Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

mika-

#615
Lainaus käyttäjältä: valimo - 25.07.11 - klo:21:50
Päivää taloon!
Niin se on että sitä täytyisi ostaa elämäni ensimmäinen mopo. Skootteri olis tarkoitus hommata työmatka ajoon (<5 km suunta) ja hinta on yksi kriteeri. Tarkoitus alkuun huoltaa mopo huollossa mutta jatkossa tehdä huollot ja korjaukset itse, työkalut pysyy kyllä kädessä. Käytetty olen katsellut pidempään mutta taidanpa ostaa kuitenkin uutena.

Citymarketissa olen näpelöinyt näitä Kiinan Solifereita (Retro ~1000€, 50S 795 € ja SFR ~1000 €).

Tekniset tiedot näissä on melko samanlaiset (erot lihavoituna):
Moottori: 1-sylinterinen, 2-venttiilinen ja ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori
Iskutilavuus: 49 cc
Teho: 3 hv (2,2 kW) 7500 rpm
Sytytys: 12V, CDI
Käynnistys: sähkö- ja poljinkäynnistys
Vaihteet: automaatti/variaattori
Jarrut (etu/taka): levy/rumpu
Renkaat: 110/70-12", Retrossa  3,5-10"
Polttoainesäiliö: 5,5 l paitsi SFR 4l
Akseliväli: 118 cm Retro 126 cm
Istuinkorkeus: 75 cm
Paino: 50S 80kg, SFR 87 kg ja Retro 82 kg
Kantavuus: 150 kg retro 120 kg
Ennakkakkorekisterölity kahdelle

Retron voisin jättää pois laskuista heti. Kiinnittäisi ehkä turhaan huomiota työpaikan edustalla. Onhan tuo hieno mutta ehkä tuommonen normaalimpaa disainia edustava yksilö sais olla kaikin puolin rauhassa.
Lähinnä on mietityttänyt noiden kahden 50S ja SFR erot. SFR on kai Citymarketin yksinmyynti malli, vaikuttanee osien saatavuuteen?
Kaikki solikat taitaa kuitenkin olla Baotianin malleja, onkohan nuo 50S ja SFR mitä mallinumeroita Baotianilla, löytyykö tästä listasta http://www.jm-racing.fi/baotian.php#mallit?

50S on ainakin muovisemman tuntoinen, muovia tietysti molemmat. Moottorin arvot ainakin samat mutta onkohan tehoeroa? Olen 90 kg ja 180 cm ja molemmat tuntui kyllä hyvältä istua, SFR vähän leveämpi penkki? Säästäispähän ainakin rahat hyvään kypärään kun halvempaan tyytyis, mutta mitä menetän verrattuna SFR:n.

En tiedä menikö yksin puheluksi, jompaan kumpaan tod näk päädyn, voinpa jakaa sitten kokemuksia. Näitä varmana paljon liikenteessä mutta haulla ei älyttömästi osumia täältä foorumilta löytynyt.

Itse kävin saman vertailun läpi ja ostin 2 päivää sitten tuon 50s. Bensatankin koko ja valaistus oli se mikä sen ratkaisi. 50 ässässä on siis h4 kantainen halogeni valaistus ja isompi bensatankki.

Vakiona 50s kulki sen 47km/h mutta penkin alta löysin liitoskohdan johdosta mikä meni variaattoriin ja irroitin sen johdon siitä kohdasta, jolloin huiput nousi lievässä myötätuulessa 71km/h ja tasaisella vastatuulessa 67km/h. Minusta toi nopeus oli pikkaisen liika ja huomiota herättävä jonka seuraksena laitoin kaksi 5 millin prikkaa variaattoriin ja sain huiput tiputettuun 58km/h. Itselleni 50s on sopivan kokoinen 174cm ja 73kg. Jos oot vähänkin pidempi kuin 174cm niin sitten en suosittelisi tota 50ässää koonpuolesta.

pugt200

Tytär vienee iron butt Pösön mennessään opiskelupaikkakunnalleen. Nyt siis pitäisi hankkia tilalle joku päristin. Matkamopoilumaratonilla oli mukana yksi Kymco Agility RS 2t, joka kulki ja toimi hyvin ja oli vielä valkoisena hyvännäköinenkin. Hinta on kohtuullinen 1499+toimituskulut ja takuu 2 vuotta. Uskaltaisko ostaa??

Plom

Uskaltaminen on subjektiivinen käsite, käytettävissä oleva rahamäärä ratkaisee eniten. Samaan rahaan saat myös Derbin 2t Atlantiksen , tai onhan se muutaman satasen kalliimpi. Pelimies ostaisi Kymco Visan.  :P

pugt200

Kymco Visan voisin hankkia vain jos olisin 70-kymppinen karvareuhkassa ajeleva erakko susirajalta. Ei siis ihan vielä ajankohtainen. ;D

Derbi on valkoisena ok mutta vaikea löytää tässä vaiheessa vuotta. Vaikutuin Kymcon kyvyistä mopomaratonilla. Se liikkui hyvin, oli kohtalaisen hiljainen, todella hyvät valot, ei mennyt rikki ... Ja tietyt yksityiskohdat ovat todella hyvännäköisiä mm mittaristo ja valopaneeli. Tough call.

