Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

Coastside

#780
Cittarissa näin pienikokoisen retromallin, liekkö solifer? Tyyli oli Vino:a Tuntui kuin olisi baotianiakin pienempi ja tietysti aika ahdas. Vieressä oli sporttityylinen iso skodu.

http://www.soliferskootterit.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=11&Itemid=12
Tuo vekotin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jkarha

#781
Kattelin kanssa noita citymarketin solifer-laitteita ja tänään tarttui sitten lopulta matkaan Solifer GT2.

Jahkailin pari viikkoa sitä onko mitään mieltä ostaa 2-tahtista kun ehti jo tottua 4-tahtiseen mutta halusin jotain uutta.
Eikä tuo 2t nyt niin mahdotonta pörinää pidäkään. Savutus oli toinen asia mitä epäröin mutta ei haittaa. Kiihtyvyys lienee parempi kuin oli 4-t:ssä muttei tämäkään mikään raketti ole, josko sillä niin väliäkään tässä iässä. Kiva mopo  :)

Milan Sport 4t baotianin myin pois vuosi sitten ja ollut ilman mopoa. Ei pitänyt koskaan enää ostaa uudestaan kun vakuutusmaksut
ärsytti mutta kun oivalsin että perheen auton perushuoltoon meni yhdellä rykäisyllä 4 vuoden vakuutusrahaa vastaava summa niin
väliäkö näillä mopojen vakuutusmaksuilla   >:(

Fiilikset on kohdillaan, tauko teki tehtävänsä.  Toivottavasti joku muukin omistaa 2t kiinalaisia niin saisi jotain vinkkejä ja vertailua.


Vespa LX50 4T4V 2013

Jkarha

Ja tuosta coastsiden mainitsemasta pikku-retrosta, en voinut olla miettimättä kenelle se on tehty.  Aikuinen siihen ei mahdu ja nuoriso ei tuollaista mallia hyväksy.  Lienee Aasian markkinoille missä jalat on lyhkäsemmät kuin Suomessa.



Vespa LX50 4T4V 2013

pekpel

Tuollainen hankittiin kaverin vaimolle joku vuosi sitten..
Ihan samanäköinen on kuin tuo "solifer" mutta reilusti ihan kiinalaisella nimellä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Jkarha

Ai niin, unohdin että naisetkin ajaa näillä  :)    jostain syystä meidän perheessä ei aja.

Vespa LX50 4T4V 2013

uusikuski

Tervehdys,

Ensimmäistä skootteria ostamassa, muutama vaihtoehto tuli vastaan. En tiedä mopoista juuri mitään ja arvon tässä nyt merkkipelin ja kiinapelin välillä.
Haluaisin ostaa uuden, käytetty ei olekuitenkaan poissuljettu vaihtoehto.

Hobbarista Helkama SC-R tarjouksessa 1290e.
Skootterikaupasta Solifer 50R 950e (esittelykappale).
Bikeworld - Honda NCS50 Vision 1990e.

Missä näitä voisi pk seudulla käydä koittamassa? Mitä muita vaihtoehtoja suosittelette? Liian iso valikoima ei helpota ollenkaan ostopäätöstä.


mikkelson

Hei,

Ensimmäistä kertaa skootteriostoksilla ollaan täälläkin ja vaimolle ollaan etsimässä skootteria työmatkojen taittamiseksi, kun tuo autolla ajelu on sen verran kallista, että se skootterin hinta säästyy nopeasti takaisin. Budjetti on 800-1300e ja uutena on ajateltu scootteri hankkia, mutta myös käytetytkin kelpaavat.

Ehkä suurimpana ongelmana on ettei skoottereista ole minkäänlaista tietoa, eikä kokemusta. Voiko näitä kiinanpelejä harkita, kun skootterin pitää kuitenkin olla sen verran luotettava että sillä yht.55km (meno-paluu) päivittäisen työmatkan saa taitettua ilman ongelmia? Skootteri on siis tarkoitus ottaa vain kesäkäyttöön ja varastoida se sitten talveksi. Kilometrejä puolessa vuodessa tulee päälle 6000km ja skootteri saisi mielellään olla pitkäikäinen, ettei joka vuosi tarvitse uutta olla etsimässä. Onko budjetti yhtään realistinen näihin ajokilometreihin nähden, eli löytääkö sillä semmoisen pelin millä ajaa ainakin 20t km, tietenkin säännöllisellä huollolla?

