Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

khaosaming

#825
Lainaus käyttäjältä: aikuinenMIES - 24.07.12 - klo:08:26
Lyökö mikään retromalli Vespaa laadussa? Ruostuminen, yleinen toiminta, kokonaiskestävyys, huollon tarve...
-----------------
Minusta Vespa ei ole kovin retro eikä erityisen laadukas. Missä tahansa muoviskootterissa on vähemmän ruostuvia osia kuin peltirunkoisissa. Suomeen ei minusta oikeastaan tuoda retroskoottereita ollenkaan, jollei lasketa käsivaihteista PX:ää tai LML:ää. Muualla maailmalla on paljonkin tarjontaa, kuten Honda Cub, Sym Simba tai uusi Lambretta (SYM sekin).

Jos kysyisit, onko minkään muun merkin malli, joka muistuttaa Vespaa, alkuperäistä parempi kokonaisuutena, niin vastaisin, että tuskinpa. Muotoseikat ja jälleenmyyntiarvo painavat Vespan kohdalla paljon (vrt. Apple Mac vs. PC).

Honda Super Cub (2009):
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

jumpingstone

Laadukkain markkinoilla oleva skootteri on Ehdottomasti SYM. Suomessa sille myonnetaan 4 vuoden takuu ja hinta on vain suunnilleen puolet vespan hinnasta. Lisaplussana voi sanoa, etta esim. Sym Fiddle II 50 muistuttaa ulkonaollisesti hyvin paljon Vespaa. Italialaiset autot, seka moottoripyoratkin, ovat lahinna tunnettuja herkasta ruostumisesta, lukuisista sahkovioista, vaikeasta huollettavuudesta ja huonosta jalleenmyyntiarvosta. Voidaankin perustellusti sanoa, etta Japanilaiset ja Korealaiset ovat laadultaan aivan ylivoimaisia jos niita halutaan verrata Italialaisiin teollisuus tuotteisiin. Mopojen ja skoottereiden ollessa kyseessa, myos monilta osin Taiwanilaiset valmistajat voidaan mainita kun halutaan puhua kestavyydesta ja hyvasta laadusta.

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: jumpingstone - 24.07.12 - klo:08:55
Italialaiset [...] ovat tunnettuja herkästä ruostumisesta, lukuisista sähkövioista, vaikeasta huollettavuudesta ja huonosta jälleenmyyntiarvosta.
------------
Allekirjoitan tuosta kaiken, paitsi Vespan jälleenmyyntiarvoa. Suomessa Vespa menee helposti kaupaksi ja parhaimpaan hintaan melkein mihin tahansa moottoripyöräänkin verrattuna.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

aikuinenMIES

#828
Ja minä kun pidin vespaa tositosi laadukkaana. Onneksi lähdin kyselemään. Nimenomaan Vespan muotoilu kiehtoo yleispiirteiden osalta. Mittaristohan näyttää aika köpöseltä. Automaattivaihteet jne on minulle oikein ok, en etsi siinä mielessä retroa, että tekniikka olisi sitä myös. Tuo Hondakin on hieno, mutta ei omaan silmään se oma kulkupeli :)

EDIT:

SYM FIDDLE II 50 näyttää hienolta, onkohan tästä kenelläkään käyttökokemuksia. Hinnat tosiaan näyttävät melko mukavilta:) Jopa lippulaiva oli "vain" hilkun päälle 2000.

jumpingstone

Mina olen omistanut / omistan seuraavat skoottereiksi luokiteltavat kaksipyoraiset:
Vespa PX200
LML 150
Piaggio Fly 150
Yamaha Spark 110
Sym VS 150

Ihan vakavalla naamalla voin sanoa, etta joka suhteessa arvioiden ja kaikilla mitattavissa olevilla kriteereilla Sym VS150 on paras. Uusi Lambretta on luullakseni pohjimmiltaan ihan sama skootteri. Piaggio Fly oli myos ihan hyva ja toimiva, mutta edella mainituista mielestani kaikkein "kiinalaisin" olemukseltaan ja laatuvaikutelmaltaan huonoin.

aikuinenMIES

Onko Jumpingstone sinulla kokemuksia Vespan/Symin mopomalleista/50cc?

jumpingstone

Koskaan en ole ajanut 50cc Vespalla. Muutaman kilometrin olen ajanut 50 kuutioisella 2-tahtisella Piaggio Zip:lla seka jollain 4-tahtisella Sym skootterilla jonka mallia en nyt tahan hataan muista, mutta muuta kokemusta ei ole 50 kuutioisista skoottereista.

