Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

PappaSkootteri

aina ei kannata tuijottaa pelkkää tehoa vaan vääntäkäppyrää enemmänkin jossa 50cc 2-T LX hakkaa 4-T version mennen tullen...
Puhun vuoden sisällä ajetusta 10000km:n kokemuksella joista suurinosa peräkärry perässä...  ;D
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

pugt200

Ajelin matkaa 2t S Vespan kanssa ja suorilla mopo meni 70-75 km/h mittariin. Mäet ei tuottaneet kauheaa tuskaa ja kuski painoi sen 70 kg.

kani

2t lähtee luistikaasarilla kylmällä paremmin käyntiin, on huoltovapaa, yksinkertainen ja luotettava. Ei öljynvaihtoja, öljyn lisääminen ajoittain tuorevoitelusäiliöön riittää. Tosi vaivatonta.

vhild

Eli summa summarum: 4-tahdin etuina ovat hiljaisempi ääni, pienempi kulutus(?) ja hajuttomuus. Onko muita?

kani

2t öljyistä esim teboil 2t mix ei oikeastaan edes haise. Kaukana ollaan niistä ajoista jolloin mopokuski haisi polttoaineelle tai öljylle.

pugt200

Jostain syystä 4t menee paremmin kaupaksi käytettynä.

vhild

2-T kuulostaa siis parhaalta vaihtoehdolta jos vain jaksaa kuunnella sitä pärinää.  :)

Miten usein öljyä pitää lisäillä koneeseen?

pugt200

Useiden mopojen säiliö riittää n 1000 km:n  ajoon, jos polttoaineenkulutus pyörii normaalisssa 3 -3,5 litrassa sataselle.

Coastside

Tahtien taistelu on ikuista. Nuorille kaksi on sopivan kiihkeän kuuloista ja vanha rasvanyrkkikin voi mieltyä sen simppeliin tekniikkaan ja nopeampaan kulkuun jos haluaa, luotettavuuden kustannuksella hankituilla lisätehoilla.
Aloittelijalle ja vakiintuneelle neljä sopii hyvin kunhan huoltaa ja varautuu kalliimpiinm korjauksiin jos eteen sattuu. Hiljaisuus on etu sekin kun mummojen päät ei käänny hampaat narskuen kun lähistölle sattuu. Ei ne kaksitahtisetkaan kaikki melua mutta sointi on ärsyttävämpää kuin nelarissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Sehän siinä onkin kun 2t on luotettavampi tehojen lisäksi. 50 kuutioista nelarimopoa saa melkoisesti virittää luotettavuuden ja käytettävyyden kärsiessä että pystyy vakio 50 kuutioisen 2t mopon voimaan vastaamaan jos molemmista vain otetaan "kurit pois". Esimerkiksi Piaggion ja Vespan 2t moottorit on oikeasti niin pomminvarmoja ja vähähoitoisia kun mikään voi olla, se ettei tarvitse valuttaa öljyjä pois ja viedä kierrätykseen on jo todella merkittävä asia jos itse tekee huoltotöitä.

vhild

Toisaalta 2-tahtia kehutaan huoltovapaaksi ja huolettomaksi, toisaalta puhutaan heikommasta luotettavuudesta. Hajoaako 2-tahti jotenkin herkemmin ja missä tilanteessa?
4-tahdin yhteydessä puhutaan huollon tarpeesta...tarkoittaako tämä öljyjen vaihtoa ja jotain venttiilien säätöjä?

Niin, olen aloittelija ja vakiintunut, mutta myös keski-iän kriisin kourissa.  ;)

Sampuli

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.10.13 - klo:20:54
Hiljaisuus on etu sekin kun mummojen päät ei käänny hampaat narskuen kun lähistölle sattuu. Ei ne kaksitahtisetkaan kaikki melua mutta sointi on ärsyttävämpää kuin nelarissa.
odotappa kun nappaan rälläkän käteen, rälläköin Kymcosta änkän pois ja pistän vapaasti virtaavan Urpåkittityylisen paikalleen/jätän kokonaan pois, sitte katotaan äänet uusiksi! :D  Hiljanen? En usko ;)
Lainaus käyttäjältä: ko2610Kannattaa muistaa vanha totuus... moottoripyöräilijöitä (skobailijoita, mopoilijoita jne.) on kahta lajia: niitä, jotka ovat kaatuneet ja niitä, jotka eivät vielä ole kaatuneet.

openflow

2t on luotettavampi, koska liikkuvia(vikaantuvia) osia on vähemmän, tekniikka on yksinkertaisempaa. 2t-koneet sen sijaan kuluvat nopeammin, esim männän saa vaihtaa kahdesti siinä ajassa, kun 4t yhden.

4t-koneseen on syytä vaihtaa öljyt vähintään kerran vuodessa, riippuu paljonko ajaa. Venttiilit pitää säätää yleensä jo ensimmäisenä vuotena, ja jatkossa tarkastella muutaman tuhannen kilometrin välein.  2t-kone aukaistaan yleensä ensimmäisen kerran muutaman vuoden kulttua, kun männänvaihto tulee eteen tai jos halutaan vaihtaa isompi sylinteri tms.

Coastside

 ;) Nelarin virityksissä voi putken jättää entiselleen ja melutaso ei nouse. Sitten kun tehdään megafoni ollaan jo kaukana arjesta. Jos ei haluta erityisesti häiritä.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

Kaksitahtisen eduista huolimatta Vespan ostaisin nelitahtisena, koska Vespan 4V kone on hieno, hiljainen, kuluttaa vähän ja käy hyvin kaupaksi käytettynä.