Ulkonäkökin tietenkin jonkun verran vaikuttaa, eli ei mitään racing tyylisiä nuorille tarkoitettuja skoottereita, vaan hillittyjä ja tyylikkään näköisiä etsiskellään. Tänään olisi tarkoitus lähtä kiertämään parissa marketissa katsomassa solifereita ja mitä muita merkkejä sieltä sitten löytyykin. Paremmalla ajalla sitten paikallisiin pyöräliikkeisiin ja muihin kattavampiin olisi tarkoitus mennä, mutta siellä tuntuukin olevan hinnat tuplasti kalliimpia kuin marketeissa. Mitkä on esimerkiksi suurimmat erot solifer ja aprilia merkkien välillä? Maksaako siinä merkki, vai onko skoottereiden välillä iso laatuerokin? Kiihtyvyydellä ei varmasti suurta merkitystä ole, mutta tietenkin turvallisuus ja ajomukavuus ovat tärkeitä tekijöitä.

Ja sitten vielä lopuksi jos joku ystävällinen voisi suositella että mihin skootterimerkkeihin kannattaa katse suunnata (budjetin puitteissa tietenkin) niin olisin hyvin kiitollinen.

Samppa

#787
Kannattaa lukea kiinalaispalstaa, niin näkee mitä kaikkea näissä on ollut. Kiinalaista en suosittele sellaiselle henkilölle, joka meinaa teettää huollot ainoastaan huollossa. Kun itse tietää tekniikasta, niin pärjää. Ostos voi olla erinomaisesti toimiva tai pommi. Siihen kannattaa varautua.

Käytettyjen "merkkivehkeiden" kanssa sama juttu. Edellinen omistaja voi puhua mitä tahansa, mutta vasta käytännön ajossa huomaa onko vehje se mitä luvattiin.

http://www.skootterini.com/web/testejae-ja-arvioita/83-kaeytetyn-moposkootterin-ostaminen.html

Itse suosin aina sellaisia merkkejä, jotka ovat olleet markkinoilla vuosia (kymmeniä). Kiinalaista en uutena missään nimessä ostaisi, en kyllä merkkiskootteriakaan ihan heti. 

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

khaosaming

#788
Lainaus käyttäjältä: mikkelson - 10.05.12 - klo:15:00
...jos joku ystävällinen voisi suositella että mihin skootterimerkkeihin kannattaa katse suunnata (budjetin puitteissa tietenkin)...
-------------------------------
Viestissäsi mainitulla hintahaarukalla voi valtaosan uusista jättää pois laskuista, jollei uskalla kiinalaista skoottaa laittaa tai osaa sellaista ylläpitää. Suosittelisin Peugeotia (Elystar), Vespaa (LX50) ja Hondaa (NCS50 Vision), jos budjetti olisi tonnin pari suurempi, mutta uuteen Kymcoon voisit päästä kiinni. Kymco on siis se, jota ehdottaisin tuolla rahasummalla.

Kymco Agility Fat 50 maksaa alle 1300 euroa.

Mascon sivut:
http://www.masco.fi/kymco-agility-musta-p-5132.html
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

mikkelson

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 10.05.12 - klo:18:42Viestissäsi mainitulla hintahaarukalla voi valtaosan uusista jättää pois laskuista, jollei uskalla kiinalaista skoottaa laittaa tai osaa sellaista ylläpitää. Suosittelisin Peugeotia (Elystar), Vespaa (LX50) ja Hondaa (NCS50 Vision), jos budjetti olisi tonnin pari suurempi, mutta uuteen Kymcoon voisit päästä kiinni.
Se kyllä tuli eilen huomattua kun enemmän käytiin katselemassa noita skoottereita ja lueltiin netistä, ettei tonnilla saa muuta kuin kiinalaisia, joten aiomme nostaa budjetin ainakin 2000e. Tällä hetkellä ennakkosuosikkina on Piaggion Liberty 50 -mallinen skootteri, mitä on tarkoitus tänään lähtä liikkeistä etsimään jos löytyisi. Myös Vespa olisi kiva, mutta siinä taas hinta pompsahtaa tonnilla ylemmäs. Libertystä en ole löytänyt vielä ainakaan mitään negatiivistä sanottavaa, joten taitaa olla ihan hyvä ja luotettava valmistaja tuo Piaggio. Onkos muilla tähän mielipiteitä? Myös muita 2000e skoottereita saa ehdottaa, mutta tuo Liberty miellyttää etenkin ulkonäkönsä ansiosta.