Samppa

2000-luvun alun Vespalla (ET2) olen ajanut nyt noin 14 000km. Itse laatu on mielestäni jokseenkin Samaa Piaggion kanssa (saman konserniinhan nämä kuuluvat), mutta Vespassa ajoergonomia on mielestäni huonompi verrattuna esim. Typhooniin. Toisaalta Vespa tuntuu kovatekoisemmalta kouraan. Itselläni on skootterit (myös Piaggiot) sen verran vanhoja, että eivät ole vielä kiinalaisia.

Nämä kaikki ovat pääsääntöisesti toimineet kuin sininsen junan vessa eli ainoastaan kuluvaa osaa on vaihdettu. Sähkövikoja ei ole ollut koskaan. Vespassa ongelmana on ainakin omaan ajooni liian pieni pyöräkoko. Asfaltillahan tolla menee hyvin, mutta kun hiekkatieajoakin tulee melko paljon.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

khaosaming

#833
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 24.07.12 - klo:10:28
...laatu on mielestäni jokseenkin samaa Piaggion kanssa (samaan konserniinhan nämä kuuluvat)...
------------
Piaggio on Vespan valmistaja jo vuodesta 1946. Modernit muoviskootterit tulivat 1990-luvulla mukaan Aasian (Japanin) kilpailun vuoksi. Näille varattiin nimi Piaggio, kun monokokit kulkevat edelleen Vespa-nimikkeen alla vaikka vetotapa on nykyaikainen variaattori. Pontederassa tehdään molempia tuotantohaaroja samassa tehtaassa rinnakkaisilla liukuhihnoilla. Lisäksi Piaggiolla on Vespa-tehtaat Intiassa ja Vietnamissa, joissa valmistuu ainoastaan LX:ään pohjautuvia malleja. Moottorit ovat muoveissa ja klassisissa samoja.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

viisnelonen

Khaosaming: "Piaggio on Vespan valmistaja jo vuodesta 1946. Modernit muoviskootterit tulivat 1990-luvulla mukaan Aasian (Japanin) kilpailun vuoksi. Näille varattiin nimi Piaggio, kun monokokit kulkevat edelleen Vespa-nimikkeen alla vaikka vetotapa on nykyaikainen variaattori."

Muakin on askarruttanut että alkoiko Piaggio markkinoida skoottereitaan Piaggio nimellä silloin kun tuli variversiot markkinoille vai noiden putkirunko/muovikate mallien myötä, vai tulivatko molemmat uudistukset peräti samalla kertaa myyntiin Piaggion nimellä ? Täähän on kait tapahtunut Piaggiolla 90- alussa ?? vai jo aikaisemmin?
Epäilen kyllä että Piaggio tuotemerkillä on skoottereita myyty jo paljon aikaisemminkin.. siis tuolla etelämpänä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 24.07.12 - klo:10:40
Piaggio on Vespan valmistaja jo vuodesta 1946.
Jep, kyllä tämä on tiedossa. Tarkoitin laatua kahdella eri tuotemerkillä myytävien tuotteiden välillä.

Jostakin muistan lukeneeni tai kuulleeni, että pelkkä nimi Piaggio olisi ollut ensimmäisen kerran Sferassa ja vuosi oli 1991.Tämän jälkeen tuli Zip ja Free. Khaosaming varmasti tietää tästä enemmän.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

viisnelonen

#836
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 24.07.12 - klo:14:25
Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 24.07.12 - klo:10:40
Piaggio on Vespan valmistaja jo vuodesta 1946.
Jep, kyllä tämä on tiedossa. Tarkoitin laatua kahdella eri tuotemerkillä myytävien tuotteiden välillä.