pekpel

Osta mitä ostat, kato vaan että on oikee GY6 kone alla..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

rele50

En tiedä, teinkö virheen kun Helkama scr:n ostin. Suurin kriteeri olikin ulkonäkö ja kiinnitin myös takaiskareihin huomion. Nyt olen täällä keskusteluissa huomannut, että samalla 1600 € olisi voinut saada jotain muuta.
Eteenpäin on päästy mitä on tarvittu jopa kaksi päällä. Nuo muoviosat hämmästyttää näin vanhaa hemmoa. Katteet tuntuu niin heiveröisiltä kiinnityksiltään. Täytyy vaan ruuvailla maltilla.   8)

Skootteri1

#621
Olisihan sillä 1600 eurolla saanut jo hyvän käytetyn merkkiskootterin. Helkamatkin ovat ihan samalta tehtaalta tulevaa kiinatavaraa mikä on vain ylihinnoiteltu kun siinä on se Helkama nimi. Kun olin itselleni hommaamassa skootteria niin eräässä liikkeessä myyjä ihan pokkana väitti että joo nää helkamat tehdään suomessa. Näkee jo skootterin ulkonäöstä että valmistusmaa kyllä ihan joku muu kuin suomi.
Ellei sitten myyjän mielestä skootterin valmistaminen ole sitä että peilit ruuvataan kiinni suomessa ;D

rele50

Mä jouduin ruuvaamaan peilitkin itse kun tuli paketissa

pugt200

Niin...ostan mitä ostan mutta mopon pitää olla 2-tahtinen, jotta siinä olisi edes pikkuisen puhtia. Vespan uusi 4t/4V on ehkä poikkeus tähän sääntöön.

tommi

Mahtaakohan pitää paikkansa että Helkama SCR:ssä olisi mukamas isoventtiilikansi vakiona? Ainakin niin väittävät.

http://www.motoland.fi/pages/skootterit/helkama-scr.php

Jos pitää paikkansa niin tehoeron vakioon kyllä pitäisi selvästi huomata.

Coastside

Näkyy olevan samatyyppinen skodu 695. Niin ja siitä taisi olla tekniset tiedotkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

valimo

Kävin kattelemassa Citymarketissa noita "Solifereita" tänään. Myyjä ei osannut sanoa skootterista mitään, mitä nyt lapusta luki.
Myyjä sanoi että SFR malli on valmiiksi rekkareissa (kilpikin oli kiinni), mutta 50S malli ennakkorekisteröity ja se myyjän mukaan tarkoitti että skootteri täytyy itse rekisteröidä ja kilven saa katsastusasemalta, mutta saisin ajaa skootterin kotiin.

Onko näin että rekisteröity mopo on rekisteröity ja täytyy vaan siirtää omiin nimiin ja ennakkorekisteröity tarkoittaa että se täytyy itse rekisteröidä konttorilla? Kotiin sillä kuulemma kuitenkin saa ajaa? Eikös nämä nyt kaikki ole rekisteröity valmiiksi ja sen kun siirtää omiin nimiin? Soliferin sivuilla molempien mallien kohdalla mainitaan että ennakkorekisteröity kahdelle.

Huomenna pitäisi skootteri hakea himaan. Kypäräksi ostin Motonetistä aukeavan RXA Modular kypärän. Omaan 62 cm päähän tuo oli ainoa oikean kokoinen ja jopa L koko oli riittävän iso. Muissa kypärissä vaikka kooksi ilmoitetaan 61-62cm ottaa jo korviin kiinni.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: valimo - 02.08.11 - klo:22:07
Onko näin että rekisteröity mopo on rekisteröity ja täytyy vaan siirtää omiin nimiin ja ennakkorekisteröity tarkoittaa että se täytyy itse rekisteröidä konttorilla? Kotiin sillä kuulemma kuitenkin saa ajaa? Eikös nämä nyt kaikki ole rekisteröity valmiiksi ja sen kun siirtää omiin nimiin? Soliferin sivuilla molempien mallien kohdalla mainitaan että ennakkorekisteröity kahdelle.
Jos on rekisteröity valmiiksi, niin siirto omiin nimiin (7 päivän kuluessa). Jos ei ole valmiiksi rekisteröity, niin liput ja laput konttorille 7 päivän sisällä, jotta saat kilven.

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=1317.75
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

iinata

Olisin ostamassa skootteria ja yamaha neos olisi ensimmäinen vaihtoehto. Haluaisin kuitenkin kuulla teidän kokemuksia jnejne tästä skootterista ja toki muistakin, jos teillä hyviä, toimivia menopelejä on mitä voitte suositella :)

MikSam

Sulla ilmeisesti on jokin perustelu tuohon ennakkovalintaan? Jos vähän valotat tätä niin on helpompi ehdottaa jotain vaihtoehtoa.
Aiotko hankkia uuden vai käytetyn?
Ehdottomasti 4-tahtisen?

Itselläni on Vespa LX50 ja valintakriteereina olivat mm. hajuttomuus (4-tahti), "hiljaisuus" (4-tahti), OK tehot (3,2 kW) ja riittävät tilat. Retrohenkisyys ei myöskään haitannut joten valinta oli helppo tehdä, vain hinta vähän häiritsi :)
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.