Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jännitteensäätimen kytkentä

Aloittaja Pee, 13.08.19 - klo:23:21

« edellinen - seuraava »

Pee

Eli ihmetyksen aihe on, että onko mahdollista kytkeä m-pyörän staattoriin mistä tulee kaksi keltaista piuhaa (ac) eri tyyppistä säädintä missä säätimessä on paikat kolmelle staattorin piuhalle. Kyseessä on piaggio hexagon 150cc 2t vm-98 ja se ylimääräinen säädin mikä löytyi on peräisin aprilia 125cc 2t vehkeestä. Olen käyttänyt hakutoimintoa täällä ja muutenkin netissä ja myös englannin kielellä hakenut netistä, mutta huonolla tuloksella. Jossain vaiheessa englannin kielen taitoni loppuu ku ihmettelee tuota asiaa, ja kun muutenkin piti opetella tätä sähköpuolta netin kautta ihan alkeista.
Piaggio hexagon 150cc - 98.

Coastside

Moottoripyörissä on yleensä kokoaaltotasasuuntaus eli siitä ei oteta myös vaihtovirtaa. Näitä saa ebaystä halvalla.  https://tinyurl.com/y5qpmld9   Se auttaisi jos on molempien sähkökaaviot vertailla. Noissa on neljää johtoa eli tulo ja lähtö. Kolmijohtoinen ilmeisesti maadoittuu rungostaan?

https://www.ebay.com/itm/12V-Universal-4-Wire-Full-Wave-Black-Regulator-Rectifier-F-Motorcycle-Bike-Quad/392315328215?hash=item5b57d0d6d7:g:3TAAAOSwSwVdB1Zi&vxp=mtr

Tuon esitteessä on seliä kytkennästä. Jos enkku ei taivu niin googlen kääntäjällä saa tolkkua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#2
Lainaus käyttäjältä: Pee - 13.08.19 - klo:23:21
Eli ihmetyksen aihe on, että onko mahdollista kytkeä m-pyörän staattoriin mistä tulee kaksi keltaista piuhaa (ac) eri tyyppistä säädintä missä säätimessä on paikat kolmelle staattorin piuhalle. Kyseessä on piaggio hexagon 150cc 2t vm-98 ja se ylimääräinen säädin mikä löytyi on peräisin aprilia 125cc 2t vehkeestä. Olen käyttänyt hakutoimintoa täällä ja muutenkin netissä ja myös englannin kielellä hakenut netistä, mutta huonolla tuloksella. Jossain vaiheessa englannin kielen taitoni loppuu ku ihmettelee tuota asiaa, ja kun muutenkin piti opetella tätä sähköpuolta netin kautta ihan alkeista.

Helpottais asian selvittämistä jos olis vaikkapa kuvat kummastakin säätimestä,
joissa näkyy selkeästi johtimien värit.
Yleensä tuo onnistuu, yksi (yleensä keltainen) vaihejohdin vain jää vapaaksi.
Aprilia on käyttänyt piaggion moottoreita, tosin noissa piaggion kummajaisissa saattaa olla samassa paketissa,
ryypppysähkö,vilkut  sun muut, ja vaihejohdin saattaa mennä suoraan akulle. ja tasasuuntaus on maan puolella jne.
Pistä kuvia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Pee

Yritän saada selkoa kaikista näistä kuvakkeista ym,  mitä tässä vastaus osiossa on. Että jos sais selkoa miten niitä kuvia liitetään. Ajattelin ensin tosiaan kysäistä neuvoa etten käräytä sitä aprilian säädintä, missä on tosiaan kolme paikkaa staattorille ja sitten + ja -  lähtöinä ja yksi maa piuha mikä menee säätimen runko kiinnikkeeseen. Hexagonin alkuperäisessä säätimessä on 7 nastaa, mikä sisältää myös lähdön sähköryypylle ja kaasuttimen lämmitykselle mitkä kummatkin on poistettu käytöstä ja yx oli merkkivalolle ja yhdessä oli 12v sisäänmeno säätimeen minkä tuo ilmeisesti tarvi että toimi. Muuten loput nastat normi pari kpl staattorille ja + ja - lähdöt. Olen mielestäni löytänyt oikean? ton hexan sähkökaavion, ku vaan vielä tämmöinen vanhempi vähemmän nörtti hiffais miten ne kuvat tähän saan.
Piaggio hexagon 150cc - 98.

konenikkari

"Kuvan liittäminen foorumille.
Mene sivulle aijaa.com https://aijaa.com/
Valitse koneeltasi kuva jonka haluat ladata, ja valitse lataa.
kun kuva on latautunut, vieritä sivua alaspäin ja valitse haluamasi kuvakoodilinkki,
kopioi se ja liitä tekstiisi.
Onnea"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Pee

Piaggio hexagon 150cc - 98.

