Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

Erx

Juu, tiesin kyllä kutakuinkin mitä uusi Kymco ja keeway maksaa. Tämä on ollut tämmöistä tasapainoilua, että ostaako mahdollisesti parempaa laatua (=kymco?) vai ostaa melkein ilmainen keeway.. ja päästä sillä mopoilun ihmeelliseen maailmaan :)  Minullahan oli joskus 8 vuotta sitten keeway focus myös työmatka-ajoon.. ja kylläpä harmitti jälkikäteen kun myin sen pois. Sillä oli mukava liikkua paikasta paikkaan, eikä kilometrit paljoa maksaneet.

User

Suosittelen Käytettyä Peugeot Vivacityä , omat kokemukseni ovat pelkästään positiivisia vaikka vm on 2003 ja maksoi 300 € .

Palosella

Juu Vivacityt on luotettavia ja tosi vakaita ajettavia verrattuna ainakin Keewayn skoottereihin. Kymcosta ei omaa kokemusta.


Coastside

Rumpujarrullinen on, ja selvä kehitysmaamalli, muttei huono jos hinta on kohdillaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Minkähän takia on menty takaisin rumpujarruihin? Yamaha Neo's easyssä on myös rumpujarru edessä ja takana

Coastside

#1116
Helppohuoltoisuus ja luotettavuus ja säänkesto. Levyjarru on herkempi huollon puutteille ja joskus kuskille turhankin tehokas. Itse ottaisin rumpujarrun myös eteen.

Levy syrjäytti rummun kilpakäytössä koska se jäähtyy paremmin. Arkikäytössä merkityksetön asia. Jarno Saarinen ajoi MM:n rumpujarrullisella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04


Palosella

Minusta levyjarruissa on paljon parempi tuntuma kun rumpujarruissa. Skoottereissa, joita olen ajanut on joissain ollut takana rumpujarru ja melkein jokainen on ollut sellainen, että ensin ei mitään tuntumaa ja sitten onkin takapyörä lukossa. Levyjarrulliseen on sitäpaitsi paljon helpompi vaihtaa esim. jarrupalat kun rummulliseen.

Coastside

Jarrumallin valinnassa vaikuttaa ajo-ympäristö ja ajotapa. Jos ajaa kaupungissa nopeatempoisesti, on hyvälaatuinen levyjarru hyvä kunhan huoltaa sen myös. Huonolaatuinen tarkoittaa pahimmillaan toimimatonta ja hankalasti huollettavaa.
Matkapainotteisessa ajossa ympäri vuoden on rumpu hyvä kun moottorikin jarruttaa useimmiten tarpeeksi. Jarru ei vaadi juurikaan huoltoa. Sen itsetehostustaipumukseenkin tottuu joka on sen eräs ongelma.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

oskuk

Tottuminen on tosiaan ongelma. Lehdissä lukee jatkuvastim ettei saa tottua, pitää haluta koko ajan muutosta. 
Itse olen aikoinaan lukenut, että levyjarru on halvempi yksinkertaisen rakenteensa takia. Autoissa ei levyjarruissa ole koskaan ollut ongelmia mutta rumpuijarrujen takia on varmaan 16 kertaa hylätty katsastuksessa...

Partanen

Levyjarrusta saadaan parempi teho suhteessa kokoon ja painoon, kuin rumpujarrusta. Ei ihan pieni ollut Saarisen rumpujarru: http://iltalehti.fi/urheilu/2012100516163236_ur.shtml

Pikkuautoissa näkee rumpujarruja taka-akselilla tänäkin päivänä. Lyhyitä matkoja ajettaessa varmaankin kestää ja estää korroosiota paremmin kuin levyjarru, joka ruostuu parissa vuodessa käyttökelvottomaksi, eikä mene leimasta läpi.

Rumpujarru vaatii säätöä (autoissa usein automaattinen, jos ei toimi voi asentaja nähdä syyn peilistä), jonka laiminlyönti aiheuttaa tietenkin ongelmia. Monille skootteristeille levyjarru on siis helpompi eli vaivattomampi käytössä.

Mutta miksi palaavat rumpujarruun? Mahdollisesti kustannuskysymys. Skootterin vaijerilla toimivan jarrurummun valmistus lienee halvempaa yksinkertaisuutensa vuoksi, kuin levyjarrun valmistus.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Skootterit tehdään monsuunisateisiin ja aavikon pölyihin ja noissa olosuhteissa rumpu on parempi eikä kuskitkaan aivan sporttifaneja ole koska useimmat eivät tiedä kilpailuista mitään. Suomessakin on vastaavia säitä ja arkiajossa jarruiksi riittää rumpu jos osaa yleensä asian.

Autojen levyt selittyvät suurilla lämpökuormilla. Torikassin parilla jarrutuksella huippunopeusta pilaa jarrut korjaamokunttoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

(Kyllähän kuorma-autotkin pysähtyvät rumpujarruilla, ja lämpökuormaa on niissäkin.

Autojen levyjarrut selittyvät sillä, että säätyvät itsestään ilman huoltoa vaativaa säätöautomatiikkaa. Levyjarru on myös kevyempi, josta seuraa pienempi jousittamaton paino. Pienempi jousittamaton paino saa aikaan sen, että pyörä seuraa tien epätasaisuuksia paremmin, joka lisää turvallisuutta.

Vaan eipä nykyautoissa taka-akselinkaan levyjarrut pääse ruostumaan. Jarruttelevat sen verran tehokkaasti nykyisin yleisen elektronisen jarruvoiman jaon ansiosta.)


Moposkootteriin riittää varmasti rumpujarru, kunhan se on oikein mitoitettu. Silti oikein mitoitettu levyjarru olisi parempi. Se ei ole liian tehokas, vaan tunnokas.

Jarrukengän itsetehostus ei ole ongelma, vaan etu. Siksi joissakin tapauksissa molemmat jarrukengät ovat itsetehostavia. Ei silti liene yleinen skoottereissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#1124
Painojen eroihin en asettaisi suuria toiveita. Sattui olemaan osat joita punnitsin.

Levyjarru vanteineen ja jarruosineen 3,7 kg
rumpujarru osineen ja arviotu kilven osuus perästä 3,1 kg

Vanteet. L=2,6 R=2,25 kg

Jos otetaan kisajarru joissa olisi parhaat materiaalit ei painossa eikä tehossa olisi merkittävää etua levyn hyväksi. Rummussakin voi olla nestetoiminto ja sen jäähdytys tehostettu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04