Jostakin muistan lukeneeni tai kuulleeni, että pelkkä nimi Piaggio olisi ollut ensimmäisen kerran Sferassa ja vuosi oli 1991.Tämän jälkeen tuli Zip ja Free. Khaosaming varmasti tietää tästä enemmän.

Noniin.. Kun jostain luin että juurikin Sfera oli myös 1. muovikatteinen Pontederasta..

Edit: typo
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

khaosaming

#837
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 24.07.12 - klo:13:54
Epäilen kyllä että Piaggio-tuotemerkillä on skoottereita myyty jo paljon aikaisemminkin...
---------------
Alun perin Piaggiolla ajateltiin, että 'Vespa' on mallinimi (ei merkki). Ensimmäinen Piaggio-niminen kaksipyöräinen (siis ilman Vespaa) oli luultavasti Piaggio Ciao 1967. Vespasta kehittyi arvostettu tuotemerkki vasta 1990-luvun lopulla, kun Piaggio älysi alkaa myydä nostalgiaa uudessa premium-kuosissa jo varttuneille kuluttajille.

Vespojen kehitys pysähtyi pitkäksi aikaa vuonna 1977 esiteltyyn P-sarjaan (Vespa PX). Maailma oli kuitenkin muuttumassa ja se kulki eri suuntaan kuin Piaggion myyntiosaston insinöörit ajattelivat.

Vespan myynti alkoi kärsiä, kun autoista tuli duunareittenkin kulkuneuvoja 1970-luvun puolivälissä ja nuoriso alkoi suosia moderneja japanilaisia muoviskoottereita (Hondan eri mallit) 1980-luvun alussa. Piaggiolla asiaan ei jostakin syystä reagoitu pitkään aikaan. Ilmeisesti yhtiössä oltiin tyytyväisiä markkina-asemaan vanhan kilpailijan Lambrettan pudottua kuvioista 1970-luvun alussa.

Vuonna 1987 esitelty Piaggio Cosa oli tuomittu epäonnistumaan, koska se oli edelleen rakennettu vanhan tekniikan ja rungon ympärille. Cosassa kuitenkin nähtiin selvä irtiottoyritys Piaggion mielestä vanhentuneesta Vespa-brändistä, sillä aluksi Cosasta tai sen mainoksista ei löytynyt mainintaa Vespasta ollenkaan. Kun myynti oli vaisua, alettiin myöhempää mallia markkinoida uudistuneena Vespana. 1990-luvun taitteessa yritys oli konkurssikypsä ja Vespa liittymässä Lambretan seuraan sammuneiden mallien joukkoon. Sama kohtalo oli varattu Harley-Davidsonille, ja samalla lailla sekin onnistui nousemaan nostalgian harjalla arvokkaaksi brändiksi.

Vasta 1990-luvun alussa Piaggiollakin uskottiin, että aasialaiset muoviskootat olivat tulleet jäädäkseen, ja yhtiössä aloitettiin uuden putkirunkoisen malliston suunnittelu. Putkirunko valittiin halvempien valmistuskustannusten vuoksi.

Ensimmäinen moderni muoviskootteri Piaggiolta oli varmaankin Sfera vuonna 1991. Sfera ei kuitenkaan ollut ensimmäinen automaattiskootteri Piaggiolta (se oli PK Automatica vuonna 1984). Vähän myöhemmin Piaggio esitteli Hexagonin, joka oli vastine Honda Helixille. Muoviskoottereilla Piaggio sai kassansa kuntoon ja uuden nelitahtisen Vespa-malliston suunnittelu saatettiin aloittaa (Vespa ET2/ET4 1997). Kuvaavaa on, että Piaggiolla ei ollut maksiskoottereihin sopivaa isoa nelitahtista moottoria valmiina, joten ensimmäisessä X9:ssä käytettiin Hondan voimapakettia.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Samppa

No tämähän oli tyhjentävä vastaus, kiitokset siitä.  :)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

Ikävää näissä reklamaatioissa on yleensä aina se, että kukaan ei pidä mitään yhteyttä tai sitten ei edes vastaa yhteydenottopyyntöihin. Varsinkin jos homma kestää vähääkään kauemmin, olisi erittäin suotavaa, ettei asiakasta jätetä tilanteeseen jossa ei voi kuin arvailla tehdääkö mitään,
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.