tagatubos

Isot renkaat ovat kyllä yksi hyvä kriteeri, jota osaa arvostaa routaisilla teillä.
Hondalla on myös saman hintaluokan peli NSC50 Vision: http://www.bikeworld.fi/skootterit-ja-mopot/honda/nsc50-vision
Omakohtaista kokemusta tästä ei kuitenkaan ole..
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

leze223

Myõs laadukkaita on yamahat, peugeotit ja tietenkin käytännössä kaikki missä on piaggion tai minarellin kone.
Tietenkin honda myösm
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

khaosaming

Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Coastside

#793
Kuullostaa oudolta että skootterin hankinnalla säästää ellei auton rengassarja maksa tonneja ja kulutuskin ole suuri että skootterilla menee vaikka kolmannes siitä. Auto töröttää silti kaikkine ylläpitokuluineen ja skootterin  kulut päälle.
Ei, kyllä se on vain se skootterin mukavuus ja vaihtelu se pääsyy maksakoon vaikka anopin eläkkeetkin.
Täysin tulokkaan ongelma on omat mielikuvat joihin mainokset ja tyyliodotukset hallitsevasti vaikuttavat. Tetaljitietoa ei ole ja luettunakin se ei mene perille. Kauppakierroksella kannattaa tekniikkaa hieman syrjien tunnustella miltä se tuntuu mitoiltaan ja olemukseltaan, koska sen kanssa sitten ollaan ja tullaan nähdyksi. Sitten voi alkaa kyselemään kokeneilta tetaljeja joista osa on tärkeitä ja osa vähemmän. Käyttövarmuus on ykkönen ja ajomukavuus kakkonen (yltääkö jalat maahan tai istuma-asennon luontevuus) ja kulutus vasta korkeintaan kolmonen, koska rikki korjaamon jonossa töröttävän ajokin kulutuslukemilla ei ole mitään merkitystä. Joitain määrällisesti tuntuvia pikkukiusoja voi olla kuten huonot peilit tai keskijalka jolla runnoo varpaitaan jos edes jaksaa sitä käyttää. Tehottomuus siten että ylämäkeen hyytyvä tuntuu hitaalta vaikkei reittiin kulu merkittävästi enempää aikaa, mutta autojonojen keräily taakseen kiusaa. Ajokamppeet on puolet ajomukavuudesta ja turvallisuudesta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

khaosaming

#794
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 11.05.12 - klo:09:43
Kuullostaa oudolta että skootterin hankinnalla säästää....
-------------
Skootteri on halpa kakkosauto. Kuitenkin: mopo ei välttämättä käy paljonkaan halvemmaksi kuin isompi skootta. Minä ostaisin työmatkoihin vähintään 100-kuutioisen. Mopo on väliinputoaja: sitä ei haluta autojen sekaan, eikä pyöräteille. Nopeus vakiona riittää vain ydinkeskustaan. Taajaman ulkopuolella pientareita ei juuri ole, eikä mopoa saa seisontaan. Ainoa kiistaton etu on pysäköinnin vapaus. Ennen 1985 syntyneillä lisäksi kortittomuus.

Välimerenmaissa ja Euroopan tai Aasian suurkaupungeissa skootteri on suosittu kulkuväline - ei hinnan vuoksi - vaan jatkuvien piinallisten ruuhkien takia. Roomassa, Pariisissa ja Prahassa työmatka taittuu skootterilla paljon autoa nopeammin, kun aina pääsee valoissa keulille ja jonoissa puikkelehtii välistä. Lontoossa ruuhkamaksut eivät koske kaksipyöräistä.

Suomessa autoja on edelleen vähän, tiet ruuhkahuippujen ulkopuolella tyhjiä ja parkkitilaa näyttää olevan rajattomasti. Sääkään ei suosi, eivätkä liikenneasenteet. Kehäteiden liikennevirtojen täytyy vielä kolminkertaistua ja polttoaineen hinnan tuplaantua, ennen kuin kansa nousee skoottereille. Helsingin sisäänmenoväylille asetettu ruuhkamaksu nopeuttaisi kehitystä. On paradoksaalista, että autoistumisen kiihtyminen edistää skoottailua.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.