo hinta on vähän konttorikohtaista. Mainitsemani hinta oli Valkeakosken katsastusasemalla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Plom

Uuden moposkootterin rekisteröinti + kilpimaksu oli 20 €.