Pee

Kiitos. Nythän oppi tämänkin asian, ton "aijaa" kuvanlisäys jutun.  :D
Piaggio hexagon 150cc - 98.

konenikkari

Mahtava kuva.
Pistä vielä kuva säätimestä jota suunnittelet tuon tilalle.
Säätimissä joissa on kolme vaihejohdinta voi joutua vaihtamaan keltaisia johtoja,
joku vaihejohdin saattaa tuottaa, erillisen käyttö tai referenssijännitteen säätimelle.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Pee

Piaggio hexagon 150cc - 98.

Pee

 Pääsen vasta nyöhemmin kuvaan sitä aprilian säädintä. Mutta onhan tässäkin näin päivän aluksi mukava olo ku opastettiin tota kuvapalvelua käyttään. Olenhan minä nuorempana ollut tekemisissä autojen (vanhempien) kanssa, tyyliin  joitain koneita kasannut ja sitä luokkaa. Mutta toi sähköpuoli on ollut jotenki vaan hankalasti ymmärrettävä. Että ei nyt kumminkaan ihan täysin peukalo keskellä kämmentä, vaikka jonkin verran on  ;D.  Ja sit tämä hexagon on kumminkin sen verran paljon ajettu (20 000) ja kun kurkkasin variaattoria nii kampuran päässäkin oli jo vähä välystä, etren ajatellut nyt heti alkaa pistään satasia jokaiseen yksittäiseen varaosaan kun suhteessa pyörän arvo on vähäinen. Että mahdollisimman edukkailla osilla mennään. Hyvä puolet tässä kulkineessa on että on halvat vakuutukset 250e vuosi kun 40 bonuksia. Ainiin, vähä vielä hakusessa näissä foorumeissa mitä kaikkea nyt ylipäänsä saa raapustaa jokaisen aiheen kohdalle...
Piaggio hexagon 150cc - 98.

Coastside

#10
Tuossa säätimessä on neljä lähtöä lataukselle ja kolme muuta virtalukolle (harmaa ja valkoinen) ja valolle. Sen tekstien mukaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pee

Aaha. Ajattelin kumminkin tilata ton säätimen mikä tähän on linkattu tuolta ebay:sta ja jos ymmärsin oikein niin pistän siihen staattorin tulot ja lähdöt sit akulle ja miinukselle. Ja meinaan silti kokeilla sitä aprilian säädintä myös kunhan taas puran katteet pois. Vai tarviiko sit vetää kokonaan omat  piuhat seuraavalta säätimeltä suoraan  akun plussaan ja miinukseen. Ekoja kertoja muutenkin kun oon kuullut noista koko ja puoliaalto jutusta kun tätä asiaa pähkäillyt.
Piaggio hexagon 150cc - 98.

konenikkari

#12
Vastaavaa säädintä saa myös suomesta, esim.
https://www.menopelimarket.fi/Jaennitteensaeaedin-50-200cc-5napainen
Ikävän tekstin iski tauluun kesken tilauksen "Ei saatavilla tällä hetkellä "
Siltikin, saa vastaavia myös suomalaisista nettikaupoista, joita isänmaan ystävänä suosin. ;D
Esim. tuolta, https://www.emc24.fi/tuote/c4-j-nnitteens-din-12v-10acc-5-nap-kymco-agility-super-8-4-t-vm-2007-13/
joka eitosin taida olla kovinkaan kotimainen stäm tai homerin sanoin don't  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Pee

Toistaiseksi ratkesi tämä ongelma kun löytyi melkein ilmaiseksi "peugeot speedfight 2" jännitteensäädin. Missä on neljä nastaa, eli noille parille piuhalle staattorilta ja sit ulostulo plus ja miinus piuhalle. Ja nyt näyttää laataavan oikeilla arvoilla. Niinkuin käy ilmi tässä aiheessa olevalta sähkökaaviolta, niin mulla jäi ne kolme muuta piuhaa mitkä tuli vielä lisäksi alkuperäiseen säätimeen, niin kytkemättä yhtään mihinkään. Ja näyttää valot ja mittarit toimivan, paitsi latausvalo jäi ilmeisesti pois. Tuo tän hetkinen nelinastainen säädin on niitä tikkuaskin kokoisia, mitä muistaakseen myydään uutena noin 10e kpl hintaan. Että saa nähdä kauanko pelittää  ::), kun pieni epäilys kun edellinen oli 3-4 krt isompi ulkomitoiltaan. Sitä aprilian säädintä en saanut toimiin, vaikka kokeilin vaihdella kytkentöjä, niin aina latas liikaa, joku jopa lähelle 18volttia.
Piaggio hexagon 150cc - 98.

konenikkari

#14
Pistä vielä kuva siitä aprilia  säätimestä jota suunnittelet tuon tilalle.
Tuon nykyisen säätimesi latausjännite saattaa olla oikea, mutta latausteho saattaa olla merkittävästi pienempi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)